Life course and social policy

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Trillingen en Cirkelbewegingen
Advertisements

4/10/2017 Opleiding BINNENISOLATIE voor thermische renovatie Module 3 Train the trainer – 06/12/ Brugge.
Isaac Newton Omdat een beetje extra bijscholing nooit kwaad kan 
Wageningen University Meteorologie en Luchtkwaliteit
Materialen en moleculen
Hoe deel je gesteenten in? Codering; Streckeisen
Havo 5: Stoffen en Materialen
Handboek Commercieel Budgetteren: toegepast J. Vanhaverbeke & L
Veevoeding Blok 3 en 4: Ruwvoerbalans melkveehouderij
Dynamica van luchtstromen
Jeugd in het Strafrechtelijk kader Les 3, 2016 ‘Needs’
Natuurkunde Overal Hoofdstuk 1: Beweging in beeld.
Klaar met het PW? Lees aandachtig het samenvattingenblad hst 7
Greenbuilding project
Aanleiding Veranderende organisatie
Financiële situatie Volley
Portfolio Zon projecten.
Door Marco Lassche, Joyce Mulder en Mare de Winter
VAN KEUKENBLAD TOT FRIKANDEL presentatie door Koen Ongkiehong
Energielening.
De missie, het hart en het broodtrommeltje
Context 4 Verlichtingsideeën en de democratische revoluties
Gaat u dan snel naar Goedkoop of in kleine oplagen kleding (laten) bedrukken, met een embleem, logo en/of tekst van uzelf, of.
Bomen en struiken IVN Helden.
STUUR DIT AAN EEN SLIMME VROUW... EN AAN ALLE MANNEN... DIE ER TEGEN KUNNEN !!! Na 5000 jaar moppen over vrouwen... uiteindelijk moppen over mannen.
Roundtable De Gefragmenteerde Organisatie
Welkom.
Mictieklachten bij mannen
BASISVEILIGHEID (VCA)
Quel jour sommes-nous aujourd’hui ?
Hoofdstuk 6 Warmte.
Outdoor Advanced - Specialist Tuin en Openbaar Groen 3.1,
Jorismavo Examenvoorlichting
RECHT VAN SPREKEN FUNCTIONEREN OC’S 2016
Inlichtingenbijeenkomst Simulatiecapaciteit ERTMS
Toolbox: ATEX ATmosphere - EXplosive
Groeiende kritiek op de katholieke Kerk rond 1500
De wederkomst ophanden? 20 augustus 2017 Urk.
En blessurepreventie Trainingsopbouw.
Six hats: Werken met netwerken? Mijn gedacht
VEELTERMEN BLADWIJZERS: GETALWAARDE OPTELLEN EN AFTREKKEN
Omdenken Een kleine test….
Toevoeging H5 Elektriciteit
Hoofdstuk 3 In beweging.
Reisconferentie van zorg naar zelfregie
Klaar met de toets? Lees aandachtig het samenvattingenblad hst 6
Je kunt iedere dag iets betekenen voor een ander
Rd4-afvalconferentie november 2016
Nienke Hoffman Teamleider bovenbouw 28 maart 2017
Risico’s en de vertaling naar wettelijke uitgangspunten
Op zoek naar de juiste toon Geluid in de omgevingswet
TAALSITUATIE & - ONTWIKKELING IN VLAANDEREN
NIET-RATIONELE BESLISSINGEN in de TECHNIEK
Stedelijke bevolking 50% wereldwijd (70% verwacht) 75% in Europa
Hoofdstuk 5 Les 1: Markten.
6. Sleutelvoedingsfactoren
Hst. 2 Het geslachtsapparaat
Wees welkom op deze 1STE cursus windows SPECIAAL ONTWIKKELD VOOR AMBTENAREN Vergeet niet te rusten tijdens de cursus en neem een relaxe houding aan tijdens.
Microsoft® Office Outlook® 2007-cursus
De Here zeide tot Mozes: Ga, Ik zend u tot Farao
Co-creatie in de Master Health Care & Social Work
Participatie in Onderzoek ZonMw
DE WINST VAN ZORGVRIENDELIJK WERKGEVERSCHAP
VPH Les 13.
Maurits Hendriks Technisch Directeur Chef de Mission
Welkom Brussel, 25/02/2017.
Informatiebijeenkomst project Snippergroen
Nedgraphicsdag 18 september 2012
Kwaliteitsborging voor het Bouwen
Transcript van de presentatie:

Life course and social policy 1. Eerst de Ba studiejaren 2. Semesters 3. Ba en diploma 4. Professionele masters 5. Onderzoekmasters naar Ph.D. Life course and social policy Robert Maier Dept. Interdisciplinary Social Sciences Utrecht University, NL. RECWOWE Warsaw, June 2007 CONCREET De Universiteit Utrecht voert de nieuwe bachelor-masterstructuur in in het studiejaar 2002 Als je in 2002 begint met studeren, krijg je een bachelordiploma in 2005 mits je in het geprogrammeerde tempo studeert. Daarna bieden we een vervolg aan in de vorm van programma’s die opleiden voor het masterdiploma. Die duren nog een jaar. Na het halen van je bachelordiploma kies je dus voor ‘één van de master-programma’s waarvan er vele zullen zijn (in deze faculteit zo’n 25). De mastersopleidingen leiden op tot een beroep zoals organisatiepsycholoog, ontwikkelingspsycholoog, beleidsmedewerker, orthopedagoog, onderwijskundige, neuropsycholoog. Dat zijn de professionele masters. Voor een beperkt aantal studenten is er bij gebleken geschiktheid de mogelijkheid een jaar langer te studeren voor opleiding tot onderzoeker. Deze onderzoekersopleidingen duren twee jaar, en leiden op voor een traject waarin je na drie jaar een Ph.D. kunt verwerven. De nieuwe structuur biedt meer mogelijkheden dan nu om vakken te volgen bij andere opleidingen. (Voorbeeld noemen van een combinatie van opleiding + vak buiten de opleiding/faculteit die nu ook al voorkomt; de term 'minor‘ kan beter vermeden worden om geen extra verwarring te creëren; Voorbeelden: je doet als hoofdvak (major) psychologie en volgt daarnaast nog een bijvak biologie) je doet als hoofdvak (major) pedagogiek en volgt daarnaast nog een bijvak ontwikkelingspsychologie) je doet als hoofdvak (major) sociologie en volgt daarnaast nog een bijvak economie) je doet als hoofdvak (major) culturele antropologie en volgt daarnaast nog een bijvak Spaans) NB Het jaar is verdeeld in twee semesters. Het eerste semester begint in september; het tweede omstreeks 1 februari. Het tweede semester duurt tot eind mei. ................................................................................. ACHTERGROND In de komende jaren gaat er veel veranderen in het universitair onderwijs. De Europese ministers van onderwijs hebben in 1999 de zogenaamde 'Bologna-verklaring ondertekend. Hierin geven de onderwijsministers aan een algemeen Europees hoger onderwijssysteem te willen ontwikkelen. Het nieuwe hoger onderwijssysteem zal uit twee fasen bestaan een driejarige bachelorfase en een één- of tweejarige master-fase. Ook Nederland heeft zich bij deze ontwikkeling aangesloten. FACULTAIRE BIJZONDERHEID Het BT wil per sept. 2002 een Ba-1 invoeren in de neiwue semesterindeling, met per cursus 5 studiepunten, Het Ba-2 komt in 2003 Een aantal Ma-opleidingen begint in 2003 en anders in 2004.

Overview Relevance of life course The main dilemma Social policy based on a standard biography Examples Critical comments from life course research Perspectives

Relevance of life course Life courses are co-determined by social policy Fit? of social policy to existing life courses Question: how to establish a fit?

Main dilemma Later start of working careers Increasing longevity Early retirement Therefore: shrinking middle

However … Shrinking middle provides through taxes and contributions the resources for financing social policy Given the decrease of wage share …and Increased contribution from general means Insufficient resources for the growing number of young and old

Social Policy based on a norm Old standard biography Classical three phases: 1. socialisation + receiving care 2. men: work, women: care 3. men: retirement, women: less care

New standard biography Fives phases 1. Socialisation + care 2. young adults (experiences work + relations, no care) 3. peak hour (30 to 60): work (men +) children, care (women + life-long learning 4. young old (60 to 80) no work, no care, enough resources 5. intersive care

Social Policy and the new norm Charateristics: More individualized New standard used explicitly or implicitly Social policy intervenes (early retirement) More responsibility for one’s own life course (example: life-long learning, pension provisions)

Example 1 Dutch Life Course Saving Scheme Save up to 210 % of annual gross salary Tax only afterwards Permits a possibly repeated leave (while keeping status of employment) of up to two years Use: care, learning, leisure, early retirement

Example 1 bis Particularly profitable for parents (with tax subsidies), however not proportional to wage However: mother have little opportunity to build up a saving scheme because of longer years of education Problems: prospective studies show: men – use for early retirement, women - care

Example 2 Pension reforms in Europe Characteristics of reforms Many explanations, unsatisfactory Explanantion according to new, individualized life course can explain all the various facets

Critical comments According to recent theory and research Life course is: Structured (by various factors) set of activities Interdependency between activities for one individual (example: learning) Interdependency between activities of different individuals (linked lives, also internationally) Many variations between groups and individuals

Therefore …. Social Policy based on the new standard biography is problematic The inderdependencies limit seriously the proclaimed individual responsibility for one’s life course Some groups do not fit in the new standard, such as many migrants, individuals with lower education

Perspectives … Link between life course and social policy new standard should be analysed critically Study the various forms of interdependencies Attention to sources of resources and to social rights (in relation to life course)