Gaandeweg kiezen Rob Duijker en Martha Haverkamp

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Programma Inleiding Herman Geenen
Advertisements

VMBO Voorbereidend Middelbaar Beroeps Onderwijs. vmbohavovwo.
Administratie Administratie Handel & Administratie
Examens landbouw 2009, 2010,… Gerard de Gier
Economie, juni 2013.
Bisschoppelijk College Echt Informatiebijeenkomst voor ouders/verzorgers leerlingen groep 8 van de basisscholen van Echt e.o in januari 2006.
Welkom!. Programma van de avond 1. Opening: R. Janssen 2. Keuzemogelijkheden: F. Nijs 3. Mogelijkheden na leerjaar 4: J. Driessen 4. Stellen van vragen.
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s VMBO
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo
De verhouding tussen het cspe en Groen Proeven geglobaliseerd examenprogramma in het cspe 31 maart 2011 Maria van Kempen.
Welkom.
Landbouwbreed Floracollege.
Piet Dietvorst Clustermanager vmbo beroeps Cito
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo
Loopbaan Oriëntatie en – Begeleiding VOORLICHTING Sectorkeuze klas 2
Loopbaan Oriëntatie en – Begeleiding VOORLICHTING Sectorkeuze klas 2 Basisberoepsgerichte leerweg.
Pilot Economie & Ondernemen Vernieuwing in het VMBO
Instroom klas 3 vmbo.
Pilot Economie & Ondernemen Vernieuwing in het VMBO
Quiz: Vraag 1 Hoeveel profielen zijn er voor het vmbo? b. 7 profielen
Bianca Biermann Docent Economie / Administratie. Dit is nog geen kant-en-klaar verhaal … Wat we wel weten, ga ik u nu vertellen !
. Ouderavond 2e klas schooljaar
BEROEPSGERICHT PROGRAMMA VOOR BASIS EN KADER
Voorlichting keuzes klas 2 Thilly Janssen, decaan onderbouw Dennis Snoeks, decaan bovenbouw.
Loopbaan Oriëntatie en – Begeleiding VOORLICHTING Sectorkeuze klas 2 Basisberoepsgerichte leerweg.
Administratie inrichten Van bouwstenen tot instructie schrijven.
Loopbaan Oriëntatie en – Begeleiding VOORLICHTING Sectorkeuze klas 2 Kaderberoepsgerichte leerweg.
Kennismaken Voorbereidend Middelbaar Beroepsonderwij s 16 februari 2016.
3HA1b CSV: afdeling Handel & Administratie ROC A12: opleiding Verkoper en Logistiek medewerker.
Raad voor Cultuur Mediawijsheid- de ontwikkeling van nieuw burgerschap Project Media- Educatie Zeeland
Managen analyseren 6 adviseren creëren organiseren begeleiden In kaart brengen Organisaties communicatieve r maken Iets doen ontstaan Mensen.
Periode 3 Verzorgen van de winkel en/of opslagruimte Kerntaak: verzorgen ontvangst en verwerking van goederen Hoofdstuk: Verbeteringen en personeel Par:
Zorg & Welzijn Vernieuwing VMBO.
Vernieuwing in het VMBO
ZORG & WELZIJN. Wat betekent zorg en welzijn? Bij zorg staat zorgen voor iemand centraal. Je zorgt voor je opa of oma of je kleine broertje etc. Welzijn.
OP WEG NAAR KLAS 3 Informatieavond ouders en leerlingen leerjaar 2.
Bkt1. b2 Programma vanavond Programma keuzebegeleiding Hoe ziet het vmbo eruit? Wat biedt het Etty Hillesum Lyceum? Hoe gaan wij naar een juiste keuze?
Dienstverlening & Producten: een nieuw profiel op het VMBO ondernemend duurzaam innovatief.
Netwerk Platform VMBO Intersectoraal
Intersectoraal VMBO en decanaat
Netwerkmiddag ronde 3 Maart 2013 Welkom
3de graad verzorging Toelichting bij AD5.
Informatieavond Talentprofielen 20 februari 2017
Media, Vormgeving en ICT Dienstverlening en Producten Zorg en Welzijn
Programma vanavond Programma keuzebegeleiding Hoe ziet het vmbo eruit?
Loopbaancompetenties
H.T. Mollee Decaan VMBO Lyceum Ypenburg
Vernieuwend Middelbaar Beroepsonderwijs
Hartelijk welkom aan de ouders van de leerlingen van de 2e klassen
Programma Vmbo Kb (vestiging Oosterhout) Mavo+ (vestiging Fabritius)
Op weg naar je eigen talent
WELKOM OP DE ALGEMENE OUDERAVOND KLAS 2 VMBO-B/K/GT
VTH1 (verpleegtechnisch handelen) VP16T
Kwalificatiedossier en VMBO onderwijsdoelen
EXAMENVOORBEREIDING / EXAMEN
Gaandeweg kiezen Rob Duijker en Martha Haverkamp
Volop keus, durf te kiezen
Oranje Nassau College Zoetermeer
Volop keus, durf te kiezen
Keuzedelen Opleiding doktersassistent
Als je er graag toe doet en wat wil dóen!
De bovenbouw van de beroepsgerichte leerwegen van het vmbo
WELKOM OP DE ALGEMENE OUDERAVOND KLAS 2 VMBO-B/K/GT
Media, Vormgeving en ICT Dienstverlening en Producten Zorg en Welzijn
Media, Vormgeving en ICT Dienstverlening en Producten Zorg en Welzijn
PENTA College CSG Hoogvliet
Informatieavond profielkeuze 9 januari 2019
Op weg naar je eigen talent
Kiezen in klas 2.
INFO-AVOND VMBO2 Basis en Kaderberoepsgerichte leerweg.
Transcript van de presentatie:

