School in Nederland toen -nu -straks C.M. van Krieken 22-08-2014 Universiteit van Amsterdam interfacultaire lerarenopleiding
Universiteit van Amsterdam interfacultaire lerarenopleiding
Universiteit van Amsterdam interfacultaire lerarenopleiding
Universiteit van Amsterdam interfacultaire lerarenopleiding
Universiteit van Amsterdam interfacultaire lerarenopleiding
Universiteit van Amsterdam interfacultaire lerarenopleiding
gender 1575 UNI Leiden 1871 Aletta Jacobs start Universiteit van Amsterdam interfacultaire lerarenopleiding
Doel VO Verbreding en verdieping (KV) Voorbereiding MHO Selectie /allocatie Universiteit van Amsterdam interfacultaire lerarenopleiding
Universiteit van Amsterdam interfacultaire lerarenopleiding
1863 wet op middelbaar onderwijs (Thorbecke) 1900 invoering leerplicht (BO) 1917 einde Schoolstrijd, 1968 mammoetwet 1975 middenschool exp 1985 basisschool 1993 basisvorming 1998 2e Fase bb havo/vwo 1999 ontstaan vmbo
leerplicht invoering Aantal jaren 1900 6 1921 7 1924 1950 9 1975 11 2007 13 Universiteit van Amsterdam interfacultaire lerarenopleiding
1968 Mammoet wet HBS Havo VWO VGLO & ULOMAVO LBO VBO MMS exit Universiteit van Amsterdam interfacultaire lerarenopleiding
Van PO naar VO Pedagogisch < Vakinhoud > “Promotion des tous ou …….selection des meilleurs” Universiteit van Amsterdam interfacultaire lerarenopleiding
grote veranderingen in VO Schaalvergroting (PO,VO,BO,HO) BaVO VMBO 2e fase VO Marktwerking/autonomie Universiteit van Amsterdam interfacultaire lerarenopleiding
Innovatie tempo schoolsysteem maatschappij
Jullie (van na 1981) Hebben de BaVo ervaren Wat heb je ervaren? Universiteit van Amsterdam interfacultaire lerarenopleiding
Universiteit van Amsterdam interfacultaire lerarenopleiding
Definitie bavo Een gemeenschappelijke en algemene vorming op intellectueel, cultureel en sociaal gebied, die als grondslag dient voor een verdere ontwikkeling van de persoonlijkheid voor het zinvol funktioneren als lid van de samenleveing en voor een verantwoorde keuze van een verdere scholing en beroep !!! Universiteit van Amsterdam interfacultaire lerarenopleiding
40 jr BaVo 1968 Mammoetwet 1975 Middenschool experimenten 1982 VE BA O 1987 BaVo ontwerp 1991-1993- Invoering 1997-1999-2001 Evaluatie/reflectie/bavo 2005 “afschaffen” BaVo 2007 Nieuwe trajecten Universiteit van Amsterdam interfacultaire lerarenopleiding
Doelen Keuze uitstel; gelijke kansen Emancipatie Niveau verhoging Gelijke ; duidelijke basis, 15 vakken Link naar (veranderende) maatschappij Pas op china en Arbeidsmarkt en kennis verandert steeds sneller japan; bavo heeft zich meer gericht naar komende eindexamen dan naar verlengstuk PO en rekening houden met verschillen. T Moest een gereedschapskistje voor t leven zijn en lobbygroepen kregen hun zin (milieubeweging, gezondheid, consumenten org en vrouwenbeweging) Universiteit van Amsterdam interfacultaire lerarenopleiding
Didactische Veranderingen Toepassingen Vaardigheden Samenhang Realistische wiskunde Ak om het huis Spreken in vreemde taal Binask in context Thematisch overstijgend (milieu,veiligheid, Europa) Universiteit van Amsterdam interfacultaire lerarenopleiding
Evaluatie In 97-98 inspectie woonde 7300 lessen bij en enqueteerde alle betrokkenen. Toetsen, dbk, vaardigheden kerndoelen niet gehaald keuze uitstel niet gehaald; de brede scholengemeeschappen hebben eerder geleid tot differentiatie wat nit de bedoeling was; onderwijspeil was wel gestegen en minder zittenblijvers, (3.5 % ipv 6.5%) Wel versluierd; ze kunnen ook afstromen. wel nieuwe vakken maar geen integratie. Meer algemene V maar minder vak V. VMBO heel veel haast met bavo ivm examen in de 4e. T programma was zwaar overbeladen. Uitval van lln met lage ses t grootst Universiteit van Amsterdam interfacultaire lerarenopleiding
Hoe nu verder? Minder vakken Boeken en toetsen verschillend V/H/VM Minder en vage kerndoelen Weer steeds sneller differentiatie Autonomie en controle achteraf ??????? Universiteit van Amsterdam interfacultaire lerarenopleiding
buitenland Nederland,Duitsland en O’rijk vroege selectie Frankrijk, Italië, UK en Griekenland later Scandinavië en Portugal laat(16 jr) Universiteit van Amsterdam interfacultaire lerarenopleiding
Wat (geboren na 1984) Hebben jullie ervaren van de 2e fase VO ? Universiteit van Amsterdam interfacultaire lerarenopleiding
