Aard van onderzoek: verschillende soorten onderzoek

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
REBELS: Race and Ethnicity Based Education; Local Solutions
Advertisements

De ontwikkeling van een professionaliseringstraject voor leraren lager onderwijs om onderzoeksgericht onderwijs (inquiry-based education) binnen wereldoriëntatie.
User Centred Development
Docentontwerpteams en self-efficacy
Leergroepcoachen als onderwijsconcept
Deltion College Engels B2 Spreken/presentaties/subvaardigheid lezen [Edu/003] thema: Holland – coffee shops and euthanasia? can-do : kan een duidelijk.
English and IPC How to teach content through English.
Deltion College Engels B1 Lezen [no. 001] can-do : 2 products compared.
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/006] thema: Look, it says ‘No smoking’… can-do : kan minder routinematige zaken regelen © Anne Beeker.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/006] thema: Euromail can-do : kan in persoonlijke s nieuws en standpunten van een ander becommentariëren.
Deltion College Engels C1 Spreken [Edu/002] thema: A book that deserves to be read can-do : kan duidelijke, gedetailleerde samenvatting geven van een gelezen.
Deltion College Engels B1 En Spreken/Presentaties [Edu/006] Thema: “The radio station“ can-do : kan een publiek toespreken, kan verzonnen gebeurtenissen.
Deltion College Engels C1 Schrijven [Edu/007] thema: Mind twister or how to write an essay… can-do : kan heldere, goed gestructureerde uiteenzetting schrijven.
Nothing Is As It Seems Lesson 7 What’s the Story?.
Deltion College Engels B2 Spreken [Edu/001] thema: What’s in the news? can-do : kan verslag doen van een gebeurtenis en daarbij meningen met argumenten.
Deltion College Engels B1 Spreken [Edu/001] thema: song texts can-do : kan een onderwerp dat mij interesseert op een redelijk vlotte manier beschrijven.
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/001]/ subvaardigheid lezen thema: What a blooper…. can-do : kan taal flexibel en effectief gebruiken voor.
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/009] thema: ‘We’d better go to…’ can-do : kan in vertrouwde situaties actief meedoen aan discussies over.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/005] thema: Writing a hand-out can-do: kan een begrijpelijke samenvatting schrijven © Anne Beeker Alle rechten.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/002] thema: how we celebrate birthdays can-do : kan een samenhangend verhaal schrijven.
Deltion College Engels B1 En Spreken/Presentaties [Edu/003]/ Subvaardigheid lezen Thema: Once upon a time… can-do : kan een verhaal(tje) vertellen © Anne.
Deltion College Engels B1 Lezen [Edu/002] thema: But I ‘ve read it in… can-do : kan hoofdthema en belangrijkste argumenten begrijpen van eenvoudige teksten.
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/007] thema: ‘With this mobile you can…’ can-do : kan op betrouwbare wijze gedetailleerde informatie doorgeven.
Deltion College Engels B2 (telefoon)gesprekken voeren[Edu/002] /subvaardigheid lezen/schrijven thema: I am so sorry for you… can-do : kan medeleven betuigen.
Skin by Roald Dahl What do you think this text will be about?
Lamb to the Slaughter Who or what is ‘the Lamb to the Slaughter’ in this story?
“De geesteswetenschappelijke discipline heeft afstand genomen van haar taak om leraren op te leiden en richt zich nu ook voornamelijk op onderzoek. Geesteswetenschappen.
Promoting inquiry in mathematics and science education across Europe ECENT
The Research Process: the first steps to start your reseach project. Graduation Preparation
DOELEN VAN W&T ONDERWIJS
Prof. dr. Fons Coomans UNESCO Chair ‘Human Rights and Peace’
Hoezo creatief? Workshop Door: Maaike Zeilstra (De Werveling Soest),
Key Process Indicator Sonja de Bruin
Opdracht voor Module 4 effectief en efficient lesgeven
Salt & Light Zout & Licht
Presentatie titel Measurement education in the junior primary –
Onderzoekend leren Werkt onderzoekend leren?
Tool II-2: Het plannen van OL, leerlingen stellen hun eigen vragen
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Onderzoekend leren Hoe ondersteunen we onderzoekend leren?
Tool WB-1: Natuurwetenschappen in de beroepspraktijk
Onderzoekend leren Hoe zien opdrachten voor onderzoekend leren bij wiskunde er uit? Tool IE-2: Het vergelijken van gestructureerde en ongestructureerde.
De taaltaak
Module 10 Domeinoverschrijdend projectwerk
Module 1 Gebruik van vragen van leerkrachten en kinderen
Training Module 17 Kinderen betrekken bij evaluatie Creativiteit en onderzoek in wetenschap stimuleren.
Training Module 16 Evaluatie voor het leren Een variatie aan strategieën die een creatieve, onderzoekende aanpak ondersteunen.
Workshop creativiteit in wetenschap Creativiteit stimuleren bij jonge kinderen in activiteiten gericht op wetenschap Het gebruik van een creatieve en.
Tool IJ-3: De potentie van OL om essentiële vaardigheden te bevorderen
Module 2 Materialen en de leeromgeving als essentiële contextelementen voor creativiteit en een onderzoekende aanpak.
Gevarieerde vormen van expressie en voorstelling
Module 3 Focus op de aard van wetenschap Nature of Science (NoS)
Beleid interpreteren – kansen tot creativiteit mogelijk maken
Inleiding tot het CEYS project (te gebruiken afhankelijk van de context)
Module 7 Rol van spel en verkenning bij onderzoek en creativiteit
Module 9 De rol van de leerkracht
Inleiding tot het CEYS project (te gebruiken afhankelijk van de context)
Leren binnen en buiten de school
Module 4 Focus op de onderzoekende aanpak bij wetenschap (Inquiry-based Science) - Verband met creativiteit.
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Internationale beurs voor excellente leerlingen
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Tool WD-2: Verbinden van opdrachten aan de beroepscontext
Tool WD-3: Verbinding met de wereld van de tuinbouwindustrie
Tool IG-1: Onderzoekend leren en de eisen van het wiskundecurriculum
“I find the following assumptions about creativity to be plausible if not compelling: (1) Both nature and nurture are important determinants of creative.
Leerlingen zeiden: “Je MOET hem loslaten
Moving Minds DNA.
Transcript van de presentatie:

