Wereldtentoonstelling Parijs, 1937 Hoe gebruiken Hitler en Stalin kunst? Wereldtentoonstelling Parijs, 1937 Grote zorg: Het Duitse nationaal-socialisme moet superieur zijn aan het communisme van Stalin
Het paviljoen van Stalin Architect is Boris Iofan Viering 20 jaar Communistische Revolutie Kunst heeft een propaganda-boodschap Sovjet-Unie is machtig Russen zijn gespierd Arbeiders en boeren gaan winnen
Iofan, Soviet Pavilion, Paris Expo, Interior with Statue of Lenin, 1937, USSR
Het paviljoen van Hitler Architect Albert Speer Kunst moet een propaganda-boodschap uitstralen: Duitsland is machtig De Duitse man is gespierd Hitler is klaar voor het veroveren van Lebensraum
Bewust door de Fransen tegenover elkaar geplaatst Toen Speer het Russische ontwerp zag, was het net alsof Stalin Duitsland zou overrompelen. Speer ontwierp het gebouw speciaal als blokkade voor Stalin. Deze foto is door Goebbels gemanipuleerd; in werkelijkheid was het Duitse paviljoen kleiner
Thorak, Kameraadschap
Beeldhouwer Schmidt-Ehmen
Speer, interieur Duits paviljoen
Ziegler, De elementen
Hengstenberg, Maifeier Interieur Duits paviljoen
Hoe organiseert Hitler kunst in Duitsland? Propanda-minister Joseph Goebbels organiseert alles Kunstenaars zijn verplicht lid van de Kultur-kammer Ze mogen alleen verkopen als ze “goede” kunst maken
Wat is volgens Hitler “goede” kunst? 5. Vormentaal Klassieke Oudheid (500 v.C.) 20. Nieuwe belangstelling voor de Oudheid (1500) 38. Totalitaire ideologieën (1900-1950)
Wat is volgens Hitler “goede” kunst? Realistisch, makkelijke boodschap
Wat is volgens Hitler “foute” kunst? 1. Kunst die twijfelt aan de Duitse overwinning
Wat is volgens Hitler “foute” kunst? 2. Kunst die de “lelijke” kant van de samenleving toont
Wat is volgens Hitler “foute” kunst? 3. Kunst die je zelf laat bepalen wat de boodschap is
Wat is volgens Hitler “foute” kunst? 4. Kunst waarin zwakte of waanzin getoond wordt
Wat is volgens Hitler “foute” kunst? 5. Kunst van Joodse makelij
Toen Hitler Nederland had veroverd Nederlandse artiesten moesten lid worden van de Kultuurkamer (Pyke Koch, Karel Appel) Karel Appel (in 1942) Pyke Koch