Les 2 Module: De Docent
Onderwerpen De volgende onderwerpen worden in deze les behandeld: Ontwerpen van lesactiviteiten Beginsituatie les bepalen Sociale verhoudingen in de klas Bevorderen van leerklimaat Breinleren Eigen leervoorkeur/leerstijl
Leerdoelen Na het bestuderen van de theorie en het afronden van deze les kunt u: een les ontwerpen rekening houdend met het puberbrein. (3) signaleren hoe uw lessen verband houden met de eigen leervoorkeur. (6) de beginsituatie van een groep leerlingen in kaart brengen. (3) lesverantwoording weergeven in relatie tot de pedagogische visie in uw onderwijs. (2) de relatie tussen docent en leerlingen verklaren. (6)
Voorbereiding Voor deze les: leest u hoofdstuk 4 en 5 uit het boek Leren zichtbaar maken;
Voorbereiding Voor deze les: leest u hoofdstuk 4 en 5 uit het boek Leren zichtbaar maken; leest u hoofdstuk 1 en 2 uit het boek Lessen in orde in het MBO;
Voorbereiding Voor deze les: leest u hoofdstuk 4 en 5 uit het boek Leren zichtbaar maken; leest u hoofdstuk 1 en 2 uit het boek Lessen in orde in het MBO; leest u hoofdstuk 1, 2.2 en 2.4 uit het boek Handboek voor leraren; maakt u de opdrachten bij deze les.
Wat leer ik van mijn eigen handelen met behulp van de theorie? 2-tallen Wat waren (nieuwe) inzichten voor jou bij het lezen van de theorie? Waarin waren er verschillen en overeenkomsten tussen jullie? Hoe zou je deze kunnen verklaren? Hoe gemotiveerd was je om de leesopdracht uit te voeren? Wat maakte dat er wel of geen motivatie was? Wat zou je nodig hebben gehad om optimaal gemotiveerd te zijn? Hoe ga je hier (nog meer) rekening mee houden richting jouw eigen studenten? Wat heb je geleerd (gedragsverandering) door het lezen van de leerstof? Hoe heb je de leerstof verwerkt? (leertheorieën)
BREIN
Klik op de afbeelding om naar de website te gaan
Opdracht in tweetallen Ontwerp een werkdefinitie rond het begrip LEREN. Begin met een brainstorm en noteer de begrippen die gekoppeld zijn aan het begrip ‘leren’.
Er is een situatie waarin ik mij gewaar wordt dat ik iets niet kan (wat een ander wel kan).
Opdracht tijdens de les: De beginsituatie in kaart brengen In de literatuur bij deze module lijkt het niet over hetzelfde te gaan en de vraag is of deze veronderstelling klopt en zo ja wat hiervoor een reden zou kunnen zijn. U gaat met medestudenten een vergelijking maken tussen hoofdstuk 2.2 (De beginsituatie) uit Handboek voor leraren en hoofdstuk 4 (Voorbereiding van de lessen) uit Leren zichtbaar maken van Hattie. U kunt hiervoor beginnen met de aspecten uit 2.1.1 uit Handboek voor leraren: Welke overeenkomsten en verschillen zijn er en wat is de verklaring die u hiervoor kunt bedenken? Alleen het begrip ‘Voorkennis’ wordt ondersteund door onderzoeksliteratuur. Wat is uw mening over de waarde van de andere begrippen? Hoe bepaalt u de beginsituatie en welke aspecten komen overeen met de literatuur? Voorkennis Abstractievermogen Ervaring met onderwijsconcepten Leesvaardigheid Zelfstandigheid Groepsgerichtheid Waarden en normen Motivatie
Evaluatie v.d. les Wat heb je vandaag geleerd, dus wat neem je mee? Waarom heb je juist dat geleerd? Wat zou je in de volgende les anders willen? Waarvan ben jij je bewust geworden? Welke doelen neem je mee? (schrijf deze op) Welke vragen heb je nog? https://www.leraar24.nl/organisatie-van-het-leerproces/