Gedragsproblemen en stoornissen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Levensbeschouwing en Maatschappijleer
Advertisements

Thema 7 Les 6a Smaak. de kwaliteit = als iets mooi / goed gemaakt is = hoe iets is.
Les 5: orde en klassenmanagement
Schriftelijk communiceren voor teamleiders Blok 1
Volksuniversiteit Zwolle
6 september : verkort rooster 7 september: 60 min Spaans 2v september.
Inhoud prisma en cilinder Eerst snel een LIVE uitleg Daarna een filmpje Daarna: KEIHARD WERKEN :D.
Deze les: Korte terugblik Doel van de les Roos van Leary Doe de test!
Het begrijpen van eetstoornissen
X-stream les 4 WELKOM. Wat gaan we deze les doen?  Korte terugblik vorige les  Doelen van deze les  Digitale identiteit  Online samenwerken  Eindopdracht.
Ontwikkeling van het kind (0-12 jaar)
Artis.
Dorien `t Hart Med.hro.nl/hardo
Dorien `t Hart Groepsdynamica Dorien `t Hart
COMMUNICATIE Week 5 Docent:.
Week 6 Docent: COMMUNICATIE. Huiswerk Opdracht 3 Hoe is het gegaan? Wat viel je op? Vragen over de theorie.
Waarnemen en Regeling  Expert groepen opdracht..
LAATSTE LES! 13 JANUARI WAT GAAN WE VANDAAG DOEN? Lesdoelen Leesvaardigheid Feedback geven Verrassingsles!
23 november  Doelen  Ophalen voorkennis Samenwerkend Leren  Jouw lessen: Activerende Didactiek  Opdracht verwerken theorie  Afronding ◦ Huiswerk.
Bijeenkomst 4: Van lesdoelen naar leeractiviteiten
Welkom X-STREAM. Terugblik vorige les  Wat vonden jullie ervan?
S/K/L 4.6 DIALOOG/OVERTUIGEN/OVERHALEN. WAT GAAN WE DEZE LES LEREN? 1.Wat een dialoog is. 2.Het verschil tussen overtuigen en overhalen 3.Strategie om.
TAALONDER ZOEK 2.10 SOCIOLECTEN. WAT GAAN WE DEZE LES LEREN? 1.Wat groepstaal is. 2.Hoe sociale groepen zich onderscheiden via groepstaal. 3.Het belang.
SVP op dezelfde plaats zitten als vorige keer s.v.p. Wat gaan wij doen? -De vorige les (ca. 5 min.) -Huiswerk bespreken (ca. 5 min.) -Meegebracht voorwerp.
BURGERSCHAP SOCIAAL MAATSCHAPPELIJKE DIMENSIE Les 3.
Sociaal Maatschappelijke Dimensie – 1.3 Verschillende culturen
Kwaliteitszorg
Communicatie 3e les.
Lesweek 2 Theorie pagina 173 t/m 181 De Schijf van Vijf
Sociaal Maatschappelijke Dimensie – 1.4 Ik en de ander
Les 1 “Drie methodieken” thema 9.1. en 9.2.
Kwaliteitszorg
Direct 4. Waarnemen 29/07/2018 Direct 4. Waarnemen Leerlijn Communicatie, studiejaar , blok 3.
Gedragsproblemen en stoornissen
Lesweek 3 Voedingscentrum app Theorie pagina 182 t/m 194
Gezondheid Les 1.
Gedragsproblemen en stoornissen
Interview voorbereiden
Cliënt en Veiligheid.
Loopbaan en burgerschap les 2
Les 1: Introductie Marketing
Voorlichting, advies en instructie
Ontwikkelingspsychologie 1.1 Periode 1. Les 1 Introductie
Gezondheid Les 1.
Interview verslag schrijven
Parafilie Les 9.
Communicatie 3e les.
Les 4: Observeren Les 4:
Gedragsproblemen en stoornissen
Observeren Les 1.
Gedragsproblemen en stoornissen
Gedragsproblemen en stoornissen
Intensieve begeleiding
Gedragsproblemen en stoornissen
Gedragsproblemen en stoornissen
Intensieve begeleiding
B04 – Communicatie (cohort 2018)
Bijeenkomst 2 Identity Authenticiteit als docent
Intensieve begeleiding
Diersoortverdieping Overige Zoogdieren
ADL Les 1.
SEL Les 2: normen en waarden.
Les 3: regels en afspraken met de klas
Methodisch handelen Week 6 les 5. Methodisch handelen Week 6 les 5.
Communicatie 5e les.
Wat gaan we doen? Introductie van het hoofdstuk (+- 5 min.)
ADL Les 1.
Kritiek geven en krijgen
ontwikkelingspsychologie
Denken en doen.
Transcript van de presentatie:

Gedragsproblemen en stoornissen

Lesweek 1 Uitleg vak, beoordeling Theorie thema 6: gedragsproblematiek 6.1 Geestelijke gezondheid 6.2 Afwijkend gedrag 6.5 Beoordelen afwijkend gedrag

Beoordeling van dit vak presentie en inzet eindopdracht

Eindopdracht Boekje maken met de klas: In de laatste les werken we aan een boekje met behandelmethodieken Klas wordt verdeeld in 9 groepjes. Elk groepje schrijft 1 behandelmethodiek

Wat neem ik altijd mee naar de les? Boek ‘ontwikkeling en omgeving’ en vanaf les 3 ook ‘Methodiek en begeleiden’ Schrijfblok/schrift Pen/potlood Mobiel/laptop tijdens de les? Alleen wanneer de docent daartoe opdracht geeft.

6.1 Factoren die van invloed zijn op de geestelijke gezondheid

6.1.1 Coping Iedereen gaat op z’n eigen manier met stress om. Probleemgerichte coping= actief aanpakken van je probleem en op het inwinnen van informatie hierover Emotiegerichte coping= de manier waarop jij emoties uit. Voorbeelden van ongewenste coping:

6.2 Afwijkend gedrag Afwijkend gedrag= gedrag dat in strijd is met de algemeen geaccepteerde normen. Oorzaken kunnen zijn: Hersenaandoeningen Omgevingsfactoren Combinatie van beide

Groepsopdracht Stelling: ‘Anders zijn is nog geen psychische stoornis!’ Eerst in tweetallen dan delen met de groep

Opdracht in groepjes Wat is normaal gedrag en wat is afwijkend gedrag? In groepjes van 4 a 5. Daarna met de klas de verschillen bespreken. Uit: opdracht 2 bij thema 6 Gedragsproblematiek 10 min

6.2.1 Culturele aspecten In hoeverre gedrag afwijkend is, wordt voor een groot gedeelte bepaald door de cultuur waarin je opgroeit.

6.5 Beoordelen afwijkend gedrag 6.5.1 Klinisch interview (vragen stellen) 6.5.2 Psychologische tests 6.5.3 Neurologische beoordelingen 6.5.4 Scan met radioactieve stof 6.5.5 Andere soorten scans

Psychologische tests Intelligentietest: WAIS-III (Wechsler Adult Intelligence Scale III) Persoonlijkheidstest: MMPI (Minnesota Multiphasic Personality Inventory-test)

PET scan https://www.youtube.com/watch?v=GHLBcCv4rqk Filmpje 5 minuut

Andere scans EEG filmpje 2.48 https://www.youtube.com/watch?v=BKVv6v-Hd0A MRI filmpje 1.25 https://www.youtube.com/watch?v=1s2N61ugGFw

Huiswerk voor volgende week: Doorlezen thema 6: 6.1 t/m 6.5 Blz. 131 t/m 142.