1. Situering vending binnen de Foodservicemarkt. 2. De Vendingmarkt. 3 1.Situering vending binnen de Foodservicemarkt. 2.De Vendingmarkt. 3.Consumentenonderzoek
1. Segmentatie van de Foodservice Markt Het consumentengedrag op de Belgische vendingmarkt 2004 - 2008 - 2010 2
Het consumentengedrag op de Belgische vendingmarkt 2004 - 2008 - 2010 1. Facility Catering Het consumentengedrag op de Belgische vendingmarkt 2004 - 2008 - 2010 3
Het consumentengedrag op de Belgische vendingmarkt 2004 - 2008 - 2010 2. DE VENDINGMARKT Het consumentengedrag op de Belgische vendingmarkt 2004 - 2008 - 2010 4
2.1. Productdifferentatie Onderstaande figuur geeft een overzicht van de verschillende producten die op de Belgische Vending Markt worden aangeboden : Het consumentengedrag op de Belgische vendingmarkt 2004 - 2008 - 2010 5
2.2. Verschillende spelers binnen de Vending Industrie Het consumentengedrag op de Belgische vendingmarkt 2004 - 2008 - 2010 6
2.2. Het vending machine park in België Het consumentengedrag op de Belgische vendingmarkt 2004 - 2008 - 2010
Het consumentengedrag op de Belgische vendingmarkt 2004 - 2008 - 2010 2.3. Belangrijke omgevingsvariabelen 2.3.1. Politieke Omgevingsvariabelen Recupel: de overheid gaat de afnemer belasten voor de restwaarde/terugname van het vendingtoestel. De introductie van de euro maakt de automaat toegankelijker voor de buitenlanders. Alternatieven om de loonkost te beperken winnen aan belang, (loonkost=het onderhoud en bevoorrading van de automaten). Het consumentengedrag op de Belgische vendingmarkt 2004 - 2008 - 2010 8
2.3.2. Economische Omgevingsvariabelen Tijdens een economische recessie bieden de automaten goedkopere alternatieven voor de veel duurdere catering faciliteiten. De combi-automaten die zowel voeding als drank aanbieden, zorgen voor gekoppelde verkopen en joint promotions en het optimaal positioneren van de prijzen van de verschillende producten. Het consumentengedrag op de Belgische vendingmarkt 2004 - 2008 - 2010 9
2.3.2. Economische Omgevingsvariabelen De mobiliteit en koopkracht van de ouderen of “young greys” neemt toe. De groei van vending wordt bevorderd door ontwikkeling van concepten die de uitstraling van de machines bevordert. Ontwikkeling van sterke “A” merken met een goede kwaliteitsperceptie geven vertrouwen aan de consument in de vending machines. Opkomst van kleinere automaten of Table-Tops kunnen rendabel geplaatst worden in kleinere bedrijven met < 50 werknemers. Het consumentengedrag op de Belgische vendingmarkt 2004 - 2008 - 2010 10
2.3.2. Economische Omgevingsvariabelen De toegenomen koopkracht van jongeren. Bedrijven “outsourcen” hun niet core-business activiteiten zoals F&B. en vragen aan Een totaaloplossing voor hun vending behoeften via de full-service contracten en vernieuwde contractvormen bij de operatoren Het consumentengedrag op de Belgische vendingmarkt 2004 - 2008 - 2010 11
2.3.3. Sociale omgevingsvariabelen De automaat biedt een 24-uren service en kent geen sluitingstijd. Flexibele arbeidsuren zorgen voor een verschuiving van bepaalde werk - en eetmomenten. De consument koopt vaker impulsartikelen gekenmerkt door kwaliteit, een sterk merk en een hogere prijspositionering. Het consumentengedrag op de Belgische vendingmarkt 2004 - 2008 - 2010 12
2.3.3. Sociale omgevingsvariabelen Door het stijgend aantal kleinere huishoudens (gemiddeld 2,3 personen per gezin) en éénpersoonshuishoudens neemt de buitenhuisconsumptie toe. De momentconsument. Huidige tendenzen inzake eetgewoonten van de consument zijn “Grazing” en “Blurring”. Het consumentengedrag op de Belgische vendingmarkt 2004 - 2008 - 2010 13
2.3.3. Sociale omgevingsvariabelen Scholen en fabrikanten bieden gezonde producten aan via de automaten: zuivel, gezonde snacks,… De sociale politiek van een groeiend aantal werkgevers omvat veelal het gratis aanbieden van koffie en water. De vrije tijd neemt toe en profiteren leisure-segmenten van meer consumenten. 14 Het consumentengedrag op de Belgische vendingmarkt 2004 - 2008 - 2010
2.3.4. Technologische omgevingsvariabelen Inzake betalingsopties is de trend naar magnetische kaarten of andere geïntegreerde cashlesss systemen zoals proton Het consumentengedrag op de Belgische vendingmarkt 2004 - 2008 - 2010 15