Aard van onderzoek: verschillende soorten onderzoek Training Module 18 Aard van onderzoek: verschillende soorten onderzoek

Inleiding tot het CEYS project (te gebruiken afhankelijk van de context) Europees Erasmus+ project Partners in België, Griekenland, Roemenië, VK Vervolgproject op het Creative Little Scientists project http://www.creative-little-scientists.eu Doelen Ontwikkelen van nascholing voor leerkrachten basisonderwijs met bijhorende materialen Bevorderen van het gebruik van creatieve benaderingen in het wetenschapsonderwijs in het kleuter- en lager onderwijs (tot acht jaar) The Creativity in Early Years Science project is a European Erasmus+ project with partner countries Greece, Romania, Belgium and the UK As indicated – it aims to develop a European teacher professional development course and accompanying materials to promote the use of creative approaches in teaching science in preschool and early primary education (up to age of eight). It is a continuation of the project Creative Little Scientists, an FP7 EU project, where curriculum design principles to foster inquiry and creativity in science education were designed.

Motivering van de module Internationaal de focus op een onderzoeksgerichte aanpak van wetenschapsonderwijs versterken Erkenning van de rol van creativiteit in wetenschap en in het wetenschapsonderwijs Toenemende nadruk op het belang van het ontwikkelen van eigen ideeën van kinderen over de aard van wetenschap Voortdurend debat over Verschillende soorten onderzoek in wetenschap Strategieën om jonge kinderen te laten kennismaken met de aard van wetenschap en de manieren waarop wetenschappers werken Verschillende doeleinden van praktisch werk in wetenschap De rol van de volwassene bij het ondersteunen van kinderen bij het nemen van beslissingen en bij creativiteit in onderzoek.