(Enkele) Doelen 2e fase aansluiting BV en HO Algemene ontwikkeling Meer vaardigheden, minder feiten Zelf verantwoordelijk leren Universiteit van Amsterdam interfacultaire lerarenopleiding
Geschiedenis 2e fase 1990 Netwerken 2e fase 1998 Beperkte invoering 1999 Integrale Invoering 1999 1e bijstelling 2000 2e bijstelling 2007 Grondige herziening !!!!!!!!! 2014-17 Vakinhoudelijke herziening veel vakken Universiteit van Amsterdam interfacultaire lerarenopleiding
vernieuwing 2e fase Didactiek Inhoud & vakken ICT Universiteit van Amsterdam interfacultaire lerarenopleiding
Universiteit van Amsterdam interfacultaire lerarenopleiding
Universiteit van Amsterdam interfacultaire lerarenopleiding
Didactische veranderingen Studieplanners Minder feiten Andere Vaardigheden Leren plannen gold ook centen Andere manieren van ; john Dewey en maria montessori waren al een eeuw eerder hiermee bezig; (tegen de zitluisterschool) toetsen ; profielwerkstuk GB en USA lopen ver voor in debatteren. ICT Zittenblijven is slecht motivatie; meer leerling gericht werken. Liever voortgangsportfolio dan summatieve toetsen. CSE staat op gespannen voet met vernieuwingsscholen in 2000 was er een conf van inspectie: heeft examineren toekomst?? Universiteit van Amsterdam interfacultaire lerarenopleiding
14-15 Vakken vòòr 2007 Nederlands Engels ANW (algemene natuur wetenschappen) Maatschappijleer CKV (culturele kunstzinnige vorming) Lichamelijke opvoeding Frans 1 Duits 1 Wiskunde 3 of 4 profielvakken Keuze/ klassieke taal Dat hebben deze 3 lln In engeland vallen ze flauw als ze dit horen!! Universiteit van Amsterdam interfacultaire lerarenopleiding
Evaluatie Universiteit van Amsterdam Evaluaties al snel na invoering; overladenheid, werkstukken, overlap profiel werkstuk, docenten, schoolgebouw, organisatie, studieband, meer V minder K, BON ; greetje vd werff, Veel tegenstrijdigheden tussen leerstofgerichte en leerlinggerichte docenten. Grote kloof tussen beleidsmakers en werkveld. Minder lln van Havo nr vwo ; komt ook door HBO propedeuse regeling. Als ouder academisch is opgeleid volgt 75% van de kids H/V opleiding; bij oudersalleen PO is dat 13% Universiteit van Amsterdam interfacultaire lerarenopleiding
Examengroep 2010 Max 3 vakken per profiel verplicht Deelvakken weg ANW & NLT (natuur leven en technologie) 2 keuzevakken ; 1 in profiel minder stof(CE-SE) Universiteit van Amsterdam interfacultaire lerarenopleiding
Verdeling van meiden over de profielen vwo C&M E&M N&G N&T NT&NG 2006 31,1 26,4 34,9 4,1 2,0 2011 21 27 26 8 15 Universiteit van Amsterdam interfacultaire lerarenopleiding
Universiteit van Amsterdam interfacultaire lerarenopleiding
interfacultaire lerarenopleiding Universiteit van Amsterdam interfacultaire lerarenopleiding
Resp; 9,4,5,3,2,? jaar Ritzen 89- 98 ; hermans 98-02; maria 02-07 ; plasterk 07-10 ; v bijsterveld 10-12 ; lubb 3, kok 1 en 2, balkenende 1,2,3; balk 4 en rutte Universiteit van Amsterdam interfacultaire lerarenopleiding
politiek 90-er jaren :sterke sturing Vanaf 2000: autonomie en controle achteraf Na 2010 kennis en excellentie Jo ritzen, Hermans, Vd hoeven, plasterk, v Bijsterveld ; Lump sum, kwaliteitskaart, inspectie, trouw, ze deden niets aan segregatie (Ijburg) Ascher , Universiteit van Amsterdam interfacultaire lerarenopleiding
Kabinet-Rutte wil scholen ingrijpend hervormen (7-12-2010) 1000 uren norm!! Excellentie Universiteit van Amsterdam interfacultaire lerarenopleiding
Onderwijsraad ziet geen doelmatigheidswinst bij vermindering aantal profielen 29 augustus 2011 Universiteit van Amsterdam interfacultaire lerarenopleiding
Universiteit van Amsterdam interfacultaire lerarenopleiding
Sept 2013 University of Amsterdam school for teaching and learning
OECD plus University of Amsterdam school for teaching and learning
PISA 2012
resumé Maatschappelijk Scholen ME Christianisering Klooster en parochie scholen Late ME opkomst steden Gilden; rekenen en frans Industrialisatie 19e Ambacht school ; leerplicht Nationale staat 19e Onderwijs wetten , normen /waarden Verzuiling Vrijheid onderwijs Feministische golf Gemengde scholen Democratisering Mammoet , bavo Autonomie TTO, ICT , differentiatie Universiteit van Amsterdam interfacultaire lerarenopleiding
geniet ervan
Meer info? Vraag je opleiders Lees erover Vorm een eigen oordeel Universiteit van Amsterdam interfacultaire lerarenopleiding