2.3.4. Technologische omgevingsvariabelen Deze vending walls of shops zijn uitgerust met verschillende automaten en bieden een ruim aantal referenties. Het volledig automatisch restaurant is ontstaan. Op deze manier ontstaat een vending corner waarbij de automaten zelf aan de omgeving worden aangepast en de identiteit uitstralen die men wenst. De Table-Top/OCS en Soepdispencers zijn vrij nieuw op de Belgische vending markt. Ze zijn gebruiksvriendelijk en rendabel voor kleinere bedrijven met < 50 werknemers. Het consumentengedrag op de Belgische vendingmarkt 2004 - 2008 - 2010 16
Het consumentengedrag op de Belgische vendingmarkt 2004 - 2008 - 2010 2.4. Aandeel vendingconsumptie volgens segment 2.4.1. Koude Dranken RTD Segment Aandeel B&I – Overheid “at-work” 68% Onderwijs 9% Transport 5% Zorg 7% Leisure 9% Hotel 2% Het consumentengedrag op de Belgische vendingmarkt 2004 - 2008 - 2010 17
Het consumentengedrag op de Belgische vendingmarkt 2004 - 2008 - 2010 2.4.2. Warme Dranken RTD Segment Aandeel B&I –overheid 75% Zorg 10% Leisure 6,5% Transport 5,0% Onderwijs 2,8% Hotel 0,6% Het consumentengedrag op de Belgische vendingmarkt 2004 - 2008 - 2010 18
Het consumentengedrag op de Belgische vendingmarkt 2004 - 2008 - 2010 2.4.3. Zuivel RTD Segment Aandeel Onderwijs 36% Zorg 30% B&I 16% Overheid 12% Transport 4% Leisure 2% Het consumentengedrag op de Belgische vendingmarkt 2004 - 2008 - 2010 19
2.4.4. Food: snoep, chips, kauwgom en chocoladerepen Segment Aandeel B&I-Overheid “at work” 35% Onderwijs 28% Transport 14% Leisure 13% Zorg 10% Het consumentengedrag op de Belgische vendingmarkt 2004 - 2008 - 2010 20
Het consumentengedrag op de Belgische vendingmarkt 2004 - 2008 - 2010 2.4.5. Zuivel Desserts Segment Aandeel Onderwijs 36% Zorg 31% B&I 15% Overheid 8% Transport 5% Leisure 5% Het consumentengedrag op de Belgische vendingmarkt 2004 - 2008 - 2010 21
Het consumentengedrag op de Belgische vendingmarkt 2004 - 2008 - 2010 2.4.6. Warme Dranken OCS De belangrijkste verkoopskanalen voor koffie OCS zijn: Segment Aandeel B&I – overheid / “at work” 47% Zorg 21% Transport 13% Leisure 10% Onderwijs 9% Het consumentengedrag op de Belgische vendingmarkt 2004 - 2008 - 2010 22
Het consumentengedrag op de Belgische vendingmarkt 2004 - 2008 - 2010 2.4.7. Waterfountains Segment Aandeel B&I – overheid “at work” 58% Hotel 18% Zorg 15% Onderwijs 7% Andere (leisure, e.a.) 2% Het consumentengedrag op de Belgische vendingmarkt 2004 - 2008 - 2010 23
2.5. Toekomstige ontwikkelingen Stijgende tendens van “gepercipieerde” healthy producten Aanduiding op de verpakking van de energetische waarde van de producten. Pro-actieve benadering van onderwijsinstellingen met transpartante info betreffende de voedingswaarden en elementaire voedingsaspecten. Centrale sturing van automaten (via gebruik van telemetrie). Terugdringen van energieverbruik (verminderen /doven van lichten op bepaald tijdstip) en materialen. Het consumentengedrag op de Belgische vendingmarkt 2004 - 2008 - 2010 24
2.5. Toekomstige ontwikkelingen Aanpassing van en beveiliging van toestellen tegen vandalisme. Taksatie van hardware materiaal voor afbraak (recupel). Toename van aanbod van “vendingwall”s door tekort aan personeel en hoge sociale lasten enerzijds en de 24 uurs consumptie anderzijds. Vermindering van cash- betaling (Gsm en andere kaartsystemen). Point of Use: Watertoestellen (fountains) rechtstreeks aansluiten op het waternet; gekoeld,met waterfilter en UV lamp. Meer en meer werken over operators (single point of contact) Het consumentengedrag op de Belgische vendingmarkt 2004 - 2008 - 2010 25
3. ONDERZOEK BIJ DE BELGISCHE CONSUMENT. Brussel Genk Gent Het consumentengedrag op de Belgische vendingmarkt 2004 - 2008 - 2010
Time-frame bezoek locaties Bij de vraag of en hoe vaak de locaties werden bezocht, werd er een onderscheid gemaakt tussen twee verschillende referentieperioden. Hoeveel dagen bent u in de voorbije week op de volgende plaatsen geweest: Op uw werkplaats Op uw school of universiteit In het treinstation waar u over het algemeen vertrekt en aankomt (m.a.w. dat zich het dichtst bij u thuis bevindt) Hoe vaak heeft u tijdens de afgelopen 4 weken … bezocht? Een benzinestation Een zieken- en/of rusthuis Een sporthal en/of zwembad* * Locatie was niet opgenomen in het onderzoek in 2004 Het consumentengedrag op de Belgische vendingmarkt 2004 - 2008 - 2010