Doelen van de module Het besef verhogen van de waaier aan mogelijkheden om onderzoeksgerichte wetenschapsonderwijs aan te pakken Verschillende doeleinden van praktisch werk onderscheiden - gerelateerd aan de ontwikkeling van vaardigheden, processen, concepten of attitudes in wetenschap. De rol van de leerkracht in het stimuleren van het zelf beslissingen nemen in onderzoeken, in verbanden leggen tussen vragen, planning en reflecties op conclusies door kinderen Manieren bekijken waarop onderzoekjes in de klas kunnen helpen om het begrip van de aard van wetenschap en de manieren waarop wetenschappers werken, te versterken.

Verband met de inhoudelijke ontwerpprincipes en –resultaten 1 2. De lerarenopleiding moet leerkrachten de vaardigheden en competenties bijbrengen om praktische onderzoeksactiviteiten m.b.t. wetenschap en wiskunde in het klaslokaal te kunnen uitvoeren. 2.2 Leerkrachten hebben een gedetailleerde kennis over de aard van onderzoek in wetenschapsonderwijs bij jonge kinderen waardoor ze in staat zijn de kansen die deze geven om creatief leren en de creativiteit van kinderen te ontwikkelen, herkennen. 3. De lerarenopleiding  moet het inzicht van leraren over de aard van wetenschap en hoe wetenschappers werken bevorderen, en daarnaast stereotiepe beelden van wetenschap en wetenschappers  in vraag stellen. 3.1 Leerkrachten bevorderen het inzicht van leerlingen over de aard van de wetenschap en hoe wetenschappers werken, en stellen stereotiepe beelden van de wetenschap en wetenschappers in vraag.

Verband met de inhoudelijke ontwerpprincipes en –resultaten 2 6 De lerarenopleiding moet vakdidactische kennis aanbieden om zo onderzoek en probleemoplossing te stimuleren in wetenschaps- en wiskundeonderwijs.    6.1 Leerkrachten hebben kennis van alle essentiële kenmerken van onderzoek en probleemoplossing (vragen stellen, ontwerpen of plannen van een onderzoek, het verzamelen van bewijsmateriaal, het leggen van verbanden, het verklaren van bewijsmateriaal, het communiceren en reflecteren over verklaringen), de verschillende doelen ervan & de mate van structuur en begeleiding (inclusief open, geleide en gestructureerde onderzoeken), en de gevarieerde mogelijkheden die zij bieden voor creativiteit. 6.5 Leerkrachten moedigen kansen voor eigenaarschap en creativiteit van kinderen bij onderzoek (inquiry) en probleemoplossing aan. Ze schenken aandacht aan het feit dat kinderen zelf beslissingen kunnen nemen tijdens het onderzoeksproces, zelf verbanden kunnen leggen tussen vragen, onderzoeken en besluitvorming, en kunnen reflecteren op hun resultaten.

Onderzoekend leren en een creatieve aanpak in wetenschap verbinden Creatieve aanleg Zin voor initiatief Motivatie Vermogen om iets nieuws te bedenken Verbanden leggen Verbeelding Nieuwsgierigheid Samenwerkingsvaardigheden Denkvaardigheden (uit Chappell et al 2008) In vraag stellen Ontwerpen en plannen van onderzoek Bewijs verzamelen Verbanden leggen Bewijs verklaren Communiceren van verklaringen (Minner et al 2010) Uit Creative Little Scientists, 2012

Creativiteit in wetenschap en wiskunde bij jonge kinderen And the definitions of creativity Creative Little Scientists (2014)

