NLT in de onderbouw 1 Het idee om NLT te gaan geven in de onderbouw

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Excel in het voortgezet onderwijs
Advertisements

De heer R. Schouten Mevrouw M. Dingemans
Informatie-avond vakkenpakketkeuze klas 3
Informatica  NL&T Ideeën voor een vruchtbare samenwerking tussen NL&T en informatica in de bovenbouw van havo/vwo René Franquinet, 2006.
Ouderavond klas 3 – 27 februari 2014 Sector & Vakkenpakketkeuze
Een “Beter Bèta School”?
Algemene inleiding over de overstap naar de middelbare school
Indeling profielen schooljaar Havo Gemeenschappelijk deel Papiamentu (240) Nederlands (400) Engels (360) Algemene Natuurwetenschappen (120.
A LGEMENE OUDERAVOND S TAND VAN ZAKEN HAVO september 2012.
Lijn in NLT ? Henriette Kok Baukje Lobregt
Voorlichting 4 VMBO INFORMATIE 4 havo
Presentatie van de 4 profielen in het regulier onderwijs
Welkom.
U-talent Start van bèta-excellentie aan het Amadeus Lyceum.
DE STUDIESTIJGERS VERTELLEN:
Informatica in de Tweede fase Havo en VWO. De uitgangspunten Informatica is een vak in de vrije ruimte voor de havo 240 slu (voor het vwo 280 slu) het.
Informatica op het Kalsbeek College. Informatica op het Kalsbeek College.
Werkconferentie over Wiskunde D in relatie tot het HBO
Voor wie is NLT bedoeld? Leerlingen, die gekozen hebben voor een natuurprofiel NT of NG.
Voorlichting HAVO-3 en VWO-3. Leerjaar 2 leerling kiest leerroute resultaten leerling CSG Beilen adviseert.
Het (nieuwe) betavak NLT
Welkom.
Welkom M. Smale afdelingsconrector 4 en 5 havo Emmauscollege.
Studiekeuzes van uw kind
4 Profielen C&M: Cultuur en Maatschappij E&M: Economie en Maatschappij
Profielkeuze voorlichting Presentatie : M. Speetjens (Coördinator in-uitstroom/decaan)
Agenda: Welkom door Daphne Tijdpad van profielkeuze door Renske Profielen door Machiel Keuzeweb door Renske Uiteen met de mentoren Napraten.
Informatie-avond vakkenpakketkeuze klas 3
Keuzevak in de Tweede Fase HAVO en VWO
Voorlichtingsavond MAVO 3
NLT HAVO.
Programmeren.
1 Op het Zuyderzee College Informatica. 2 Informatica Wat is het niet ? Wat is het niet ? Wat is het wel ? Wat is het wel ? Is informatica wel iets voor.
Natuurkunde in de bovenbouw
Hartelijk welkom Tweede Fase Havo van het Bernardinuscollege Informatieavond 14 oktober 2015.
1 PROFIELKEUZE 4 HAVOOSCAR ROMERO 11 oktober 2011.
Bètapartners, 26 oktober 2015, Damstede.  Global Learning and Observations to Benefit the Environment (GLOBE)  Opgericht in 1994 door de Amerikaanse.
NLT Natuur Leven Technologie. Voorstellen: Docent 4 havo: mevrouw Wouters Docent 5 havo:de heer Elands.
Studiekeuzes van uw kind Voorlichting voor ouders van leerlingen uit klas 2 VMBO-TL/Havo.
Het nieuwe bètavak NLT Natuur Leven en Technologie Clusterdag 1 november 2010.
2 APRIL 2013WIM BEINDORFF, SEC, TU DELFT NLT NATUUR, LEVEN EN TECHNOLOGIE.
Bètadidactiek Beschrijving vak en NLT competenties die aan bod komen.
Natuur Leven en Technologie cursus voor masters Aardrijkskunde, Biologie, Natuurkunde en Wiskunde
VOORLICHTINGSAVOND, 30 maart Pakketkeuze 4TL + overgangsnormen.
VOORLICHTINGSAVOND TL 3. PROGRAMMA PLENAIR EXAMENPROGRAMMA PTA VOORBEELDEN VAN PTA VRAGEN VAN OUDERS MENTOREN BEGELEIDING CONTACTEN INDIVIDUELE VRAGEN.
Het proces om te komen tot een leerlijn programmeren in het basisonderwijs Programmeren is geen taal, het is materiaal om mee te bouwen Mark Vrolijk, Directeur-Bestuurder.
Onderwijsveranderingen in Nederland Glazen bol 2.0 ? Fred Verboon 19 mei 2016.
Profielkeuze Bovenbouw
U-Talent Academie OP SCHOOL EN DE UNIVERSITEIT
Vervolgadvies Wat is op dit moment de beste opleiding voor mijn kind?
Profielkeuze; voorlichting en begeleiding Havo onderbouw
Natuur Leven en Technologie
welkom Grenzen verleggen met NLT
NLT als gereedschap voor interdisciplinair bèta-onderwijs
Studiekeuzes van uw kind
NLT: een vak voor jou?.
Welkom op deze voorlichtingsavond
Decanaat klas 4 oktober 2017.
Decanaat klas 3 profielkeuze oktober 2017.
Overstap M4 - H4 25 oktober 2017.
als basis voor een vernieuwde didactiek op de Copernicus
U-Talent Academy Uitdagend bèta onderwijs in 5 en 6 vwo op school én op de universiteit.
8 februari 2018.
Voorlopige keuze H3>H4
Examens met ICT komen er aan
De Frissel Veenwouden Ouderavond 3 april Keuzes klas 2.
Profielkeuze avond ( uur)
Examens met ICT komen er aan
Technasium op het GRC.
<naam bedrijf> & <naam school>
Transcript van de presentatie:

NLT in de onderbouw 1 Het idee om NLT te gaan geven in de onderbouw 2 Programma en module schema 3 Ons NLT-lokaal 4 Prestatieweken 5 Meervoudige intelligentie bij NLT 6 Modules 7 Het Zutphens Zonnestelsel 8 Open eindjes…

| MHV. Techniek & Natuur (praktisch). MHV - NLT. V | MHV Techniek & Natuur (praktisch) MHV - NLT V Bèta Excellent: W&T(theoretisch) NLT Onderbouw (5 docenten) Wiskunde, Natuurkunde, Biologie, Aardrijkskunde, Informatica Totale NLT-sectie (10 docenten) 1x wiskunde, 2x natuurkunde, 3x biologie, 1x scheikunde, 1x informatica, 2x aardrijkskunde 1 Het idee

2017-2018| Klas 1. Sterrenkunde 3 lu. Experimenteren. Robotica 2017-2018| Klas 1 Sterrenkunde 3 lu Experimenteren Robotica Geologie Klas 2 Experimenteren 4 lu Robotica Zutphens Zonnestelsel Klas 3 Zutphens Zonnestelsel 2 lu Prestatieweken 2 Programma

3 Ons NLT – lokaal in “De Kas”

Prestatieweek NLT klas 1: Bouw je eigen telescoop; kijk naar een maankrater! Excursie naar Noordwijk Spacer-Expo en Omniversum 4 Prestatieweek

Meervoudige intelligentie ‘21st century skills’ uitdaging voor scholen NLT in de onderbouw = Meervoudige intelligentie + Vaardigheden 2032 Natuurwetenschap Volgens de commissie-Schnabel zijn dit de vaardigheden waarover een 21e-eeuwse wereldburger moet beschikken om goed te kunnen functioneren in de toekomstige maatschappij. Ze beschrijven een persoon die ict voor zich laat werken, die optimaal samenwerkt, zichzelf waar nodig bijstuurt en die zelfstandig kan bepalen welke informatie waardevol is. Het gaat dus niet alleen over de vraag wat iemand moet weten, maar evenzeer over wat iemand moet kunnen, en het neigt hier en daar zelfs naar wat iemand moet zíjn. SLO

