Zelf schrijven van een ‘grappig’ nieuwsbericht

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Algemene Weetjes Over Tekst verklaren en het CSE.
Advertisements

Schrijfvaardigheid en argumentatie
Het tweede werkstuk.
Binnen / Buitenkring Maak een binnen- en buitenkring
Uiterlijke structuur aanbrengen
THEORIE LEESVAARDIGHEID IN BEELD
STOF PW hst. 3 Fictie vertelstandpunten
Bezoekersgerichte teksten
Opstel schrijven.
Samenvatting Havo 5.
Samenvatten.
Samenvatten Klas 4A de Foorakker.
Paragraaf schrijven h2 Zakelijke brief.
Hoofdstuk 3 terugblik.
Inleiding, middenstuk, slot
Leesvaardigheid Hoofdstuk 1 t/m 3
inleiding leesvaardigheid Leesstrategieën & schrijfdoel
Teksten schrijven. Teksten schrijven Teksten schrijven – Waar gaat het over Onderwerp Titel Lead Tussenkopjes Illustraties Woorden vet/cursief.
Tekstverklaring Hoe doe je dat?.
Te gek voor woorden. Verwijswoorden FilipEmanuelle  hij  zijn  hem  de man  de arme man  haar echtgenoot  de gewonde man  de pechvogel  zij.
WOENSDAG 16 MAART VRIJDAG 18 MAART NEDERLANDS. PROGRAMMA  15 minuten lezen uit het leesboek  Bespreken werkplanner  Nakijken opdracht 3 en 4 (lezen)
Leesvaardig Examentraining.
Het schrijven van een betoog
Zelf schrijven van een ‘grappig’ nieuwsbericht
Hoofdzaken/bijzaken/kernzinnen
Effecten van taal Onderzoek naar wat woorden, zinsconstructies en tekststructuren doen met de ontvanger.
LEZEN 3.4 FUNCTIES VAN TEKSTGEDEELTEN. KLAAR MET DE TOETS? Kijk de paragraaf lezen 3.4 na (zie antwoorden in je ) Meld jezelf aan op Google Classroom.
SCHRIJVEN 1.5 ZAKELIJKE EN PERSOONLIJKE BRIEF. VERSCHILLEN ZAKELIJKE BRIEF Officiële brief Verzoek Klacht Mededeling Gericht aan een persoon die je niet.
LEZEN 2.4 INFORMATIEVE TEKSTEN, INTERVIEWVERSLAG, INLEIDING EN SLOT EN FUNCTIES DAARVAN.
SCHRIJVEN ZAKELIJKE BRIEF. WAT GA JE LEREN? Wat een zakelijke brief is. Hoe een zakelijke brief is ingedeeld: briefconventies. Hoe je een zakelijke brief.
SCHRIJVEN ZAKELIJKE . WAT GA JE LEREN? Hoe je een zakelijke schrijft. Aan welke afspraken je je moet houden. Wat formeel taalgebruik is.
Schrijfvaardigheid en argumentatie
Lezen, schrijven en argumenteren
Scrijven 1.6 (vervolg) Een Verslag.
Cursus Leesvaardigheid
Standaard briefmodel (briefconventies)
Sollicitatiebrief schrijven!
Alinea: kernzin + uitwerking
Lezen 1.2 Leesstrategieën, tekstverband/signaalwoorden onderwerp en hoofdgedachte.
Een informatief Artikel schrijven
Lezen H1 t/m H3 In deze PowerPoint: Op onderwerp: Op leesstrategie:
Overtuigende tekst/betoog
Trappen van vergelijking Dan mij?…als ik?
Aantekeningen maken en navertellen
Een reisverslag schrijven
Essay Een essay is een beschouwende tekst over een literair, maatschappelijk of wetenschappelijk onderwerp, met een duidelijk persoonlijke inslag. Een.
De gebiedende wijs Spelling 2.5.
Een beschouwing schrijven
Instructie geven en uitvoeren
Alinea’s, inleiding, middenstuk en slot
Schrijven Een Verslag.
H1, H2, H3 Nieuw nederlands Klas 3
Lezen samenvatten.
Soorten zinnen en verbindingswoorden
Informatieve teksten Hoe begrijp ik een informatieve kijk-/luistertekst en hoe kan ik opvattingen en bedoelingen uit taal- en beeldgebruik afleiden?
Hoe schrijf je een recensie?
Recensie schrijven Klas 1e , RSFN.
Inleiding, slot, functies, samenvattend tekstverband
Nederlands Tekstbegrip Onderwerp, deelonderwerp en hoofdgedachte
Informatieve teksten, interviewverslag
Interview verslag schrijven
4 havo Schrijflijn les 3
Inleiding, middenstuk, slot
Schrijven Zakelijke brief.
Teksten lezen/Schrijven
Een (informatief) Artikel schrijven
De zakelijke brief – schrijven 3.3
Van alle markten thuis Perron 1 – les 1.
Kritiek geven en krijgen
Doel van deze les: Een brief schrijven op een officiële manier.
Transcript van de presentatie:

Zelf schrijven van een ‘grappig’ nieuwsbericht

Wat gaan we de deze les leren? Wat de indeling is van een nieuwsbericht Hoe je een (grappig) nieuwsbericht schrijft Hoe je gebruik kan maken van dubbelzinnigheid.

Wat gaan we deze les doen? Startopdracht opdr 1 (10m) Uitleg theorie (10m) Maken opdr 2 en 3 (30m)

Nieuwsbericht schrijven In een nieuwsbericht geef je informatie over een gebeurtenis. Je vertelt de lezer alles wat hij moet weten: Wie?Wat?Waar?Wanneer?Waarom?Hoe? Deze vragen worden vervolgens verder uitgewerkt in de alinea`s die volgen.

Zo schrijf je een goede alinea De belangrijkste informatie zet je in de kernzin: de eerste of laatste zin Vraag je na de kernzin af: wat zou de lezer nog meer willen weten? Dat schrijf je in de volgende zinnen. Een alinea gaat altijd over één onderwerp: wie, wat, waar, wanneer, waarom, waardoor, hoe? Nieuw onderwerp? Nieuw alinea!

Voorbeeld: zoek de kernzin

Zoek de kernzin

Zoek de kernzin

Zoek de kernzin