1. Situering vending binnen de Foodservicemarkt. 2. De Vendingmarkt. 3

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoe word je de beste verssupermarkt van Nederland?
Advertisements

Handel en marketing hoofdstuk 9
Averechtse selectie & marktfalen “Een Experiment”
Asymmentrische informatie
De marketingmixstrategie
Kostprijzen PLATO – 5 mei 2009.
waarom dit boek? Afsluiting 10 jaar Randstad Award Groeiend belang van employer branding Stand van zaken Tijd om thema te verdiepen De echte arbeidsmarkt.
Storecheck en consumentenonderzoek
1 1 Diagnoseadvies van de sociale partners over O&O en innovatie ‘Naar een meer innovatieve economie’ 18 september 2006.
Vraag en aanbod: evenwichtsvorming in een experimentele marktsituatie.
Distributiefuncties Producent (goederen) Eindgebruiker
Hoofdstuk 13 Marketing van diensten
Productiefactor Arbeid
Internationale handel
1 © GfK 2012 | Supermarktkengetallen | GFK SUPERMARKTKENGETALLEN ‘Hoe ontwikkelt het aantal kassabonnen zich?’ ‘Wat is de omzet van de supermarkten.
Presentatie Marktverkenning & Behoefteonderzoek Groep 2 Klas 2F.
Goede tijden, slechte tijden
Identiteit en imago openbaar onderwijs
Consument Onderdeel marketing. Wat is marketing?.
MARktSTUDIE commercialisatie snoekbaars
Gezondheid   1. We willen bewuster leven. 2.
College 3 Consumentengedrag Nieuwe conservatieven
Visie op Duurzaamheid  .
Hoofdstuk 1 Lisa & Janne.  Draait om klanten  Opbouwen van klantenrelaties op basis van klantwaarde en klanttevredenheid.  Klanten behoeften bevredigen.
1 © GfK 2014 | Supermarktkengetallen | oktober 2014.
Powered by enquete toeristen heeg vrijdag 7 november 2014.
Antwoorden mobieltje- uit lagelonenlanden dus goedkoper.
De arbeidsmarkt van morgen Biebwatch, Amsterdam, 15 januari 2008 Rob Gründemann, Teamleider Personeelsbeleid Lector Sociale Innovatie, Hogeschool Utrecht.
© GfK 2015 | Supermarktkengetallen | augustus 2015
Basisboek Marketing Hoofdstuk 1 Vraag en aanbod.
Regionale Economie, Haven- en Vervoerseconomie (RHV) Retail en Mobiliteit in de binnenstad Fietsstad 2016 Symposium Bikenomics - 13 Oktober 2015 Giuliano.
PERSONEELSMANAGEMENT 2. 1 Onderdeel : 2. Omgeving PPT : 1
1 VOEDINGSAUTOMATEN : OPPORTUNITEITEN IN DE ZORG Luc Vanhaverbeke Diensthoofd facilitaire dienst UZ LEUVEN.
Katrien Verbeke Stad Gent. 5 objectieven 1.Een meer zichtbare, kortere voedselketen 2.Duurzamere voedingsproductie en – consumptie 3.Sterkere sociale.
Jongeren & geld. Zakgeld Hoeveel zakgeld krijgen jongeren? leeftijdzakgeld (per maand) 12€ 19 13€ 23 14€ 25 15€ 30 16€ 31 17€ 36.
H o o f d s t u k 3 H e t W e l v a a r t s p e i l § 3.1 Werken en waar? Drie bestaansmiddelen of economische sectoren Primaire, secundaire en tertiaire.
Richtlijnen Gezondere Kantines  Basisregels  Uitstraling  Verhouding betere keuze/ uitzondering  Groente en/ of fruit 1.
Tomaten verpakken in tomatenblad 31 januari 2013.
The Future of Carsharing Welkom Filip Watteeuw Schepen van mobiliteit Gent.
Positionering SEACRET SPA Catherine, Janne & Tessa.
Op weg naar een sterke, toekomstbestendige retail Toekomstscenario’s.
Hoofdstuk 6 Productie.
Monitoring De Nieuwe Band Resultaten monitoringsonderzoeken 2010.
Welkom en korte introductie aanwezigen
Cultuurconnect 2017 Haalbaarheid en marktpotentieel
Hoofdstuk 6 Productie en markt.
Welkom havo 4..
Vraag en Aanbod van financiële middelen & nominale en reële rente
Instructie hoofdstuk 8 Internationale ontwikkelingen
Hoofdstuk 13 Marketing van diensten
Lesbrief Verdienen en Uitgeven
Voorbeeld Weging Indexcijfers 2011 Weging x indexcijfer Voeding
Welkom havo 3..
Welkom Havo 5..
Factsheet Voedingscentrum
Havo 4 Lesbrief Vervoer.
Beroepstrots: de gemotiveerde ambtenaar
Welkom VWO 5..
Welkom Havo 5..
De maakindustrie in Midden-Limburg
Rookenquête 2018 Een onderzoek voor Stichting tegen Kanker, uitgevoerd door GfK Belgium Rapport 1.
GfK Supermarktkengetallen
Vraag en aanbod.
VHV 35 jaar – 35 jaar ontwikkelingen op de arbeidsmarkt.
een oude dag die moeilijk te financieren lijkt
Traject De Beleverij WELKOM!.
GfK Supermarktkengetallen
OMGEVINGSANALYSE 2018 LOP Geraardsbergen Basis
Presentatie van: Logo van je bedrijf.
Vlaming en brusselaar als ambassadeur voor Vlaanderen en Brussel
Transcript van de presentatie:

1. Situering vending binnen de Foodservicemarkt. 2. De Vendingmarkt. 3 1.Situering vending binnen de Foodservicemarkt. 2.De Vendingmarkt. 3.Consumentenonderzoek

1. Segmentatie van de Foodservice Markt Het consumentengedrag op de Belgische vendingmarkt 2004 - 2008 - 2010 2

Het consumentengedrag op de Belgische vendingmarkt 2004 - 2008 - 2010 1. Facility Catering Het consumentengedrag op de Belgische vendingmarkt 2004 - 2008 - 2010 3

Het consumentengedrag op de Belgische vendingmarkt 2004 - 2008 - 2010 2. DE VENDINGMARKT Het consumentengedrag op de Belgische vendingmarkt 2004 - 2008 - 2010 4

2.1. Productdifferentatie Onderstaande figuur geeft een overzicht van de verschillende producten die op de Belgische Vending Markt worden aangeboden : Het consumentengedrag op de Belgische vendingmarkt 2004 - 2008 - 2010 5

2.2. Verschillende spelers binnen de Vending Industrie Het consumentengedrag op de Belgische vendingmarkt 2004 - 2008 - 2010 6

2.2. Het vending machine park in België Het consumentengedrag op de Belgische vendingmarkt 2004 - 2008 - 2010

Het consumentengedrag op de Belgische vendingmarkt 2004 - 2008 - 2010 2.3. Belangrijke omgevingsvariabelen 2.3.1. Politieke Omgevingsvariabelen Recupel: de overheid gaat de afnemer belasten voor de restwaarde/terugname van het vendingtoestel. De introductie van de euro maakt de automaat toegankelijker voor de buitenlanders. Alternatieven om de loonkost te beperken winnen aan belang, (loonkost=het onderhoud en bevoorrading van de automaten). Het consumentengedrag op de Belgische vendingmarkt 2004 - 2008 - 2010 8

2.3.2. Economische Omgevingsvariabelen Tijdens een economische recessie bieden de automaten goedkopere alternatieven voor de veel duurdere catering faciliteiten. De combi-automaten die zowel voeding als drank aanbieden, zorgen voor gekoppelde verkopen en joint promotions en het optimaal positioneren van de prijzen van de verschillende producten. Het consumentengedrag op de Belgische vendingmarkt 2004 - 2008 - 2010 9

2.3.2. Economische Omgevingsvariabelen De mobiliteit en koopkracht van de ouderen of “young greys” neemt toe. De groei van vending wordt bevorderd door ontwikkeling van concepten die de uitstraling van de machines bevordert. Ontwikkeling van sterke “A” merken met een goede kwaliteitsperceptie geven vertrouwen aan de consument in de vending machines. Opkomst van kleinere automaten of Table-Tops kunnen rendabel geplaatst worden in kleinere bedrijven met < 50 werknemers. Het consumentengedrag op de Belgische vendingmarkt 2004 - 2008 - 2010 10

