Spelenderwijs en ontdekkend leren

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Sudoku puzzels: hoe los je ze op en hoe maak je ze?
Advertisements

Boss RC-50 Guide Beats laten horen Beats aanpassen Instructie voor leerlingen Guide is één van de mogelijkheden met de Boss RC-50.
Time management in het onderwijs
Een digitaal verhaal maken
Thinkquest2 versie 2013 info: vanaf februari 2013.
Hoe doe je dat? Actief Zendingswerk
Het oog wil oog wat. Kijk ook op
HET BELANG VAN REKENEN Prof. Dr. Jan de Lange.
INSTRUCTIE 1: Verzamel zoveel mogelijk verschillende soorten gekleurd papier en pakpapier. Vergeet geen zwart en wit papier. Zorg dat ieder van jullie.
Kun jij de plusklas aan?.
Media en creativiteit Herfst les 7. Mindmapping Mindmapping is ontwikkeld door de psycholoog Tony Buzan. Hij paste mindmapping in een groter geheel van.
Tekenen.
The art of game design Hoofdstuk 20 en 21.
Kennis - Intelligentie
Aanpak problematisch gedrag
BEGINNER EV3 Programmeer Les
GAMEDESIGN MARIJKE JANSEN 1GA1. Players  Makkelijk te begrijpen: weinig uitleg nodig  Makkelijk om te spelen  Daarom doelgroep kinderen 6 t/m 10 en.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Hoe gebruik ik easy transfer?. Als je een nieuwe pc hebt gekocht, kun je met Windows Easy Transfer je bestanden, , foto's en instellingen overzetten.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Skillzz Handleiding voor mentor Powered by. Waarom Skillzz? Jouw school vindt het belangrijk dat: Jullie als klasgenoten nog beter met elkaar omgaan Dat.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding. Periode 2 Les 1: Faalangst Doelen:doe de test en check of jij misschien last hebt van faalangst.
Shake Song Fort van de Verbeelding Bovenbouw Groep 7 en 8 (en soms ook groep 6)
Rekendag 19 januari 2016.
Inhoud Deze fase bestaat uit vier onderwerpen: 1.Interesse 2.Vaardigheden 3.Persoonlijkheid 4.Passie Je werkt toe naar het ontdekken van jouw passie.
Aanleggen bestrating Niveau 1 en 2 Wedeo.
Plattegrond maken Explorers ’12. Uitleg Opdrachten: doormiddel van opdrachten maak je je plattegrond compleet. Kleur/legenda: vergeet niet om alles.
Wijs met media: Deze workshop geeft ouders de gelegenheid ideeën en ervaringen uit te wisselen over het onderwerp “Wijs met media”. De drie kernthema’s.
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
De functionele reken-wiskundemethode. de functionele reken-wiskundemethode.
RoboCup Junior Bouwen van een robot Voor de NXT Versie
Meervoudige intelligentie
Charpentier ( ) Te Deum Geleid luisteren © Pieter Seuren.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Talent in Ontwikkeling
Het maken van een toets. Inleiding Voordat je aan de toets gaat beginnen doe je er verstandig aan om aan de volgende tips te denken: 1.Goed lezen Goed.
Groep 3 Begrijpend luisteren Begrijpend lezen
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
TopOndernemers op de Springplank
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Cursus 1.3 Reis door de tijd Klas 1 KGT Lesweek 3
Talent in Ontwikkeling
Een vergadering organiseren
In gesprek met elkaar Gebruik eventueel rode en groene kaartjes waarmee mensen kunnen aangeven of ze het eens of oneens zijn met de stelling.
© UNIEK IN DE KLAS.
NSCCT Instructie groep 4
Een instructie schrijven
Vergadering Personeelsdienst
NSCCT Instructie groep 5
NSCCT Instructie groep 7
NSCCT Instructie groep 6
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
beslist geen rocket science
Oorcheck op het mbo 5 Over Gehoor & gehoorschade
Startopdracht! Ga direct voor jezelf aan de slag met de volgende twee opgaven: Los op: x2 - 4x = 5 Los op: x(x + 3) + 2 = 0.
Profiel van een plusleerling
ADL Les 1.
Hoe maak je een eyecatcher
waar / niet waar: VROEGER HAD JE OOK ZTRINGZ IN REGENBOOG-KLEUREN
Eens / oneens IK DENK NA VOORDAT IK BEGIN
<naam bedrijf> & <naam school>
NSCCT Instructie groep 4
NSCCT Instructie groep 5
ADL Les 1.
NSCCT Instructie groep 6
NSCCT Instructie groep 7
Verwevenheid school- en gezinsproblematiek bij thuiszitters
Procedures aan begin van het jaar
Denken en doen.
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Transcript van de presentatie:

Spelenderwijs en ontdekkend leren

Onze visie: Spelenderwijs en ontdekkend leren met LaQ Creativiteit We leven in een maatschappij waarin de veranderingen zich in een hoog tempo opvolgen. Om al deze veranderingen bij te kunnen houden en je steeds weer opnieuw aan te kunnen passen aan de veranderde omstandigheden, is het belangrijk dat je creatief bent, dat je oplossingen kunt vinden. Creativiteit is misschien wel één van de belangrijkste competenties van de 21ste eeuw! Wij vinden het daarom belangrijk dat scholen en andere instellingen die werken met kinderen, aandacht besteden aan de ontwikkeling van creativiteit en probleemoplossend vermogen bij kinderen. Zonder creativiteit is er geen vooruitgang!   Meervoudige intelligentie Elk kind is op een andere manier getalenteerd of intelligent (dat noemen we meervoudige intelligentie) en dat bepaalt zijn voorkeuren voor bepaalde activiteiten. Het gaat bij het onderwijzen van kinderen meestal niet om het vergroten van intelligenties maar om het aanspreken en benutten ervan. Deze talenten moeten ontdekt, aangesproken en uitgedaagd worden. Er wordt nog te vaak de nadruk gelegd op wat iemand tekort komt (en dan met name op het cognitieve vlak). Door in het leerproces het perspectief te draaien en aan te sluiten bij wat iemand kan en vooral wat iemand goed kan zowel op het cognitieve als op het niet cognitieve vlak nemen zelfwaardering en zelfrespect toe en daarmee ook het plezier in het leren. Talent Talent is een meervoudig begrip. Naast taalkundige en wiskundige begaafdheid is er ook het talent om iets te creëren, problemen op te lossen, is er talent voor ritme en muziek, de grove en fijne motoriek, sociale intelligentie en het talent om sturing te geven aan eigen en andermans ontwikkeling. Elk kind is op een andere manier getalenteerd of intelligent en dit talent kan alleen herkend en ontwikkeld worden als deze op de juiste wijze geprikkeld wordt.   Spelen met LaQ is bij uitstek een goede manier om bepaalde talenten en voorkeuren bij kinderen te herkennen en verder te ontwikkelen. Het vermogen om zich te concentreren, de fijne motoriek, ruimtelijk inzicht, logica, creativiteit, fantasie en expresiviteit zijn de 7 talenten die, door met LaQ te spelen, op elke niveau herkend en geprikkeld kunnen worden. LaQ daagt jullie uit om aan de slag te gaan. Ontdek het genie in jezelf !

Aan de slag met LaQ Veel plezier ! Groepsgrootte Afhankeliijk van de tafelopstelling kan je met de LaQlab basic versie (LaQ 2400) met 6 tot 8 kinderen aan de slag. De LaQlab.XL versie (LaQ 2400 + LaQ 5000) is geschikt om door 18 tot 24 kinderen gebruikt worden. In de LaQlab basic versie zitten 6 kleuren en in XL versie 10 kleuren. Bij gebruik van de kleine basic versie kan het dus zijn dat je voor sommige bouwtekeningen kleuren mist. Wees creatief met een alternatieve kleur of kies een andere tekening. Kleuren kunnen eventueel ook extra los bijbesteld worden. Uitleg van de steentjes Zet de groep bij elkaar en leg op basis van de eerste sheet uit welke steentjes er zijn en doe voor hoe je ze in elkaar klikt. Begin met de uitleg dat er 2 basis steentjes zijn; 1 x een vierkante en 1 x een driehoekje. Deze kun je verbinden met de verbindingssteentjes 3 t/m7. Leg goed uit dat elke steentje een nummer heeft die terug te vinden is in de bouwtekeningen en opdrachten. Let goed op het verschil tussen steentje nr 3 (dit is een smalle ) en nr 4 (een brede). Leg daarna de functie van de steentjes met nummer 5, 6 en 7 uit. Als laatste geef je aan dat je ook wielen en assen hebt. De verschillende bouwtechnieken Voor een optimaal gebruik van LaQ is het belangrijk dat de kinderen eerst de verschillende bouwtechnieken leren. Leg uit dat de kinderen eerst een aantal bouwtechnieken moeten leren zodat ze later de bouwtekeningen of eigen fantasiefiguren beter kunnen maken. In de map staan verschillende LaQ bouwtechnieken uiteengezet. Laat elke kind z’n eigen tempo bepalen bij het doorlopen van deze technieken. Opdrachten uitdelen en aan de slag Haal de verschillende techniekopdrachten uit de map en verdeel deze onder de kinderen. Begin bij techniek 1 en ga zo verder. Als de groep te groot is maak dan even zelf een aantal extra kopieën of gebruik de eenvoudige bouwtekeningen achterin de map. Ook kunnen de bijgeleverde instructieboekjes gebruikt worden. Daar staan, naast de verschillende bouwtechnieken, ook diverse bouwtekeningen op verschillende niveaus in. Voortgang tijdens het proces De snelheid waarmee de kinderen de verschillende technieken onder de knie krijgen verschilt enorm. Laat de kinderen hun eigen tempo bepalen. Als ze klaar zijn kunnen ze een nieuwe opdracht / techniek uit de map of uit de instructieboekjes halen. Als sommige kinderen verveeld raken bij de verschillen technieken laat ze dan zelf iets maken. Fun en plezier staan bij het spelen met LaQ op de eerste plaats. Klaar voor het grote werk Na voltooing van deze stappen zijn de kinderen klaar om met de 7 steentjes de hele wereld te bouwen. Daag ze uit om hun eigen bouwwerken of fantasiefiguren te maken. Of laat ze een bouwtekening achterin de map uitkiezen. Op onze website kan je nog veel meer bouwtekeningen downloaden www.laq-nederland.nl. Veel plezier !