CANO durft! 27 november VAC Leuven.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
I love you.
Advertisements

Proeftentamen Media Ecologie. Opbouw tentamen als opbouw cursus • 4 kennisvragen • 4 politieke vragen • 2 verdiepingsvragen.
‘EVIDENCE-BASED’ WERKEN: HOE EVIDENT? Lunchen met Justitie – Leuven – 22 januari 2013.
1 Risicocommunicatie bij Opkomende Infectieziekten: Doen wij het nu beter? Wat hebben we geleerd? Gerjo Kok Universiteit Maastricht , Rotterdam.
Deltion College Engels C1 Schrijven [Edu/002] thema: CV and letter of application can-do : kan complexe zakelijke teksten schrijven © Anne Beeker Alle.
Deltion College Engels En Projectopdracht [Edu/001] thema: research without borders can-do/gesprekken voeren : 1. kan eenvoudige feitelijke informatie.
Deltion College Engels B1 Schrijven [Edu/004]/ subvaardigheid lezen thema: reporting a theft can-do : kan formulieren waarin meer informatie gevraagd wordt,
Leergroepcoachen als onderwijsconcept
Reflections on life Sound on Reflecties op het leven. Geluid aan.
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/006] thema: Look, it says ‘No smoking’… can-do : kan minder routinematige zaken regelen © Anne Beeker.
Deltion College Engels C1 Spreken [Edu/002] thema: A book that deserves to be read can-do : kan duidelijke, gedetailleerde samenvatting geven van een gelezen.
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/005]/subvaardigheid luisteren thema: ‘Pink pop and air-controllers on strike’ can-do : kan in een telefoongesprek.
Deltion College Engels B1 En Spreken/Presentaties [Edu/006] Thema: “The radio station“ can-do : kan een publiek toespreken, kan verzonnen gebeurtenissen.
Deltion College Engels C1 Schrijven [Edu/007] thema: Mind twister or how to write an essay… can-do : kan heldere, goed gestructureerde uiteenzetting schrijven.
Nothing Is As It Seems Lesson 7 What’s the Story?.
Deltion College Engels B2 Lezen [Edu/003] thema: Topical News Lessons: The Onestop Magazine can-do: kan artikelen en rapporten begrijpen die gaan over.
Deltion College Engels B2 Spreken [Edu/001] thema: What’s in the news? can-do : kan verslag doen van een gebeurtenis en daarbij meningen met argumenten.
Deltion College Engels B1 Spreken [Edu/001] thema: song texts can-do : kan een onderwerp dat mij interesseert op een redelijk vlotte manier beschrijven.
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/009] thema: ‘We’d better go to…’ can-do : kan in vertrouwde situaties actief meedoen aan discussies over.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/002] thema: how we celebrate birthdays can-do : kan een samenhangend verhaal schrijven.
Deltion College Engels B1 Lezen [Edu/002] thema: But I ‘ve read it in… can-do : kan hoofdthema en belangrijkste argumenten begrijpen van eenvoudige teksten.
Gebroken dimensies in het graan Geknipt uit een presentatie door Aad Goddijn op 3 december 2008 bij het vak Concrete meetkunde.
Criteria for Invasive management Acute Coronary Syndromes (ACS) in patients presenting without persistent ST-segment elevation Eduard van den.