2.3.2. Economische Omgevingsvariabelen De toegenomen koopkracht van jongeren. Bedrijven “outsourcen” hun niet core-business activiteiten zoals F&B. en vragen aan Een totaaloplossing voor hun vending behoeften via de full-service contracten en vernieuwde contractvormen bij de operatoren Het consumentengedrag op de Belgische vendingmarkt 2004 - 2008 - 2010 11

2.3.3. Sociale omgevingsvariabelen De automaat biedt een 24-uren service en kent geen sluitingstijd. Flexibele arbeidsuren zorgen voor een verschuiving van bepaalde werk - en eetmomenten. De consument koopt vaker impulsartikelen gekenmerkt door kwaliteit, een sterk merk en een hogere prijspositionering. Het consumentengedrag op de Belgische vendingmarkt 2004 - 2008 - 2010 12

2.3.3. Sociale omgevingsvariabelen Door het stijgend aantal kleinere huishoudens (gemiddeld 2,3 personen per gezin) en éénpersoonshuishoudens neemt de buitenhuisconsumptie toe. De momentconsument. Huidige tendenzen inzake eetgewoonten van de consument zijn “Grazing” en “Blurring”. Het consumentengedrag op de Belgische vendingmarkt 2004 - 2008 - 2010 13

2.3.3. Sociale omgevingsvariabelen Scholen en fabrikanten bieden gezonde producten aan via de automaten: zuivel, gezonde snacks,… De sociale politiek van een groeiend aantal werkgevers omvat veelal het gratis aanbieden van koffie en water. De vrije tijd neemt toe en profiteren leisure-segmenten van meer consumenten. 14 Het consumentengedrag op de Belgische vendingmarkt 2004 - 2008 - 2010

2.3.4. Technologische omgevingsvariabelen Inzake betalingsopties is de trend naar magnetische kaarten of andere geïntegreerde cashlesss systemen zoals proton Het consumentengedrag op de Belgische vendingmarkt 2004 - 2008 - 2010 15

2.3.4. Technologische omgevingsvariabelen Deze vending walls of shops zijn uitgerust met verschillende automaten en bieden een ruim aantal referenties. Het volledig automatisch restaurant is ontstaan. Op deze manier ontstaat een vending corner waarbij de automaten zelf aan de omgeving worden aangepast en de identiteit uitstralen die men wenst. De Table-Top/OCS en Soepdispencers zijn vrij nieuw op de Belgische vending markt. Ze zijn gebruiksvriendelijk en rendabel voor kleinere bedrijven met < 50 werknemers. Het consumentengedrag op de Belgische vendingmarkt 2004 - 2008 - 2010 16

Het consumentengedrag op de Belgische vendingmarkt 2004 - 2008 - 2010 2.4. Aandeel vendingconsumptie volgens segment 2.4.1. Koude Dranken RTD Segment Aandeel B&I – Overheid “at-work” 68% Onderwijs 9% Transport 5% Zorg 7% Leisure 9% Hotel 2% Het consumentengedrag op de Belgische vendingmarkt 2004 - 2008 - 2010 17

Het consumentengedrag op de Belgische vendingmarkt 2004 - 2008 - 2010 2.4.2. Warme Dranken RTD Segment Aandeel B&I –overheid 75% Zorg 10% Leisure 6,5% Transport 5,0% Onderwijs 2,8% Hotel 0,6% Het consumentengedrag op de Belgische vendingmarkt 2004 - 2008 - 2010 18

Het consumentengedrag op de Belgische vendingmarkt 2004 - 2008 - 2010 2.4.3. Zuivel RTD Segment Aandeel Onderwijs 36% Zorg 30% B&I 16% Overheid 12% Transport 4% Leisure 2% Het consumentengedrag op de Belgische vendingmarkt 2004 - 2008 - 2010 19

2.4.4. Food: snoep, chips, kauwgom en chocoladerepen Segment Aandeel B&I-Overheid “at work” 35% Onderwijs 28% Transport 14% Leisure 13% Zorg 10% Het consumentengedrag op de Belgische vendingmarkt 2004 - 2008 - 2010 20

