Lezen samenvatten.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Algemene Weetjes Over Tekst verklaren en het CSE.
Advertisements

De leesstrategie voor begrijpend lezen
Zakelijk lezen Nederlands.
Samenvatting Havo 5.
Samenvatten Klas 4A de Foorakker.
Blz. 98 Blok 4 5. Schrijfvaardig.
4. Leesvaardig Blz. 144 t/m 150 Blok 6. Leesvaardig Leerdoel (2f): Je weet uit de tekst de halen wat een feit of een mening is. Je kunt uit een tekst.
Hoofdstuk 3 terugblik.
Samenvatting h1-h3.
Inleiding, middenstuk, slot
Leesvaardigheid Hoofdstuk 1 t/m 3
De indeling van een tekst
inleiding leesvaardigheid Leesstrategieën & schrijfdoel
Tekstverklaring Hoe doe je dat?.
Hoofdstuk 2 par 1 Schrijfdoelen.
WOENSDAG 16 MAART VRIJDAG 18 MAART NEDERLANDS. PROGRAMMA  15 minuten lezen uit het leesboek  Bespreken werkplanner  Nakijken opdracht 3 en 4 (lezen)
Leesvaardig Examentraining.
Leespubliek. Spoorboekje Even opfrissen Oefening leespubliek Bespreken oefening Wat gaan we leren?: Je kunt vertellen wat een leespubliek is en naar welke.
Het schrijven van een betoog
Hoofdzaken/bijzaken/kernzinnen
LEZEN 3.4 FUNCTIES VAN TEKSTGEDEELTEN. KLAAR MET DE TOETS? Kijk de paragraaf lezen 3.4 na (zie antwoorden in je ) Meld jezelf aan op Google Classroom.
LEZEN 5.2 SOORTEN SAMENVATTINGEN. AAN HET EINDE VAN DEZE LES WEET/KUN JE.. Welke soorten samenvattingen er zijn. Hoe je deze samenvattingen moet maken.
STAPPENPLAN VOOR HET MAKEN VAN EEN LEESTOETS LEESRONDE 1 - ORIENTEREND: -Lees titel, tussenkopjes etc. -Lees eerste en laatste alinea -Formuleer hoofdgedachte.
Woordenschat Letterlijk en figuurlijk taalgebruik.
SCHRIJVEN ZAKELIJKE BRIEF. WAT GA JE LEREN? Wat een zakelijke brief is. Hoe een zakelijke brief is ingedeeld: briefconventies. Hoe je een zakelijke brief.
LEZEN 5.4 BESCHOUWING. DEZE LES LEER JE: Wat de tekstvorm ‘beschouwing’ is. Welke tekstdoel een beschouwing heeft. Hoe een beschouwing is opgebouwd. Wat.
Een beoordeling schrijven
Betrekkelijk voornaamwoord
Alinea: kernzin + uitwerking
Tekstverklaren uitgebreid 2009-II
Lezen 1.2 Leesstrategieën, tekstverband/signaalwoorden onderwerp en hoofdgedachte.
Een informatief Artikel schrijven
S/k/l interviewen.
Leesvaardigheid 2 Klaar voor je toekomst!.
Lezen H1 t/m H3 In deze PowerPoint: Op onderwerp: Op leesstrategie:
Overtuigende tekst/betoog
Aantekeningen maken en navertellen
Een reisverslag schrijven
Onderwerp, deelonderwerpen en hoofdgedachte
Zinsdelen Verdelen in zinsdelen.
Instructie geven en uitvoeren
4 havo Schrijflijn les 4
Alinea’s, inleiding, middenstuk en slot
H1, H2, H3 Nieuw nederlands Klas 3
Onderwerp Het onderwerp van een tekst geeft in één of enkele woorden aan waar de tekst over gaat. Het onderwerp van een tekst is niet hetzelfde als de.
Lezen Onderwerp en hoofdgedachte
Interview voorbereiden
Soorten zinnen en verbindingswoorden
Onderwerp en hoofdgedachte
Deelonderwerpen Hoe herken ik de deelonderwerpen van een tekst?
Een instructie schrijven
Hoe schrijf je een recensie?
Zelf schrijven van een ‘grappig’ nieuwsbericht
Recensie schrijven Klas 1e , RSFN.
Inleiding, slot, functies, samenvattend tekstverband
Nederlands Tekstbegrip Onderwerp, deelonderwerp en hoofdgedachte
Informatieve teksten, interviewverslag
Vergelijkingen oplossen
Interview verslag schrijven
Vwo 4 – week 39/
Inleiding, middenstuk, slot
Betrouwbaarheid van teksten: kritisch lezen
Een (informatief) Artikel schrijven
Van alle markten thuis Perron 1 – les 1.
Les 3: regels en afspraken met de klas
De leesstrategie voor begrijpend lezen
EXAMENTEKSTEN 1: SAMENVATTEN
Kritiek geven en krijgen
Schrijven 2.7 en 2.8 Formuleren en stijl 3.1
[Voer de titel van de overtuigende toespraak hier in]
Transcript van de presentatie:

Lezen samenvatten

Aan het einde van de lees weet/kun je: Waar je op let als je een tekst samenvat; Een samenvatting schrijven; Wat kernzinnen zijn en waar je die vindt; Wat de hoofdgedachte is en waar je die vindt.

Wat gaan we doen? Stil lezen/journaal kijken (10m) Startopdracht 1 blz 47 (10m) Bespreken startopdracht (5m) Uitleg theorie samenvatten (5-10m) Uitleg opdracht samenvatten in groepen. (2m) Samenvatten tekst in groepen (10m) Zelfstandig werken m. opdr 2 t/m 4 blz 48 t/m 51(20m)

De hoofdgedachte van een tekst ‘Het belangrijkste wat in de tekst over het onderwerp wordt gezegd samengevat in één hele zin.’

Waar vind je de hoofdgedachte? Kijk in de inleiding of het slot: daar staat de hoofdgedachte meestal. Je vindt de hoofdgedachte door precies te lezen: lees de tekst van de eerste tot de laatste zin!

Samenvatting maken in twee stappen! Belangrijkste info in een samenvatting. Kernzinnen!!!! (vaak de 1ste of laatste zin van een alinea!) Stap 1: zet alle kernzinnen achter elkaar Stap 2: Eindig je samenvatting met de hoofdgedachte

Samenvatting in groepen Maak groepen van vijf personen. Wijs 1 schrijver aan Per groep komt telkens 1 persoon naar de tekst kijken, hij/zij vertelt de schrijver wat hij/zijgezien heeft. De schrijver schrijft de samenvatting. Algemeen: -Per keer 30 seconden kijken naar de tekst. -Bedenk een goede tactiek! Wie doet wat!