Praktijk Opleiders Cursus

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Voorlichting over de taalontwikkeling
Advertisements

Normen Ga van een positieve intentie uit Communiceer respectvol
Competentie 04 Het informatieve gesprek
Communicatief gedrag + / -
Adri Verhoosel, Avans Hogeschool
Theorie Stappen in hulpverleningsproces: 1 Inventarisatie probleem
Competentie 04 Het slecht nieuws gesprek
TRAINING SOCIALE VAARDIG-HEDEN
1. Levensbeschouwing en communicatie
Persoonlijke en sociale vaardigheden van de commerciële professional
Informatie- avond groep 6
NETWERKBIJEENKOMST MAANDAG 14 NOVEMBER.
Les 3 Deze les duurt 90 minuten
Communicatie Communicatieproces Communicatievormen Communicatielijnen
Gespreksvaardigheden
Communicatie en dementie
Effectief communiceren
Samen Scheikunde Doen Jonge kinderen op ontdekking in de keuken.
Week 2.  Theoretische inleiding vaardigheden  Bespreken van de verdiepende leervraag  Oefenen met vaardigheden  Laatste uur: zelfstandig oefenen.
1 december  Toelichting BSA programma  Per onderdeel koppeling met thuis  Komende periode  Afsluiting.
Luisteren 3 Actief luisteren. Zowel verbaal als non-verbaal
COACHEN; zelf aan het werk! HELICON MBO Den Bosch W43
Programma week 3 Terugblik: kennismakingsgesprek Toelichting: basis LSD-techniek Oefening 1: actief luisteren Oefening 2: echt actief luisteren Huiswerk.
NETWERKBIJEENKOMST Dinsdag 2 NOVEMBER.
Typ hier de titel Geef hier extra gegevens op. Inleiding n Doel van de discussie n Iets over uzelf.
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 8 Onderdeel : communicatie.
Vakdidactiek Bijeenkomst 2 periode 2 16 november 2015.
MEDIATOR INHOUD Wat is een mediator? Hoe kan je mediator worden? Wat moet een mediator kunnen? Wat doet een mediator? Gesprek met de kinderen die een.
Communiceren in de langdurige zorg. Wat is communiceren? Communiceren is: het overbrengen en ontvangen van een boodschap; het uitwisselen van informatie.
Communicatieve Vaardigheden
Professionele nieuwsgierigheid Coaching en gesprekstechnieken
MODULE 3 GESPREKSTECHNIEKEN. INHOUD 1.Soorten open vragen en het belang er van 2.Tips bij het voeren van gesprekken 3.Regels van feedback 4.Valkuilen.
Training 3 Kennis van programma van de student en kunnen werken met de instrumenten (bv. werken met leerwerkplan, rubric, evaluatieformulier), Binnen verschillende.
Communicatie (les 1) verbaal (mondeling,praten,luisteren)
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
Coachen Bewust worden van wie je bent, op weg naar wie je wilt zijn
Luisteren en begrijpen
Communicatie Opletten, meedoen en meedenken
Het loopbaangesprek.
Training voor gevorderde werkplekbegeleiders
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
Hand-Out.
Communicatie 5e les.
Op het werk, in de klas en prive.
Algemeen Dit is de ondertitel.
Op het werk, in de klas en prive.
De veranderende rol van de IB
Algemeen Dit is de ondertitel.
Sociale Vaardigheden / Conflicthantering
H1 Media en communicatie
Peer Buddy Nieuwkomer Metameer
Praktijk Opleiders Cursus
Gesprekstechnieken 12 mei 2017.
Educatie & voorlichting Communicatie & Didactiek
RÜYA Bijeenkomst 2 Meiden.
Toolbox Communicatie Samen doen we het beter!.
Training communicatie
BOM-model PV 25/03/2014.
Gesprekstechnieken Les 5.
Gesprekstechnieken Les 1.
Communicatie 7e les.
Lotgenoten Bijeenkomst 7.
Op het werk, in de klas en prive.
Ontwikkeling, wij als EBS
Communicatie 5e les.
Bouwen aan succesvolle teams LSD en Casuïstiek
Groep 2 Begrijpend luisteren
Les 6: non-verbale communicatie
Algemeen Dit is de ondertitel.
Transcript van de presentatie:

Praktijk Opleiders Cursus

Programma Deze periode: Leren en leerstijlen Toepassen leren en leerstijlen Communiceren Conflicten Instrueren Beoordelen Afronden evaluatie

Programma Vandaag: Communiceren

Communiceren Ideeën en meningen in begrijpelijke taal aan anderen duidelijk maken. Als het zo eenvoudig was, dan ontstonden en geen misverstanden

Communiceren

Communiceren

Communiceren

Communiceren

Communiceren

Communiceren

Communiceren

Communiceren

Communiceren

Communiceren Kern van het verhaal: Denk na hoe een ander je hoort en ziet tijdens het communiceren!

Communiceren

Luisteren Actief luisteren is een vaardigheid die nodig is om doelgericht te communiceren. Actief luisteren betekent dat je activiteiten onderneemt om na te gaan dat: Wat je wilde zeggen ook zo is overgekomen Wat je hoorde, datgene was wat de ander bedoelde over te brengen.

Luisteren Er zijn een drietal luistervaardigheden te onderscheiden: Niet sturende luistervaardigheden; Sturende luistervaardigheden; Regelende luistervaardigheden

Luisteren

Luisteren

Luisteren

Luisteren

Luisteren Actief luisteren kan zowel verbaal (met woorden) als non-verbaal (zonder woorden, dus met houding, gebaren of mimiek). Geef van beiden drie voorbeelden uit je eigen werksituatie.

Vragen stellen

Vragen stellen

Vragen stellen Samenvatten!!

Gesprek voeren Hoe wil je het aanpakken? Openen (vertel waar je over wilt praten) Informatie uitwisselen (vraag om informatie of geef informatie) Naar het doel toe stappen (stimuleer om mee te denken aan een oplossing of aanpak van de inhoud van het gesprek) Afsluiten (samenvatten/afspraken)

Gesprek voeren Gesprek voeren

Conflicten

Conflicten

Conflicten

Conflicten

Conflicten

Conflicten

Conflicten

Conflicten

Gesprek voeren En nu jullie! Nog even alles op een rijtje!!

Gesprek voeren We gaan nu aan de slag met opdracht 2.6, 2.7, 2,8 en 2,9.

Gesprek voeren

Gesprek voeren

Gesprek voeren

Gesprek voeren