Cellulaire processen bij leren

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Zenuwstelsel / Hersenen
Advertisements

Het zenuwstelsel.
Regeling 4H.
Thema 18: Brainwave 18.2 en 18.3.
Regeling Thema 6.
Bouw en functie van het zenuwstelsel
Impulsgeleiding Thema 5.
De werking van de Synaps in relatie met MSG
Thema 5. Impulsgeleiding
De hersenen en het zenuwstelsel.
Bouw en functie van het zenuwstelsel
Epilepsie Door: Farchanda.
Motorische systemen Drie soorten van bewegingen
18.1 Natrium-Kalium pomp Buiten cel In cel.
Thema 18: Brainwave 18.2 en 18.3.
o.a. bij deelname in het verkeer
Presentatie – Sadan opdracht
Communicatie tussen neuronen;
In de hersenen.
Bouw en functie van het zenuwstelsel
Hoofdstuk 2 Prikkels.
Lichaam en gedrag Harry Smit.
Thema 6: Regeling Basisstof 3
Thema 6: Regeling Basisstof 1 en 2
Eeuwig leven?.
Bloed weefselvocht epitheel cel intern milieu extern milieu.
Regeling Samenvatting 5A.
Anatomie / fysiologie Zenuwstelsel 1 AFI1
Zenuwstelsel Hormoonstelsel
Ontvanger prikkel = receptor Zenuwstelsel = conductor = geleider
Biologie en fysiologie Jan j.l. Derksen
Thema 6: Regeling Basisstof 3, 4 en 5.
Vragen Wat zijn impulsen? Wat zijn receptoren? Wat is een neuron?
Onderdelen van de hersenen
Vragen Wat zijn impulsen? Wat zijn receptoren? Wat is een neuron?
Thema 31 Zenuwstelsel en spieren
Par Van prikkel naar impuls
Bas 4 Natrium-Kalium pomp
Intern vs Extern: Bio vs Systeem
Kind in ontwikkeling B Intern vs. Extern.
Modellen en Stromingen
Niet zenuwachtig worden, he?
De quiz Gemaakt door: Lotte, Kavitha, Rachida en Jacqueline.
Intern vs Extern: Bio vs Systeem
Intern vs Extern: Bio vs Systeem
THEMA 6 Regeling en waarneming B. Stof 3 ONDERDEEL HERSENEN.
Thema 6 Regeling en waarneming B. Stof 3 Zenuwstelsel
Zoeken naar het evenwicht
Het zenuwstelsel Zorgt voor de coördinatie van activiteiten in weefsels en organen, vegetatieve en animale functies, de buitenwereld en onze gevoelens.
Thema 6 Regeling en waarneming B. Stof 3 Zenuwstelsel Par Zenuwcellen en 31.4 Zenuwstelsel.
H14 Zenuwstelsel.
Waarneming & Regeling 6 ©JasperOut.nl.
Kennisblokken 1 t/m 3.
Prikopdracht Waarom? Fijne motoriek Voorbereiding schrijven.
Opdracht 3.3.
De huid in beweging Hst. 1 Cellen en weefsels (blz. 9 t/m 23)
verwerking van prikkels
Ontwikkelingspsychologie voor het Onderwijs
Overzicht van deze les Rustpotentiaal Actiepotentiaal Myelineschede.
Leren en het brein: opslag, consolidatie en herinneren
Cellulaire processen bij leren
Kennisblokken 1 en 3.
Pijn.
Thema 6: Regeling Basisstof 1 en 2
§8.5 Hersenen veranderen Bladzijde 81.
8.5 Hersenen veranderen HAVO/ VWO.
De eerste 8 weken op ware grootte
3.5 Hersenen Bladzijde 81.
HET BREIN VENTRIKEL CORPUS CALLOSUM KLEINE HERSENEN
GROTE HERSENEN - HERSENSCHORS
Transcript van de presentatie:

Cellulaire processen bij leren Hoofdstuk 4

Cellulaire plasticiteit netwerken in de hersenen veranderen neurogenese, apoptose, synaptogenese, pruning en myelinesatie

neurogenese het ontstaan van nieuwe neuronen verrijkte omgevingen leiden tot versterkte neurogenese in de hippocampus: objecten om te onderzoeken en mee te spelen beweging (renwiel)

apoptose celdood Ieder neuron heeft een celdood-programma dat vastligt in het DNA.

