Tool IJ-3: De potentie van OL om essentiële vaardigheden te bevorderen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Normen Ga van een positieve intentie uit Communiceer respectvol
Advertisements

De ontwikkeling van een professionaliseringstraject voor leraren lager onderwijs om onderzoeksgericht onderwijs (inquiry-based education) binnen wereldoriëntatie.
1 Cecile Crobach October MSc Thesis: Onderwijs en Onderzoek Combineren van onderzoek en praktijk Onderwijsdag TBM 2012.
Workshop Lezen met begrip
Leergroepcoachen als onderwijsconcept
Bespreking PAV-les ‘Een vakantiejob zoeken’
Contexten als middel voor interdisciplinariteit
Leervragen in een PLG PLG bijeenkomst 17 november 2014
CENTER-TBI has received funding from the European Union Seventh Framework Programme (FP7/ ) under grant agreement n° PERSCONFERENTIE 20 LANDEN.
Kritisch denken ‘vertaald’
DIVERSITEIT BEINVLOEDT STUDIESUCCES Hoe daar mee om te gaan?
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
Improving Practical Work in Science Woudschoten Natuurkunde 10 december 2010 Bert van den Berg / Henk Pol Voor info:
Evie Goossen 9:00-10:15 zaterdag 16 januari 2016
Als je op je hoofd staat, krijgen je voeten helemaal geen bloed Je hersenen krijgen teveel bloed Je hart zal harder moeten pompen Het maakt niets uit voor.
Vincent Dorenbos & Ron Vonk CMA Amsterdam ECENT - 16 mei
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
Ontwerpen van 3D lesmateriaal voor biologie Ecent conferentie 20 mei 2015 Dirk Jan Boerwinkel Freudenthal Instituut voor Didactiek van Wiskunde en Natuurwetenschappen.
Amsterdam Airport Schiphol 1 Anne Helsdingen Saskia Brand-Gruwel CELSTEC, OUNL Jeroen van Merriënboer Universiteit Maastricht 26 juni 2009 Project Outreach.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
+ Gevalideerd beoordelen van een gepersonaliseerd portfolio Marieke van der Schaaf Department of Education, Utrecht University
With the support of the Lifelong Learning Programme of the European Union
Promoting inquiry in mathematics and science education across Europe ECENT
Auteur: Anneke de Jong, Marja Legius en Lieven De Maesschalck Datum: 30 maart 2016 Onderzoekend vermogen.
EPALE electronic platform for adult learning in Europe
DOELEN VAN W&T ONDERWIJS
Hoezo creatief? Workshop Door: Maaike Zeilstra (De Werveling Soest),
Flitstraining RAPP-it: de snelle reflectie app
What is the meaning of? Student centered learning
Informatieavond Workshop ked-coaching 2 november 2016
Tool IC-2 Toetsen en beoordelen van onderzoekend leren
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Onderzoekend leren Werkt onderzoekend leren?
Tool IH-1: Het verkennen van ideeën van docenten
Tool II-2: Het plannen van OL, leerlingen stellen hun eigen vragen
Tool IE-3: Kenmerken van probleem-oplosopdrachten
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Tool IF-1: Onderzoekend leren plannen bij wiskunde
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Onderzoekend leren Hoe ondersteunen we onderzoekend leren?
Onderzoekend leren Hoe ondersteunen we onderzoekend leren?
Tool WB-1: Natuurwetenschappen in de beroepspraktijk
Hoe plannen we onderzoekend leren in wiskunde?
Tool WF-1: Docenten natuurwetenschappen en carrièreadvies
Onderzoekend leren Hoe zien opdrachten voor onderzoekend leren bij wiskunde er uit? Tool IE-2: Het vergelijken van gestructureerde en ongestructureerde.
Beroepscontext Hoe wordt wiskunde toegepast in de beroepscontext?
Tool WE-1: Beroepscontext in wiskunde
Inhoud Digitale ontwikkelingen op school Actuele zaken Wat vindt u?
Hoe plannen we onderzoekend leren in wiskunde?
Hoe brengen opdrachten de beroepscontext het klaslokaal in?
Beleid interpreteren – kansen tot creativiteit mogelijk maken
Tool IE-1: Het verkennen van onderzoeksopdrachten en -activiteiten
Onderzoekend leren Wat gebeurt er in een onderzoekend-leren-klas?
Wat betekent “OPEN” voor jou?
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
ONDERWIJS EN ARBEIDSMARKT
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Tool WD-2: Verbinden van opdrachten aan de beroepscontext
Historisch redeneren + taalgericht vakonderwijs (bijeenkomst 3)
Tool WD-3: Verbinding met de wereld van de tuinbouwindustrie
Onderzoekend leren Wat zijn de uitdagingen in het gebruik van onderzoekend leren? Tool IC-1: Het identificeren en classificeren van barrières en dillema’s.
Onderzoekend leren Wat gebeurt er in een onderzoekend-leren-klas?
Tool IG-2: Onderzoekend leren en waarden in wiskundeonderwijs
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
Tool IG-1: Onderzoekend leren en de eisen van het wiskundecurriculum
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Onderzoekend leren Werkt onderzoekend leren (OL)?
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

