Rekenen in Beeld Drie onderzoeksvragen:

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
(procent)rekenen in de vakken
Advertisements

Netwerk bijeenkomst taal en rekenen
DYSCALCULIE OP DEN BONGERD
Keuzekompas voor meisjes en bèta/techniek Zelfbeeld, omgeving en kennis van bèta/technische opleidingen VHTO Cristien van Dijk Landelijk expertisebureau.
Informatie avond groep 8
ACHTERSTANDBESTRIJDING EN REFERENTIENIVEAUS voor taal en rekenen in het VO Wat staat scholen te doen? Flitspresentaties september / oktober 2012 –
Wat wensen studenten met rekenproblemen en dyscalculie?
Drentse Onderwijsmonitor 2013
Informatie avond groep 8
Meisjes en wiskunde (Waarom) is wiskunde moeilijk?
Doorlopende leerlijnen sectorspecifieke deelsessie po
De ontwikkeling van professionele vakkennis op de pabo
Diagnostische toetsen voor het MBO
Flitsbijeenkomsten pilot rekentoets 2012
‘Uitmuntend Economieonderwijs’ 29 maart, De Fabrique Maarssen
Basisbewerkingen rekenen
Rekentoets locatie DEN BONGERD.
‘Diagnostische toetsen’ Doorlopende leerlijnen Rekenen-Wiskunde toetsen bij referentieniveaus Jan van Weerden Hoofd Research PO-VO.
De ontwikkeling van het begrip functionele geletterdheid en gecijferdheid in toenemende verfijning/complexiteit/uitgewerktheid Wat? Taal in de vakken en.
Netwerkbijeenkomsten
Vmbo - havo/vwo januari/februari 2012 Regionale netwerken taal en rekenen.
25 januari 2013 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur januari 2013 universitair onderwijscentrum groningen dag.
De computer bij de centrale examens
Gender en wiskunde Anja Jansen 2007.
Welkom.
Gecijferdheid als inspiratiebron voor de rekenles
Pilot PO-VO-monitor PO-VO-conferentie Rotterdam, november 2013
van schooladvies tot inschrijving
Vragen 1.2 A.
Evidence Based Werken in Theorie en Praktijk
De plaatsingswijzer Rotterdam Uitgangspunten
EEN STERKE BASISVORMING VOOR DUURZAME KANSEN OP DE ARBEIDSMARKT Werkseminarie PAV – AKOV – 20/11/2014 Jeroen Lavrijsen HIVA – KU Leuven.
Ontwikkelingen beleid en regelgeving rekentoets vo
Waarom Een groep experts, de commissie-Meijerink, heeft vastgesteld dat het onderwijs in Nederland worstelt met 2 problemen: –Na de basisschool is er.
Onderwerpen presentatie
Resultaten Examen - Proefexamen
24 juni 2014 PLG interdisciplinariteit vincent jonker.
CITO (onderdeel van het leerlingvolgsysteem)
Hoogbegaafdheid van leerlingen in het primair onderwijs Ontwikkelingen en samenhangen met kenmerken van thuis, de groep en de school     Uitgegeven.
Informatieavond leerjaar 3. Welkom De heer Van der Meeren Teamleider leerjaar 3.
Informatieavond leerjaar 4. Vervolgopleiding Mevrouw Slagboom Decaan.
Klas 3. Waarom Een groep experts, de commissie-Meijerink, heeft vastgesteld dat het onderwijs in Nederland worstelt met 2 problemen: –Na de basisschool.
De Invloed van Populaire leeftijdgenoten op de Bereidheid van Adolescenten om Alcohol te Drinken: Een Experimentele Chat Room Studie Hanneke Teunissen,
Programma voorlichting 8 december :15Inloop 19:30Welkom ouders & leerlingen 19:30 – 20:45 Programma leerlingen Twee workshops o.l.v. de heer Giethoorn.
Internet interventie voor angst en depressie: de rol van begeleiding Eerste verkenning van resultaten Annet KleiboerAnnemieke van Straten Heleen Riper.
* 1F = BASISSCHOOL * 2F = VMBO * 3F = HAVO & MBO.
Jenaplanschool Cleophas 2014 Van basisschool naar middelbare school 2013/2014.
CONFERENTIE DOORLOPENDE LEERLIJNEN TAAL EN REKENEN 9, 21 en 29 november Jan Kastelein/Maaike Beuving, CvE Naar een doorlopende toetslijn.
Workshop referentieniveaus (SLO). Inhoud Aanleiding tot de referentieniveaus Wat zijn referentieniveaus? Status en ontwikkelingen rond de ref.niveaus.
De lange termijn effecten van een op maat gemaakte leefstijlinterventie op de gezondheid van vrouwen met overgewicht Bastiaan de Vos, Jos Runhaar, Marienke.
Het (meervoudig) gebruik van tabak, alcohol en illegale drugs in Vlaanderen Tabaksgebruik.
Jeroen Strijbosch Gebruikersdag
Flitsbijeenkomsten rekentoets vo 2017
Informatiebijeenkomst Facet
Programma voorlichting 13 december 2016
Werken met de Digitale Toets Omgeving FaSMEd Bijeenkomst 1
Vragen 1.2 A.
Onderzoek rekentoets Vossius Gymnasium
Stand van zaken beleid en regelgeving van rekenen
Global Entrepreneurship Week
Haal meer uit het leerlingvolgsysteem aan de hand van de TOA
Socrative-code: QZKVJVDXV Wifi-code: Muntgebouw1
GROEP 8 Naar het voortgezet onderwijs..
Kwaliteit van het advies
Paper OnderwijsResearchDagen ORD 2008
Politiek van de wiskunde Wiskundeonderwijs - Etnowiskunde
De eindtoets Eindtoets is verplicht.
Les 2: gegevens samenvatten
Burgerschap en burgerschapsonderwijs in ontwikkeling
Het verbeteren van het reken-wiskundeonderwijs aan Pabostudenten: eigen vaardigheid op het gebied van meten Mark van Houwelingen 1 februari 2019 Van.
Transcript van de presentatie:

Rekenen in Beeld Drie onderzoeksvragen: * Halen Nederlanders het “burgerschapsniveau rekenen 2F” ? * Is er een verschil in score op talige opgaven vergeleken met beeldende opgaven? Effect van sekse? * Hoe pakken deze vragen uit als er een onderscheid wordt gemaakt naar type rekenaars (GNRO typologie)? Meer informatie: Kees Hoogland K.Hoogland@aps.nl Rekenen voor de toekomst

Rekenen in Beeld >> effect van beeld in rekenopgaven << Assessing students’ abilities to solve quantitative problems from daily life - word problems versus image-rich numeracy problems - >> effect van beeld in rekenopgaven << OnderwijsResearchDagen Wageningen, 22 juni 2012 Meer informatie: Kees Hoogland K.Hoogland@aps.nl Rekenen voor de toekomst

Rationale: One of the major justifications of mathematics education is to equip students with knowledge and skills to solve practical quantitative problems. (Niss, 1996) Eén van de antwoorden op de vraag: “Waarom geven we eigenlijk reken-wiskundeonderwijs?”

A

A

A

A

B

B

B

B

Onderzoeksvraag 1 Halen Nederlanders het “burgerschapsniveau rekenen 2F” ?

Benchmarkresultaten 2011 po, vo, mbo: 10-22 jaar spreiding over het land, representativiteit wordt verondersteld n = 31.842 (po 969, vmbo 12.459, hv 16.588, mbo 1.146) gecontroleerde afname (“officiële” 2F toets)

Rekenen in Beeld Benchmark Resultaten 2011 Scores bij de hoofdafname per leerjaar N = 31,842 Cronbach α = 0,88 RiRmin = 0.22

Resultaten vanuit GNRO Resultaten 2012 GNRO 575 deelnemers, waarvan n= 421 de hele toets hebben gemaakt. Gemiddelde score 76,3%

Rekenen in Beeld GNRO versus Benchmark Resultaten 2011 GNRO overall 3F 2F

Onderzoeksvraag 2 Is er een verschil in score op talige opgaven vergeleken met beeldende opgaven? Effect van sekse?

Onderzoeksvraag 3 Hoe pakken deze vragen uit als er een onderscheid wordt gemaakt naar type rekenaars (GNRO typologie)?

Benchmark Resultaten 2011 GNRO Resultaten 2012 Variables Marginal effects Version .02 ***(.001) BO .27*** (.007) VMBO-BB -.31*** (.004) VMBO-KB -.22*** (.005) VMBO-GT -.12*** (.005) HAVO .01** (.005) VWO .12*** (.005) MBO .40*** (.004) Grade .08*** (.001) Gender .05*** (.001) Ethnicity -.02*** (.002) Agedev -.00 (.001) Math grade .02*** (.000) Kans op goed score neemt toe met 2% Sekse-effect: Toetsscore jongens iets hoger dan meisjes. Verschil beeld > taal bij jongens groter dan bij meisjes. Benchmark Resultaten 2011 N= 31,842 GNRO Resultaten 2012 Variable Difference in means Version 0,013 * (.001) Kans op goed score neemt toe met 1,3%. Scoreverschillen per opgaven zijn grotendeels consistent N= 421

Snelheidsmix Groep 8 kinderen significant beter dan de voorzichtingen & haters, sign. Slechter dan liefhebbers. Verschil met pragmaten niet sign.

Rekenen in Beeld GNRO versus Benchmark Resultaten 2011 GNRO liefhebbers GNRO pragmaten 3F GNRO voorzichtigen GNRO haters 2F