‘Tagging’ in het onderwijs

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
HET DIGITALE ARBEIDSPLEIN Het Digitale Arbeidsplein is een website ontwikkeld in het kader van het project “Zelfmanagement van de eigen loopbaan” van MeijerConsult.
Advertisements

Noodzaak van slimmer onderzoek Alfons ten Brummelhuis Den Haag, 4 juni 2014.
KINDEREN EVALUEREN ZELF GON-BEGELEIDING BEGELEIDING DOVE EN SLECHTHORENDE KINDEREN Jan De Vos ( ) – Onderwijskundig Ontwerpen – Academiejaar
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Schoolboeken de klas uit? Een korte inleiding…… Michiel Maas, programmamanager VO 23 januari 2008.
Effectief zoeken en verwerken van digitale informatie
Stage gemeente Neerijnen Kerntaak 3B
Educatieve videotoepassingen in het voortgezet onderwijs Behoefte en beoordeling van onderwijsprofessionals.
Augmented Reality in het groen onderwijs Peter Stadhouders Yvette van den Bersselaar.
Workshop Zoekmachine optimalisatie workshop internet marketing
ICT-PORTFOLIO Teun Kaptein NHL
ICT IN HET OLC De meerwaarde Mogelijkheden De schoolpraktijk.
thema's weinig over puur “onderwerpsontsluiting” onderwerpsontsluiting full-text zoeken user / looser generated content catalogiseren / titelbeschrijven.
Henk te Ronde ICT coördinator CSV. Inleiding  Onderwijs concept “Levensecht leren” Meer zelfwerkzaamheid minder doceren Samenwerken van leerlingen Combinatie.
Verzoek vorige keer - samenhang:
Bonhoeffer - Enschede Hogeschool Windesheim - Zwolle.
wiki’s opzetten en implementeren
“ Beleidsmatig werken aan ICT ”
Empowerment via het internet Zelfhulp-portal reïntegratie
Wat kun je er (niet) mee binnen het onderwijs?
ECK Educatieve contentketen in het MBO arjan van Venrooy Nico Verbeij
Leerlingen voorbereiden op een digitale samenleving: scholen en internet Els Kuiper (VU) en Monique Volman (VU/HAN)
Mediacentrum Windesheim na 23 dingen. Hoe nu verder?
ELO’s. ELO voor leerlingen en leerkrachten website gratis of betalende ELO’s specifiek Activerende werkvormen ELOnauten studiewijzerInteractief lesmateriaal…projecten.
Samen Deskundiger met de Pabo HAN Fac. Educatie Marijke Kral Jos van der Woude Nieske Coetsier Bas van Lanen
E-NABLING E-LEARNING Hoe succesvol is e-learning in het informaticaonderwijs? Bert Zwaneveld.
De invloed van ICT op de docent Ed Smeets Katholieke Universiteit Nijmegen.
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
bouwstenen voor ict in het onderwijs
Rookvrije school, educatie en rookvrije klassen Werkgroep onderwijs.
Omgevingsonderwijs - omgevingsboek
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Kennisnet Videodienstverlening Open source, open content Pieter Varekamp November 2008.
Stercollecties van VO-content. Vooraf Wie gebruikt er al digitaal leermateriaal in zijn lessen? Verwachten jullie dat het gebruik van digitaal leermateriaal.
Ict in het voortgezet onderwijs Didactiek in Balans 2011 Onderzoeksuitkomsten 6 april 2011.
Een overzicht van de hedendaagse mogelijkheden voor het bouwen van websites.
Maatschappelijke kosten-baten analyse
Kennismanagement & Sociale media
Den Haag 13 november 2012 i-COACH Opleiding i-COACH 2012 Leontine van Schie Ruud Westra 1.
Ismay Sonnemans & Khedy Gorissen
De nieuwe digitale leeromgeving van Biologie voor Jou
ONDERWIJS AAN (POTENTIEEL) BEST PRESTERENDE LEERLINGEN
Door: Elise, Laura en Anna
De Moderne Onderwijsmedia
Ramòn Janssen –H4B Niels Killaars –H4B © RJNK. 1: Wat is Social Media? 2: De rol van social media in marketing & internetstrategie 3: De sterke punten.
Customize!.
ICT vaardigheden voor docenten en leerlingen
Informatie management HC2
Leraareffectiviteit – wat weten we (niet)? Daniel Muijs, University of Southampton.
Informatievaardig met de Bibliotheek op school Naam.
Drieslag rekenen Rekenpiloot 28 mei 2010 Vincent Jonker, Freudenthal Instituut
Naam van de Auteur 7 januari 2008 B ETER ONDERWIJS MET DIGITAAL LEERMATERIAAL : DROOM OF WERKELIJKHEID ? Alfons ten Brummelhuis Arrangeursdag.
Brief paper presentatie VELON/VELOV-Congres 2016 Donderdag 4 februari ronde 1 Zichtlijn 3: Opleidingspraktijk verbeteren door onderzoek Zaal D210 Joop.
 Blogs  Toepassing  Goede/slechte blogs  Kosten  Samenvatting.
TERUGBLIK De koppeling naar de praktijk. Flipping the classroom.
Jo Tondeur, Jasmine Hacquaert (UGent) Jeroen Thys (Groep T) Luc Vandeput (KHLeuven) Wouter Hustinx (PHLimburg) Velov/A’pen, februari 2012 iTeacher Education:
Cliënt en Mediawijsheid Les 5 Mensen met een (lichte) verstandelijke beperking.
Academische Masterclass Publieke Gezondheid en Veiligheid 2016 Ouderbetrokkenheid Tessa Visser ‘t Hooft Lida Samson 1.
Bram De Bie Initiatie Webquests.
Wat leren docenten en onderwijsondersteuners online van goede voorbeelden van ICT-gebruik en hoe waarderen ze dit online leren? Gerard Baars
Leraareffectiviteit – wat weten we (niet)?
Kluwer The end of Publishing
Arrangeren en Leermiddelenbeleid Utrecht, 13 december
December 25, 2018.
Relevante en passende onderwijsmaterialen selecteren
Digitaal lesmateriaal zoeken, maken en delen met
METHODESCHOLEN IN HET VLAAMSE BASISONDERWIJS Sessie 4
Leskwaliteit: wat is het en hoe meet en verbeter je het
UNICEF België en HIVA / KULeuven
Doelen, verlangens, behoeftes en drijfveren
Transcript van de presentatie:

‘Tagging’ in het onderwijs Leraren en leerlingen helpen zoeken op het web Onderzoek in opdracht van Kennisnet SURFNet Geert Driessen & Hans van Gennip ITS - Radboud Universiteit Nijmegen www.its-nijmegen.nl

Achtergronden Digitalisering onderwijs Explosieve groei gebruik inter- en intranet in het onderwijs Van weten naar weten te vinden ‘Information overflow’ op het web Zoekmachines & applicaties Zoektermen of ‘tags’ Maar: met tags zoeken vereist tags plaatsen En dat gebeurt nog nauwelijks

Vraagstelling onderzoek Hoe maak je het gebruikers zo gemakkelijk, aantrekkelijk en simpel mogelijk om tags te plaatsen? Doelgroepen onderzoek Leraren en leerlingen/studenten Basisonderwijs, voortgezet onderwijs en roc’s Onderzoeksopzet Literatuur/webstudie (zie rapport) Ontwikkeling gespreksleidraden (PPT + vbn. sites) Gesprekken met leraren en leerlingen (15 sessies, 53 pp.) Analyse en rapportage

Analysemodel Mogelijk relevante factoren waarmee leraren en leerlingen te verleiden zijn om tags te gebruiken (naar Collis & Moonen) 4 E-model Aspecten Vbn. mogelijk te beïnvloeden factoren Omgeving (Environment) ICT-omgeving Gebruikte applicatie voor tagging. Schoolomgeving Onderwijskundige kenmerken en visie school. Effectiviteit (Effectiveness) Bij zoeken content Bij plaatsen tags Gaat het zoeken snel? Weegt inspanning op tegen baten? Gebruiksgemak (Ease of use) Procedures bij het zoeken? Te gebruiken varianten van tags. Betrokkenheid (Engagement) Houding ten opzichte van ICT.

