Les 2 Module: De Docent. Les 2 Module: De Docent.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Trillingen en Cirkelbewegingen
Advertisements

4/10/2017 Opleiding BINNENISOLATIE voor thermische renovatie Module 3 Train the trainer – 06/12/ Brugge.
Isaac Newton Omdat een beetje extra bijscholing nooit kwaad kan 
Wageningen University Meteorologie en Luchtkwaliteit
Materialen en moleculen
Hoe deel je gesteenten in? Codering; Streckeisen
Havo 5: Stoffen en Materialen
Handboek Commercieel Budgetteren: toegepast J. Vanhaverbeke & L
Veevoeding Blok 3 en 4: Ruwvoerbalans melkveehouderij
Dynamica van luchtstromen
Jeugd in het Strafrechtelijk kader Les 3, 2016 ‘Needs’
Natuurkunde Overal Hoofdstuk 1: Beweging in beeld.
Klaar met het PW? Lees aandachtig het samenvattingenblad hst 7
Greenbuilding project
Aanleiding Veranderende organisatie
Financiële situatie Volley
Portfolio Zon projecten.
Door Marco Lassche, Joyce Mulder en Mare de Winter
VAN KEUKENBLAD TOT FRIKANDEL presentatie door Koen Ongkiehong
Energielening.
De missie, het hart en het broodtrommeltje
Context 4 Verlichtingsideeën en de democratische revoluties
Gaat u dan snel naar Goedkoop of in kleine oplagen kleding (laten) bedrukken, met een embleem, logo en/of tekst van uzelf, of.
Bomen en struiken IVN Helden.
STUUR DIT AAN EEN SLIMME VROUW... EN AAN ALLE MANNEN... DIE ER TEGEN KUNNEN !!! Na 5000 jaar moppen over vrouwen... uiteindelijk moppen over mannen.
Roundtable De Gefragmenteerde Organisatie
Welkom.
Mictieklachten bij mannen
BASISVEILIGHEID (VCA)
Quel jour sommes-nous aujourd’hui ?
Hoofdstuk 6 Warmte.
Outdoor Advanced - Specialist Tuin en Openbaar Groen 3.1,
Jorismavo Examenvoorlichting
RECHT VAN SPREKEN FUNCTIONEREN OC’S 2016
Inlichtingenbijeenkomst Simulatiecapaciteit ERTMS
Toolbox: ATEX ATmosphere - EXplosive
Groeiende kritiek op de katholieke Kerk rond 1500
De wederkomst ophanden? 20 augustus 2017 Urk.
En blessurepreventie Trainingsopbouw.
Six hats: Werken met netwerken? Mijn gedacht
VEELTERMEN BLADWIJZERS: GETALWAARDE OPTELLEN EN AFTREKKEN
Omdenken Een kleine test….
Toevoeging H5 Elektriciteit
Hoofdstuk 3 In beweging.
Reisconferentie van zorg naar zelfregie
Klaar met de toets? Lees aandachtig het samenvattingenblad hst 6
Je kunt iedere dag iets betekenen voor een ander
Rd4-afvalconferentie november 2016
Nienke Hoffman Teamleider bovenbouw 28 maart 2017
Risico’s en de vertaling naar wettelijke uitgangspunten
Op zoek naar de juiste toon Geluid in de omgevingswet
TAALSITUATIE & - ONTWIKKELING IN VLAANDEREN
NIET-RATIONELE BESLISSINGEN in de TECHNIEK
Stedelijke bevolking 50% wereldwijd (70% verwacht) 75% in Europa
Hoofdstuk 5 Les 1: Markten.
6. Sleutelvoedingsfactoren
Hst. 2 Het geslachtsapparaat
Wees welkom op deze 1STE cursus windows SPECIAAL ONTWIKKELD VOOR AMBTENAREN Vergeet niet te rusten tijdens de cursus en neem een relaxe houding aan tijdens.
Microsoft® Office Outlook® 2007-cursus
De Here zeide tot Mozes: Ga, Ik zend u tot Farao
Co-creatie in de Master Health Care & Social Work
Participatie in Onderzoek ZonMw
DE WINST VAN ZORGVRIENDELIJK WERKGEVERSCHAP
VPH Les 13.
Maurits Hendriks Technisch Directeur Chef de Mission
Welkom Brussel, 25/02/2017.
Informatiebijeenkomst project Snippergroen
Nedgraphicsdag 18 september 2012
Kwaliteitsborging voor het Bouwen
Transcript van de presentatie:

Les 2 Module: De Docent

Onderwerpen De volgende onderwerpen worden in deze les behandeld: Ontwerpen van lesactiviteiten Beginsituatie les bepalen Sociale verhoudingen in de klas Bevorderen van leerklimaat Breinleren Eigen leervoorkeur/leerstijl

Leerdoelen Na het bestuderen van de theorie en het afronden van deze les kunt u: een les ontwerpen rekening houdend met het puberbrein. (3) signaleren hoe uw lessen verband houden met de eigen leervoorkeur. (6) de beginsituatie van een groep leerlingen in kaart brengen. (3) lesverantwoording weergeven in relatie tot de pedagogische visie in uw onderwijs. (2) de relatie tussen docent en leerlingen verklaren. (6)

Voorbereiding Voor deze les: leest u hoofdstuk 4 en 5 uit het boek Leren zichtbaar maken;

Voorbereiding Voor deze les: leest u hoofdstuk 4 en 5 uit het boek Leren zichtbaar maken; leest u hoofdstuk 1 en 2 uit het boek Lessen in orde in het MBO;

Voorbereiding Voor deze les: leest u hoofdstuk 4 en 5 uit het boek Leren zichtbaar maken; leest u hoofdstuk 1 en 2 uit het boek Lessen in orde in het MBO; leest u hoofdstuk 1, 2.2 en 2.4 uit het boek Handboek voor leraren; maakt u de opdrachten bij deze les.

Wat leer ik van mijn eigen handelen met behulp van de theorie? 2-tallen Wat waren (nieuwe) inzichten voor jou bij het lezen van de theorie? Waarin waren er verschillen en overeenkomsten tussen jullie? Hoe zou je deze kunnen verklaren? Hoe gemotiveerd was je om de leesopdracht uit te voeren? Wat maakte dat er wel of geen motivatie was? Wat zou je nodig hebben gehad om optimaal gemotiveerd te zijn? Hoe ga je hier (nog meer) rekening mee houden richting jouw eigen studenten? Wat heb je geleerd (gedragsverandering) door het lezen van de leerstof? Hoe heb je de leerstof verwerkt? (leertheorieën)

BREIN

Klik op de afbeelding om naar de website te gaan

Opdracht in tweetallen Ontwerp een werkdefinitie rond het begrip LEREN. Begin met een brainstorm en noteer de begrippen die gekoppeld zijn aan het begrip ‘leren’.

Er is een situatie waarin ik mij gewaar wordt dat ik iets niet kan (wat een ander wel kan).

Opdracht tijdens de les: De beginsituatie in kaart brengen In de literatuur bij deze module lijkt het niet over hetzelfde te gaan en de vraag is of deze veronderstelling klopt en zo ja wat hiervoor een reden zou kunnen zijn. U gaat met medestudenten een vergelijking maken tussen hoofdstuk 2.2 (De beginsituatie) uit Handboek voor leraren en hoofdstuk 4 (Voorbereiding van de lessen) uit Leren zichtbaar maken van Hattie. U kunt hiervoor beginnen met de aspecten uit 2.1.1 uit Handboek voor leraren: Welke overeenkomsten en verschillen zijn er en wat is de verklaring die u hiervoor kunt bedenken? Alleen het begrip ‘Voorkennis’ wordt ondersteund door onderzoeksliteratuur. Wat is uw mening over de waarde van de andere begrippen? Hoe bepaalt u de beginsituatie en welke aspecten komen overeen met de literatuur? Voorkennis Abstractievermogen Ervaring met onderwijsconcepten Leesvaardigheid Zelfstandigheid Groepsgerichtheid Waarden en normen Motivatie

Evaluatie v.d. les Wat heb je vandaag geleerd, dus wat neem je mee? Waarom heb je juist dat geleerd? Wat zou je in de volgende les anders willen? Waarvan ben jij je bewust geworden? Welke doelen neem je mee? (schrijf deze op) Welke vragen heb je nog? https://www.leraar24.nl/organisatie-van-het-leerproces/