Onderzoek stimuleren Roemenie: Nu brood maken! Grieken-land: Schepen Engeland: Skeletten Onderzoek stimuleren in verschillende contexten Moderated examples from CEYS partners- opportunities for children’s inquiry and creativity linked to CLS definitions. Illustrate children’s active engagement and key role of exploration as a starting points for investigations over time. These are the kinds of experiences common across the partner countries – a key issue has been how to make the most of these. Engeland: Bath bommen België: Waterdicht maken

België: Een zuchtje lucht Levenscyclus van de kikker Roemenië: Ontkieming en groei Griekenland: Planten in de omgeving Engeland: Levenscyclus van de kikker Engeland: Onderweg

Module overzicht Ervaringen met praktische activiteiten gericht op wetenschap delen – verschillende doelen van praktisch werken Onderzoekjes uitvoeren – verband leggen met de verschillende manieren waarop wetenschappers werken en de aard van wetenschap Bespreking van voorbeelden uit de klaspraktijk – bewijs van onderzoeksvaardigheden, kinderen die zelf beslissingen nemen, verschillende soorten onderzoek Kansen voor creativiteit en linken met de aard van wetenschap Gevolgen voor planning – doel van praktisch werk, verschillende soorten onderzoek Reflecties op de module

Voorbeelden uitwisselen van praktische wetenschapsactiviteiten die je deed/observeerde Werk in groepjes van 4 Individueel – noteer voorbeelden van praktische activiteiten die je uitgevoerd/geobserveerd hebt op aparte post-its en plaats deze op het blad. Als groep – Kan je deze sorteren? – Zie je overeenkomsten of verschillen? Wat waren de doelen van deze activiteiten (vaardigheden, processen, attitudes, kennis en inzicht in wetenschap)? In welke mate warden beslissingen genomen door de kinderen? Noteer moeilijkheden die naar boven kwamen. Bespreek met de hele groep An important dimension of this module is drawing on your expertise and experience in different contexts and with different age groups as starting points for our discussion. So we ask you first to record examples of any practical activities in science you have carried out in the classroom as a teacher, or observed, or experienced yourself in school – don’t worry at present about the age group. As many as you can in 2 minutes. Then put them together on the sheet in front of you – can you sort them in any way? Think about the purposes – were they to help you develop scientific skills and attitudes, promote understanding – what do you think? Were there opportunities for children to make decisions? Any issues raised? (5 mins for this) 5 mins feedback.

Verschillende doelen van praktisch werk Basisvaardigheden - vaardigheden en technieken ontwikkelen Observaties – exploratie, beschrijven, sorteren en classificeren Illustraties – een concept/procedure illustreren of demonstreren Onderzoeken– vertrekkend vanuit spel, toevallige gebeurtenissen, uitspraken en vragen van kinderen, vragen of nieuwe wetenschapsinhouden. Kinderen zijn betrokken in het nemen van beslissingen over hoe de onderzoekjes worden uitgevoerd. Important point to emerge here is that practical work has varied purposes and the need to distinguish these. In practice in primary schools there is often limited opportunity for investigation – most practical work in illustration But if children are to develop skills and understandings related to inquiry and NOS they need to be involved in investigations. In nursery or preschool the first two often predominate – focus on development of skills, or the children are involved in exploring, but potential of this could be developed further – tendency to focus on observation and communication but children more capable of explaining and testing ideas with support.

Verschillende doelen van praktisch werk: eigen voorbeelden uit de klas analyseren Initiële bedenkingen Kansen die jouw activiteiten boden om onderzoeks- en creatieve vaardigheden te stimuleren Welke soorten praktisch werk kwamen aan bod? Gevolgen voor de praktijk? Moeilijkheden of vragen die naar boven komen? So thinking about your examples – any thoughts come to mind?

Onderzoek uitvoeren Bijvoorbeeld Hebben grotere mensen grotere voeten? Welke bal kaatst het best? Welke materialmen laten licht door?