Het consumentengedrag op de Belgische vendingmarkt 2004 - 2008 - 2010 2.4.5. Zuivel Desserts Segment Aandeel Onderwijs 36% Zorg 31% B&I 15% Overheid 8% Transport 5% Leisure 5% Het consumentengedrag op de Belgische vendingmarkt 2004 - 2008 - 2010 21

Het consumentengedrag op de Belgische vendingmarkt 2004 - 2008 - 2010 2.4.6. Warme Dranken OCS De belangrijkste verkoopskanalen voor koffie OCS zijn: Segment Aandeel B&I – overheid / “at work” 47% Zorg 21% Transport 13% Leisure 10% Onderwijs 9% Het consumentengedrag op de Belgische vendingmarkt 2004 - 2008 - 2010 22

Het consumentengedrag op de Belgische vendingmarkt 2004 - 2008 - 2010 2.4.7. Waterfountains Segment Aandeel B&I – overheid “at work” 58% Hotel 18% Zorg 15% Onderwijs 7% Andere (leisure, e.a.) 2% Het consumentengedrag op de Belgische vendingmarkt 2004 - 2008 - 2010 23

2.5. Toekomstige ontwikkelingen Stijgende tendens van “gepercipieerde” healthy producten Aanduiding op de verpakking van de energetische waarde van de producten. Pro-actieve benadering van onderwijsinstellingen met transpartante info betreffende de voedingswaarden en elementaire voedingsaspecten. Centrale sturing van automaten (via gebruik van telemetrie). Terugdringen van energieverbruik (verminderen /doven van lichten op bepaald tijdstip) en materialen. Het consumentengedrag op de Belgische vendingmarkt 2004 - 2008 - 2010 24

2.5. Toekomstige ontwikkelingen Aanpassing van en beveiliging van toestellen tegen vandalisme. Taksatie van hardware materiaal voor afbraak (recupel). Toename van aanbod van “vendingwall”s door tekort aan personeel en hoge sociale lasten enerzijds en de 24 uurs consumptie anderzijds. Vermindering van cash- betaling (Gsm en andere kaartsystemen). Point of Use: Watertoestellen (fountains) rechtstreeks aansluiten op het waternet; gekoeld,met waterfilter en UV lamp. Meer en meer werken over operators (single point of contact) Het consumentengedrag op de Belgische vendingmarkt 2004 - 2008 - 2010 25

3. ONDERZOEK BIJ DE BELGISCHE CONSUMENT. Brussel Genk Gent Het consumentengedrag op de Belgische vendingmarkt 2004 - 2008 - 2010

Time-frame bezoek locaties Bij de vraag of en hoe vaak de locaties werden bezocht, werd er een onderscheid gemaakt tussen twee verschillende referentieperioden. Hoeveel dagen bent u in de voorbije week op de volgende plaatsen geweest: Op uw werkplaats Op uw school of universiteit In het treinstation waar u over het algemeen vertrekt en aankomt (m.a.w. dat zich het dichtst bij u thuis bevindt) Hoe vaak heeft u tijdens de afgelopen 4 weken … bezocht? Een benzinestation Een zieken- en/of rusthuis Een sporthal en/of zwembad* * Locatie was niet opgenomen in het onderzoek in 2004 Het consumentengedrag op de Belgische vendingmarkt 2004 - 2008 - 2010

Het consumentengedrag op de Belgische vendingmarkt 2004 - 2008 - 2010 TOTALE MARKT Het consumentengedrag op de Belgische vendingmarkt 2004 - 2008 - 2010

Totale markt: Kans om de locaties te BEZOEKEN De kans om een locatie te bezoeken met een vending machine is het hoogst voor het werk, 37% van de ondervraagden geeft aan deze locatie minstens één maal bezocht te hebben in de afgelopen week Basis: allen (n=1056) Het consumentengedrag op de Belgische vendingmarkt 2004 - 2008 - 2010

