Ouderavond 4 havo 20 september 2017 Welkom! Een deel van de dia’s bespreken; andere dia’s ter informatie in boekje ouderavond 4h 1718
Onderwijs in de Tweede Fase 4 havo Teamstructuur: functies mentor/coach, ILB’er, teamvertegenwoordiger disciplinair en algemeen, teamleider Resonansgroepen Bijzonderheden Tweede Fase Exameneisen Profielwerkstuk Reizen en evenementendagen Communicatie met ouders Vragen? ouderavond 4h 1718
voor 3 en 4 havo: M. Verhaegh Team havo 3,4,5 13 mentoren (= coaches) Mentoren/ coaches Teamvertegenwoordiger disciplinair M. Schoolmeesters L. Penninx ILB’er H. Franssen Decaan voor 3 en 4 havo: M. Verhaegh Teamvertegenwoordiger algemeen E. Vreeken Teamleider
Functie mentor/ coach Eerste aanspreekpunt voor leerlingen en ouders Verder besproken door de mentor ouderavond 4h 1718
Functie ILB’er Contact met zorgteam o.l.v. zorgcoördinator Regelen (externe) hulp in samenwerking met zorgteam, mentor en teamvertegenwoordiger Voor 3, 4 en 5 havo: ILB’er: Loek Penninx (PEN) ouderavond 4h 1718
Functie teamvertegenwoordiger disciplinair Coördinatie controle op presentie/ absentie leerlingen; schakel tussen absentiecoördinator en mentoren Coördinatie disciplinaire maatregelen in samenspraak met mentoren, absentiecoördinator, teamleider en evt. leerplicht in geval van ernstig verzuim Voor 3, 4 en 5 havo: Mike Schoolmeesters (SMM)
Functie teamvertegenwoordiger algemeen Algemene ondersteuning teamleider, onder andere op de volgende terreinen: Organisatie van de afdeling Coördinatie mentoraat Aanspreekpunt mentoren Vervanging teamleider (bijvoorbeeld verlofaanvragen leerlingen) Voor 4 havo: Marly Verhaegh (VHG) Niet bespreken ouderavond 4h 1718
Functie teamleider Coördineren van de begeleiding door de mentoren Aansturing mentoren (begeleiding van leerlingen) Monitoren kwaliteit onderwijs Bewaken studieresultaten en veiligheid Afhandelen verlofaanvragen Niet bespreken ouderavond 4h 1718
Resonansgroep leerlingen Een groep leerlingen uit 3 en 4 havo Samengesteld vanuit ‘verschillende achtergronden’ Doel: op constructieve wijze praten over onderwijs (wij moeten er wat van kunnen leren) Thema’s vorig jaar: planning, motivatie, toetsing Een paar jaar geleden ook activiteitendag opgezet bespreken ouderavond 4h 1718
Resonansgroep ouders Ouders van leerlingen uit 3 en 4 havo en vwo Samengesteld vanuit ‘verschillende achtergronden’ Doel: op constructieve wijze praten over onderwijs: wat doen wij goed, wat kan beter en hoe kan dat beter? Aanmelden: formulier bij uitgang van dit lokaal/ hoofduitgang of via mail bij mentor van uw zoon/ dochter Data: 16 November 2017 en 19 april 2018 16:00-17:30 Wel bespreken ouderavond 4h 1718
Tweede Fase 2017-2018 (zie ook zakboek tweede fase) Periodeindeling 4 periodes – 4 toetsweken - 4 cijferstaten Leertoetsen in toetsweek Beperkt aantal extra leertoetsen tussentijds (bij talen wat vaker) Niet- leertoetsen meestal niet in toetsweek Toetsing Summatieve (toets met een cijferbeoordeling) en formatieve (geven informatie over mate waarin leerling stof beheerst) toetsen Diagnostische toetsen (meestal niet voor cijfer; in principe formatief) Voortgangstoetsen (voor overgang) PTA-toetsen (direct voor examen, voornamelijk in 5H) Praktische opdrachten Niet uitgebreid bespreken ouderavond 4h 1718 11
Inhalen en herkansen (1) Na toetsweek 2 en 4 volgt een inhaaldag voor rechtmatig gemiste toetsen uit de twee periodes daaraan voorafgaand. Er wordt per keer maximaal 1 toets per vak ingehaald. Alleen indien leerling op de toetsdag zelf door ouders is ziek gemeld of verlof heeft gekregen, is er sprake van rechtmatigheid. Indien geen toetsen zijn gemist, heeft de leerling eveneens ná toetsweek 2 en 4 de mogelijkheid twee vakken te herkansen. Dus beide keren geldt: indien op dat moment één toets moet worden ingehaald, resteert één mogelijkheid een (ander) vak te herkansen. Wel bespreken ouderavond 4h 1718
