Het gebruik van Eye Movement Modeling Examples (EMME) bij het Onderwijs in klassenmanagement Hans van ’t Zelfde a, Peter Verkoeijen a,b, Anita Heijltjes.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De rol van evaluatie bij het ontwerpen van digitale leeromgevingen Inleiding VOR divisie ICT ‘ICT en competentie gericht onderwijs’ Ellen van den Berg.
Advertisements

Meten van cognitieve processen met oogbewegingregistratieapparatuur Workshop eye-tracking Ludo van Meeuwen, CELSTEC, Open Universiteit Nederland.
Wat is goed onderwijsonderzoek?
‘t Schrijverke Zoetermeer
Klassenmanagement bij beginnende en ervaren docenten
Onderwijs ontwerpen voor het leren oplossen van informatie-problemen Iwan Wopereis Centre for Learning Sciences and Technologies (CELSTEC) Open University.
Presteren ijverige studenten beter? De complexe relatie tussen
IOO-profiel doelen Een instrument voor nagaan onderzoeksintegratie
Leerlingen voorbereiden op een digitale samenleving: scholen en internet Els Kuiper (VU) en Monique Volman (VU/HAN)
Michel Visser Founder EesySoft
Situational Influences on the Use of Communication Technologies A Meta-Analysis and Exploratory Study B. van den Hooff, J. Groot, S. de Jonge.
Synthese artikel ANOUK KETELERSINFORMATIEVAARDIGHEDEN 1BATPA3VIVES SAW KORTRIJK.
Portfolio
Datum universitair onderwijscentrum groningen Presentatie onderzoeksproject TCCR, 23 juni 2009 Siebrich de Vries,
ICT en Didactiek Willem Bustraan EFA
Samen Deskundiger met de Pabo HAN Fac. Educatie Marijke Kral Jos van der Woude Nieske Coetsier Bas van Lanen
Docentontwerpteams en self-efficacy
Collaborative learning in Teacher Education Samenwerkend leren op Pabo’s Het geplande, geïmplementeerde en ervaren curriculum Miranda de Hei - Wilfried.
(G)een kwestie van knippen en plakken?
De 3 Dimensies van Collaborative Learning: het PEERS project op University College Maastricht Oscar van den Wijngaard, Community of Practice HU 8 april.
Pabo Arnhem - Hogeschool van Arnhem en Nijmegen 1 Studiedag talentontwikkeling in het hbo Attent op talent Martine Derks Gerda Geerdink Zwolle,
De kwaliteit van het aardrijkskundeonderwijs op de pabo
Presentatietitel: aanpassen via Beeld, Koptekst en voettekst 1 Wat denken leerlingen nu ècht? Fokke Hoeksema, Petra Hendrikse en Nellie Verhoef.
Gender en wiskunde Anja Jansen 2007.
Goed kiezen en frequente vragen daarbij
Multimediale leeromgevingen in de lerarenopleiding VOR-studiedag ‘Zin en onzin van leren met ICT’ 25 november, 2004 Ellen van den Berg Universiteit Twente.
Duurzaam beoordelen betrokken bij beoordelen. Referaat i. h. k. v
Differentiëren in de klas (en erbuiten)
Leergroepcoachen als onderwijsconcept
Kijkje in the Classroom
Bindend Studieadvies binnen TNW Hype of Hulp? Marieke Hofman, Studieadviseur Technische Geneeskunde.
Wat ik vraag 10 minuten aandacht voor:
Kijkje in the Classroom Een andere kijk op (hoger) onderwijs: Het huiswerk samen maken in de klas en het bestuderen van de theorie met ICT buiten de les.
Peerfeedback Didactische cursus 2015.
Papier of Elektronisch 2 portfolio implementaties bij Geneeskunde Maarten van Wesel & Anouk Prop.
3umH3H0. Studie reis Canada Renate en Henco (14 t/m 22 november 2014)
VIAVINCI Opbrengstgericht Engels in het basisonderwijs Dag 3.
Pedagogisch werken in de wijk Les 3 Kwartaal 1. Wat gaan we doen? Opdrachtformulering van Helma Plan van aanpak maken Onderzoeksvaardigheden.
