Formuleren 11 havo.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Redekundig ontleden Over waarom, wat en hoe....
Advertisements

Algemene Weetjes Over Tekst verklaren en het CSE.
HET CSE NEDERLANDS. Je spreekt toch al jaren
D-toets Formuleren.
De samengestelde zin.
Fouten met verwijswoorden
TAALPROBLEMEN ODD ONE OUT.
STAPPEN OM DE FOUT TE VINDEN.
Remedial stijl College 4
Welke boeken kies ik voor mijn kinderen?
Lerarenopleiding Nederlands
Wat gaan we doen vandaag?
Stijlkwesties op woordniveau
PW hst. 4 (ma ) Spelling Werkwoorden: pv, vd, twd, inf.,bijv. nw (vd of twd) Koppelteken, trema, apostrof.
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
NEDERLANDS Schrijven – les 2.
Stijl Extra uitleg 4 havo.
Toets periode 2 4 havo.
Vorige keer Standaardfouten bij het formuleren Dubbelopfouten.
Formuleren 5 vwo.
Formuleren en spellen 4 havo.
Correct formuleren incongruentie, dat/als-constructie, foutieve samentrekking, foutieve beknopte bijzin, zinnen onjuist begrenzen.
Toets periode 2 5 havo.
Kijk eerst even waar je moet zitten!
Formuleren 4 vwo.
Samenvatting Havo 5.
Woordenschat Groep 5 Thema 4, les 3
voor familie en vrienden van
Paragraaf drie en vier: incongruentie en dat/als constructie
Voegwoorden.
Paragraaf 7: losstaand zinsgedeelte
“Reclame maken voor een eigen restaurant”.
EEN KIJKJE BIJ DE KLEUTERS! Een dagje in onze klas!
Shake Song Fort van de Verbeelding Bovenbouw Groep 7 en 8 (en soms ook groep 6)
Het belang van voorlezen
Cursus Formuleren Nieuw Nederlands
Opdracht Orden de vijftien zinnen in 2 categorieën, beschrijf iedere categorie. 1. Vandaag ga ik niet naar school, want ik voel me niet lekker. 2. Dat.
TAAL BIJ TOETSEN Extra uitleg bij een aantal lastige kwesties.
Info avond groep 1-2 Welkom allemaal. Auditieve/ taalontwikkeling Fonologisch bewust zijn Fonemisch bewust zijn Letterkennis Mondelinge taal, Zinsbouw.
Quiz tops en tips groep 5 en 6. Tops en tips In deze les maakte je maatje een gedicht over de nacht. Dit stond in ‘Zo zit het!’: ZO ZIT HET! Hier let.
Centraal Examen Nederlands
Briant College Cursus formuleren h1 Par 1 ‘Dubbelop’
SAMENGESTELDE ZINNEN Hoofdzin en bijzin. Wat gaan we deze les leren? Wat zijn samengestelde zinnen? Wat is een bijzin? Wat is hoofdzin?
CURSUS FORMULEREN Paragraaf vijf en zes foutieve samentrekking en foutief beknopte bijzin.
WOORDEN 2.7 Stijlfiguren 1. 1.De betekenis van de woorden uit deze paragraaf 2.Wat stijlfiguren zijn: pleonasme en tautologie 2 AAN HET EINDE VAN DEZE.
Formuleren Verkeerde verwijswoorden/dubbel op/foutieve samentrekkingen/foutief beknopte bijzinnen.
Meten en meetkunde in het verkeer
De vraag is je beste vriend
Werkwoordelijk gezegde en werkwoordelijke uitdrukking
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
Foutieve samentrekking
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
De samengestelde zin.
Formuleren Verkeerde verwijswoorden/dubbel op/foutieve samentrekkingen/foutief beknopte bijzinnen.
Lezen H1 t/m H3 In deze PowerPoint: Op onderwerp: Op leesstrategie:
Lijdendvoorwerpszin, onderwerpszin en bijwoordelijke bijzin
Nevenschikking en onderschikking
Woorden 4.7 Stijlfiguren.
Thema 4 : wat voor een type ben jij?
Grammatica zinsdelen Redekundig ontleden.
Schrijven 4.3 Formuleren en stijl 1.1
De apen aan de andere kant van het hek kregen vandaag heel wat grappige mensen te zien
Ouderbijeenkomst ©Rezulto Onderwijsadvies in opdracht van de PO-Raad.
Schrijven 2.5 en 2.6 Formuleren en stijl 2.3 en 2.4
incongruentie en dat/als constructie
Bewegen Bewegen (c) Ing. W.Tomassen.
Samentrekking.
Nevenschikking en onderschikking
Schrijven 2.3 en 2.4 Formuleren en stijl 2.2
Hoofdstuk 2 Taalverzorging
Transcript van de presentatie:

Formuleren 11 havo

Contaminatie: 2 uitdrukkingen/woorden door elkaar Heb jij ook zo veel hooi op je kerfstok? nachecken? Optelefoneren Dat kost duur

Pleonasme: overbodige herhaling van een deel Een houten boom Lange slungel Een mondeling gesprek De bloem zal groter groeien.