Inhalen en herkansen (2) En (beide keren geldt): indien op dat moment twee of meer toetsen moeten worden ingehaald, resteert geen mogelijkheid tot herkansing. Hierbij gelden de volgende voorwaarden: Bij fraude vervalt de mogelijkheid tot herkansing bij het betreffende vak. Praktische opdrachten en werkstukken kunnen niet worden herkanst. Inhalen gaat vóór herkansen: een rechtmatig gemiste toets moet worden ingehaald, in die periode kan voor dat vak dus geen herkansing worden gemaakt. ouderavond 4h 1718
Bevorderingsnorm 2017 – 2018 (1) Bevorderingsnorm 2014 – 2015 (1) Geen cijfer lager dan een 4 Maximaal één 5 bij Lo en Ckv Maximaal 1 tekort voor Ne, En, Wa of Wb Vakken in het geheel vrije deel (extra vakken) tellen niet mee Daarnaast Maximaal 1 tekort (dus 1 x 5), geen compensatie nodig, of….. Maximaal 3 onvoldoende cijfers, waarbij maximaal 4 tekorten. Het gemiddelde van alle eindcijfers moet minimaal 6,0 zijn. ouderavond 4h 1718
Bevorderingsnorm 2017 – 2018 (2) In praktijk: 2x5 of 2x5+1x4 of 3x5, volledige compensatie (om tot gemiddelde 6 te komen) bij andere vakken nodig. Bij een aantal vakken: voortschrijdend overgangsgemiddelde (zonder p.o.) vormt eerste PTA- cijfer examen. Maatschappijleer wordt alleen in 4 havo aangeboden. Eindcijfer in 4 havo is dus eindcijfer voor examen (combinatiecijfer). Bij doublure moet het vak opnieuw worden gevolgd als geen voldoende is behaald. Als het vak met een een 6 (of 7) is afgesloten, wordt wel geadviseerd het over te doen om het cijfer te verbeteren. ouderavond 4h 1718
ouderavond 4h 1718 ouderavond 4h 1617
Exameneisen (1) L.O. tenminste voldoende of goed. Het gemiddelde bij het Centraal Examen (CE) behaalde cijfers moet voldoende zijn (5,5). Geen (eind)cijfer lager dan een 4. Maximaal één 5 als eindcijfer voor Nederlands, Engels, wiskunde A of B en rekenen. Het gemiddeld cijfer voor alle vakken met een eindcijfer tenminste 6. Maximaal 2 onvoldoendes (1x4 en 1x5 of 2x5) ouderavond 4h 1718
Exameneisen (2) Combinatiecijfer is een van de onderstaande ‘vakken’; het gemiddelde van cijfers voor profielwerkstuk, c.k.v. en maatschappijleer. Alle onderdelen moeten minimaal een 4 zijn. Rekentoets Vanaf ??? minimaal een 5 voor de rekentoets (als 5, dan telt deze wel mee als onvoldoende, ook bij de kernvakken). We streven ernaar dat leerlingen de rekentoets al in 4 havo met een 6 of hoger afsluiten. Daartoe hebben ze in 4 havo twee mogelijkheden, in maart en in juni. Taaltoets: wordt in examen Nederlands opgenomen. ouderavond 4h 1718 18
Profielwerkstuk Omvangrijk werkstuk Onderwerp uit de profielvakken Periode 3 wordt gestart met: Instructie in mentorlessen Duo's vormen Profielvak kiezen Onderwerp kiezen Cijfer zal op eindlijst (5h) deel uitmaken van combinatiecijfer (pws + ckv + maatschappijleer) ouderavond 4h 1718
Reizen Bij voldoende belangstelling ook dit jaar weer reizen georganiseerd naar: Rome Berlijn Londen Informatie hierover is op maandag 18 september aan leerlingen verstrekt. Inschrijven kan tot 25 september a.s. Leerlingen die niet op reis gaan, volgen in de reisperiode een alternatief programma; waarschijnlijk zal een stage (zelf regelen!) daar onderdeel van uitmaken. ouderavond 4h 1718
Communicatie (1) Gebruik maken van een tweede account om informatie te ontvangen: verzoek aan de leerlingenadminstratie Controle emailadres in Magister Vragen accountbeheer (Magister ouders): wwmagister-cdh@ogvo.nl ouderavond 4h 1718
Communicatie (2) Nieuwsbrief Digitale nieuwsbrief voor havo/(t)vwo Vier keer per jaar Via (school)mail en op de website Schoolmail: Leerlingen dienen schoolmail te gebruiken ouderavond 4h 1718
Bedankt voor uw aandacht! VRAGEN?? ouderavond 4h 1718