Moeilijke Bijbelpassages: een vloek of een zegen? Een pleindooi voor weerbarstigheid als hermeneutische leessleutel Martijn Steegen KU Leuven – UZ Leuven
Inleiding De Bijbel als ‘dynamisch openbaringsmedium’ Faculteit Theologie & Religiewetenschappen
www.tobiasonline.be tekst als ‘venster’ tekst als ‘spiegel’ tekst als ‘icoon’ verleden heden toekomst www.tobiasonline.be Faculteit Theologie & Religiewetenschappen Martijn Steegen
Het historisch perspectief 1. De tekst als ‘venster’ Het historisch perspectief Faculteit Theologie & Religiewetenschappen
De Bijbel als ‘Woord van God’: onaanstastbaar >< mensenwerk Bijbelse aanspraken op de waarheid >< hedendaagse waarheidsaanspraken Uitkomst van het Bijbelwetenschappelijk onderzoek Het magisterium over ‘Woord van God’ Divino Afflante Spiritu (1943) Dei Verbum (1965) De interpretatie van de Bijbel in de Kerk Faculteit Theologie & Religiewetenschappen
De Bijbel Woord van God in Mensentaal “Bij de samenstelling van de Heilige Boeken heeft God mensen uitgekozen. En Hij maakte van hen met al hun vermogens en krachten gebruik, om hen, in en door hen werkzaam, al datgene wat Hij wilde, en dat alleen, als ware auteurs te boek doen stellen (DV III, §11)”. Faculteit Theologie en Religiewetenschappen Martijn Steegen
7 grondregels Goed lezen wat er staat Aandacht voor de context Aandacht voor het literaire genre Aandacht voor de beeldtaal van de Bijbel Aandacht voor het Semitische taaleigen Aandacht voor het tijdskader, de culturele en socio- religieuze achtergrond van de tekst Aandacht voor het redactieproces van het Bijbelboek en de compositie van het Bijbelboek Faculteit Theologie & Religiewetenschappen
Het hedendaags perspectief 2. De tekst als ‘spiegel’ Het hedendaags perspectief Faculteit Theologie & Religiewetenschappen
Wereldbeeld tekst >< wereldbeeld lezer ‘betekenis’ of ‘interpretatie’ staat open voor iedereen die zich met de tekst engageert Wereldbeeld tekst >< wereldbeeld lezer ‘betekenis’ ontstaat door confrontatie en dialoog tussen het verhaal en de vooronderstellingen van de lezer Bijbelverhaal als ‘open ended’ en staat open voor de toekomst Faculteit Theologie & Religiewetenschappen
Het toekomstig perspectief 3. De tekst als ‘icoon’ Het toekomstig perspectief Faculteit Theologie & Religiewetenschappen
Toekomstig visioen >< onderdrukkende teksten De bijbelse auteurs zijn ervan overtuigd dat een openbarende ontmoeting met God kan plaatsvinden, indien de lezer zich engageert met de tekst: Joh 20,30-31: “Nog veel andere tekenen heeft Jezus voor de ogen van zijn leerlingen verricht, die niet in dit boek zijn neergeschreven. Die welke u hier vindt, zijn neergeschreven opdat u zult geloven dat Jezus de Messias is, de Zoon van God, en opdat u door te geloven leven zult bezitten in zijn naam”. Transformatie Levende ontmoeting Toekomstig visioen >< onderdrukkende teksten Goede Bijbelinterpretatie tracht ‘tekenen van onze tijd’ te leren lezen vanuit een nieuw perspectief Faculteit Theologie & Religiewetenschappen
4. Weerbarstige Bijbelverhalen als zegen ‘Hij is hier niet’ Joos Gevaert Faculteit Theologie & Religiewetenschappen
Conclusie Faculteit Theologie & Religiewetenschappen
Geroepen om het onmogelijke te doen Faculteit Theologie & Religiewetenschappen