Schilderen in opdracht

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De renaissance: vernieuwing in de kunst
Advertisements

Piramide thema:kunst.
Romantiek en realisme 12 vwo.
" L’etat c’est moi" absoluut vorst Lodewijk XIV
Hfd. 1.4 opkomst van machtige vorsten
De 19de eeuw d Neo-classicisme
Staatsvorming en centralisatie
Paragraaf 1: Frankrijk in de 18e eeuw
Paragraaf 6.3 Vorige les: De Gouden Eeuw Deze les: - bezoek
Geboren in Madrid in 1947, werd ze non op 23 jarige leeftijd. Daar begon ze te schilderen, zonder ooit les gehad te hebben!.... Ze legt veel zachtheid.
De Republiek in een tijd van vorsten Een Gouden Eeuw voor de Republiek § 3.1.
Kenmerk 23 Streven naar Absolutisme Les 1: Centralisering van de macht
Over verlichte denkers en hun ideeën
Absolutisme.
Absolutisme.
Westerse wortels in de Grieks-Romeinse wereld.
Hoofdstuk 4: Herfsttij of nieuwe lente
Rubens, Van Dyck & Jordaens Vlaamse schilders uit de Hermitage
BAROK. Gemaakt door: Manisha Mathoera Fatma Özkal Sachi Ramkhelawan
De Barok Italië / Spanje / Frankrijk / Zuid-Duitsland / de Nederlanden Algemene kenmerken d barok is een feestelijke, uitbundige stijl.
Mijn klas (4 Havo) heeft op 11 oktober parijs bezocht, in deze presentatie laat ik foto’s zien en recensies. Gemaakt door Gilian Sanders 4hna.
Verleiding door Pracht en Praal
Dans als representatie van macht
Lodewijk XIV Lodewijk XIII x Anna van Oostenrijk
Koning Louis XIV: de manipulator in Versailles: bronnenonderzoek
Tijd van steden en staten ( n. Chr.)
16/09/ /09/
3 manieren Onderzoeken hoe iets werkt Experimenten Anthonie van Leeuwenhoek.
Renaissance Geïnspireerd door de Oudheid Invloed op: - Kunst
Hoofdstuk 4 De Nederlanden PAR 6, CULTUUR IN DE GOUDEN EEUW.
Wat moet je weten aan het eind van de les?
FRANCISCO DE GOYA EN DE VERLICHTING
De Franse samenleving en cultuur ten tijde van Jean-Philippe Rameau ( ) Lezing Emeritiforum 17 december 2014 Hans Cools
Rond 1500 was Europa een standenmaatschappij
Tijd van regenten en vorsten,
Tijd van regenten en vorsten,
Paragraaf 3 Opkomst van machtige vorsten
Opkomst van machtige vorsten 1.4. Vorsten brengen een scheiding aan tussen Kerk en Staat Tot de dertiende eeuw dachten de meeste Europeanen dat God maar.
Herhaling hst 5 Vroegmoderne tijd - ( n. Chr.) Renaissance
H4.4 Het ontstaan van machtige staten
Ook bloei in de republiek op gebied van:
1.5 Vorsten in Europa Absolute vorsten
H7.1 Absolutisme in Frankrijk
Interieurarchitectuur en toegepaste kunst
Tijd van vorsten en ontdekkingen Karel V ( ) Ontdekkinsreiziger Habsburger Keizer 1500: geboren in Gent als zoon van Filips de Schone.
23 Het streven van vorsten naar absolute macht 27 Rationeel optimisme en een ‘verlicht denken’ dat werd toegepast op alle terreinen van de samenleving:
Presentatie Licht – Kleur – Vorm
KUNST ALGEMEEN BEELDENDE VORMING
De tijd van de pruiken en de revoluties
Regenten en vorsten 3.4 Stedelijke cultuur in Nederland
Leg uit welk schilderij hoort bij de Republiek en waarom je dat denkt.
Regenten en vorsten 2.1 Machthebbers in Europa
Herfsttij der Middeleeuwen, laat-gotiek
De stijl van de contrareformatie
Paragraaf 7.2 Burgerlijke cultuur en hofcultuur
Margot, Femke, jasmijn, Kyra, Gabi, Brianna en Marieke
Absolute vorsten De vorsten (koningen) waren afhankelijk van de adel, de adel betaalde namelijk veel geld en zorgden voor soldaten  een koning is dit.
Wetenschappelijk denken Oudheid Filosofisch denken
Regenten en vorsten 2.5 Wetenschap en techniek
Pruiken en revoluties 3.2 Revolutie in Frankrijk
Regenten en vorsten 3.1 Machthebbers in Europa
Lodewijk XIV muziek en dans
Pruiken en revoluties 4.3 Revolutie in Frankrijk
Regenten en vorsten 3.5 Wetenschap en techniek
HET STREVEN VAN VORSTEN NAAR ABSOLUTE MACHT
Staatsieportret Opdracht:
Paris - Versailles september 2018
Daniël aan het hof van Babel (Dan.1)
Thema 8: hoe vrij ben jij? Blok 1: Franse volk eist vrijheid
§6.2 Nederland en Europa In deze presentatie leer je over:
Transcript van de presentatie:

Schilderen in opdracht Vwo blz. 76 t/m 79

Poussin Oudheid herleeft Natuurgetrouw Lineair: Picturaal: duidelijke contouren Verstandelijk Picturaal: Geen duidelijke contour Gevoelsmatig Verovering van Jeruzalem door keizer Titus

Poussin Kennis van de oudheid door lang verblijf in Italië Klassieke gebouwen Kleding Houdingen van personen zijn die van klassieke beelden Roof van de Sabijnse maagden

Poussin Kleine schilderijen voor verzamelaars Apollo en Daphne

een klassiek thema van Rubens: Water en Vuur Werkwijze: picturaal, tussen Caravaggio en Poussin in. Vaak verblijf in Italië en Spanje. een klassiek thema van Rubens: Water en Vuur

Rubens Veel opdrachten van kerk en vorstenhuizen Het onderwijzen van Maria de Medici

Rubens Opdracht Maria de Medici: Aankomst in Marseille Hendrik IV ontvangt het portret van Maria de Medici Wordt welkom geheten door allegorisch figuur: de Franse staat

Velázquez Vaste werkplek aan het hof van Filips IV in Spanje Prins Baltasar Carlos te paard

Velázquez Hofdames: rijkdom aan het hof is te zien Levensecht tafereel gezien vanuit de positie van het koninklijk paar Kijker wordt betrokken bij het tafereel

Lodewijk XIV Staatsieportret: Streng en formeel, niet levendig Absoluut heerser, macht en status

Portretten, standbeelden, afb Portretten, standbeelden, afb. op munten moeten de aanwezigheid van de vorst vervangen Lodewijk XIV Portretten worden benaderd als de vorst zelf Een juistere vertolking van wat het persoonlijk bewind van de koning inhield, is te vinden op drie penningen, gedateerd 1661. 'De eerste heeft het opschrift 'de koning neemt de regering over' (REGE CURAS IMPERII CAPESSENTE) en beeldt de 'Orde en Geluk' uit die het gevolg zijn van deze gebeurtenis, een kernspreuk waarover in het officiële commentaar van 1702 werd uiteengezet dat hij verwees naar het rechtzetten van misstanden, de opbloei van kunsten en wetenschappen en het herstel van de overvloed. De andere twee penningen geven bijzonderheden van dit beeld. Een ervan is getiteld 'de onverdroten ijver van de koning in staatszaken', ondanks andere tijdrovende bezigheden of zelfs ziekte, zoals in het commentaar wordt uitgelegd. De andere is 'de toegankelijkheid van de koning' (FACILIS AD PRINCIPEM ADITUS).' Standbeeld in Montpellier Louis d’or

Lodewijk XIV Standbeeldencampagne: suggestie van spontaniteit Kunst is hulpmiddel om macht te handhaven This equestrian statue was taken from Versailles and placed in the courtyard at the Louvre. Linker staat nog bij paleis Versailles Nr 3 in Parijs, bij Museum Carnavalet

Lodewijk XIV L’etat c’est moi: absoluut vorst Hof illustreert dit: vol pracht en praal, meer dan in Italië en Spanje Kamer Marie-Antoinette Spiegelzaal

Zichtbaar voor onderdanen Lodewijk XIV Luxe, hoffeesten, bouwprojecten, dagelijkse handelingen laten goddelijke afkomst zien. Propaganda Zichtbaar voor onderdanen Louis XIV at the Academie de Sciences. 1666. Moliere maakt het bed van Lodewijk XIV op om in de gunst te komen

Doel: d.m.v. kunst de grootsheid van de vorst uitdrukken Kunsten onder controle: opdrachten lopen via de academies, deze worden belangrijker, zijn beter te controleren Lodewijk XIV Doel: d.m.v. kunst de grootsheid van de vorst uitdrukken Entry of Louis XIV and Marie-Thèrése into Arras, 30 July 1667. Detail,