Tool WD-1: Vergelijken van opdrachten

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Trillingen en Cirkelbewegingen
Advertisements

4/10/2017 Opleiding BINNENISOLATIE voor thermische renovatie Module 3 Train the trainer – 06/12/ Brugge.
Isaac Newton Omdat een beetje extra bijscholing nooit kwaad kan 
Wageningen University Meteorologie en Luchtkwaliteit
Materialen en moleculen
Hoe deel je gesteenten in? Codering; Streckeisen
Havo 5: Stoffen en Materialen
Handboek Commercieel Budgetteren: toegepast J. Vanhaverbeke & L
Veevoeding Blok 3 en 4: Ruwvoerbalans melkveehouderij
Dynamica van luchtstromen
Jeugd in het Strafrechtelijk kader Les 3, 2016 ‘Needs’
Natuurkunde Overal Hoofdstuk 1: Beweging in beeld.
Klaar met het PW? Lees aandachtig het samenvattingenblad hst 7
Greenbuilding project
Aanleiding Veranderende organisatie
Financiële situatie Volley
Portfolio Zon projecten.
Door Marco Lassche, Joyce Mulder en Mare de Winter
VAN KEUKENBLAD TOT FRIKANDEL presentatie door Koen Ongkiehong
Energielening.
De missie, het hart en het broodtrommeltje
Context 4 Verlichtingsideeën en de democratische revoluties
Gaat u dan snel naar Goedkoop of in kleine oplagen kleding (laten) bedrukken, met een embleem, logo en/of tekst van uzelf, of.
Bomen en struiken IVN Helden.
STUUR DIT AAN EEN SLIMME VROUW... EN AAN ALLE MANNEN... DIE ER TEGEN KUNNEN !!! Na 5000 jaar moppen over vrouwen... uiteindelijk moppen over mannen.
Roundtable De Gefragmenteerde Organisatie
Welkom.
Mictieklachten bij mannen
BASISVEILIGHEID (VCA)
Quel jour sommes-nous aujourd’hui ?
Hoofdstuk 6 Warmte.
Outdoor Advanced - Specialist Tuin en Openbaar Groen 3.1,
Jorismavo Examenvoorlichting
RECHT VAN SPREKEN FUNCTIONEREN OC’S 2016
Inlichtingenbijeenkomst Simulatiecapaciteit ERTMS
Toolbox: ATEX ATmosphere - EXplosive
Groeiende kritiek op de katholieke Kerk rond 1500
De wederkomst ophanden? 20 augustus 2017 Urk.
En blessurepreventie Trainingsopbouw.
Six hats: Werken met netwerken? Mijn gedacht
VEELTERMEN BLADWIJZERS: GETALWAARDE OPTELLEN EN AFTREKKEN
Omdenken Een kleine test….
Toevoeging H5 Elektriciteit
Hoofdstuk 3 In beweging.
Reisconferentie van zorg naar zelfregie
Klaar met de toets? Lees aandachtig het samenvattingenblad hst 6
Je kunt iedere dag iets betekenen voor een ander
Rd4-afvalconferentie november 2016
Nienke Hoffman Teamleider bovenbouw 28 maart 2017
Risico’s en de vertaling naar wettelijke uitgangspunten
Op zoek naar de juiste toon Geluid in de omgevingswet
TAALSITUATIE & - ONTWIKKELING IN VLAANDEREN
NIET-RATIONELE BESLISSINGEN in de TECHNIEK
Stedelijke bevolking 50% wereldwijd (70% verwacht) 75% in Europa
Hoofdstuk 5 Les 1: Markten.
6. Sleutelvoedingsfactoren
Hst. 2 Het geslachtsapparaat
Wees welkom op deze 1STE cursus windows SPECIAAL ONTWIKKELD VOOR AMBTENAREN Vergeet niet te rusten tijdens de cursus en neem een relaxe houding aan tijdens.
Microsoft® Office Outlook® 2007-cursus
De Here zeide tot Mozes: Ga, Ik zend u tot Farao
Co-creatie in de Master Health Care & Social Work
Participatie in Onderzoek ZonMw
DE WINST VAN ZORGVRIENDELIJK WERKGEVERSCHAP
VPH Les 13.
Maurits Hendriks Technisch Directeur Chef de Mission
Welkom Brussel, 25/02/2017.
Informatiebijeenkomst project Snippergroen
Nedgraphicsdag 18 september 2012
Kwaliteitsborging voor het Bouwen
Transcript van de presentatie:

Tool WD-1: Vergelijken van opdrachten Beroepscontext Hoe gebruiken we opdrachten om verbinding met de beroepscontext te maken? Tool WD-1: Vergelijken van opdrachten © 2016 mascil project (G.A. no. 320693). Lead partner University of Nottingham; CC-NC-SA 4.0 license granted. The project mascil has received funding from the European Union’s Seventh Framework Programme (FP7/2007-2013).

