Tool WB-1: Natuurwetenschappen in de beroepspraktijk

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
A/AN Review. HOW DOES IT WORK? Op elke dia krijg je zometeen een vraag te zien. Vervolgens staan daaronder twee of drie antwoordmogelijkheden. Deze antwoordmogelijkheden.
Advertisements

Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/002]/ subvaardigheid lezen thema: Order, order…. can-do : kan een bijeenkomst voorzitten © Anne Beeker.
REBELS: Race and Ethnicity Based Education; Local Solutions
Mascil – NL National Advisory Board 26 juni 2013 Michiel Doorman, Vincent Jonker Freudenthal Instituut.
User Centred Development
Deltion College Engels En Projectopdracht [Edu/001] thema: research without borders can-do/gesprekken voeren : 1. kan eenvoudige feitelijke informatie.
Leergroepcoachen als onderwijsconcept
English and IPC How to teach content through English.
Deltion College Engels B1 En Spreken/Presentaties [Edu/006] Thema: “The radio station“ can-do : kan een publiek toespreken, kan verzonnen gebeurtenissen.
Deltion College Engels B1 Schrijven [Edu/005] thema: The Weakest Link or Weekend Millionaire… can-do : kan in brieven of s feitelijke zaken beschrijven.
Nothing Is As It Seems Lesson 7 What’s the Story?.
Deltion College Engels B2 Lezen [Edu/003] thema: Topical News Lessons: The Onestop Magazine can-do: kan artikelen en rapporten begrijpen die gaan over.
Deltion College Engels B1 Spreken [Edu/001] thema: song texts can-do : kan een onderwerp dat mij interesseert op een redelijk vlotte manier beschrijven.
Deltion College Engels B2 Lezen[Edu/001] /subvaardigheid schrijven korte samenvattingen thema: Exotic news can-do : lezen om informatie op te doen - kan.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/002] thema: how we celebrate birthdays can-do : kan een samenhangend verhaal schrijven.
Deltion College Engels B1 Lezen [Edu/002] thema: But I ‘ve read it in… can-do : kan hoofdthema en belangrijkste argumenten begrijpen van eenvoudige teksten.
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/007] thema: ‘With this mobile you can…’ can-do : kan op betrouwbare wijze gedetailleerde informatie doorgeven.
Minor Project- en Programmamanagement
Gemakkelijker onderzoekend leren in de klas dankzij de online leermiddelenbank van Scientix.
EPALE Vlaanderen INFOSESSIE Europese subsidieprogramma’s 14 januari 2016 Brugge Boeverbos With the support of the Erasmus+ Programme of the European Union.
EPALE Vlaanderen INFOSESSIE Europese subsidieprogramma’s 27 oktober 2015 Gent With the support of the Erasmus+ Programme of the European Union.
PAST CONTINUOUS TWAN FRIELING MARIJE VAN DEN HONDEL ANISHA DE VRIES.
Promoting inquiry in mathematics and science education across Europe ECENT
The Research Process: the first steps to start your reseach project. Graduation Preparation
de markt voor 2e hands auto’s “Een Experiment”
de markt voor 2e hands auto’s “Een Experiment”
Salt & Light Zout & Licht
Hoe ziet een CMR stof eruit en wat doe ik ermee ?
Dictionary Skills!?.
Tool IC-2 Toetsen en beoordelen van onderzoekend leren
Onderzoekend leren Werkt onderzoekend leren?
Tool IH-1: Het verkennen van ideeën van docenten
Tool II-2: Het plannen van OL, leerlingen stellen hun eigen vragen
Tool IE-3: Kenmerken van probleem-oplosopdrachten
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Tool IF-1: Onderzoekend leren plannen bij wiskunde
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Onderzoekend leren Hoe ondersteunen we onderzoekend leren?
Onderzoekend leren Hoe ondersteunen we onderzoekend leren?
Hoe plannen we onderzoekend leren in wiskunde?
Tool WF-1: Docenten natuurwetenschappen en carrièreadvies
Onderzoekend leren Hoe zien opdrachten voor onderzoekend leren bij wiskunde er uit? Tool IE-2: Het vergelijken van gestructureerde en ongestructureerde.
De taaltaak
Beroepscontext Hoe wordt wiskunde toegepast in de beroepscontext?
Tempoquiz rekenen Als de sommen verschijnen heb je 1 minuut(tijd kun je zelf bepalen) om de antwoorden op te schrijven. Na de minuut verstreken is gaan.
Tool WE-1: Beroepscontext in wiskunde
Hoe plannen we onderzoekend leren in wiskunde?
Tool IJ-3: De potentie van OL om essentiële vaardigheden te bevorderen
Hoe brengen opdrachten de beroepscontext het klaslokaal in?
Tool IE-1: Het verkennen van onderzoeksopdrachten en -activiteiten
Onderzoekend leren Wat gebeurt er in een onderzoekend-leren-klas?
Verlangen naar God Longing for God
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Tool WD-2: Verbinden van opdrachten aan de beroepscontext
Tool WD-3: Verbinding met de wereld van de tuinbouwindustrie
Onderzoekend leren Wat zijn de uitdagingen in het gebruik van onderzoekend leren? Tool IC-1: Het identificeren en classificeren van barrières en dillema’s.
Onderzoekend leren Wat gebeurt er in een onderzoekend-leren-klas?
Software Development fundamentals
Tool IG-2: Onderzoekend leren en waarden in wiskundeonderwijs
Tool IG-1: Onderzoekend leren en de eisen van het wiskundecurriculum
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Presentatie titel Effective Math Lesson Part 1
Living in the Promised Land Leven in het Beloofde Land
Tempoquiz rekenen Als de sommen verschijnen heb je 1 minuut(tijd kun je zelf bepalen) om de antwoorden op te schrijven. Na de minuut verstreken is gaan.
Onderzoekend leren Werkt onderzoekend leren (OL)?
Leerlingen zeiden: “Je MOET hem loslaten
Moving Minds DNA.
Transcript van de presentatie:

Tool WB-1: Natuurwetenschappen in de beroepspraktijk Beroepscontext Hoe worden natuurwetenschappen gebruikt in de beroepscontext? Tool WB-1: Natuurwetenschappen in de beroepspraktijk © 2016 mascil project (G.A. no. 320693). Lead partner University of Nottingham; CC-NC-SA 4.0 license granted. The project mascil has received funding from the European Union’s Seventh Framework Programme (FP7/2007-2013).

Overzicht Doelen: Verkennen van real-life voorbeelden van gebruik van natuurwetenschappen in de beroepscontext Natuurwetenschappen op school en in de beroepscontext vergelijken We zullen: Problemen bespreken met de hele groep Voorbeelden in detail onderzoeken This tool aims to introduce teachers to examples of the use of science in the world of work so that they can discuss how workplace mathematics differs from school mathematics. The tool gives four examples of the use of science in different workplaces. These demonstrate how mathematics in workplaces becomes adapted or transformed and bespoke to a specific workplace and its required outcomes. This can be a problem for workers when they meet science in workplace settings – how do they make sense of it? As a first step it is important that we are aware of this issue and then we might start to consider how to address the problem.

Real-life gebruik van natuurwetenschappen in beroepen Hoe worden natuurwetenschappen gebruikt op de werkvloer? Waarin verschilt dit gebruik met school? Bespreek kort met de docenten dat natuurwetenschappen, zoals het op de werkvloer gebruikt wordt, er erg anders uit kan zien dan hoe het op school gegeven wordt, zoveel zelfs dat mensen op de werkvloer vaak niet in de gaten hebben dat ze (natuur)wetenschap gebruiken. Het lijkt er vaak op dat wat er aan natuurwetenschappen op school geleerd wordt iets heel anders is dan wat er gebruikt wordt, en dat het op school geen andere toepasbaarheid en doel heeft dan het gebruik in de les en om een diploma te behalen,

Voorbeelden Bespreek antwoorden Vraag de docenten om in tweetallen gedurende ongeveer een half uur de voorbeelden over het gebruik van natuurwetenschappen op de diverse werkplekken te lezen en te bespreken (Handout: Science in the world ). Vraag hen te bespreken hoe zij aankijken tegen het gebruik van natuurwetenschappen op de werkplek en welke verschillen zij zien tussen hoe deze op school geleerd en gebruikt worden en hoe dat op de werkvloer gebeurt. Laat hen aantekeningen maken. NB. Het eerste voorbeeld in de Engelstalige hand-out is vrij uitgebreid, de andere zijn een stuk korter. Sla het eerste voorbeeld over wanneer u te weinig tijd heef Engelstalige handout: http://mascil-toolkit.ph-freiburg.de/wp-content/uploads/2014/05/Handout-mathematics-in-the-world-of-work.doc Bespreek antwoorden Maak aantekeningen van de belangrijkste kenmerken

Discussie Bespreek de antwoorden in de groep Welke verschillen zijn er tussen natuurwetenschap op school en de werkplaats? Wat zijn de belangrijkste kenmerken? Kom weer met de groep bij elkaar en vraag de docenten om hun bevindingen te delen. Ze komen wellicht met een hoeveelheid suggesties – focus op de belangrijkste punten.

Finishing off Er zijn in onderzoeksrapporten en artikelen vele voorbeelden te vinden over het gebruik van natuurwetenschappen op de werkvloer. Lees minstens 1 onderzoek voor de volgende keer en bespreek de reacties en problemen in het rapport. Er zijn in onderzoeksrapporten en artikelen vele voorbeelden te vinden over het gebruik van natuurwetenschappen op de werkvloer. Het kan handig zijn als de docenten als huiswerk voor de volgende bijeenkomst enkele van deze artikelen lezen en opvallende zaken (vragen, problemen, oplossingen) noteren en meenemen. References Engelstalig: Anthony, W. A., & Anthony, C. W. (2005). The Napping Company: bringing science to the workplace. Industrial Health, 43(1), 209-212. Chin, P., Zanibbi, M., Dalgarno, N., Poth, C., Ayala, G., Hutchinson, N. L., & Munby, H. (2007). Teaching science for the workplace? An analysis of Canadian science curriculum documents. Canadian Journal of Math, Science & Technology Education, 7(2-3), 107-132. Nederlandstalig: http://www.ecent.nl/artikel/2783/School+en+werk+verbinden%3A+voorbeelden+van+boundary+crossing+in+het+laboratoriumonderwijs/view.do http://www.ecent.nl/artikel/2808/Beroepsgericht+onderwijs+in+natuurwetenschap+en+techniek+volgens+het+%E2%80%98Hybride+Leeromgeving%E2%80%99+model/view.do