Foutief tautologie: letterlijke herhaling. Tevens zal hij haar ook vertellen waar ze les hebben. Je schrift is netjes en verzorgd. De identieke tweeling is precies hetzelfde.

contaminatie/pleonasme/tautologie? Misschien kun je haar wellicht de juiste opgave laten zien. Mijn tas is kwijt. De ronde cirkel staat getekend in het boek. Dat ijsje zal lekker smaken.

verouderd taalgebruik (archaïsme) Hierbij delen wij u mede Gaarne Een deerne

ambiguïteit

Telegramstijl: je laat stukken weg. Het is geen volledige zin meer. NS is een verbindende factor in de maatschappij. Verbindt mensen met hun bestemming. Mensen met mensen. Van deur tot deur. Veilig en efficiënt. Liefst op tijd en comfortabel.

Woord te weinig Zijn broek kost 80 euro en vind ik niet mooi

1 incongruentie of inversie? Het grootste deel van de leerlingen willen een rookverbod.

2 incongruentie of inversie? Vanmorgen reed de bus naar school en gaan de leerlingen snel naar de les.

Volgende week denkt de weervrouw dat het niet meer zal vriezen. 3 Wat is er fout? Volgende week denkt de weervrouw dat het niet meer zal vriezen.

4 Losstaand zinsdeel of telegram? de tandarts praat steeds tegen mij. Grappig. Maar ook ongemakkelijk

Formuleren H5 antwoorden

1 incongruentie of inversie? Het grootste deel van de leerlingen willen een rookverbod. Opdr. 13. 6

2 incongruentie of inversie? Vanmorgen reed de bus naar school en gaan de leerlingen snel naar de les. Opdr. 13.5

de weervrouw denkt dat het volgende week het niet meer zal vriezen. 3 Wat is er fout? Opdr. 14.2 de weervrouw denkt dat het volgende week het niet meer zal vriezen.

4 Losstaand zinsdeel of telegram? de tandarts praat steeds tegen mij. Grappig. Maar ook ongemakkelijk. Beide. Opdr. 16.2.d

congruentie De groep leerlingen zijn te laat. Duitsers, in de zomer gaat hij vaak naar de zee in Nederland.

Foutieve inversie Gisteren regende het en hebben we niets kunnen doen. - in de tweede helft van de zin wordt ond/gezegde omgedraaid. Gisteren regende het en hebben we niets kunnen doen.

Woorden op de verkeerde plaats Voor onze verjaardag kregen we een weekendje van onze ouders naar Parijs cadeau

Losstaand zinsgedeelte Hij gaat niet naar buiten. Omdat het regent.

Beknopte bijzin: wat is het verborgen onderwerp? Na koffie gedronken te hebben, reed de bus verder. Op onze vakantiebestemming aangekomen, vielen de mussen van het dak.

Foutieve samentrekking: let op: - grammaticale functie: hij liep daar en werd een cadeau gegeven (ondw/meewvw) Verschil in getal; de groep liep daar en moesten later terug. (ev/mv) Verschil in betekenis. Zij hield vissen en van chocola

tangconstructie

Dat als De leraar heeft besloten dat als de leerlingen het te moeilijk vinden, ze een les extra geven.

Bedrijvende/lijdende vorm; niet echt fout. Let op de woorden wordt+door De auto wordt door Bas gewassen Bas wast de auto.

verwijsfouten Dat is het beste dat ik ooit gedaan heb. De Nederlandse scholierenbevolking heeft zijn stem laten horen. De raad moet haar beslissing verantwoorden.

Te lange zinnen[109] bl. 373 In deze folder van de Keuringsdienst van Waren wordt gewaarschuwd tegen handelaren die clandestien garnalen laten pellen door illegalen en waarin uit de doeken wordt gedaan aan welke eisen het pellen van garnalen moet voldoen.

goede inversie Je mag inversie alleen gebruiken in vraagzinnen, in zinnen die beginnen met een ander zinsdeel dan het onderwerp of in zinnen die beginnen met een bijzin.

symmetrie een opsomming waarbij het eind heel anders is. Ik sport om aan mijn conditie te werken, fit te blijven en voor de sociale contacten.