Instructiebijeenkomst/werkcollege

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/002]/ subvaardigheid lezen thema: Order, order…. can-do : kan een bijeenkomst voorzitten © Anne Beeker.
Advertisements

Ontwikkelruimte onderzocht In gesprek over onderzoeksstappen VU, 13 september 2010.
Accessible Instructional Materials. § Discussion: Timely access to appropriate and accessible instructional materials is an inherent component.
… een nieuwe zoekmachine! “Dear finance support desk customers, The search facility within the knowledge base will be improved to help you find information.
De digitale coach Het verbeteren van een plan van aanpak Steven Nijhuis, coördinator projecten FNT Deze presentatie staat op:
De digitale coach Het verbeteren van een plan van aanpak Steven Nijhuis, coördinator projecten FNT Deze presentatie staat op:
Deltion College Engels C1 Schrijven [Edu/002] thema: CV and letter of application can-do : kan complexe zakelijke teksten schrijven © Anne Beeker Alle.
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/005] thema: applying for a job can-do : kan een eenvoudig sollicitatiegesprek voeren © Anne Beeker Alle.
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/004]/ thema: There are lies, damned lies and statistics... can-do : kan complexe informatie en adviezen.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/004] thema: (No) skeleton in the cupboard can-do: kan een samenhangend verhaal schrijven © Anne Beeker Alle rechten.
Deltion College Engels A2 Lezen [Edu/002]/subvaardigheid ‘koken’….!
Deltion College Engels En Projectopdracht [Edu/001] thema: research without borders can-do/gesprekken voeren : 1. kan eenvoudige feitelijke informatie.
Deltion College Engels C1 Spreken/Presentaties [Edu/006] thema ‘I hope to convince you of… ‘ can-do : kan een standpunt uiteenzetten voor een publiek van.
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/006] thema: ‘I was wondering what you think of…’ can-do : kan deelnemen aan de conversatie bij zeer formele.
Kwalitatief onderzoek
Coderen.
Deltion College Engels B2 Spreken/presentaties/subvaardigheid lezen [Edu/003] thema: Holland – coffee shops and euthanasia? can-do : kan een duidelijk.
English and IPC How to teach content through English.
Deltion College Engels B1 Lezen [no. 001] can-do : 2 products compared.
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/008] theme: ‘I have to arrest you, you’ve stolen my heart’ … can-do : kan een eenvoudig face-to-face gesprek.
Deltion College Engels B1 Schrijven [Edu/003] thema: what have I done wrong…? can-do : kan s/ brieven schrijven over persoonlijke zaken © Anne Beeker.
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/006] thema: Look, it says ‘No smoking’… can-do : kan minder routinematige zaken regelen © Anne Beeker.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/006] thema: Euromail can-do : kan in persoonlijke s nieuws en standpunten van een ander becommentariëren.
Computervaardigheden Hoofdstuk 4 — Databank (Basis)
Deltion College Engels C1 Spreken/Presentaties [Edu/004] thema ‘Today I will talk to you about… ‘ can-do : kan duidelijke, gedetailleerde beschrijving.
t Djippos Research Brought to you by : Milan Balk Martin Boon
Deltion College Engels C1 Spreken [Edu/002] thema: A book that deserves to be read can-do : kan duidelijke, gedetailleerde samenvatting geven van een gelezen.
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/005]/subvaardigheid luisteren thema: ‘Pink pop and air-controllers on strike’ can-do : kan in een telefoongesprek.
Deltion College Engels B2 Lezen [Edu/004] thema: Scanning, a race against the time can-do: kan snel belangrijke detailinformatie vinden in lange en complexe.
Deltion College Engels B1 En Spreken/Presentaties [Edu/006] Thema: “The radio station“ can-do : kan een publiek toespreken, kan verzonnen gebeurtenissen.