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/007] thema: ‘With this mobile you can…’ can-do : kan op betrouwbare wijze gedetailleerde informatie doorgeven.
Deltion College Engels B2 (telefoon)gesprekken voeren[Edu/002] /subvaardigheid lezen/schrijven thema: I am so sorry for you… can-do : kan medeleven betuigen.
Kom, ga met ons mee Come, go with us. ‘Wij vertrekken nu naar het land dat de Heer ons beloofd heeft. Ga met ons mee! Je zult het goed hebben bij ons.
Vragende/ontkennende zinnen. 1.Met behulp van to do Betalen wij de rekening? Do we pay the bill? Wij betalen de rekening niet. We do not pay the bill.
Present Simple Tegenwoordige Tijd.  Om aan te geven dat iets nu een gewoonte is. Er zijn een aantal woorden die aangeven dat het om een gewoonte gaat.
Time management Howdoyouset priorities?. Priorities:thingsthatyouthinkare important.
Mavo 4.  Goal(s)  Letter Puzzle  Write a letter  Check the letters  Do assignments 4A, 5A, 6A & 7 in Student Book page 50  Evaluation.
Keuzevrijheid: lust of last?
Regelgeving over continuïteit! NBA Standaard 570: over “Verantwoordelijkheden van de accountantStandaard Het is de verantwoordelijkheid van de accountant.
Lamb to the Slaughter Who or what is ‘the Lamb to the Slaughter’ in this story?
LEERTEAM VERSNELLEN 1 E BIJEENKOMST 1 SEPTEMBER 2015.
Evidence Based Werken Zo gaat dat 1 Maxime Loose Agentschap voor Overheidspersoneel
NINE TRUTHS ABOUT EATING DISORDERS Truth #1: Many people with eating disorders look healthy, yet may be extremely ill. Truth #2: Families are not to blame,
The Research Process: the first steps to start your reseach project. Graduation Preparation
Association between Advanced Glycation End products
DOELEN VAN W&T ONDERWIJS
Key Process Indicator Sonja de Bruin
Standaarden en spelregels voor de Slimme Stad
Vergelijkend onderzoek naar de rechtspositie van ouders en leerlingen
Welkom in de Top-2000 kerkdienst
Modal verbs.
Evolutieleer Natuurwetenschappen.
Salt & Light Zout & Licht
ABILITY = IN STAAT ZIJN.
Woordvolgorde in Engelse bevestigende en vragende zinnen.
Dictionary Skills!?.
Past Simple vs Present Perfect
Tool WB-1: Natuurwetenschappen in de beroepspraktijk
De taaltaak
Universiteit van Amsterdam
Hulpwerkwoorden Hoofdwerkwoorden vs hulpwerkwoorden
Verlangen naar God Longing for God
Crohn’s Disease and medicinal cannabis oil A WORKING PROTOCOL
Unit 2: LESSON 2 practicing the grammar: betrekkelijke voornaamwoorden
Ontheming en effectiviteit Van output naar outcome
NEW INTERFACE UNIT 2 : GRAMMAR
English 23 April 2018.
Who knows something about scenarioplanning?
Safe Guarding and Child Protection
Living in the Promised Land Leven in het Beloofde Land
Matthew 16 “But who do you say that I am?”  Simon Peter replied, “You are the Christ, the Son of the living God.”  And Jesus answered him, “Blessed are.
Chapter 6 Sounds cool! Grammar Stepping Stones 2 t/hv.
“I find the following assumptions about creativity to be plausible if not compelling: (1) Both nature and nurture are important determinants of creative.
Leerlingen zeiden: “Je MOET hem loslaten
Past simple vs present perfect
Moving Minds DNA.
Past simple vs present perfect
Transcript van de presentatie:

CANO durft! 27 november VAC Leuven

Better to be safe than sorry? Over de keerzijde van de lokroep naar vroegtijdige interventie bij kinderen en jongeren Stefaan Pleysier Leuvens Instituut voor Criminologie, KU Leuven Studiedag CANO Durft!, Leuven, 27 November 2015

Inhoud Introductie Preventie in onzekere tijden Voorzorg en vroegtijdige interventie Methodologische bedenkingen Theoretische reflecties Conclusie: grenzen aan preventie?

Introductie Traditionele criminologie Is dat zo? repressie  preventie  better to be safe than sorry Is dat zo? vaak wel… … niet altijd, noch noodzakelijk Met name in onzekere tijden

Preventie in onzekere tijden Diagnose van onze laatmoderne samenleving risicomaatschappij vloeibare moderniteit controlecultuur, angstcultuur… conservatieve-defensieve attitude voorzorgsprincipe (precaution) detectie, registratie en controle van risico’s, ‘at risk’ individuen en groepen actuariële logica en vroegtijdige interventie …

Preventie in onzekere tijden Lucia Zedner van ‘post-crime’ naar ‘pre-crime’ samenleving inbreuk tegen (straf)wet << vroegtijdige detective en interventie obv risicofactoren offending << pre-offending voorzorg: eliminatie van risico’s en onzekerheid nieuwe vormen van detective, registratie, observatie en controle… ‘Pre-crime shifts the temporal perspective to anticipate and forestall that which has not yet occurred and may never do so’ (Zedner, 2007: 262)

Preventie in onzekere tijden

Voorzorg en vroegtijdige interventie Focus op preventie en vroegtijdige interventie logisch en overtuigend idee past in tijdsgewricht efficiëntie en effectiviteit evidence based ‘better to be safe than sorry’ ‘identify the key risk factors for offending and implement prevention methods designed to counteract them’ (Farrington, 2007: 606)

Voorzorg en vroegtijdige interventie Echter… methodologische bedenkingen ‘… does it actually ‘work’?’ theoretische reflecties ‘… is it a legitimate or desirable strategic aim; that is, can it be justified in principle?’ (Smith, 2006: 100)

Voorzorg en vroegtijdige interventie Methodologische bedenkingen risicofactoren onderzoek verwetenschappelijking van praktijk en beleid evidence based >> intuïtie

Voorzorg en vroegtijdige interventie Methodologische bedenkingen individuele interventies en statistische groepsrisico's ‘questionable jump from the identification of risk factors in longitudinal and population surveys to the identification and control of ‘risky individuals’’ (Case, 2007: 94)

Voorzorg en vroegtijdige interventie

Voorzorg en vroegtijdige interventie Methodologische bedenkingen individuele interventies en statistische groepsrisico's risicofactoren ≠ causale determinanten ‘the claim that past behaviour is the best ‘predictor’ of future behaviour does not mean that past behaviour ‘causes’ future behaviour’’ (Wikström, 2008: 133)

Voorzorg en vroegtijdige interventie Methodologische bedenkingen individuele interventies en statistische groepsrisico's risicofactoren ≠ causale determinanten zegt ons weinig over ‘hoe’ en ‘waarom’

Voorzorg en vroegtijdige interventie Theoretische reflecties kinderen als ‘risico-objecten’, als onvermijdelijk pre-criminal ? ‘‘if we are not prepared to predict and intervene far more early (…) the kids a few years down the line are going to be a menace to society and actually a threat to themselves’’ ‘When it was put to Blair by the interviewer that he was clearly being advised that early intervention was the way to go and that this could mean when children were still in nappies, Blair replied ‘or pre-birth even!’’ (BBC interview with Tony Blair, in Case & Haines, 2009: 210)

Voorzorg en vroegtijdige interventies Theoretische reflecties kinderen als ‘risico-objecten’, als onvermijdelijk pre-criminal ? valse positieven/negatieven als casualties of war ?

Voorzorg en vroegtijdige interventies Theoretische reflecties kinderen als ‘risico-objecten’, als onvermijdelijk pre-criminal ? valse positieven/negatieven als casualties of war ? labelling, stigmatisering, criminalisering… ‘early identification of at-risk children is not an exact science and runs the risk of labelling and stigmatizing’ (McAra & McVie, 2010: 179)

Voorzorg en vroegtijdige interventies Theoretische reflecties kinderen als ‘risico-objecten’, als onvermijdelijk pre-criminal ? valse positieven/negatieven als casualties of war ? labelling, stigmatisering, criminalisering… onderdrukking van ‘causale risicoketen’ dunne grens tussen preventie en repressie ~ ‘pre-pressie’ ‘It is a pro-active repression that attempts the timely suppression of certain forms of life’ (Schinkel, 2011: 373)

Conclusie: grenzen aan preventie? Ashworth & Zedner (2012) principiële beperking van preventieve denken risico op potentiële schade vs. risico op stigmatisering en criminalisering vroegtijdige vs. minimum interventie: rekening houden met schadelijke effecten van controle en regulering zelden voorwerp van discussie positieve focus op kracht, emancipatie, keuze, (gedeelde) verantwoordelijkheid… ‘how much liberty may be sacrificed in the name of preventing ‘a harm that might be done’’ (Ashworth & Zedner, 2012)