Interreligieuze dialoog Jodendom

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Verantwoord volgen.. De woorden van een leider bepalen met hun regels het karakter, de sfeer en de mentaliteit van de groep Soms gaat dat fout, doordat.
Advertisements

Judit en de Apocriefe boeken
Digitaal Presenteren Publiek boeien Aandacht vasthouden s.
Waar staan we voor met ons onderwijs?
Kunt u mij de weg naar Hamelen vertellen, meneer
Stakeholderchart een kaart van belangen…
?.
Hoi allemaal!. Ik ben Mo, en ik ga jullie iets vertellen over integratie.
Voorlichting Sociologie Radboud Universiteit Nijmegen
Onlosmakelijk met elkaar verweven?.  ARHO  Europese ministers.
Is de islam als godsdienst een rem op de integratie van moslims?
Godsdienstonderricht tussen theorie en praktijk
 Zoon van Ariston en Perictione  Athene  Invloed van Socrates.
Onderwijs en democatisch burgerschap
SCHOOL VOOR GELOOFSVERDIEPING Weten wat je gelooft Welkom 2009 – 2011.
PRESENTEREN KUN JE LEREN
Vrouw zijn in een multiculturele samenleving
Veranderen: 2 verschillende benaderingen
Reflecteren met leerlingen tijdens kunstzinnige en culturele activiteiten. Hoe motiveer je leerlingen om te reflecteren, zodat zij inzicht krijgen in hun.
Dit is je dag! Ester 4:14. Voorbereiding Wie weet … Kijk eens terug op je leven Toevallig? Het verschil maken: Jozef, Mozes “God heeft mij voor jullie.
De kracht van interreligieuze ontmoeting Abraham & Ibrahim Op bezoek in een kerk, synagoge en moskee.
Governance sociale huisvesting in de EU VTW 24 juni 2014 Rudy de Jong.
DE KLASSIEKE OUDHEID De ontwikkeling van het jodendom en christendom als de eerste monotheïstische godsdiensten.
MARIA VITTERS. Wat wordt mijn onderwerp Minor-major Installatiekunst Participatie van publiek.
Inleiding, middenstuk, slot
Leesvaardigheid Hoofdstuk 1 t/m 3
H2 De tijd van Grieken en Romeinen
Reclame Masters | Ik en reclame!
De geschiedenis van Israel
 - Inleiding  - Monotheisme  - Twee Naturen  - Als Rechter  - Als Verlosser  - Als Mens, Leraar en Vriend  - Als Idool.
Geschiedenis van het Christendom Keuzemodule Hogeschool Rotterdam.
Bijbel en Koran.
Bijbel en Koran. Vragen Tot welke religie reken je jezelf? Ben je goed thuis in die religie? Ben je enigszins thuis in de (een) andere religie? Waarom.
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
Week 3  Inleiding attitude interview  Oefenen met attitude interview a.d.h.v. de practicum-vragen.
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Van segregatie naar inclusie … Tom Vermeulen directeur BuBaO KOCA vzw.
Samenspel RvB en RvT moet professioneler: belang van diversiteit Rienk Goodijk Hoogleraar Governance in het semipublieke domein GITP/TiasNimbas Business.
Hoe ziet een sacrale ruimte eruit op een katholieke school of is deze niet nodig? 4 mogelijke antwoorden 1. of
Effecten van taal Onderzoek naar wat woorden, zinsconstructies en tekststructuren doen met de ontvanger.
Prekenserie discipelschap 2.0 Hoe worden we door de bijbel gevormd tot discipel?
Solidariteit en democratie in een superdiverse samenleving
Het jodendom 1 inleiding.
De mantel van de liefde 1.
De oorsprong v.h. huwelijk 1: Noodzaak v.h. onderwijs
Peiling burgerzin: goed maar ongelijk
Paragraaf 7.2 grenzen aan zien
Informatie voor de regionale aanpak
Wat verwachten scholen van het middenveld en parochies?
Netweten Cyberpesten.
Pinksteren: God leren vereren
DIRECT • RELEVANT • RESULTAAT
Toekomstgericht personeelsbeleid
De toekomst van God volgens de filosofen
Betoog Hoe herken ik een betoog en hoe weet ik hoe de schrijver mij probeert te overtuigen? NU Nederlands 2F.
Nederlands Tekstbegrip Onderwerp, deelonderwerp en hoofdgedachte
Ontwikkelingspsychologie voor het Onderwijs
(HERKENNEN VAN) EMOTIES EN GEVOELENS
Zingen Psalm 98: 2 Ds. A.T. van Blijderveen, Hardinxveld-Giessendam
Vwo 4 – week 39/
Catechismus zondag 47.
Opdracht Scheppings-verhalen
Woordsoorten: Lidwoorden
Plaats hier bijvoorbeeld het onderwerp of activiteit
Plaats hier bijvoorbeeld het onderwerp of activiteit
Jodendom Christendom Islam. Jodendom Christendom Islam.
Wees gespitst op de komst van de Mensenzoon Kernboodschap Wees gespitst op de komst van de Mensenzoon a. Pas op voor nepnieuws b. Hecht niet aan.
Politieke veranderingen in het bindingsvraagstuk
De opgestane Christus is met je!
Dienst kinderopvang baby’s en peuters
Transcript van de presentatie:

Interreligieuze dialoog Jodendom Anne-Maria van Hilst 17-01-2017

Inhoud Inleiding Orthodoxie versus fundamentalisme in het Jodendom De dialoog aangaan Conclusie

Inleiding Wie ben ik? Verschil orthodoxie/fundamentalisme Hebreeïste Joods onderwijs Dialoogexpert Verschil orthodoxie/fundamentalisme Pluralistisch, recht in de leer Enige waarheid Relevantie onderwerp Fundamentalisme in de media Grote invloed in klaslokaal Belang dialoog

Orthodoxie versus fundamentalisme in het Jodendom “Het” Jodendom bestaat niet Basis in TeNaCH, Misjna, Talmoed Lernen: eigen interpretatie Diversiteit orthodoxie Amos Women of the wall Fundamentalisme – extremen aan beide kanten Derde tempel beweging Naturei karta

De dialoog aangaan Door dialoog pluralisme versterken Fundamentalisten niet mainstream Nepnieuws Door vragen stellen kritisch naar jezelf kijken Mo en Moos = > Orthodoxen tot agnosten Leer je Buren kennen Gevoeligheid woorden

Mo en Moos

Leer je Buren kennen

Conclusie “Het jodendom” bestaat niet Orthodoxie erkent pluralisme Door pluralisme te laten zien in dialoog => tegen fundamentalisme