Flipping the Classroom Principe: Studenten doen het huiswerk op school en volgen de colleges thuis Doel workshop: Ervaren hoe Flipping the Classroom werkt.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Masterclass Opbrengstgericht Werken Liesbeth van Beijsterveldt en Willem de Vos PO-Raad – Woensdag 9 december.
Op weg naar een design for all? UNIVERSEEL ONTWERP IN DE KLAS 1.
Cursus Curriculumontwerp burgerschap mbo Marjolein Haandrikman 7 november 2012.
Zorg dat de Docent blijft: Maak van Onderzoek een spannende Onderneming! Joseph Kessels De Haagse Onderzoeksdagen De Haagse Hogeschool 13 april 2011.
Brief paper presentatie VELON/VELOV-Congres 2016 Donderdag 4 februari ronde 1 Zichtlijn 3: Opleidingspraktijk verbeteren door onderzoek Zaal D210 Joop.
Mieke Sander Hilberink & Mieke Cardol Lectoraat Disability Studies; diversiteit in participatie Kenniscentrum Zorginnovatie | Hogeschool Rotterdam.
DE INVLOED VAN EEN ONDERZOEKSTRAJECT (OP DE WERKPLEK) OP DE ONDERZOEKENDE HOUDING VAN LERAREN IN OPLEIDING Twan van de Wetering - Docent Engels - Lid Kenniskring.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
Thema 1 Studie en beroep in beeld Inhoud thema Taak 1 – Project Taak 2 – Werkplek in beeld brengen Taak 3 – Relatie studie en werkplek Centrale.
TITEL PRESENTATIE Naam presentator AVANS HOGESCHOOL studenten 56 opleidingen in 8 gebieden 11 locaties 3 steden: Breda, ’s-Hertogenbosch en.
Talentregio / KWTO 9 JUNI 2016 HAND-OUT OP
Een onderzoekende houding bij pabostudenten Congres voor Lerarenopleiders, Februari, Brussel Femke Timmermans Gerda Geerdink.
Wat voor soort docent ben je aan het worden?
Docentvaardigheden ICT
What is the meaning of? Student centered learning
Heatmap.
De Wever Zorg Innovatie Centra
Titel presentatie Naam presentator AVANS HOGESCHOOL studenten 48 opleidingen, 20 academies, 12 vestigingen 3 steden: Breda, ’s-Hertogenbosch.
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Feedback geven en krijgen
Themagroep Professionele ontwikkeling van lerarenopleiders Meet & explore sessie Velon-studiedag 2017.
Hoe brengen opdrachten de beroepscontext het klaslokaal in?
Onderzoek door en voor LVO Een nieuw aanbod Joris Ghysels TIER.
Mieke Sander Hilberink & Mieke Cardol
Computational thinking != Programmeren != Coderen
Bert van Oers Faculteit Psychologie & Pedagogiek
TOOLKIT professionaliseren vanuit de formatieve toetscyclus
Helpen onderwijsevaluaties mee aan de kwaliteitscultuur?
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

Het gebruik van Eye Movement Modeling Examples (EMME) bij het Onderwijs in klassenmanagement Hans van ’t Zelfde a, Peter Verkoeijen a,b, Anita Heijltjes a a Avans Hogeschool , Breda, lectoraat Brein en Leren. b Erasmus Universiteit Rotterdam, Afdeling Psychologie & Pedagogiek. Aanleiding Het ontbreken van efficiënte klassenmanagementvaardigheden in de LIO-stage, zorgt voor vertraging in de studie en twee jaar na diplomering, een uitval. Onderzoeksvraag: Hoe het kan, met behulp van het gebruik van Eye-Tracking (ET) en het insteken op het kijkgedrag in de klas, het PABO onderwijs worden ingericht zodat studenten in het binnenschoolse curriculum klassenmanagement vaardigheden kan opdoen? In dit onderzoek wordt onder klassenmanagement verstaan de activiteiten die een leeromgeving creëren en in stand houden waarin de leerdoelen optimaal worden bereikt. Denk daarbij aan de fysieke omgeving, regels, procedures, focus en aandacht bij het onderwerp (Brophy, 1987). Methode Onderzoeksvraag 1. Zijn de resultaten van eerdere studies naar het verschil in het gebruikte klassenmanagement, tussen een ervaren docent in het voortgezet onderwijs en een student in de lerarenopleiding in het voortgezet onderwijs, te generaliseren naar een ervaren leerkracht