Het gebruik van Eye Movement Modeling Examples (EMME) bij het Onderwijs in klassenmanagement Hans van ’t Zelfde a, Peter Verkoeijen a,b, Anita Heijltjes a a Avans Hogeschool , Breda, lectoraat Brein en Leren. b Erasmus Universiteit Rotterdam, Afdeling Psychologie & Pedagogiek. Aanleiding Het ontbreken van efficiënte klassenmanagementvaardigheden in de LIO-stage, zorgt voor vertraging in de studie en twee jaar na diplomering, een uitval. Onderzoeksvraag: Hoe het kan, met behulp van het gebruik van Eye-Tracking (ET) en het insteken op het kijkgedrag in de klas, het PABO onderwijs worden ingericht zodat studenten in het binnenschoolse curriculum klassenmanagement vaardigheden kan opdoen? In dit onderzoek wordt onder klassenmanagement verstaan de activiteiten die een leeromgeving creëren en in stand houden waarin de leerdoelen optimaal worden bereikt. Denk daarbij aan de fysieke omgeving, regels, procedures, focus en aandacht bij het onderwerp (Brophy, 1987). Methode Onderzoeksvraag 1. Zijn de resultaten van eerdere studies naar het verschil in het gebruikte klassenmanagement, tussen een ervaren docent in het voortgezet onderwijs en een student in de lerarenopleiding in het voortgezet onderwijs, te generaliseren naar een ervaren leerkracht basisschoolonderwijs en een pabostudent (Van den Bogert et al., 2014, Wolff, 2015)? Onderzoeksvraag 2. Hoe kan het kijkgedrag van een student (novice) worden verbeterd door het gebruik van Eye Movement Modeling Example (EMME) in de beroepstaak “Klassenmanagement”? Een EMME is een toepassing van example-based learning die dienst doet als stimulus, waarin de elementen van het worked-example en het modeling example worden gecombineerd (Van Gog, Jarodzka, Scheiter, Gerjets & Paas, 2009). Onderzoek 1 is uitgevoerd met een 250Hz SMI remote Eye-Tracker. Groep studenten (n=11) en groep ervaren leerkrachtenBO (n=11) (min 5 jaar ervaring). Sessie 1. ET leerkrachten en studenten (scene 4 minuten). 2. Thinking aloud. Analyse 1. Vergelijking van oogbewegingen met gebruik van thinking aloud. 2. Analyse van thinking aloud (Zeichner & Liston). 3. Analyse van de ET- video (fixaties, revists, dwell-time en blinks) op de kritische momenten in Areas Of Interest (AOI). Onderzoek 2 is uitgevoerd met een 250Hz SMI remote Eye-Tracker. EMME-groep (n =10) (beide scenes 4 minuten) Sessie 1(t0) Sessie 2(t0 + 14 dgn.) Sessie 3(t0 + 28 dgn) 1.ET studenten met EMME 1.Reflectie op de stage 1. nameting 2.Reflectie op video 2. Effect van de EMME ET met studenten 3.Het belang van de EMME op het klassenmanage- op het opleiden ment in de stage Controlegroep (n = 10) Geen - ET met studenten Analyse 1. Analyse reflecties 2. Analyse van de ET video (fixaties, revists, dwell-time en blinks) op de kritische momenten in Areas Of Interest (AOI) . Voorlopige resultaten leerkracht student AOI AOI Heatmaps op hetzelfde moment in les (4:01) tijdens de EMME. Links de oogbewegingen van de ervaren leerkracht en rechts van een pabo-student (kernel 220 pixels en trailer 5,4 seconden). Onderzoeksvraag 1 (resultaten) De data in de AOI zijn onder meer onderzocht op het aantal fixaties, het aantal revists, dwell-time, het aantal blinks. In de kritische gebieden zijn er geen significante verschillen. De verschillen tussen de experts zijn groot. Dit kan de soms grote verschillen in studentbegeleiding verklaren. De resultaten uit deze studie komen voor een deel overeen met eerdere studies in het VO (Van den Bogert et al., 2014, Wolff, 2015). Kwantitatieve gegevens zijn nog niet beschikbaar. Onderzoeksvraag 2 (resultaten) Studenten richten zich in eerste instantie op een probleem in de klas en vergeten op dat moment de rest van de klas. Studenten merken op dat ze, in tegenstelling tot de expert, niet volgens een vast patroon kijken, maar vaak onrustig zoeken in de klas. Studenten geven aan dat ze naar de kinderen kijken maar ze niet zien. Talking aloud van de expert geeft de student houvast. De EMME-training wordt door alle 10 de studenten als zinvol ervaren. Kwantitatieve gegevens zijn nog niet beschikbaar. bronnen Brophy, J. (1987). Educating teachers about managing classrooms and students. Educating Teachers about Managing Classrooms and Students. Occasional Paper No. 115. Van den Bogert, N, Van Bruggen, J. Kostons, D. & Jochems, W (2014). First steps into understanding teachers’ visual perception of classroom events. Teaching and Teacher Education, 37, pp. 208-216. Van Gog, T., Jarodzka, H., Scheiter, K., Gerjets. P., Paas F.(2009) F. Attention guidance during example study via the model’s eye movements Computers in Human Behavior 25 (3), pp. 785-79 Wollf, C.E. (2015). Revisiting ‘withitness’: Difference in teachers’ representations, perceptions, and interpretations of classroommanagement. Heerlen: Open Universiteit. Zeichner, K.M. & Liston, D. (1985). Varieties of discours in supervisory conferences. Teaching & Teacher Education, 1(2), 155 – 174. © Hans van 't Zelfde (Kenniskring Brein en Leren), jc.vantzelfde@avans.nl Antwerpen, 28 – 30 juni 2017