NLT bucketlist 50 dingen die je gedaan moet hebben voor je 15 bent

Robotica Om robots te kunnen programmeren moeten leerlingen weten wat programmeren is. De basis van het programmeren wordt in de eerste twee jaren geleerd. De leerlingen leren de basis van de programmeertaal C. Met deze kennis kunnen zij later eenvoudig overstappen op JAVA, C#, Swift e.d. Ook is de module zo opgezet dat leerlingen een goede voorkennis hebben van programmeren als zij in de vierde klas voor het vak informatica kiezen(alleen havo en VWO) Aan het einde van de gehele module kunnen/kennen leerlingen o.a. Basiscommando’s op de linux command line De basis van de programmeertaal C Een idee(code) uitwerken in pseudo-code De pseude-code uitwerken in C 6 Modules

Leerjaar 1 Leerjaar 2 Leerjaar 3 - Starten met eenvoudige programmeeropdrachten m.b.v. de website code.org - Het verkennen en leren van de Linux Command Line(basiscommando’s) Leerjaar 2 De basiskennis van de programmeertaal C. Leerlingen maken programma’s op de Linux Command Line Maken van een programma gaat via pseudo code -> code -> schrijven -> compileren -> uitvoeren Nette layout van code De opgedane kennis toepassen op een speciale Arduino (zie inkycode.nl) Alles komt nu samen door het programmeren van Lego Mindstorms EV3 m.b.v. de taal C Het programmeren gebeurt in een virtuele omgeving met RobotC(www.robotc.net) Leerjaar 3

Leerjaar 3 Alles komt nu samen door het programmeren van Lego Mindstorms EV3 m.b.v. de taal C Het programmeren gebeurt in een virtuele omgeving met RobotC(www.robotc.net)

Experimenteren Overkoepelende doel: aanleren van natuurwetenschappelijk onderzoek doen. Veel kleine en korte experimenten. In het begin gaat het om de “lol” maar later gaan we analyseren: kijken waar het goed en/of fout is gegaan. Start met het benoemen van de IG-nobelprijzen. De Nobelprijs voor het zinlooste onderzoek (maar wel correct uitgevoerd). Bijvoorbeeld: Is een terras in de zomer drukker dan in de winter? Waarschijnlijk “ja” maar bewijs het maar. Heb je evenveel kans om met een dobbelsteen 1 of 6 te gooien? Waarschijnlijk wel, maar bewijs het maar. Diverse (binas) experimenten die binnen 3 uur af te ronden zijn. Eind: eigen onderzoek en presentatie. De toehoorders proberen het onderzoek onderuit te halen door kritische vragen te stellen en dan kijken of het onderzoek stand houdt.

geologie De krimptheorie Mars – Snickers - geologie Vervorming van gesteente met de rookworst-drukproef

Moleculen, mineralen, gesteenten, gebergtes Practicum: Dichtheid van graniet en basalt plaattectoniek

sterrenkunde Augmented Reality i-Solar System Grote getallen machten van tien Filmpje: Powers of Ten Astronomische Eenheid Lichtjaar meteorietinslagen

7 Het Zutphens Zonnestelsel

8 Open eindjes… MHV differentiatie? Mavo ? Klas 3? Terugloop vwo ? Aansluiting? MHV differentiatie? Mavo ? Klas 3? Terugloop vwo ? TOA’s ?

Ik heb met mijn zelfgemaakte telescoop naar de maan gekeken en ik heb maankraters gezien! http://blog.hansschipper.nl/#post35

Vrije deel in V4 Alle modulepunten in vwo worden behaald in V5 en V6