Het consumentengedrag op de Belgische vendingmarkt 2004 - 2008 - 2010 TOTALE MARKT Het consumentengedrag op de Belgische vendingmarkt 2004 - 2008 - 2010
Totale markt: Kans om de locaties te BEZOEKEN De kans om een locatie te bezoeken met een vending machine is het hoogst voor het werk, 37% van de ondervraagden geeft aan deze locatie minstens één maal bezocht te hebben in de afgelopen week Basis: allen (n=1056) Het consumentengedrag op de Belgische vendingmarkt 2004 - 2008 - 2010
Totale markt: Opportunities-to-buy naar locaties Door de frequente aanwezigheid van een groot deel van de bevolking op de werkvloer, is de opportunity-to-buy hier het hoogst (60%). Basis: allen (n=1056) Het consumentengedrag op de Belgische vendingmarkt 2004 - 2008 - 2010
Totale markt: Aankopen naar locatie Het gros van de aankopen gebeurt op het werk (81%). Opmerkelijk is de relatief lage score voor Benzinestation (1%) en treinstation (2%). Basis: allen (n=1056) Het consumentengedrag op de Belgische vendingmarkt 2004 - 2008 - 2010
TOTALE MARKT IN DETAIL PRODUCTGROEPEN Het consumentengedrag op de Belgische vendingmarkt 2004 - 2008 - 2010
Productgroepen: Beschikbaarheid vending machines Van de Nederlandstalige Belgische bevolking is 97% minimum 1 dag op één van de locaties geweest en kan 61% op minstens één van deze locaties water in een vending machine kopen Basis: allen (n=1056) Het consumentengedrag op de Belgische vendingmarkt 2004 - 2008 - 2010
VERWACHTINGEN NAAR DE TOEKOMST PRODUCTEN - ZIEKEN-/RUSTHUIS Het consumentengedrag op de Belgische vendingmarkt 2004 - 2008 - 2010
Het consumentengedrag op de Belgische vendingmarkt 2004 - 2008 - 2010 Huidige beschikbaarheid en aankopen van productgroepen in een zieken-/rusthuis % minstens één aankoop afgelopen 10 dagen Basis: mensen die minstens 1 dag in een zieken-/rusthuis zijn geweest (n=452) Het consumentengedrag op de Belgische vendingmarkt 2004 - 2008 - 2010
Verwachtingen naar aanbod van productgroepen in een zieken-/rusthuis In zieken- en/of rusthuizen vooral verwachtingen naar aanbod van warme dranken, water, frisdranken en broodjes. In welke mate zou u … kopen indien dit zou worden aangeboden in een vending machine in een zieken-/rusthuis? Basis: mensen die minstens 1 dag in een zieken-/rusthuis zijn geweest (n=452) Het consumentengedrag op de Belgische vendingmarkt 2004 - 2008 - 2010
Het consumentengedrag op de Belgische vendingmarkt 2004 - 2008 - 2010 Verwachtingen naar aanbod van nieuwe producten in een zieken-/rusthuis In zieken- en/of rusthuizen in mindere mate ook verwachtingen naar verse producten, voornamelijk naar verse soep en vers fruit. In welke mate zou u … kopen indien dit zou worden aangeboden in een vending machine in een zieken-/rusthuis? Basis: mensen die minstens 1 dag in een zieken-/rusthuis zijn geweest (n=452) Het consumentengedrag op de Belgische vendingmarkt 2004 - 2008 - 2010
Het consumentengedrag op de Belgische vendingmarkt 2004 - 2008 - 2010 Imago Het consumentengedrag op de Belgische vendingmarkt 2004 - 2008 - 2010
Imago uitgesplitst naar kopers en niet kopers 54% gaat akoord dat vending machines op goed bereikbare plaatsen staan. De mening van de kopers en niet kopers verschilt het minst over de prijs van de producten, maar het meest over de kwaliteit van de prodcuten. 59% van de kopers vindt dat de producten een goede kwaliteit hebben, t.o.v. 41% van de niet kopers. % helemaal akkoord + % eerder akkoord Niet kopers (n=597): mensen die de afgelopen 10 dagen geen enkel product uit een vending machine hebben gekocht Kopers (n=428): mensen die de afgelopen 10 dagen minstens 1 product uit een vending machine hebben gekocht Basis: alle mensen die op minstens 1 van de bevraagde locaties zijn geweest (n=1025) Het consumentengedrag op de Belgische vendingmarkt 2004 - 2008 - 2010
Conclusie Vending Groeiend Professioneel Gedragen door maatschappelijke verandering Gedragen door snacking-tijdperk Ontwikkeling vendingwalls-vendingconcepten Zorg sector: enorm potentieel- voor bezoekers ( & personeel) Broodjes,verse producten,gezonde producten.
Q & A Vragen? WWW.FOODINMIND.COM Eb@foodinmind.com 0496 26 95 75