Deltion College Engels B1 Schrijven [Edu/005] thema: The Weakest Link or Weekend Millionaire… can-do : kan in brieven of s feitelijke zaken beschrijven.
Deltion College Engels C1 Schrijven [Edu/007] thema: Mind twister or how to write an essay… can-do : kan heldere, goed gestructureerde uiteenzetting schrijven.
Deltion College Engels C1 Schrijven [Edu/006] thema: Dear editor,
Nothing Is As It Seems Lesson 7 What’s the Story?.
Deltion College Engels B2 Lezen [Edu/003] thema: Topical News Lessons: The Onestop Magazine can-do: kan artikelen en rapporten begrijpen die gaan over.
Deltion College Engels B2 Spreken [Edu/001] thema: What’s in the news? can-do : kan verslag doen van een gebeurtenis en daarbij meningen met argumenten.
Deltion College Engels B1 Spreken [Edu/001] thema: song texts can-do : kan een onderwerp dat mij interesseert op een redelijk vlotte manier beschrijven.
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/001]/ subvaardigheid lezen thema: What a blooper…. can-do : kan taal flexibel en effectief gebruiken voor.
Deltion College Engels B2 Lezen[Edu/001] /subvaardigheid schrijven korte samenvattingen thema: Exotic news can-do : lezen om informatie op te doen - kan.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/005] thema: Writing a hand-out can-do: kan een begrijpelijke samenvatting schrijven © Anne Beeker Alle rechten.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/002] thema: how we celebrate birthdays can-do : kan een samenhangend verhaal schrijven.
Deltion College Engels B1 En Spreken/Presentaties [Edu/003]/ Subvaardigheid lezen Thema: Once upon a time… can-do : kan een verhaal(tje) vertellen © Anne.
Deltion College Engels B1 Lezen [Edu/002] thema: But I ‘ve read it in… can-do : kan hoofdthema en belangrijkste argumenten begrijpen van eenvoudige teksten.
Deltion College Engels B2 (telefoon)gesprekken voeren[Edu/002] /subvaardigheid lezen/schrijven thema: I am so sorry for you… can-do : kan medeleven betuigen.
Deltion College Engels C1 Lezen [Edu/002]/ subvaardigheid schrijven thema: Hwaet! (Old) English literature can-do: kan snel belangrijke detailinformatie.
Kom, ga met ons mee Come, go with us. ‘Wij vertrekken nu naar het land dat de Heer ons beloofd heeft. Ga met ons mee! Je zult het goed hebben bij ons.
Creating local Europeana related networks Europeana taskforce Hans van der Linden 17/4/15.
Sprint 4 Deliveries Project 1 – Web development. Last lesson (Monday 27 October)  During the lesson, each group presents its product to the rest of the.
Mavo 4.  Goal(s)  Letter Puzzle  Write a letter  Check the letters  Do assignments 4A, 5A, 6A & 7 in Student Book page 50  Evaluation.
Referentievlakken in de Noordzee zowel een nationaal als internationaal verhaal.
VISUALISATIE Rogier van der Linde & Davy De Winne, 2014.
Delen van informatie. Inhoud I.T. Works TerraIndex Digitaal samenwerken en de centrale/landelijke service.
The Research Process: the first steps to start your reseach project. Graduation Preparation
Key Process Indicator Sonja de Bruin
Processing Structured Hypermedia
Presentatie titel Measurement education in the junior primary –
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
De taaltaak
Ontvangerdata in MailChimp
Persuasive Technology
Today: Chapter 2 Discuss SO 2 What to study for your test?
Verlangen naar God Longing for God
MAKING A BAND.
Internationale beurs voor excellente leerlingen
Participatory Action Research
Unit 2: LESSON 2 practicing the grammar: betrekkelijke voornaamwoorden
BSc Honours Programme 30 credits extra-curricular, on top of your regular bachelor study programme Integrate your knowledge in a challenging multidisciplinary.
The next step in educational online platforms (from the perspective of the Verwonderpaspoort) Nick Degens & Eelco Braad Research Group User-Centered Design.
Leerlingen zeiden: “Je MOET hem loslaten
Transcript van de presentatie:

Instructiebijeenkomst/werkcollege Gideon de Jong & Wolter Paans

Doelstelling werkcollege 1. Studenten hebben basiskennis van het kwalitatieve dataverwerkingsprogramma Atlas-ti 2. Studenten kunnen zelfstandig een ‘Hermeunetic Unit’ of ‘Hu’ aanmaken en tekstbestanden gereedmaken voor data-analyse 3. Studenten zijn in staat een ‘code book’ aan te leggen en ‘families’ te construeren

Indeling Relevantie van kwalitatief onderzoek Data-analyse Meerwaarde Atlas.ti Instructies

The relevance of qualitative research Flick, U. (2009). An Introduction to Qualitative Research. London: SAGE publications “Qualitative research is of specific relevance to the study of social relations, due to the fact of pluralization of life worlds”(p. 12). “Rapid social change and the resulting diversification of life worlds are increasingly confronting social researchers with new social contexts and perspectives” (p. 12). “Instead of starting from theories and testing them, “sensitizing concepts” are required for approaching the social contexts to be studied” (p. 12).

Data-analyse Of lineair proces: eerst data verzamelen, daarna interpreteren. Of verweven procedure zoals in ‘grounded theory’: interpretatie data staat in teken van ontwikkeling theorie, en is van invloed op welke volgende cases voor dataverzameling worden uitgekozen. Twee contrasterende doelen van data-interpretatie: Ontdekken van argumenten en deze plaatsen in de juiste context met een elaboratie van de data tot gevolg. Het reduceren van de originele tekst door middel van parafrasering, samenvatten en het categoriseren. Atlas.ti richt zich op het coderen van de data, ofwel categorisatie van de data met als doel ontwikkeling van de theorie.

Algemene overwegingen Atlas-ti te gebruiken Structuur & overzicht in veelheid van data Verantwoording en inzage van methodische verwerking van data Controle op fouten en vergissingen Visualisering van netwerkmogelijkheden Follow-up research en koppeling van data en analysen Kwantificeren van data

Belangrijke overwegingen bij de start 1) Kwalitatief design: bijvoorbeeld (participerende) observatie, (diepte) interview, focusgroep? 2) ‘Lineaire aanpak’ of ‘Grounded theory’? 3) Fenomenologisch of (semi)-gestructureerd? 4) Kwalitatieve data voor kwantificering? 5) Kwalitatieve data voor een conceptueel model?

Specifieke meerwaarde Atlas.ti Doorgaans levert kwalitatief onderzoek veel kwantiteit: tientallen pagina’s uitgeschreven interviews. Atlas.ti: overzichtelijke structuur aanbrengen door digitaal coderen, categoriseren en thematiseren van data Eén project  één Hermeunetic Unit of HU HU vormt ‘pathway’ naar de digitale (voornamelijk Microsoft Word) bestanden. Dit zijn je primary documents. HU slaat alle in Atlas.ti gemaakte codes, code families, network views, etc op, echter niet je primary documents!

Meerwaarde Atlas.ti (2) Basis-activiteit Atlas.ti  coding “Coding refers to the process of assigning categories, concepts, or “codes” to segments of information that are of interest to your research objectives” (Quicktour Atlas.ti, p. 6). Tekst selecteren (citaten) en met open coding een nieuwe code creëren, of met list coding een citaat aan een bestaande code toebedelen. Codes  overeenkomsten en verschillen in percepties tussen respondenten. Codes samenvoegen tot families, ofwel in Flick’s (2009) terminologie thema’s (bv codes empathie, doorzettingsvermogen, reflexief zeggen allen iets over één family/thema, namelijk competenties van/voor hulpverleners) Uiteindelijk schrijf je hoofdstuk over de onderzoeksresultaten aan de hand van de thema’s die je hebt geformuleerd.

Website en downloads www.atlasti.com Quick tour: http://www.atlasti.com/quicktour.html Uitgebreide handleiding: http://www.atlasti.com/manual.html Boek Uwe Flick: http://books.google.nl/books?id=sFv1oWX2DoEC&printsec=frontcover&dq=uwe+flick&hl=nl&ei=VCrJTfOmDIKcOsvHsdcH&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=1&ved=0CCsQ6AEwAA#v=onepage&q&f=false

Quick tour: http://www.atlasti.com/quicktour.html

De start met Atlas-ti

“CHILDREN & HAPPINESS STAGE I”: 1Powdthavee, N. (2009). Think having children will make you happy? Think again, suggests Nattavudh Powdthavee – you’re experiencing a focusing illusion, V 22 (4), 308-311. Ondergaande tekst is ontleend aan Quick tour: http://www.atlasti.com/quicktour.html Now, it is time to get acquainted with the ATLAS.ti user interface. The best way to do this to follow a sample project that we have already prepared for you. To load the sample project, go to the HELP menu and select QUICKTOUR / LOAD “CHILDREN & HAPPINESS STAGE I”:

Basics Primary Documents or P-Docs Quotes or Quotations refer to selected data segments Codes and Memos Thema’s (of families) Model

Exploring and Querying Your Data Importing Survey Data Voor verdere informatie ga naar de Quick tour http://www.atlasti.com/uploads/media/QuickTour_a7_en_07.pdf Exploring and Querying Your Data Importing Survey Data Preparing survey data for import Complex Retrieval Comparison by Groups Quantitative Retrieval in Excel Format Creating your Own Network View

Veel succes!