Michel (A.G.) Mossel Ing. MSc.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Professional in Beeld Henk Meijer Ontwikkel het jonge talent in het Westland Docenten professionaliseren en leerlingen plukken de vruchten.
Advertisements

Rijksgebouwendienst schrijft BIM voor
Techniek in Tilburg: 3 x ‘O’. Samenwerking • Overheid • Onderwijs • Ondernemingen.
Praktijk van integraal samenwerken
De propedeuse: meer dan een eerste jaar
Centre of Innovation and Services (CIS)
Presentatie Procedure naar het VO
Mobiliteits Academie Formule V Htas Project Formule V.
Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl 2 november 2007 Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl P.M.Bloemendaal.
Automotive ROC Ter AA Helmond
Lean Construction Hogeschool Utrecht
September 2012 Waarom bedrijven en school samenwerken binnen de Stichting Engineering Noord.
Inleiding Rene de Kwaadsteniet Krachtenbundeling door samenwerking.
Opleiding Aviation Presentatie Themadag Engineering 18 november 2011
Ondernemend Onderwijs in de regio. De droom in 2011: Onderwijs, bedrijfsleven en andere partners geven ondernemend onderwijs vorm en voeren dit gezamenlijk.
Hogeschool en Bedrijf Utrecht – 3 november 2009 Erwin van Rooijen Jan Willem Vos.
Basis begrippen.
Vademecum Energiebewust Ontwerpen van nieuwbouwwoningen Eric van Zee 16 februari 2007.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Profiel TI Scholingsdag
Het sectorprogramma ICT-onderwijs in Nederland
“Projectmanagement in het hoger onderwijs”
Business Onderwijs: vakgericht of competentiegericht
Hogeschool en Bedrijf Amsterdam – 19 januari 2010
Welkom HBO Themadag Onderzoek 18 november 2010, Amsterdam
Workshop Rienk van Marle en Joris Verwijmeren Themadag Onderzoek 18 november 2010, Amsterdam Themadag Onderzoek 2010 Van Marle&Verwijmeren.
SYMPOSIUM 4C-ID Open Universiteit 12 april 2013
Pabo Arnhem - Hogeschool van Arnhem en Nijmegen 1 Studiedag talentontwikkeling in het hbo Attent op talent Martine Derks Gerda Geerdink Zwolle,
Samenwerking HBO en bedrijfsleven
INFORMATION MODELLING
Nearshoring in het onderwijs Softwareontwikkeling met Oost-Europese studenten HBO-I Docentendag 2010 Claar van der Does Bedrijfskundige Informatica Hogeschool.
Beleidsstrategieën voor de invoering van duurzame ontwikkeling Niko Roorda.
Reference: November 26, Minor Offshore Engineering & Automation 's-Hertogenbosch november 2009 Joannes Collette Lector Industriële automatisering.
Duurzame ontwikkeling en hoger onderwijs De aanpak van Hogeschool Zeeland 10 oktober 2003 Anja de Groene Lector duurzaamheid.
©2011 Fontys PTH/MER Eindhoven Build & Design expertisemodule SEPTOKTNOVDECJANFEBMRTAPRMEIJUNJUL OCHTEND MIDDAG COLLEGE ATELIER INHOUD AANPAK Frank van.
ECK Distributie & Toegang Start ontwerpproces nummervoorziening
‘verder dan meester–gezel’ samen optrekken in praktijkgericht onderzoek, onderwijs en promoveren (Ron de Vrieze, Ria Wiegman en studenten Jorrit Bijkerk,
Introductie - achtergrond
van informatiemodel naar informatiemanagement
Belang UOB voor de installateur
Subsidieverleners: Sydo de Jong Projectleider Toptechniek in bedrijf Friesland 22 augustus 2014.
Van groep 8 naar klas 1 Paul Koolen muziekdocent
Toetsbeleid en digitaal toetsen casus HvA
CB-NL Launch Event Omdat we informatie op orde willen krijgen!!
TITEL PRESENTATIE Naam presentator AVANS HOGESCHOOL studenten 54 opleidingen Meer dan 20 lectoraten verdeeld over 6 expertisecentra medewerkers.
Studeren Rotterdam, 28 augustus Studeren Rotterdam, 28 augustus 2008.
Presentatie Fontys Pabo Limburg 30 november jaar 4C-ID model
Duurzame ontwikkeling & kwaliteitszorg binnen de HAN
“Vervangingsnieuwbouw AZ Sint-Maarten Mechelen” VTDV Kringwerking Antwerpen 15 juni 2015 Jan Claesen Technisch directeur Projectleider vervangingsnieuwbouw.
Christiaan huygens college rachmaninowlaan Bèta aan de Basis 1.
BIM Loket een kennismaking 7 april 2016, Jacqueline Meerkerk Presentatie COINS 2.0 Bouwcampus.
Introductiedag kopopleiding en minor “Docent worden in het VO en MBO”
EEN BLENDED LEARNING MINOR INFORMATIEVAARDIGHEDEN
Wanneer is de leerling tevreden? Wat is: krachtig leren?
Onderzoek en hogeschool waarom, wat en hoe bert mulder | informatie, technologie en samenleving.
Programmeren met kinderen
Natuur Leven en Technologie
Samen Slim Bouwen aan de Toekomst
Computational Thinking Leren op je Eigen Niveau
Smart Cities Gastcollege AD opleiding Projectleider Techniek
Aanbesteding HHs Collegeweb.
Stappen in het keuzeproces
Direct Uitwerken concept DEM
20 januari 2010 BOUW INFORMATIE MODEL MEER DAN 3D ONTWERPEN.
VTI Ieper- Valcke Prefab Beton
HBO Netwerk Ruimtelijke Adaptatie
L.A.J. (Wiet) Mazairac Information Systems in the Built Environment
Academie voor Bouw & Infra
BIM in het MBO Arbeidsmarkt Beroepskwalificatie & borging kwaliteit
Integrale aanpak Rioolvervanging, ophoging en herinrichting
Naam presentator, functie, afdeling, academie of opleiding
Transcript van de presentatie:

Michel (A.G.) Mossel Ing. MSc. Projectleider/docent BIM in het onderwijs Projectleider BIMLab academie BBT Bouwkunde, bouwtechnische bedrijfskunde, civiel Wiechert (J.) Eschbach MBA BSc Docent BIM Projectleider/onderzoeker BIM Bouwkunde, bouwfysica

BIM in het HBO De ontwikkelingen zijn ook in het bedrijfsleven nog lang niet af; Daar kan het onderwijs niet op wachten; Het HBO speelt als onderzoeksinstelling een rol; Rol van de werkgroep ‘BIM in het HBO; uniform curriculum voor de basis uitwisselen van studiemateriaal contact met het bedrijfsleven Wet op het hoger onderwijs en wetenschappelijk onderzoek Hogescholen zijn gericht op het verzorgen van hoger beroepsonderwijs. Zij verrichten ontwerp- en ontwikkelactiviteiten of onderzoek gericht op de beroepspraktijk. Zij dragen bij aan de ontwikkeling van beroepen waarop het onderwijs is gericht.

Building Information Modelling

Uitgangspunten Curriculum Van…….Tot ….. bij Saxion 1993 - Stage 3D 1995-1996 - Afstuderen 1996-2007 - 2D + 3D 2010 - standaard curriculum 3D 2011 - BIM minor & BIM 2015 - BIMLab Saxion Uitgangspunten Curriculum Projectonderwijs + 5 leerlijnen Leerlijn - Algemene HBO competenties Leerlijn - Bouwkunde Leerlijn – Toegepaste mechanica Leerlijn - Smart building Leerlijn - BIM

Curriculum Bouwkunde en BTB Jaar 1 BIMLab Revit volumes SO, 3D print a.d.h.v. Project Kwartiel 1 Jaar 1: Revit VO Kwartiel 2 Revit DO – definitief ontwerp Individuele toets (project) Kwartiel 3 Revit TO – technisch ontwerp Kwartiel 4

Curriculum Bouwkunde Jaar 2 kwartiel 1 t/m 4 BIMLab VO-voorlopig ontwerp, BIMM samenwerkingsplan, 3 aspectmodellen (BK,CO,INST), tekeningen VO, details uit model, ruimtes, C4R, visualisaties Kwartiel 1: Groepswerk Project RVB en ILS, NLSFB codering, IFC modellen en clashes in BIM+, tekeningen DO uit model, details uit model Kwartiel 2: DO-definitief ontwerp, Kwartiel 3: TO-technisch ontwerp, updaten 3 aspectmodellen, installaties 3D, clash in Navis works, tekeningen TO uit model en details, gebruik hoeveelheden uit model Kwartiel 4: UO-uitvoering ontwerp, updaten 3 aspectmodellen, clash in Solibri, tekeningen UO uit model planning, Aspectmodellen prefab beton en staal

Curriculum 3e jaar BIM engineering minor Individueel onderzoek voor bedrijf 4 dagen stage, 1 dag onderwijs BIM samenwerking in Project BK, BTB, SM&RM, Civiel HAN, Avans, Groningen, Utrecht, Amsterdam

Curriculum 4e jaar SSO en Project + BIM beoordelingsaspecten

BIMLab - samenwerken m.b.v. BIM Multidisciplinaire projecten Bedrijven-Studenten-Docenten

BIM curriculum

BIM onderwijs leert ons lessen BIM curriculum

BIM onderwijs leert ons lessen BIM curriculum

BIM onderwijs leert ons lessen De opdracht na de les coderen: Werk een twee-onder-één-kapwoning uit volgens de basis ILS; Zorg dat alle zones een unieke nummering krijgen volgens RVB-BIMnorm; Overdracht van gegevens via een bouwkundig en een constructief IFC-model Controlesoftware Voorbeeld van een exportlijst

BIM onderwijs leert ons lessen Reactie van studenten Toevoegen informatie is veel werk; Toevoegen informatie is extra werk; Het is geen bouwkunde; Het resultaat is niet meteen zichtbaar; Software is bedoeld/geschikt om mee te modelleren en niet om data toe te voegen; Het clashen is onbarmhartig elke fout wordt gezien. Voorbeeld uit les coderen Conclusie: Modelleren het maken van een 3D-model. Wisten we al, maar nu zien we de impact ! De information Take Off is de beloning. Studenten die van ordenen houden vinden het geweldig. Noot: opdracht nagekeken met behulp van Solibri: voor docenten interessant

SAMEN LEREN – SAMEN DOEN Clashen Slopen Beheren Detailleren LCA Information Take-off Ontwerpen Uitvoeringsbegroting Integraal denken Modelleren Informatie Leveringsspecificatie ILS Contractvorming Projectserver Energiezuinig bouwen Kosten Duurzame materialisering Informatie-uitwisseling Herbestemmen BIM protocol Restaureren Realiseren SAMEN LEREN – SAMEN DOEN