Gaandeweg kiezen Rob Duijker en Martha Haverkamp Managementconferentie VM2, 14 april 2011 Rob Duijker en Martha Haverkamp

Aanpak Zoek naar gemeenschappelijke kenmerken per verwante doorstroom Per vmbo programma het aantal context(en) vaststellen: de leerling kan in de context van ………….. Bepaal de handelingen die bij de context horen Omschrijf de karakteristiek van de context Stel de kerndoelen/vaardigheden vast per context Leg een relatie met de eindtermen van het vmbo

Kenmerken zorg en welzijn karakteristiek kerndoelen/ vaardigheden sectoraal intra inter de leerling kan in de context van de zorg: stimuleren tot zelfredzaamheid assisteren bij persoonlijke zorg huishoudelijke werkzaamheden uitvoeren en evalueren signaleren en rapporteren handelen in onvoorziene situaties ondersteuning bieden bij activiteiten en recreëren Ondersteunen bij zorg/hulpverlening begeleiden/verzorgen plannen en organiseren observeren rapporteren adviseren communiceren samenwerken reflecteren VZ/K/12 Zorg en hulpverlening VZ/K/13 Voedingsverzorging VZ/K/10 Assisteren en verzorgen zieken   ZW/K/9 Zorg en hulpverlening ZW/K/11 Assisteren en verzorgen IS/8 Voedsel en gezondheid IS/13 Welzijn de leerling kan in de context van welzijn: wensen van klanten inventariseren activiteiten helpen voorbereiden, begeleiden en uitvoeren voor verschillende leeftijdsgroepen signaleert en observeert activiteiten evalueren ( Sociale)Activiteiten begeleiding onderzoeken begeleiden  VZ/K/7 Welzijn van kinderen VZ/K/8 Welzijn van jongeren VZ/K/9 Welzijn van ouderen ZW/K/7 Sociaal pedagogisch werk ZW/K/8 Begeleiden van activiteiten IS/7 Sport en gezondheid de leerling kan in de context van facilitaire dienstverlening: gebouwen en apparatuur onderhouden gerechten bereiden en presenteren (catering) receptiewerkzaamheden verrichten voorraad beheren logistiek verzorgen Interieurverzorging, catering en service verlenen onderhouden bereiden VZ/K/13 Voedingsverzorging VZ/K/14 Zorg voor de huishouding VZ/K/15 Facilitaire dienstverlening ZW/K/13 Voedingsverzorging ZW/K/14 Zorg voor de huishouding ZW/K/15 Facilitaire dienstverlening IS/9 Onderneming, handel en administratie

Relaties Exameneenheden IS/1 Oriëntatie op de sectoren IS/2 CE Moet op SE Mag op SE Keuze eenheid SE B K G IS/1 Oriëntatie op de sectoren B,K IS/2 Algemene professionele vaardigheden X B.K IS/3 Intersectorale methodische vaardigheden IS/6 Dienstverlening en commercie X* IS/7 Sport en gezondheid B,K,G IS/8 Voedsel en gezondheid IS/9 Onderneming, handel en administratie IS/10 Multi- en grafimedia IS/11 Productie, meten, regelen en sturen IS/12 Veiligheid, energie en milieu IS/13 Welzijn IS/14 Transport, Logistiek en Magazijnbeheer IS/15 De buitenwereld (Heem en Landbouw) IS/16 Beweging (Cross Country)

Verwantschap Handel en ondernemerschap Horeca en bakkerij   De leerling kan in de context van magazijnbeheer: goederen ontvangen goederen opslaan artikelpresentatie aanvullen tijdelijke presentaties opbouwen de winkel en/of de opslagruimte verzorgen Horeca en bakkerij De leerling kan in de context van magazijnbeheerder: onderhoud voorraad neemt goederen in ontvangst en slaat deze op zorgt voor interne goederenstroom Zorg en Welzijn De leerling kan in de context van facilitaire dienstverlening: voorraad beheren logistiek verzorgen

Hoofdthema's Dienstverlening Commercieel Dienstverlening Administratief Voorraadbeheer Activiteiten begeleiding Catering Omgangskunde Media

Analyse 3. Voorraadbeheer handel en ondernemerschap horeca en bakkerij zorg en welzijn 3. Voorraadbeheer vaardigheden competenties rapporteren   communiceren plannen en organiseren samenwerken reflecteren J Formuleren en rapporteren I presenteren Q plannen en organiseren E samenwerken en overleggen P leren

Vaardigheden en competenties algemene vaardigheden vmbo competenties beroeps specifieke communiceren informatie verwerven, verwerken en verstrekken (1x) plannen en organiseren presenteren samenwerken reflecteren   I presenteren M analyseren Q plannen en E samenwerken en overleggen P leren rapporteren onderzoeken observeren begeleiden adviseren verzorgen onderhouden bereiden J formuleren en rapporteren N onderzoeken R op de behoefte van de klant richten C begeleiden K vakdeskundigheid toepassen

Leerroute

Programma opbouw

Het ontwikkelen van een leertaak.

Formulier vakmatige opdracht.

Levelafbouw

Voorbeeld van afnemende sturing

STARR

Rob Duijker r. duijker@slo. nl Martha Haverkamp m. haverkamp@slo Rob Duijker r.duijker@slo.nl Martha Haverkamp m.haverkamp@slo.nl http://www.slo.nl/vm2