Spelenderwijs en ontdekkend leren
Onze visie: Spelenderwijs en ontdekkend leren met LaQ Creativiteit We leven in een maatschappij waarin de veranderingen zich in een hoog tempo opvolgen. Om al deze veranderingen bij te kunnen houden en je steeds weer opnieuw aan te kunnen passen aan de veranderde omstandigheden, is het belangrijk dat je creatief bent, dat je oplossingen kunt vinden. Creativiteit is misschien wel één van de belangrijkste competenties van de 21ste eeuw! Wij vinden het daarom belangrijk dat scholen en andere instellingen die werken met kinderen, aandacht besteden aan de ontwikkeling van creativiteit en probleemoplossend vermogen bij kinderen. Zonder creativiteit is er geen vooruitgang! Meervoudige intelligentie Elk kind is op een andere manier getalenteerd of intelligent (dat noemen we meervoudige intelligentie) en dat bepaalt zijn voorkeuren voor bepaalde activiteiten. Het gaat bij het onderwijzen van kinderen meestal niet om het vergroten van intelligenties maar om het aanspreken en benutten ervan. Deze talenten moeten ontdekt, aangesproken en uitgedaagd worden. Er wordt nog te vaak de nadruk gelegd op wat iemand tekort komt (en dan met name op het cognitieve vlak). Door in het leerproces het perspectief te draaien en aan te sluiten bij wat iemand kan en vooral wat iemand goed kan zowel op het cognitieve als op het niet cognitieve vlak nemen zelfwaardering en zelfrespect toe en daarmee ook het plezier in het leren. Talent Talent is een meervoudig begrip. Naast taalkundige en wiskundige begaafdheid is er ook het talent om iets te creëren, problemen op te lossen, is er talent voor ritme en muziek, de grove en fijne motoriek, sociale intelligentie en het talent om sturing te geven aan eigen en andermans ontwikkeling. Elk kind is op een andere manier getalenteerd of intelligent en dit talent kan alleen herkend en ontwikkeld worden als deze op de juiste wijze geprikkeld wordt. Spelen met LaQ is bij uitstek een goede manier om bepaalde talenten en voorkeuren bij kinderen te herkennen en verder te ontwikkelen. Het vermogen om zich te concentreren, de fijne motoriek, ruimtelijk inzicht, logica, creativiteit, fantasie en expresiviteit zijn de 7 talenten die, door met LaQ te spelen, op elke niveau herkend en geprikkeld kunnen worden. LaQ daagt jullie uit om aan de slag te gaan. Ontdek het genie in jezelf !
Aan de slag met LaQ Veel plezier ! Groepsgrootte Afhankeliijk van de tafelopstelling kan je met de LaQlab basic versie (LaQ 2400) met 6 tot 8 kinderen aan de slag. De LaQlab.XL versie (LaQ 2400 + LaQ 5000) is geschikt om door 18 tot 24 kinderen gebruikt worden. In de LaQlab basic versie zitten 6 kleuren en in XL versie 10 kleuren. Bij gebruik van de kleine basic versie kan het dus zijn dat je voor sommige bouwtekeningen kleuren mist. Wees creatief met een alternatieve kleur of kies een andere tekening. Kleuren kunnen eventueel ook extra los bijbesteld worden. Uitleg van de steentjes Zet de groep bij elkaar en leg op basis van de eerste sheet uit welke steentjes er zijn en doe voor hoe je ze in elkaar klikt. Begin met de uitleg dat er 2 basis steentjes zijn; 1 x een vierkante en 1 x een driehoekje. Deze kun je verbinden met de verbindingssteentjes 3 t/m7. Leg goed uit dat elke steentje een nummer heeft die terug te vinden is in de bouwtekeningen en opdrachten. Let goed op het verschil tussen steentje nr 3 (dit is een smalle ) en nr 4 (een brede). Leg daarna de functie van de steentjes met nummer 5, 6 en 7 uit. Als laatste geef je aan dat je ook wielen en assen hebt. De verschillende bouwtechnieken Voor een optimaal gebruik van LaQ is het belangrijk dat de kinderen eerst de verschillende bouwtechnieken leren. Leg uit dat de kinderen eerst een aantal bouwtechnieken moeten leren zodat ze later de bouwtekeningen of eigen fantasiefiguren beter kunnen maken. In de map staan verschillende LaQ bouwtechnieken uiteengezet. Laat elke kind z’n eigen tempo bepalen bij het doorlopen van deze technieken. Opdrachten uitdelen en aan de slag Haal de verschillende techniekopdrachten uit de map en verdeel deze onder de kinderen. Begin bij techniek 1 en ga zo verder. Als de groep te groot is maak dan even zelf een aantal extra kopieën of gebruik de eenvoudige bouwtekeningen achterin de map. Ook kunnen de bijgeleverde instructieboekjes gebruikt worden. Daar staan, naast de verschillende bouwtechnieken, ook diverse bouwtekeningen op verschillende niveaus in. Voortgang tijdens het proces De snelheid waarmee de kinderen de verschillende technieken onder de knie krijgen verschilt enorm. Laat de kinderen hun eigen tempo bepalen. Als ze klaar zijn kunnen ze een nieuwe opdracht / techniek uit de map of uit de instructieboekjes halen. Als sommige kinderen verveeld raken bij de verschillen technieken laat ze dan zelf iets maken. Fun en plezier staan bij het spelen met LaQ op de eerste plaats. Klaar voor het grote werk Na voltooing van deze stappen zijn de kinderen klaar om met de 7 steentjes de hele wereld te bouwen. Daag ze uit om hun eigen bouwwerken of fantasiefiguren te maken. Of laat ze een bouwtekening achterin de map uitkiezen. Op onze website kan je nog veel meer bouwtekeningen downloaden www.laq-nederland.nl. Veel plezier !