Ongeschreven en geschreven bronnen Aflevering 3

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Vakantie in beeld Nl Vak 1.4.
Advertisements

Examenvoorbereideing
Tekstdoelen Wat wil de tekst?.
John Locke: tabula rasa. Door ervaring leven vullen…
TEKSTSTIJLEN EN BEELDSPRAAK.
Totale communicatie Juli Totale communicatie Juli 2009.
Pieter Houten Afmelden of prangende vragen: Totale paniek: Dr. R. Strootman Donderdag 15:00 tot 17:00 Drift 10.
Objectieve en subjectieve onveiligheid
tekstsoort, -doel + tekstvorm
Omgaan met geschiedenis
Laagfrequentgeluidhinder Zelfstandig biofysisch verschijnsel
Introductie in de Geschiedenis van de Oudheid
Dilemma Situatie waarbij waarden en normen in het geding zijn en waarbij een keuze moet worden gemaakt uit meerdere alternatieven, terwijl voor elk van.
Werkproces 1.5 Externe relaties opbouwen en onderhouden
Redeneren met bronnen Albert van der Kaap.
Fictie hoofdstuk 2 VMBO 3A 27 januari 2014.
Wanneer én hoe moet uw leerling aan de reken- en taleneisen voldoen?
Verzorgingsstaat Wie moeten we verzorgen?. De ideale verzorgingsstaat Hoe beïnvloedt de media onze mening over de verzorgingsstaat? 2 voorwaarden zodat.
Introductie Oudheid 2012 Mounir Lahcen. Ongeschreven bronnen Natuurlijke Archeologische Geschreven bronnen Literaire teksten (historiografie, poëzie,
Lezen Nu Nederlands.
De Romeinen (500 v. C. – 476 n. C.) Deel 1: de invloed van de Romeinse beschaving op onze cultuur (pp. 2-3)
Feiten, meningen en argumenten
inleiding leesvaardigheid Leesstrategieën & schrijfdoel
Door: Gerard Rozing (CvTE)
Begrijpend leesstrategieën, verbanden, signaalwoorden
Briant College H6 paragraaf lezen Informerende teksten.
Lezen: betoog. Spoorboekje 1)Begrippen/theorie 2)Betoog lezen en beoordelen 3)Bespreken Wat gaan we leren? -Je kunt vertellen wat het tekstdoel van een.
CKO werkdag Halverwege de cyclus Kijken naar eigen werk en werk van anderen Aanpak uitwisselen Werkbladen maken in mixgroepen.
S/K/L 2.6 MAKEN VAN EEN TV-JOURNAAL, OBJECTIEF EN SUBJECTIEF, KRITISCH KIJKEN.
Waarom kritisch denken?. WAAROM KRITISCH DENKEN? Kritisch denken is één van de 21 ste eeuwse vaardigheden nodig om vlot te functioneren in onze samenleving.
LEZEN 5.4 BESCHOUWING. DEZE LES LEER JE: Wat de tekstvorm ‘beschouwing’ is. Welke tekstdoel een beschouwing heeft. Hoe een beschouwing is opgebouwd. Wat.
Oktober (1928) Sergei Eisenstein
Lezen, schrijven en argumenteren
Help….een bron!!!! Jaap Patist
Ongeschreven en geschreven bronnen
S/k/l 1.6 Kritisch kijken.
Leesvaardigheid 2 Klaar voor je toekomst!.
1. Kan je objectief kijken?
Op het werk, in de klas en prive.
Door: Gerard Rozing (CvTE)
Bronnen en onderzoeksvragen
Op het werk, in de klas en prive.
Ongeschreven en geschreven bronnen
Schrijven Een Verslag.
Paragraaf lezen h5 Feiten, meningen en argumenten
Les 1 Doelgroep: mbo niveau 4 – taalreferentieniveau 3F Docent: Anja Vergeer-Negenman Nederlands leesvaardigheid.
Vwo 4 Nederlands Periode 2 Mevrouw Schrauwen
Informatieve teksten Hoe begrijp ik een informatieve kijk-/luistertekst en hoe kan ik opvattingen en bedoelingen uit taal- en beeldgebruik afleiden?
Feiten en meningen Hoe herken ik feiten en meningen in een tekst en weet ik wat het verschil tussen beide is? NU Nederlands 2F.
Informatieve teksten Hoe herken ik informatieve teksten en weet ik waarover de schrijver mij wil informeren? NU Nederlands 2F.
Waarom kritisch denken?
Geschiedenis 3de jaar.
Redeneren met bronnen Albert van der Kaap.
Les 2 Lezen 3.3 en 4.1.
Informatieve teksten, interviewverslag
Posters voor in het geschiedenislokaal
Redeneren met bronnen Albert van der Kaap.
Les 3 Lezen 4.2, 4.3 en 4.4.
Blok 2 Mijn familie Deelvraag: Uit welke familie kom ik en hoe kom ik te weten hoe het vroeger was?
Hoe werkt echo? Aan het einde van de les moet je in staat zijn om:
Ongeschreven en geschreven bronnen Aflevering 1
De schrijver mee op reis
Gerben Scholman, Davy Westra, Stef kaptein, Matthijs Roozendaal
Op het werk, in de klas en prive.
Hoe leer je geschiedenis?
Representatief voor…. ‘wat’ of ‘wie’?
Vaardigheden Bron en vraagstelling.
Taallab 3.0 Online geletterdheid
Louis Vandenberghe BaSW
Belangrijke begrippen ‘Lezen’
Transcript van de presentatie:

Ongeschreven en geschreven bronnen Aflevering 3 Objectief – informatief – subjectief Standplaatsgebonden

Voorwerpen en gebouwen Teksten met vooral meningen en gevoelens Ongeschreven bronnen Geschreven bronnen Voorwerpen en gebouwen Documenten Beeld en geluid Informatieve teksten Levende personen Teksten met vooral meningen en gevoelens

Voorwerpen en gebouwen Teksten met vooral meningen en gevoelens FEITEN OBJECTIEF Beeld en geluid INFORMATIEF Ongeschreven bronnen MENING SUBJECTIEF Levende personen INFORMATIEF MENING SUBJECTIEF Documenten FEITEN OBJECTIEF Geschreven bronnen Informatieve teksten MENING INFORMATIEF Teksten met vooral meningen en gevoelens MENING SUBJECTIEF

Voorwerpen en gebouwen Teksten met vooral meningen en gevoelens Ongeschreven bronnen Geschreven bronnen FEITEN Voorwerpen en gebouwen Documenten MENING, niet op basis van feiten of eenzijdig MENING, gebaseerd op feiten en bedoeld om te informeren MENING, gebaseerd op feiten en bedoeld om te informeren Beeld en geluid Informatieve teksten MENING, niet op basis van feiten of eenzijdig MENING, gebaseerd op feiten en bedoeld om te informeren Levende personen Teksten met vooral meningen en gevoelens MENING, niet op basis van feiten of eenzijdig

Voorwerpen en gebouwen Documenten Ongeschreven bronnen Geschreven bronnen FEITEN Voorwerpen en gebouwen Documenten Objectief Mening (op feiten) Beeld en geluid Informatieve teksten Subjectief of informatief Levende personen Teksten met vooral meningen en gevoelens Mening (op feiten) Subjectief of informatief