Gaandeweg kiezen Rob Duijker en Martha Haverkamp Managementconferentie VM2, 14 april 2011 Rob Duijker en Martha Haverkamp
Aanpak Zoek naar gemeenschappelijke kenmerken per verwante doorstroom Per vmbo programma het aantal context(en) vaststellen: de leerling kan in de context van ………….. Bepaal de handelingen die bij de context horen Omschrijf de karakteristiek van de context Stel de kerndoelen/vaardigheden vast per context Leg een relatie met de eindtermen van het vmbo
Kenmerken zorg en welzijn karakteristiek kerndoelen/ vaardigheden sectoraal intra inter de leerling kan in de context van de zorg: stimuleren tot zelfredzaamheid assisteren bij persoonlijke zorg huishoudelijke werkzaamheden uitvoeren en evalueren signaleren en rapporteren handelen in onvoorziene situaties ondersteuning bieden bij activiteiten en recreëren Ondersteunen bij zorg/hulpverlening begeleiden/verzorgen plannen en organiseren observeren rapporteren adviseren communiceren samenwerken reflecteren VZ/K/12 Zorg en hulpverlening VZ/K/13 Voedingsverzorging VZ/K/10 Assisteren en verzorgen zieken ZW/K/9 Zorg en hulpverlening ZW/K/11 Assisteren en verzorgen IS/8 Voedsel en gezondheid IS/13 Welzijn de leerling kan in de context van welzijn: wensen van klanten inventariseren activiteiten helpen voorbereiden, begeleiden en uitvoeren voor verschillende leeftijdsgroepen signaleert en observeert activiteiten evalueren ( Sociale)Activiteiten begeleiding onderzoeken begeleiden VZ/K/7 Welzijn van kinderen VZ/K/8 Welzijn van jongeren VZ/K/9 Welzijn van ouderen ZW/K/7 Sociaal pedagogisch werk ZW/K/8 Begeleiden van activiteiten IS/7 Sport en gezondheid de leerling kan in de context van facilitaire dienstverlening: gebouwen en apparatuur onderhouden gerechten bereiden en presenteren (catering) receptiewerkzaamheden verrichten voorraad beheren logistiek verzorgen Interieurverzorging, catering en service verlenen onderhouden bereiden VZ/K/13 Voedingsverzorging VZ/K/14 Zorg voor de huishouding VZ/K/15 Facilitaire dienstverlening ZW/K/13 Voedingsverzorging ZW/K/14 Zorg voor de huishouding ZW/K/15 Facilitaire dienstverlening IS/9 Onderneming, handel en administratie
Relaties Exameneenheden IS/1 Oriëntatie op de sectoren IS/2 CE Moet op SE Mag op SE Keuze eenheid SE B K G IS/1 Oriëntatie op de sectoren B,K IS/2 Algemene professionele vaardigheden X B.K IS/3 Intersectorale methodische vaardigheden IS/6 Dienstverlening en commercie X* IS/7 Sport en gezondheid B,K,G IS/8 Voedsel en gezondheid IS/9 Onderneming, handel en administratie IS/10 Multi- en grafimedia IS/11 Productie, meten, regelen en sturen IS/12 Veiligheid, energie en milieu IS/13 Welzijn IS/14 Transport, Logistiek en Magazijnbeheer IS/15 De buitenwereld (Heem en Landbouw) IS/16 Beweging (Cross Country)
Verwantschap Handel en ondernemerschap Horeca en bakkerij De leerling kan in de context van magazijnbeheer: goederen ontvangen goederen opslaan artikelpresentatie aanvullen tijdelijke presentaties opbouwen de winkel en/of de opslagruimte verzorgen Horeca en bakkerij De leerling kan in de context van magazijnbeheerder: onderhoud voorraad neemt goederen in ontvangst en slaat deze op zorgt voor interne goederenstroom Zorg en Welzijn De leerling kan in de context van facilitaire dienstverlening: voorraad beheren logistiek verzorgen
Hoofdthema's Dienstverlening Commercieel Dienstverlening Administratief Voorraadbeheer Activiteiten begeleiding Catering Omgangskunde Media
Analyse
Vaardigheden en competenties
Leerroute
Programma opbouw
Het ontwikkelen van een leertaak.
Formulier vakmatige opdracht.
Levelafbouw
Voorbeeld van afnemende sturing
STARR
Rob Duijker r. duijker@slo. nl Martha Haverkamp m. haverkamp@slo Rob Duijker r.duijker@slo.nl Martha Haverkamp m.haverkamp@slo.nl http://www.slo.nl/vm2