Tool IJ-3: De potentie van OL om essentiële vaardigheden te bevorderen Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen Hoe verhoudt OL zich tot ons natuurwetenschappelijk curriculum? Tool IJ-3: De potentie van OL om essentiële vaardigheden te bevorderen © 2016 mascil project (G.A. no. 320693). Lead partner University of Nottingham; CC-NC-SA 4.0 license granted. The project mascil has received funding from the European Union’s Seventh Framework Programme (FP7/2007-2013).

Overzicht Doel: Begrip ontwikkelen van hoe OL te verbinden is met belangrijke vaardigheden. We zullen: Belangrijke competenties identificeren met literatuur; De rol van OL bespreken voor het ontwikkelen van deze competenties. Het doel van deze tool is stimulatie om na te denken over verschillende lesmethoden en de competenties die leerlingen hierbij ontwikkelen. Dit is een korte bespreking met de hele groep over het gebruik van OL in de natuurwetenschappelijke les.

Belangrijke competenties identificeren “De nadruk in natuurwetenschappelijk onderwijs voor kinderen onder de 14 zou moeten liggen op betrokkenheid. Bewijs toont aan dat dit het best bereikt wordt door kansen voor uitgebreid onderzoekswerk, en ‘praktische’ experimenten en niet door de nadruk te leggen op de verwerving van de gebruikelijke concepten”. (Osborne and Dillon, 2008) Wat zijn de gesuggereerde implicaties voor de lespraktijk? Bespreek de volgende aanbeveling uit het verslag ‘Science Education in Europe: Critical Reflections’ (Osborne and Dillon, 2008) en trek wat conclusies betreffende de lesgeefpraktijk.   “De nadruk in natuurwetenschappelijk onderwijs voor kinderen onder de 14 zou moeten liggen op betrokkenheid. Bewijs toont aan dat dit het best bereikt wordt door kansen voor uitgebreid onderzoekswerk, en ‘praktische’ experimenten en niet door de nadruk te leggen op de verwerving van de gebruikelijke concepten”.

Relating IBL to key competencies “onderzoek het bewuste proces van het diagnosticeren van problemen, bekritiseren van experimenten, en benoemen van alternatieve “, plannen van onderzoek, onderzoeken van speculaties, zoeken naar informatie, opzetten van modellen, debatteren met leeftijdsgenoten, en het vormen van samenhangende argumenten” (Linn, Davis, & Bell, 2004). Wat voor verschillen worden er gesuggereerd tussen OL en overdrachtspedagogiek? Vergelijk, volgens onderstaande definitie, Onderzoekend Leren met overdrachtspedagogiek wat betreft hun potentie om probleemoplossende vaardigheden, kritisch denken en de toepassing van natuurwetenschappelijke kennis te vergroten.   In zijn definitie is "onderzoek het bewuste proces van het diagnosticeren van problemen, bekritiseren van experimenten, en benoemen van alternatieve “, plannen van onderzoek, onderzoeken van speculaties, zoeken naar informatie, opzetten van modellen, debatteren met leeftijdsgenoten, en het vormen van samenhangende argumenten” (Linn, Davis, & Bell, 2004).

Finishing off Denk na over een les die u in de komende week wilt gaan geven en denk na over: De aanpak die u wilt gebruiken in het lesgeven; De vaardigheden die de leerlingen zullen ontwikkelen. Denk na over een les die u in de komende week wilt gaan geven en denk na over: De aanpak die u wilt gebruiken in het lesgeven; De vaardigheden die de leerlingen zullen ontwikkelen.   References Linn, M. C., Davis, E. A., & Bell, P. (2004). Inquiry and technology. Internet environments for science education, 3-28. Osborne, J., & Dillon, J. (2008). Science education in Europe: Critical reflections (Vol. 13). London: The Nuffield Foundation.