Onderzoek uitvoeren Werk in groepjes van 4 (ong. 15 minuten): Voer het onderzoekje uit Neem notitie over het verloop en jullie vooruitgang, en leg resultaten en conclusies vast om te delen met een andere groep Bespreking met de hele groep: Manieren om data vast te leggen en te analyseren Conclusies – bevindingen vergelijken, bewijs evalueren Reeks van onderzoekende vaardigheden die hierbij betrokken zijn Verbanden tussen onderzoeksvaardigheden stimuleren doorheen het onderzoek Intention here is to explore the potential of these investigations and their different nature Also to think about how what you might record and keep track of your results and developing conclusions – you are being scientists and will be expected to share your results with others Think about the varied ways young children might do this – visually, using the physical materials – keep track of the purpose to help you to think about emerging patterns and share and record results. Think about any of the challenges or issues that arise.

Verschillende soorten onderzoek Gedurende een bepaalde tijd observeren bijvoorbeeld: Hoe ontwikkelen rupsen zich doorheen de tijd? Zoeken naar patronen bijvoorbeeld: Springen met lange benen verder? Identificeren, classificeren en groeperen bijvoorbeeld: Welke vogel is dit? Welke materialmen worden aangetrokke door de magnet? Vergelijkend en eerlijk testen (gecontrolleerd onderzoek) bijvoorbeeld: Welk materiaal is meest geschikt voor een paraplu? Onderzoek op basis van secundaire bronnen bijvoorbeeld: Welke soorten levende organismen zien we in de fossielen die we hebben gevonden? So an important issue is the need to recognise that scientists work in different ways. In England there has been a tendency to think that the only kind of science is a fair test. Other approaches also play a key role and not always possible to control variables. Note the different forms of recording involved.

Voorstelling van voorbeelden uit de klaspraktijk Opbouw van de Curriculum Materialen Situering – focus, motivering, achtergrond Startpunt Het leerproces – activiteiten en de motivering, voorbeelden van antwoorden van kinderen, reflecties van de leerkracht, en gevolgen voor de volgende activiteit. Reflecties – evolutie van de kinderen, de rol van de leerkracht, klasomgeving, volgende stappen Levenscyclus van een kikker Geluiden rondom ons Skeletten Now moving on Share some examples from the classroom of investigations over time – that illustrate varied approaches to inquiry and ways of recording. Also ways in which teacher built on children’s responses over time and sought to foster children’s skills and understandings associated with inquiry. Again in the time frame can only give you time to gain a sense of what the materials might offer. Looking at 3 different examples cover a range of ages 4-5, 6-7 and 7-8 Life Cycle of a Frog Sounds around us Skeletons

Levenscyclus van een kikker Leeftijd 4-5 jaar

Geluiden rondom ons Leeftijd 6-7 jaar

Skeletten Leeftijd 7-8 jaar

Bespreking van voorbeelden uit de klaspraktijk Werk in groepjes van 4 - 2 voorbeelden per groep Begin per 2 met verschillende voorbeelden, wissel vervolgens om 1. Lees eerst om een overzicht te krijgen van het leertraject. 2. Bekijk dan de volgende vragen: Hoe evolueerde het onderzoekje doorheen de tijd? Hoe bouwden ze verder op de antwoorden van kindern? Welke kansen werden voorzien voor kinderen om zelf beslissingen te nemen en creatief te zijn? Welke vormen van vastleggen werden gebruikt? Hoe ondersteunde dit het leerproces? Op welke manieren stimuleerde de leerkracht linken tussen verschillende kenmerken van onderzoek? You will not have time to read every element – but I suggest you skim through quickly at the start to gain a sense of the nature of the investigations and progress over time.

