Michel (A.G.) Mossel Ing. MSc. Projectleider/docent BIM in het onderwijs Projectleider BIMLab academie BBT Bouwkunde, bouwtechnische bedrijfskunde, civiel Wiechert (J.) Eschbach MBA BSc Docent BIM Projectleider/onderzoeker BIM Bouwkunde, bouwfysica
BIM in het HBO De ontwikkelingen zijn ook in het bedrijfsleven nog lang niet af; Daar kan het onderwijs niet op wachten; Het HBO speelt als onderzoeksinstelling een rol; Rol van de werkgroep ‘BIM in het HBO; uniform curriculum voor de basis uitwisselen van studiemateriaal contact met het bedrijfsleven Wet op het hoger onderwijs en wetenschappelijk onderzoek Hogescholen zijn gericht op het verzorgen van hoger beroepsonderwijs. Zij verrichten ontwerp- en ontwikkelactiviteiten of onderzoek gericht op de beroepspraktijk. Zij dragen bij aan de ontwikkeling van beroepen waarop het onderwijs is gericht.
Building Information Modelling
Uitgangspunten Curriculum Van…….Tot ….. bij Saxion 1993 - Stage 3D 1995-1996 - Afstuderen 1996-2007 - 2D + 3D 2010 - standaard curriculum 3D 2011 - BIM minor & BIM 2015 - BIMLab Saxion Uitgangspunten Curriculum Projectonderwijs + 5 leerlijnen Leerlijn - Algemene HBO competenties Leerlijn - Bouwkunde Leerlijn – Toegepaste mechanica Leerlijn - Smart building Leerlijn - BIM
Curriculum Bouwkunde en BTB Jaar 1 BIMLab Revit volumes SO, 3D print a.d.h.v. Project Kwartiel 1 Jaar 1: Revit VO Kwartiel 2 Revit DO – definitief ontwerp Individuele toets (project) Kwartiel 3 Revit TO – technisch ontwerp Kwartiel 4
Curriculum Bouwkunde Jaar 2 kwartiel 1 t/m 4 BIMLab VO-voorlopig ontwerp, BIMM samenwerkingsplan, 3 aspectmodellen (BK,CO,INST), tekeningen VO, details uit model, ruimtes, C4R, visualisaties Kwartiel 1: Groepswerk Project RVB en ILS, NLSFB codering, IFC modellen en clashes in BIM+, tekeningen DO uit model, details uit model Kwartiel 2: DO-definitief ontwerp, Kwartiel 3: TO-technisch ontwerp, updaten 3 aspectmodellen, installaties 3D, clash in Navis works, tekeningen TO uit model en details, gebruik hoeveelheden uit model Kwartiel 4: UO-uitvoering ontwerp, updaten 3 aspectmodellen, clash in Solibri, tekeningen UO uit model planning, Aspectmodellen prefab beton en staal
Curriculum 3e jaar BIM engineering minor Individueel onderzoek voor bedrijf 4 dagen stage, 1 dag onderwijs BIM samenwerking in Project BK, BTB, SM&RM, Civiel HAN, Avans, Groningen, Utrecht, Amsterdam
Curriculum 4e jaar SSO en Project + BIM beoordelingsaspecten
BIMLab - samenwerken m.b.v. BIM Multidisciplinaire projecten Bedrijven-Studenten-Docenten
BIM curriculum
BIM onderwijs leert ons lessen BIM curriculum
BIM onderwijs leert ons lessen BIM curriculum
BIM onderwijs leert ons lessen De opdracht na de les coderen: Werk een twee-onder-één-kapwoning uit volgens de basis ILS; Zorg dat alle zones een unieke nummering krijgen volgens RVB-BIMnorm; Overdracht van gegevens via een bouwkundig en een constructief IFC-model Controlesoftware Voorbeeld van een exportlijst
BIM onderwijs leert ons lessen Reactie van studenten Toevoegen informatie is veel werk; Toevoegen informatie is extra werk; Het is geen bouwkunde; Het resultaat is niet meteen zichtbaar; Software is bedoeld/geschikt om mee te modelleren en niet om data toe te voegen; Het clashen is onbarmhartig elke fout wordt gezien. Voorbeeld uit les coderen Conclusie: Modelleren het maken van een 3D-model. Wisten we al, maar nu zien we de impact ! De information Take Off is de beloning. Studenten die van ordenen houden vinden het geweldig. Noot: opdracht nagekeken met behulp van Solibri: voor docenten interessant
SAMEN LEREN – SAMEN DOEN Clashen Slopen Beheren Detailleren LCA Information Take-off Ontwerpen Uitvoeringsbegroting Integraal denken Modelleren Informatie Leveringsspecificatie ILS Contractvorming Projectserver Energiezuinig bouwen Kosten Duurzame materialisering Informatie-uitwisseling Herbestemmen BIM protocol Restaureren Realiseren SAMEN LEREN – SAMEN DOEN