Overzicht Doel: Nadenken over hoe en hoe goed, opdrachten authentiek zijn aan een werkomgeving. We zullen: Een specifieke opdracht bespreken; Twee andere taken vergelijken. Met deze activiteit verkent u drie Engelstalige opdrachten, twee uit de MaSciL-database en een van het Nationale STEM Centre (GB). Docenten verkennen de opdrachten en denken na over hoe, en hoe goed, deze opdrachten leerlingen ervaringen bieden die gezien kunnen worden als authentieke ‘beroeps-achtige’ activiteiten.

Op de schroothoop Denk na over de volgende vragen: Hoe verhoudt deze context zich volgens u tot de beroepenwereld? Op welke manieren kunt u uw leerlingen stimuleren om het belang van deze context voor de realiteit te waarderen? Welke rol neemt de leerling op zich wanneer hij deze opdracht maakt? Is het belangrijk dat leerlingen zich bewust zijn van de rol die ze op zich nemen? Zou u deze opdracht in de klas gebruiken om verbanden tussen schoolnatuurwetenschappen en de beroepscontext duidelijk te maken? Zou u deze gebruiken in uw ‘gewone’ lessen zonder de nadruk te leggen op de connectie met de beroepscontext? Bespreek met de hele groep hoe de opdracht aansluit op de beroepscontext en op welke manieren de leerlingen mogelijk te werk zullen gaan met dit deel van de opdracht. U kunt een aantal of alle van de volgende vragen naar behoefte gebruiken: Hoe verhoudt deze context zich volgens u tot de beroepenwereld? Op welke manieren kunt u uw leerlingen stimuleren om het belang van deze context voor de realiteit te waarderen? (De groep kan bijvoorbeeld suggereren om de leerlingen foto’s of video’s te tonen van industriële contexten waarbij roest een gevaar is); Welke rol neemt de leerling op zich wanneer hij deze opdracht maakt? (In deze versie van de opdracht werkt de leerling zoals ‘normaal’ in de les); Is het belangrijk dat leerlingen zich bewust zijn van de rol die ze op zich nemen? Zou u deze opdracht in de klas gebruiken om verbanden tussen schoolnatuurwetenschappen en de beroepscontext duidelijk te maken? Zou u deze gebruiken in uw ‘gewone’ lessen zonder de nadruk te leggen op de connectie met de beroepscontext?

Twee andere opdrachten Waterkwaliteit: Zwemmen zonder risico? Voyager goes interstellar. Vraag docenten om in duo’s te werken en na te denken over barrieren en dillema’s in hun eigen lespraktijk. Laat ze hun antwoorden eventueel opschrijven op een handout.

Twee andere opdrachten Vergelijk de twee opdrachten: Wat zijn de overeenkomsten en verschillen? Schrijf antwoorden op de handout. In kleine groepen, vergelijken docenten de opdrachten op het gebied van hun relatie met de beroepscontext. Vraag ze om hun antwoorden op onderstaande vragen te noteren. Maak hiervoor eventueel een hand-out. Welke van deze opdrachten ligt het dichtst bij de beroepscontext? Waarom? Welke opdracht zou waardevoller zijn in het bij leerlingen benadrukken van hoe de natuurwetenschappelijke vakken op school verband houden met de beroepscontext? Welke context zal uw leerlingen het meest aanspreken, en waarom? Hoe zou u hun interesse optimaal kunnen benutten om ze betrokken te krijgen bij natuurwetenschappen in het algemeen? Welke context is authentieker? Doet dat ertoe? Welke activiteit zou het beste zijn voor het lesgeven in natuurwetenschappen? Welke is het beste voor het betrokken krijgen van uw leerlingen? Welke is authentieker, en doet het ertoe? Handout engels: http://mascil-toolkit.ph-freiburg.de/wp-content/uploads/2014/03/WD-1-Handout-Science-tasks-to-bring-the-WoW-into-the-classroom.pdf

Finishing off Kies een opdracht met een beroepscontext en maak samen een onderzoeksvraag, die jullie willen beantwoorden.. Voer de opdracht in de klas uit en reflecteer op: Hoe het is gegaan Wat jij en leerlingen geleerd hebben Vraag de docenten om een opdracht te kiezen (mag overal vandaan, maar het moet leerlingen de ruimte bieden om de link te leggen met de beroepscontext) welke zij zouden willen gebruiken met hun leerlingen.   Laat de groep kan samen een of meer (onderzoeks)vragen opstellen die zij zouden willen beantwoorden over het gebruik van de opdrachten die zij gekozen hebben (bijvoorbeeld; ‘op welke manieren raken de leerlingen betrokken bij de context?’). Vraag de docenten de opdracht in de klas uit te voeren en observaties te noteren die hen in staat stellen om de (onderzoeks)vraag te beantwoorden. Vraag hen zich erop voor te bereiden om over hun bevindingen te rapporteren in de volgende bijeenkomst. Wanneer ze verslag uitbrengen, is het niet de bedoeling dat ze alleen reflecteren op ‘hoe het ging’, maar ook op wat ze denken dat de leerlingen geleerd hebben en wat zijzelf geleerd hebben