basisschoolonderwijs en een pabostudent (Van den Bogert et al., 2014, Wolff, 2015)? Onderzoeksvraag 2. Hoe kan het kijkgedrag van een student (novice) worden verbeterd door het gebruik van Eye Movement Modeling Example (EMME) in de beroepstaak “Klassenmanagement”? Een EMME is een toepassing van example-based learning die dienst doet als stimulus, waarin de elementen van het worked-example en het modeling example worden gecombineerd (Van Gog, Jarodzka, Scheiter, Gerjets & Paas, 2009). Onderzoek 1 is uitgevoerd met een 250Hz SMI remote Eye-Tracker. Groep studenten (n=11) en groep ervaren leerkrachtenBO (n=11) (min 5 jaar ervaring). Sessie 1. ET leerkrachten en studenten (scene 4 minuten). 2. Thinking aloud. Analyse 1. Vergelijking van oogbewegingen met gebruik van thinking aloud. 2. Analyse van thinking aloud (Zeichner & Liston). 3. Analyse van de ET- video (fixaties, revists, dwell-time en blinks) op de kritische momenten in Areas Of Interest (AOI). Onderzoek 2 is uitgevoerd met een 250Hz SMI remote Eye-Tracker. EMME-groep (n =10) (beide scenes 4 minuten) Sessie 1(t0) Sessie 2(t0 + 14 dgn.) Sessie 3(t0 + 28 dgn) 1.ET studenten met EMME 1.Reflectie op de stage 1. nameting 2.Reflectie op video 2. Effect van de EMME ET met studenten 3.Het belang van de EMME op het klassenmanage- op het opleiden ment in de stage Controlegroep (n = 10) Geen - ET met studenten Analyse 1. Analyse reflecties 2. Analyse van de ET video (fixaties, revists, dwell-time en blinks) op de kritische momenten in Areas Of Interest (AOI) . Voorlopige resultaten leerkracht student AOI AOI Heatmaps op hetzelfde moment in les (4:01) tijdens de EMME. Links de oogbewegingen van de ervaren leerkracht en rechts van een pabo-student (kernel 220 pixels en trailer 5,4 seconden). Onderzoeksvraag 1 (resultaten) De data in de AOI zijn onder meer onderzocht op het aantal fixaties, het aantal revists, dwell-time, het aantal blinks. In de kritische gebieden zijn er geen significante verschillen. De verschillen tussen de experts zijn groot. Dit kan de soms grote verschillen in studentbegeleiding verklaren. De resultaten uit deze studie komen voor een deel overeen met eerdere studies in het VO (Van den Bogert et al., 2014, Wolff, 2015). Kwantitatieve gegevens zijn nog niet beschikbaar. Onderzoeksvraag 2 (resultaten) Studenten richten zich in eerste instantie op een probleem in de klas en vergeten op dat moment de rest van de klas. Studenten merken op dat ze, in tegenstelling tot de expert, niet volgens een vast patroon kijken, maar vaak onrustig zoeken in de klas. Studenten geven aan dat ze naar de kinderen kijken maar ze niet zien. Talking aloud van de expert geeft de student houvast. De EMME-training wordt door alle 10 de studenten als zinvol ervaren. Kwantitatieve gegevens zijn nog niet beschikbaar. bronnen Brophy, J. (1987). Educating teachers about managing classrooms and students. Educating Teachers about Managing Classrooms and Students. Occasional Paper No. 115. Van den Bogert, N, Van Bruggen, J. Kostons, D. & Jochems, W (2014). First steps into understanding teachers’ visual perception of classroom events. Teaching and Teacher Education, 37, pp. 208-216. Van Gog, T., Jarodzka, H., Scheiter, K., Gerjets. P., Paas F.(2009) F. Attention guidance during example study via the model’s eye movements Computers in Human Behavior 25 (3), pp. 785-79 Wollf, C.E. (2015). Revisiting ‘withitness’: Difference in teachers’ representations, perceptions, and interpretations of classroommanagement. Heerlen: Open Universiteit. Zeichner, K.M. & Liston, D. (1985). Varieties of discours in supervisory conferences. Teaching & Teacher Education, 1(2), 155 – 174. © Hans van 't Zelfde (Kenniskring Brein en Leren), jc.vantzelfde@avans.nl Antwerpen, 28 – 30 juni 2017