Opdracht 4.1: Apoptose Noem een voorbeeld van cellen in het lichaam die tijdens de embryonale ontwikkeling ontstaan en daarna weer verdwijnen. Waarom verdwijnen deze cellen? En waarom ontstaan die delen eerst wel als ze later niet meer nodig zijn?

Antwoord 4.1 cellen in de handschijf sterven af waardoor vingers kunnen ontstaan.

synaptogenese ontwikkelen van nieuwe synapsen tussen de verschillende neuronen in een uitdagende omgeving ontwikkelen we beter vaardigheden.

pruning Verbindingen tussen cellen die niet relevant zijn, worden verwijderd niet onderhouden (geen herinnering of vaardigheid oproepen) = verdwijnen.

Opdracht 4.2: Synaptogenese en pruning iemand wordt blind na een ongeluk: in welk deel van de hersenen treedt pruning op en waarom? Visuele centrum: dit deel wordt niet meer gebruikt

Opdracht 4.2: Synaptogenese en pruning iemand wordt blind na een ongeluk: in welk deel van de hersenen treedt synaptogenese op en waarom? Tastcentrum: Dit deel wordt meer en op een nieuwe manier gebruikt, vanwege het leren van braille

Opdracht 4.2: Synaptogenese en pruning Algemeen: Noem mogelijke gevolgen van synaptogenese in de frontale cortex. Beter plannen, Beter organiseren, seksdriften in toom houden, betere inpulscontrole.

myelinesatie Aanleg myelineschede  10 x snellere signaaloverdracht = witte stof Nadeel? nieuwe verbindingen kunnen minder makkelijk worden gemaakt

Opdracht 4.2: Synaptogenese en pruning Algemeen: Noem mogelijke gevolgen van myelinisatie in de frontale cortex. Snellere impulsgeleiding en hierdoor snellere informatie-uitwisseling

Puberteit In de puberteit: na de puberteit: synaptogenese in de frontale cortex. na de puberteit: pruning en het reorganiseren van synaptische verbindingen. myelinisatie in de frontale hersenschors

https://www.youtube.com/watch?v=8Vo-rcVMgbI

kleuring van zenuwcellen GFP: Groen Fluorescerend Proteïne

Hippocampus 3 groepen neuronen (trisynaptische circuit) zijn belangrijk bij de vorming van declaratieve herinneringen: piramide cellen van de CA1 regio piramide cellen van de CA3 regio korrelcellen van de gyrus dentatus

Long Term potentiation (LTP) = versterken van synaptische verbindingen Aantonen met patch clamping http://www.highlights-in-neurobiology.com/the-plastic-brain-demonstration- of-ltp/

LTP CA1 piramide cel wordt geactiveerd door stimulatie van de Schaffer uitlopers  EPSP (excitatorische postsynaptische potentiaal)

NMDA-receptor Waarom wordt een synaps gevoeliger na een tetanus? Gegeven: glutamaat = neurotransmitter

Opdracht 4.3: LTP In deze situatie zal de tetanus, aangezet door een stimulerende elektrode, LTP opwekken in synaps A en niet in synaps B. Geef de naam van de receptor die verantwoordelijk is voor het opwekken van LTP in synaps A. NMDA receptor

Back-propagating action potential (bpAP) actiepotentiaal wordt opgewekt in het cellichaam en gaat 2 kanten op: langs de axon naar de eindplaatjes en langs de dendrieten terug naar de post-synaptische membranen. Let op: niet alle neuronen kunnen een bpAP uitvoeren

AMPA- en NMDA-receptoren (N-Methyl-D-aspartate)-receptor Na+-kanaal. Bindingsplaats glutamaat NMDA (α-amino-3-hydroxy-5-methyl-4-isoxazolepropionic acid)-receptor Ca2+ -kanaal

https://www.youtube.com/watch?v=vso9jgfpI_c