Grenspraktijken Opleiders en onderzoekers in ontwikkeling Vraagstuk

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Didactische ICT-bekwaamheid van docenten
Advertisements

SWPBS Materclass prof. George Sugai 20 september 2013 Kenniscentrum voor Gedrag en SWPBS.
23 JANUARI 2007 MBO CENTRAALMBO CENTRAAL Ageeth Jorna (lekker-werken.nl)
Algemene inleiding over de overstap naar de middelbare school
Ben jij bekwaam in 2013? Onderzoek van het Ruud de Moor Centrum naar bekwaamheden van de mbo docent. Magda Bruin.
Sturen op resultaat, een kwestie van lange adem
Good Practice Locatie Alphen aan den Rijn
De Kennis Creatie Spiraal binnen Stoas Hogeschool
Onderzoek de school in Welke samenwerkingsvorm past bij mijn project?
Joop van der Schee. De ulo tussen wetenschap en beroepspraktijk ULO Mogelijkheden en beperkingen van onderwijskundig onderzoek door studenten in de huidige.
Leerlingen voorbereiden op een digitale samenleving: scholen en internet Els Kuiper (VU) en Monique Volman (VU/HAN)
Blariacumcollege Conferentie Inductie. Missie en visie Persoonlijke aandacht Sportactief zijn Kwaliteit leveren Onderzoekende houding.
Leermiddelen: digitaal – open - … Gedachten, aandachtspunten en expertise RdMC / OUNL Jos Kusters Darco Jansen Hans Hensen.
De kracht van een driehoeksverbinding. Naar echt samen opleiden
Vraagsturing 2010 Leren van en met elkaar.
1 Is de afgestudeerde mbo-student klaar voor het hbo?
ONDERSTEUNEN BIJ OPDRACHTEN Hoe doe je dat als opleider?
Naar een nieuwe kleuterperiode in de basisschool
van schoolopleiders en instituutsopleiders
Onderzoek door lerarenopleiders: praktijkgericht en academisch?
De Fontys-minor Innovatief Beroepsonderwijs
Dag van de kennisuitwisselin g Annelieke van Schie 19 januari 2010.
Niek van den Berg Vmbo- en mbo-manifestatie Samen werken aan sterk groen onderwijs 13 november 2013 Doorstroom tussen groen vmbo en mbo Relevante factoren.
De Regionale Educatieve Agenda
Keiharde Kennis Quiz The KKQ treatment Dag van de Beroepskolom 2012.
REGIONAAL ASSOCIATE COLLEGE
Opbouw presentatie Kenmerken Ad
AD Technische Bedrijfskunde
Problems are our friends, (problems are inevitable, you can’t learn without them) (Michael Fullan)
Projecten & Resultaten Samen werken aan een Vitale Leefomgeving 21 juni 2012.
Professie & Hoger Onderwijs Programmagroep Professie & Hoger Onderwijs Informatiebijeenkomst 21 juni 2011 Arjan van Bommel.
16 juni 2011sia thematische impuls Thematische Impulsen (TI) Agenda Wat is een Thematische Impuls? Waarom Thematische Impulsen? Plaats binnen SIA Inhoud.
Profiel Hogeschool Rotterdam Rotterdams als HO-omgeving Diversiteitsbeleid Hogeschool Rotterdam.
1 Praktijkopleiderscyclus Cursussessie 1 Begeleiden en beoordelen.
ROC’s kiezen voor Wageningen, 16 januari 2007.
Leerlijn Beroepspraktijk onder de LOEP Faculteit Gezondheidszorg
ACT Advies, Consultancy & Training Note: deze presentatie is op hoofdlijnen beschreven en vraagt om nadere toelichting.
Leeromgeving als katalysator voor leren voor duurzame ontwikkeling Het Groene Onderwijs & LvDO NRO 14 november 2014 Stan Frijters
21 maart 2015 Eindexamen gehaald en dan? Keuze voor vervolgonderwijs is een individuele keuze, het resultaat van een proces.
ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing Docenten en educatieve hervormingen Uw lespraktijk veranderen.
Meer innovatieve professionals
Universiteit Leiden. Bij ons leer je de wereld kennen. ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing Computerondersteund.
Uitgeversgroep Jeroen van Esch Docent - Uitgever
21 ST CENTURY SKILLS! WAT DOEN WE ER MEE? Onderwijspraktijkmiddag ROLF Groep Dr. Ben Kokkeler, Kokkeler Innovatie Consult 16 september 2015.
De overstapafspraken schooljaar POVO.  Introductie  Functionarissen  Programma  Overstapkalender
ONDERZOEK NAAR PROFESSIONALISERING VAN EN DOOR LECTOREN 17 april 2014 Jaarcongres Vereniging Hogescholen, Den Bosch.
Studiemiddag vakdidactiek/opleidingsdidactiek PTH Windesheim 3 december Verzorgd door ECENT/OTIB Op uitnodiging van Theo Last en Wim Sterken n Peter Smulders.
Onderzoek op hogescholen: de oogst na 10 jaar Prof.dr.Cees Karssen Emiritus rector magnificus Wageningen Universiteit Voorzitter Commissie Tussentijdse.
Grenzen verleggen door talentgericht werken in de klas! In opdracht van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap wordt er hard gewerkt aan de.
28 maart 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Zorg dat de Docent blijft: Maak van Onderzoek een spannende Onderneming! Joseph Kessels De Haagse Onderzoeksdagen De Haagse Hogeschool 13 april 2011.
Opgave jongeren Thema avond gemeenteraad, 27 oktober 2015.
Friesland,Kop van Overijssel & Noordoostpolder Kwartiermakers po Anke Postma en Jimke Nicolai & Kwartiermaker vo Margriet Buwalda.
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Jongeren in een kwetsbare positie en passend onderwijs.
Examensop maat Examensop maatveiligheid examens assessoren Communicatie Communicatie Ondersteuning personeelszaken Ondersteuning personeelszaken.
Inhoud Nieuwe examenprogramma’s vmbo beroepsgericht
Welkom! Boeren met weidevogels samen werken en leren in praktijk,
xxxxxxxxxxxxxxx Leergang mbo 30 mei 2017 Elly de Bruijn
De toekomst van het mbo Eindopdracht leergang mbo 2017
Projectvoorstelling ….
Themagroep ICT en de lerarenopleider
Het ontwikkelen van een toetsbaar kwaliteitskader voor gezinshuizen
Pedagogische relatie in VO en MBO
Even voorstellen - …..; opleidingsadviseur - …..; manager zorg.
Open durven staan voor verrassende uitkomsten.
Pedagogische begeleiding Mechelen-Brussel
Innovatie versnellen met labs Dr. Anja Overdiek
Leraar worden aan de universiteit? Het kan!
Masters: Futureproof! DE PROFESSIONELE MASTERSTANDAARD
Transcript van de presentatie:

Grenspraktijken Opleiders en onderzoekers in ontwikkeling Vraagstuk Niek van den Berg, lector Boundary crossing praktijken van opleiders en onderzoekers, Stoas Wageningen | Vilentum Hogeschool Vraagstuk Centrale concepten Lectoraatsagenda Hoe kunnen grenspraktijken tussen opleiders en onderzoekers worden versterkt? Hoe werken opleiders en onderzoekers samen aan praktijkvraagstukken rond leren en ontwikkelen? Welke kwaliteiten zetten ze in? Hoe kunnen ze zich hierin ontwikkelen? Welke condities zijn hierbij ondersteunend? Crossovers binnen ‘de driehoek’ onderwijs-onderzoek-beroepspraktijk Werkplekleren en praktijkopdrachten bachelorstudenten Innovatie- en onderzoeksactiviteiten masterstudenten Onderwijsontwikkeling door educatieve opleiders Innovatie/onderzoek door consortia van vmbo/mbo/hbo … Bijvoorbeeld Onderzoekend vermogen in bacheloropleidingen Onderzoekend vermogen van leerlingen in vo en mbo Vraagarticulatie bij bedrijfsopdrachten in het mbo Begeleiden van bachelor- en masterstudenten Onderzoekend en transdisciplinair vermogen van teacher leaders bij teamwerken aan onderwijskwaliteit Ideeën over het thema? Zin om mee te doen? n.van.den.berg@stoasvilentum.nl Verder lezen: Van den Berg, N. (2016). Grenspraktijken. Opleiders en onderzoekers in ontwikkeling. Wageningen: Stoas Wageningen Vilentum Hogeschool.