Taggen Traditioneel Metadata in HTML-code op webpagina, door bv. bibliothecarissen volgens vast protocol Voordeel: standaardisering Nadeel: beperkt aantal descriptoren; vaak geen inhoudelijke experts Nu Informele bottom-up benadering; door gebruikers zelf Voordeel: vrijheid; actueel; gebruikers zelf inhoudelijke experts, betere descriptoren; gratis Nadeel: gebrek aan uniformiteit Compromissen ‘Folksonomy’: restricties, samenhang en structuur taggen binnen communities ‘Collabulary’: samenwerking classificatie-experts met inhoudelijk deskundige gebruikers

Effectiever en efficiënter zoeken op het web Twee strategieën: verbetering systeem/de tool, waardoor beter(e) tags kunnen worden toegevoegd scholing gebruikers werken met tags (‘tag literacy’) Maar, afhankelijk van zoekstrategie: exploratief surfen gericht zoeken

Internetgebruik in de praktijk Niveauverschillen (bao, vo, roc): individueel/groepsgewijs, ELO, eenweg/interactief Zoeken Leraren en leerlingen: specifieke educatieve sites; wikipedia, google; social sites Gebruik tags: gericht zoeken: 1-2 tags in text field; surfen: vooral doorklikken Plaatsen Leraren vo: aanvullend en ondersteunend materiaal (Kennisnet, ELO); binnen ELO sterk individueel Leraren roc: veel meer, ELO Leerlingen vo: ELO, social sites Leerlingen roc: veel meer, ELO, social sites Gebruik tags: weinig, ook weinig bewustzijn nut, bij sommige social sites verplicht Maar: vrijheid boven alles (=wezen internet)

Te beïnvloeden factoren: schoolomgeving School-context Mate van integratie ICT-gebruik in school Meer ICT in onderwijsleerproces en meer digitale content → grotere tag-bereidheid Gebruik ELO en internet op school Eigen gebruik en vaardigheid ELO stimuleert plaatsen content; ervaren noodzaak tot taggen groeit

Te beïnvloeden factoren: systeem / ICT-omgeving Verplichting plaatsen tags Systeem dwingt tot plaatsen tags wordt niet altijd gewaardeerd; afhankelijk van doel website Ondersteunings-mogelijkheden Géén directe ondersteuning vrijheid en flexibiliteit staan voorop Inhoudelijke suggesties tags handig, mits inhoudelijk adequaat Suggesties afhankelijk van community duidelijk ervaren meerwaarde Representatie-mogelijkheden Intypen sterke voorkeur, één of meer tags Aanvinken handig, mits inhoudelijk to the point Aanklikken Uitklapscherm vaak te globaal en omslachtig; alleen bij specifieke inhoudelijke toepassingen Tag cloud niet overzichtelijk; veel leeswerk; weinig inhoudelijk specifiek AquaBrowser qua idee en vormgeving aardig; veel termen niet semantisch van toepassing Hulpmiddelen Spellingcorrector alleen suggesties, niet dwingend; handig i.v.m. zwakke taalbeheersing en dyslexie

Te beïnvloeden factoren: work flow Zoeken content Exploreren Gericht zoeken één zoekterm via zoekmachine surfgedrag, doorklikken met enkele eigen, specifieke tags via zoekmachine Plaatsen content Zelfgemaakte content meestal plaatsen in de ELO soms gebruik tags mappen corresponderend met gebruikte methode soms behoefte om materiaal niet te delen met anderen Op internet gevonden materiaal tags soms handig structuur vakgebied vormt hulpmiddel Eigen materiaal (bv. foto, video) op social site (bv. Hyves, YouTube) voor eigen bekenden: weinig behoefte aan tagging openbare site: tagging nodig om gevonden te worden (vaak verplicht)

Te beïnvloeden factoren: betrokkenheid gebruikers Regels afspreken Spelling alleen suggesties Enkelvoud / meervoud liever vrije keuze Taalkeuze bij jongere leerlingen: NL Scholing / training Aandacht in lessen behoefte aan expliciete scholing varieert taggen als onderdeel internetgebruik vanaf basisschool demo-video op Kennisnet Zelfinstructie in systeem handig Kosten / baten Bekendheid en motivatie als uitleg functie tagging → grotere bereidheid plaatsen