Schilderen in opdracht Vwo blz. 76 t/m 79
Poussin Oudheid herleeft Natuurgetrouw Lineair: Picturaal: duidelijke contouren Verstandelijk Picturaal: Geen duidelijke contour Gevoelsmatig Verovering van Jeruzalem door keizer Titus
Poussin Kennis van de oudheid door lang verblijf in Italië Klassieke gebouwen Kleding Houdingen van personen zijn die van klassieke beelden Roof van de Sabijnse maagden
Poussin Kleine schilderijen voor verzamelaars Apollo en Daphne
een klassiek thema van Rubens: Water en Vuur Werkwijze: picturaal, tussen Caravaggio en Poussin in. Vaak verblijf in Italië en Spanje. een klassiek thema van Rubens: Water en Vuur
Rubens Veel opdrachten van kerk en vorstenhuizen Het onderwijzen van Maria de Medici
Rubens Opdracht Maria de Medici: Aankomst in Marseille Hendrik IV ontvangt het portret van Maria de Medici Wordt welkom geheten door allegorisch figuur: de Franse staat
Velázquez Vaste werkplek aan het hof van Filips IV in Spanje Prins Baltasar Carlos te paard
Velázquez Hofdames: rijkdom aan het hof is te zien Levensecht tafereel gezien vanuit de positie van het koninklijk paar Kijker wordt betrokken bij het tafereel
Lodewijk XIV Staatsieportret: Streng en formeel, niet levendig Absoluut heerser, macht en status
Portretten, standbeelden, afb Portretten, standbeelden, afb. op munten moeten de aanwezigheid van de vorst vervangen Lodewijk XIV Portretten worden benaderd als de vorst zelf Een juistere vertolking van wat het persoonlijk bewind van de koning inhield, is te vinden op drie penningen, gedateerd 1661. 'De eerste heeft het opschrift 'de koning neemt de regering over' (REGE CURAS IMPERII CAPESSENTE) en beeldt de 'Orde en Geluk' uit die het gevolg zijn van deze gebeurtenis, een kernspreuk waarover in het officiële commentaar van 1702 werd uiteengezet dat hij verwees naar het rechtzetten van misstanden, de opbloei van kunsten en wetenschappen en het herstel van de overvloed. De andere twee penningen geven bijzonderheden van dit beeld. Een ervan is getiteld 'de onverdroten ijver van de koning in staatszaken', ondanks andere tijdrovende bezigheden of zelfs ziekte, zoals in het commentaar wordt uitgelegd. De andere is 'de toegankelijkheid van de koning' (FACILIS AD PRINCIPEM ADITUS).' Standbeeld in Montpellier Louis d’or
Lodewijk XIV Standbeeldencampagne: suggestie van spontaniteit Kunst is hulpmiddel om macht te handhaven This equestrian statue was taken from Versailles and placed in the courtyard at the Louvre. Linker staat nog bij paleis Versailles Nr 3 in Parijs, bij Museum Carnavalet
Lodewijk XIV L’etat c’est moi: absoluut vorst Hof illustreert dit: vol pracht en praal, meer dan in Italië en Spanje Kamer Marie-Antoinette Spiegelzaal
Zichtbaar voor onderdanen Lodewijk XIV Luxe, hoffeesten, bouwprojecten, dagelijkse handelingen laten goddelijke afkomst zien. Propaganda Zichtbaar voor onderdanen Louis XIV at the Academie de Sciences. 1666. Moliere maakt het bed van Lodewijk XIV op om in de gunst te komen
Doel: d.m.v. kunst de grootsheid van de vorst uitdrukken Kunsten onder controle: opdrachten lopen via de academies, deze worden belangrijker, zijn beter te controleren Lodewijk XIV Doel: d.m.v. kunst de grootsheid van de vorst uitdrukken Entry of Louis XIV and Marie-Thèrése into Arras, 30 July 1667. Detail,