Soorten praktisch werk Basisvaardigheden Observatie Illustratie Onderzoek Soorten onderzoek Sorteren en classificeren Zoeken naar patronen Observeren doorheen de tijd Vergelijkend en eerlijk testen Onderzoek met secundaire bronnen

Leerling stelt een vraag Verschillende rollen doorheen de tijd Essential features of classroom inquiry and their variations (Barrow, 2010, p. 3) Leerkracht geeft een antwoord Essentieel kenmerk Variaties Meer ……………… Mate waarin de leerling eigen keuzes maakt …………...…..Minder Minder ……………Sturing door het materiaal van de leerkracht …………....…… Meer De leerling engageert zich voor wetenschappelijk georiënteerde vragen De leerling stelt een vraag De leerling kiest tussen verschillende vragen en stelt nieuwe vragen De leerling verfijnt of verklaart vragen aangereikt door de leerkracht, het materiaal of bronnen De leerling engageert zich voor de vragen aangereikt door de leerkracht, het materiaal of bronnen De leerling geeft voorrang aan bewijs om antwoord te geven op de vragen De leerling bepaalt wat kan doorgaan voor bewijs en verzamelt het De leerling wordt gestuurd om bepaalde data te verzamelen De leerling krijgt data en wordt gevraagd deze te analyseren De leerling krijgt data en wordt verteld hoe hij/zij het moet analyseren De leerling formuleert verklaringen op basis van bewijsmateriaal De leerling formuleert verklaringen na het samenvatten van het bewijsmateriaal De leerling wordt gecoacht in het proces om verklaringen te formuleren op basis van het bewijsmateriaal De leerling krijgt verschillende manieren aangereikt om bewijsmateriaal te gebruiken bij het formuleren van verklaringen De leerling krijgt bewijsmateriaal De leerling verbindt verklaringen aan wetenschappelijke kennis De leerling onderzoekt zelfstandig ander bronnen en legt verbanden tussen verklaringen De leerling wordt gestuurd naar bronnen van wetenschappelijke kennis De leerling krijgt verschillende verbanden aangereikt.   De leerling communiceert en rechtvaardigt verklaringen De leerling vormt redelijke en logische argumenten om verklaringen te communiceren De leerling wordt gecoacht in het ontwikkelen van communicatie De leerling krijgt algemene richtlijnen om de communicatie te verscherpen De leerling geeft stappen en procedures om te communiceren

Creativiteit in wetenschaps- en wiskundeonderwijs bij jonge kinderen Creative Little Scientists (2014)

Hoe kan een dergelijke aanpak creativiteit in wetenschap stimuleren? Zin voor initiatief Motivatie Vermogen om iets nieuws te bedenken Verbanden leggen Verbeelding Nieuwsgierigheid Samenwerkingsvaardigheden Denkvaardigheden (Factoren uit het Conceptueel Raamwerk)

Aard van wetenschap Akerson et al (2011) One of the materials we have used to discuss the potential for illustrating the nature of science through classroom inquiry is this poster developed by Akerson and her team. Her work shows the potential to begin discuss this explicitly with young children Go through the elements – any opportunities you might suggest in the examples we have discussed?

Gevolgen voor toekomstige planning Per 2 reflecteer op de onderwerpen die tijdens de module aan bod kwamen: Verschillende doelen voor praktisch werk Verschillende manieren om onderzoek uit te voeren, passend bij verschillende wetenschappelijke inhouden Kansen voorzien voor creativiteit en het zelf nemen van beslissingen door kinderen Rol van de leerkracht bij het ondersteunen van onderzoeksprocessen en de kenmerken van een creatieve aanleg Bepaal 2/3 gevolgen voor jou toekomstige planning. Nog vragen of moeilijkheden?

Reflectie op de inhoud en aanpak van de module Denk terug aan de start van de module en de verschillende activiteiten die we hebben doorlopen. Op welke manieren hebben de verschillende activiteiten jouw denken ondersteund? In welke mate werden de doelen van de module bereikt? Vul het evaluatieformulier in

Meer informatie Creative Little Scientists (FP7 EU project 2011 – 2014) Design principles and exemplar materials based on fieldwork www.creative-little-scientists.eu Creativity in Early Years Science Education (Erasmus+ EU project 2014 – 2017) Curriculum Materials and Training Materials for teacher CPD to promote creative approaches to early years science www.ceys‐project.eu

Bedankt!