Totale markt: Opportunities-to-buy naar locaties Door de frequente aanwezigheid van een groot deel van de bevolking op de werkvloer, is de opportunity-to-buy hier het hoogst (60%). Basis: allen (n=1056) Het consumentengedrag op de Belgische vendingmarkt 2004 - 2008 - 2010

Totale markt: Aankopen naar locatie Het gros van de aankopen gebeurt op het werk (81%). Opmerkelijk is de relatief lage score voor Benzinestation (1%) en treinstation (2%). Basis: allen (n=1056) Het consumentengedrag op de Belgische vendingmarkt 2004 - 2008 - 2010

TOTALE MARKT IN DETAIL PRODUCTGROEPEN Het consumentengedrag op de Belgische vendingmarkt 2004 - 2008 - 2010

Productgroepen: Beschikbaarheid vending machines Van de Nederlandstalige Belgische bevolking is 97% minimum 1 dag op één van de locaties geweest en kan 61% op minstens één van deze locaties water in een vending machine kopen Basis: allen (n=1056) Het consumentengedrag op de Belgische vendingmarkt 2004 - 2008 - 2010

VERWACHTINGEN NAAR DE TOEKOMST PRODUCTEN - ZIEKEN-/RUSTHUIS Het consumentengedrag op de Belgische vendingmarkt 2004 - 2008 - 2010

Het consumentengedrag op de Belgische vendingmarkt 2004 - 2008 - 2010 Huidige beschikbaarheid en aankopen van productgroepen in een zieken-/rusthuis % minstens één aankoop afgelopen 10 dagen Basis: mensen die minstens 1 dag in een zieken-/rusthuis zijn geweest (n=452) Het consumentengedrag op de Belgische vendingmarkt 2004 - 2008 - 2010

Verwachtingen naar aanbod van productgroepen in een zieken-/rusthuis In zieken- en/of rusthuizen vooral verwachtingen naar aanbod van warme dranken, water, frisdranken en broodjes. In welke mate zou u … kopen indien dit zou worden aangeboden in een vending machine in een zieken-/rusthuis? Basis: mensen die minstens 1 dag in een zieken-/rusthuis zijn geweest (n=452) Het consumentengedrag op de Belgische vendingmarkt 2004 - 2008 - 2010

Het consumentengedrag op de Belgische vendingmarkt 2004 - 2008 - 2010 Verwachtingen naar aanbod van nieuwe producten in een zieken-/rusthuis In zieken- en/of rusthuizen in mindere mate ook verwachtingen naar verse producten, voornamelijk naar verse soep en vers fruit. In welke mate zou u … kopen indien dit zou worden aangeboden in een vending machine in een zieken-/rusthuis? Basis: mensen die minstens 1 dag in een zieken-/rusthuis zijn geweest (n=452) Het consumentengedrag op de Belgische vendingmarkt 2004 - 2008 - 2010

Het consumentengedrag op de Belgische vendingmarkt 2004 - 2008 - 2010 Imago Het consumentengedrag op de Belgische vendingmarkt 2004 - 2008 - 2010

Imago uitgesplitst naar kopers en niet kopers 54% gaat akoord dat vending machines op goed bereikbare plaatsen staan. De mening van de kopers en niet kopers verschilt het minst over de prijs van de producten, maar het meest over de kwaliteit van de prodcuten. 59% van de kopers vindt dat de producten een goede kwaliteit hebben, t.o.v. 41% van de niet kopers. % helemaal akkoord + % eerder akkoord Niet kopers (n=597): mensen die de afgelopen 10 dagen geen enkel product uit een vending machine hebben gekocht Kopers (n=428): mensen die de afgelopen 10 dagen minstens 1 product uit een vending machine hebben gekocht Basis: alle mensen die op minstens 1 van de bevraagde locaties zijn geweest (n=1025) Het consumentengedrag op de Belgische vendingmarkt 2004 - 2008 - 2010

Conclusie Vending Groeiend Professioneel Gedragen door maatschappelijke verandering Gedragen door snacking-tijdperk Ontwikkeling vendingwalls-vendingconcepten Zorg sector: enorm potentieel- voor bezoekers ( & personeel) Broodjes,verse producten,gezonde producten.

Q & A Vragen? WWW.FOODINMIND.COM Eb@foodinmind.com 0496 26 95 75