Afdeling in de steigers… Jan Kappers

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het belang van risicomanagement voor vastgoedbeheerders
Advertisements

Opsomming Gebruik de knoppen op het Start-lint in de sectie ‘Alinea’. REGISSEREND OPDRACHTGEVERSCHAP OnderhoudNL congres 25 november Marc Calon Voorzitter.
Ontwikkelplan MFC De Kreek Visie en rendement Presentatie Commissie Samenleving en Financiën Gemeente Maasdriel, 21 augustus 2012 door Leendert de Jonge.
Molen Ceres Mogelijke ontwikkeling terrein rond molen Ceres.
de manier waarop een bedrijf onderweg wil zijn
De eerste vijf maanden Henk Nies, Vilans, 1 maart 2010, Utrecht.
Serious request-ambtenaren
Onroerend Goed investeren en beheren
Intergemeentelijke samenwerking en HR
Stichting de Jansheeren Perspectief na kortingen ?
Onze missie: “Wij voorzien onze opdrachtgevers en partners van simpele, praktische, kosteneffectieve en kwalitatief hoogwaardige oplossingen”.
Middenmanagement in positie VO Congres 2013
Korte toelichting “Plan voor de toerusting van regionale en lokale belangenbehartigers” ALV januari 2012.
CoreNet Ontbijtsessie
Uitgangspunten Transparantie Efficiency Normale (goede) bedrijfsvoering = Professioneel vastgoedbeheer.
De omgevingsvergunning Op weg naar één integrale vergunning 14 juni 2007 Joke de Vroom.
Startbijeenkomst benchmarking Publiekszaken
Haarlems Inkoop- en Aanbestedingsbeleid
Programma Verenigingsondersteuning Almelo
Atelier I & A Bijeenkomst met medewerkers I & A op dinsdag 3 juli 2007.
Planvorming, van oud naar nieuw, van papier naar een werkende organisatie ir. Ad van Leest.
Marktgroep Digitaal Werken
ACT Advies, Consultancy & Training Note: deze presentatie is op hoofdlijnen beschreven en vraagt om nadere toelichting.
Stap 1: Keuzes in regionale samenwerking VNG Project - Declaratie Jeugd
Organisatie van de HRM-functie
6 stappen in Risico management
Rekenkamercommissie Leiden (RKC) Zicht op Leids Vastgoed.
Keuzes in regionale samenwerking Eerste verkennende regiobijeenkomst declaratieprocessen.
Samen bouwen aan de toekomst ‘Perspectief financiering’ Eric Vleminckx, Manager Real Estate Finance Brussel, 25 februari 2015.
Rekenkamer West-Brabant Presentatie onderzoek inkoop- en aanbestedingsbeleid gemeente Oosterhout 13 januari 2009.
Insights & Essentials Willem van Putten
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 5
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 2
PERSONEELSMANAGEMENT 2. 1 Onderdeel : 2. Omgeving PPT : 1
Project Architectuur en Beheer BI2-DT en Inf2-DT Module CMIPRJ25DT George Pluimakers en Jacques Wetzels Studiejaar 2011/2012 Opdracht 3.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 2 Thema 3 - Dienstverlening Business IT & Management
Taakteam Kennisdeling bij PROF 8 december 2015 Aftrapsessie.
TASK FORCE JEUGD Zeeland Centra voor Jeugd en Gezin: Afspraken binnen Zeeland en beleidsruimte gemeenten.
Juridische kwaliteitszorg Startnotitie door DT akkoord bevonden  organisatiebrede bewustwording van de noodzaak tot het inbedden van juridische kwaliteitszorg.
Zonder opdrachtgever geen Programma (waarom zoekt het ISZF een opdrachtgever?)
Functies Rollen Taakcluster … Taakcluster 1 Taakgebied… Taakgebied 2 Taakgebied 1 Taak … Taak 2 Taak 1 Rol … Rol 2 Rol 1 Functie … Functie 2 Functie 1.
Servicecentrum Drechtsteden Resultaatgerichte dienstverlener voor de regio!
Gemeente Delft 11 juni André Hertog Directeur N.V. IRADO.
Jos Canton Secretaris Werkvoorzieningschap Noordoost-Brabant Mobiele telefoon:
Integrale samenwerking op het gebied van Duurzaamheid.
Dekkingsplan ten behoeve van definitieve begroting
Assetmanagement Een nieuwe manier van beheer. Assetmanagement in Dordrecht Wat is Assetmanagement? En wat is het verschil met de huidige werkwijze? Welke.
Certificering van assetmanagement
Informatiebijeenkomst ORGANISATIE VAN MAATSCHAPPELIJK VASTGOED d.d. 19 november 2015.
College-onderzoeken naar doelmatigheid en doeltreffendheid o.g.v. art. 213a Gemeentewet Commissie Rekening & Audit 25 november 2014 Besturing & controlling/
1 Verbeterplan Zwembad “De Marke”” in opdracht van gemeente Hattem Maart 2014.
20 januari 2016 – Herman Bongenaar
Organisatieontwikkeling Bijeenkomst voor Informatie en Opinie 9 oktober 2012.
M-Pact Vrijwilligers(werk) en asielzoekers 20 april 2016.
G e m e e n t e H a r d i n x v e l d - G i e s s e n d a m Bijeenkomst Onderzoek Maatschappelijke Agenda (MAG) 1 juni 2016.
Transitiepaden AFL Van school  Naar kenniscentrum AFL Van werken binnen teams in opleidingen  Naar samenwerken binnen en tussen domeinen en met de 5.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Financiële rechtmatigheid
Organisatieontwikkeling
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
De Rechtspersoon voor Doordecentralisatie
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Bijeenkomst Chefs Vastgoed 29 september 2017 in Rotterdam
Taakcluster … Taakcluster 1 Taakgebied… Functies Rollen Taakgebied 2
Het E-depot van Rotterdam
Opnemen colleges als dienst bij de Hanze
Algemeen schema Strategisch support Management support Strategie
Taakcluster … Taakcluster 1 Taakgebied… Functies Rollen Taakgebied 2
Algemeen schema Strategisch support Management support Strategie
Transcript van de presentatie:

Afdeling in de steigers… Jan Kappers 6-9-2017 Vastgoed haarlem Afdeling in de steigers… Jan Kappers 6-9-2017

Korte inhoud Ontstaan afdeling Onderzoek TG Nieuwe organisatie Planning

Uitgangspunten 2012 Nog actueel? Kostprijsdekkend – geen verkapte of indirecte subsidies Zoveel mogelijk in regie – aansluitend op de nieuwe Haarlemse organisatie Zowel gebouwen als gronden Risico’s in beeld en beheersmaatregelen op orde Slanke en professionele organisatie Nog actueel?

De opbouw Onderhoud / Technisch Beheer Commercieel / administratief Beheer Portefeuillemanagement Accountmanagement Projectmanagement

Bevindingen twynstra gudde Op vijf ‘ontwikkellijnen’ is verbetering te bereiken: Bedrijfsvoering Vastgoedinformatie Organisatie inrichting Regie-uitwerking Inrichtingsprincipes Zet dit uit in de tijd en hou rekening met extra benodigde tijdelijke capaciteit. Op twee plekken in de organisatie is structureel extra capaciteit noodzakelijk: Financiële functie / Vastgoedeconomie Verkoopopgave

Organisatie van vastgoed binnen de gemeente nog niet op beoogd niveau Wat hindert? Beschikbaarheid van bedrijfsvoeringinformatie Capaciteitsinzet Naleving inrichtings- principes en rolinvulling Oorzaken Vastgoedinformatie moeilijk toegankelijk Vastgoedinformatie voor tactisch/strategische vraagstukken ontbreekt Vastgoedinformatie moeilijk toegankelijk Vastgoedinformatie voor tactisch/strategische vraagstukken ontbreekt Onvoldoende in regie Verkoopproces vergt veel tijd en energie. Verkoop gaat langzamer  Portefeuille is omvangrijker dan beoogd Beperkte automatisering/ standaardisering in (operationele) werkprocessen Rolscheiding wordt niet juist nageleefd Beperkt zicht op ontwikkelingen en huisvestingsopgave Invulling opdrachtgeverschap Financiële stromen (o.a. KPDH) zijn niet optimaal ingericht 1. Bedrijfsvoering Informatie/rapportage Functies Afdeling Vastgoed 2. Vastgoedinformatie Vullen ICT KPDH Afdeling Vastgoed 3. Organisatie inrichting Beleidsgerichte account (accountmanagement) Verkoopteam Opdracht VG-projecten Afdeling Vastgoed 4. Regie uitwerking Contractering; contractmanagement Doorontwikkelen Verbreding Afdeling Vastgoed 5. Inrichtingsprincipes Financieel (subsidiesturing; verkapte subsidie) Rolinvulling Accommodatiestrategie Gemeentebreed

Ontwikkelopgave – nodig voor transitie Benodigde tijdelijke inzet voor transitie-opgave** Benodigde additionele structurele inzet** Taak beleggen in huidige formatie afdeling Vastgoed 1. Bedrijfsvoering X 2. Vastgoedinformatie Applicatiebeheerder 3. Verkoopopgave Project opdrachtgeverschap 4. Contractmanager (i.v.m. regie) 5. Financieel vastgoed *Inzet in tijd, mensen of formatie **Binnen afdeling Vastgoed of een andere plaats binnen de gemeente

Maar waar zijn we van? Waarom zijn we nodig?

T Waarom zijn we nodig? S O Vastgoed stelt vastgoed beschikbaar Beleid bepaalt Vastgoed faciliteert Samen is het doel maatschappelijke waardecreatie Vastgoed stelt vastgoed beschikbaar

Portefeuille management Beschikbaar stellen van vastgoed Projectmanagement - advisering - bouwmanagement - begeleiding Portefeuille management - Investeringen, aan- en verkoop - strategische plannen - vastgoedperformance / benchmarking Accountmanagement - Aan- en verhuur - klantrelaties - vastgoedinfo Administratief, Juridisch en Financieel Beheer - aan- en verhuur - Klantrelaties Vastgoedinfo Technisch Beheer - Onderhoud - Duurzaamheid - wet- en regelgeving

Onze missie Vastgoed Haarlem staat voor: Zorgdragen voor een toekomstbestendige vastgoedportefeuille voor partijen die bijdragen aan gemeentelijke doelstellingen

Vastgoedmanagement bij gemeenten? Strategisch Portefeuille-management Assetmanagement Propertymanagement Bestuur Vastgoed & Beleid Tactisch Vastgoed Operationeel Vastgoed / Facilitaire organisatie / Huurders

Hoofdtaken en -processen Technisch Beheer Bouwprojectmanagement & Projectbegeleiding Administratief, Juridisch en Financieel beheer Account- & Portefeuillemanagement Verkoop Ondersteuning functie

Clustering in afdeling Afd. Manager Vastgoed Haarlem Portefeuillemanager Verkoopteam Accountmanagers Vastgoedbeheer Vastgoedbeheerders: Juridisch Beheer en Financieel/Administratief Beheer Coördinator Technisch Beheer Technisch Beheerders Projectbegeleiders Vastgoedeconoom Administratieve Ondersteuning Secretaresse

Planning Organisatie wordt nu opgebouwd – Najaar 2017 Vastgoednota aan raad aanbieden – rond kerst 2017/begin 2018 Financiele structuur nader uitwerken en met raad afstemmen – april/mei 2018