Gameprogrammeren: Programmastructuur

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoofdstuk 1 Programmeren.
Advertisements

Het ontwerpen van een klasse
Klassen en objecten.
Hoofdstuk 2 Hallo, C# !.
‘Inleiding programmeren in Java’ Derde college Maandag 22 januari 2001 drs. F. de Vries.
Hoofdstuk 8 Objecten en klassen.
Static Keyword static voor functieleden functie niet voor een object aangeroepen class K {... static int minimum( int i, int j); } aanroep: K::minimum(
JAVA -- H51 CONSTRUCTOR –- COPY-CONSTRUCTOR 1Constructor: Dezelfde naam als de klasse Wordt uitgevoerd d.m.v. new Initialisatie van de (private) attributen.
Consoletoepassing Variabelen Klassen
1 Datastructuren Introductie tot de programmeeropgaven in C++ Jan van Rijn
LauwersCollege Buitenpost Java Applet programma dat op een website zichtbaar is Java Application programma dat zelfstandig werkt Javascript Scripttaal.
Opgave 1a: void nvoid staat in de header van een methode die geen resultaatwaarde heeft nde aanroep van een void-methode is dan een opdracht i.p.v. een.
Hoofdstuk 2 Java. Soorten Java-programma’s nJava Applet programma “leeft” op een WWW-pagina nJava Application programma heeft een eigen window nJavascript.
Hoorcollege 2 Basis gameprogrammeren. Soorten programma’s Console- applicatie.
Hoorcollege 4 Objecten en methoden. Eigen methode toevoegen class Painter : Game { public void HandleInput() { … } protected override void Update(GameTime.
Tircms03-p les 4 Klassen. Abstracte datatypes in C struct stack { char info[100]; int top; }; void reset(stack *s) { s->top = -1; } void push(stack *s,
Hoofdstuk 3 Methoden om te tekenen.
Hoofdstuk 3 Tekenen en rekenen.
Imperatief programmeren nJeroen Fokker. Wat heb je nodig? nCollegediktaat ukopen bij A-Eskwadraat (BBG-238) uof zelf downloaden en uitprinten nSolis-id.
Studiehouding Ergens verstand van krijgen kost tijd… Uren die je alleen in je boeken doorbrengt maken het verschil. Er is niets mis met onafhankelijkheid.
Hoofdstuk 2 Hallo, C# !. Opbouw broncode nOpdrachten om het geheugen te veranderen nOpdrachten zijn gegroepeerd in methoden nMethoden zijn gegroepeerd.
Programma opdrachten methoden klasse variabelen en Geheugen objecten klasse zijn gegroepeerd in hebben als type veranderen bewerken.
Klasse uit library Android.App Activity Bij het starten van een app: nOperating system maakt een Activity -object aan… n…en neemt dat onderhanden met de.
Soorten programma’s nConsole- applicatie. Soorten programma’s nConsole- applicatie nWindows- applicatie.
Aangepaste timing nTheorie (16 colleges + 2 deeltentamens) nPraktijk (16 keer, 3 inleveropdrachten) college Tent. 1 Tent. 3 college prakt. 1 prakt. 3 prakt.
Informatica Welkom! maandag 16 November Les B-1.
Java voor beginners Doel: Een spel maken in LWJGL Door: Jim van Leeuwen.
Hallo.
Windows-applicatie using System.Windows.Forms; using System.Drawing;
Imperatief programmeren
Aanroep van een methode voert opdrachten uit in de body daarvan
ISensorEventListener
Gameprogrammeren: Objecten en geheugen
Gameprogrammeren: Game Assets
Gameprogrammeren: Lists en interfaces
Gameprogrammeren: Keuzeopdrachten
Gameprogrammeren: Overerving
Gameprogrammeren: Char en String
Arjan Egges & Paul Bergervoet
Gameprogrammeren: Variabelen, declaraties en toekenningen
Gameprogrammeren: Expressies
Windows-applicatie using System.Windows.Forms; using System.Drawing;
Gameprogrammeren: Methoden
Arjan Egges & Paul Bergervoet
Gameprogrammeren: Overerving in Painter
Gameprogrammeren: Player input in Painter
Basis Gameprogrammeren
Gameprogrammeren: Tiles in Tick Tick
Gameprogrammeren: Afsluiting
Gameprogrammeren: Willekeurigheid (Randomness)
Gameprogrammeren: Herhalingen
Gameprogrammeren: Platform-games
Gameprogrammeren: Properties
Gameprogrammeren: Game Basics
Arjan Egges & Paul Bergervoet
Gameprogrammeren: Recursie
Gameprogrammeren: Exceptions
Gameprogrammeren: Abstracte klassen
Gameprogrammeren: Interfaces
Arjan Egges Paul Bergervoet Wouter van Toll
Aanroep van een methode voert opdrachten uit in de body daarvan
Gameprogrammeren: Tiles en File I/O in Tick Tick
Game: omgaan met tijd (Jewel-Jam)
Gameprogrammeren: Klassen en objecten
Arjan Egges & Paul Bergervoet
Gameprogrammeren: Enemies in Tick Tick
Java Masterclass Sar Maroof.
Gameprogrammeren: Sprite sheets
Software Development fundamentals
Gameprogrammeren: Arrays
Transcript van de presentatie:

Gameprogrammeren: Programmastructuur Arjan Egges Paul Bergervoet Wouter van Toll

Soorten programma’s Console-applicatie

Soorten programma’s Console-applicatie Windows-applicatie

Soorten programma’s Console-applicatie Windows-applicatie Web-applicatie

Soorten programma’s Console-applicatie Windows-applicatie Web-applicatie Game

Soorten programma’s Console-applicatie Windows-applicatie Web-applicatie Game App

Opbouw broncode Opdrachten om het geheugen te veranderen Opdrachten zijn gegroepeerd in methoden Methoden zijn gegroepeerd in klassen

Soorten opdrachten Toekennings-opdracht: verander het geheugen Aanroep van een andere methode: voer eerst de opdrachten in die methode uit, en ga daarna verder waar je gebleven was en dat kunnen zelf ook weer aanroepen zijn van weer andere methodes... dus de “waar was ik gebleven”-administratie is best ingewikkeld!

Voorbeeld C#-programma using System; class Hallo { static void Main ( ) { Console.WriteLine("Hallo!"); Console.ReadLine( ); } één klasse… ...met één methode… ...met twee opdrachten accolades begrenzen klasse, resp. methode

Klasse- en methode-header using System; class Hallo { static void Main ( ) { Console.WriteLine("Hallo!"); Console.ReadLine( ); } naam: bedacht door de programmeur één van de methodes moet Main heten

Opdracht: methode-aanroep using System; class Hallo { static void Main( ) { Console.WriteLine("Hallo!"); Console.ReadLine ( ); } opdrachten: aanroep van andere methoden klasse waaruit de methode komt altijd een punt naam van de methode overige details

Klasse-bibliotheken using System; library-klassen mag je gebruiken... class Hallo { static void Main( ) { Console.WriteLine("Hallo!"); Console.ReadLine( ); } als je ze maar aangeeft in welke library ze staan

Methode-header en -aanroep using System; class Hallo { static void Main( ) { Console.WriteLine("Hallo!"); Console.ReadLine( ); } methode- header methode- aanroep

Syntax en semantiek Syntax: de vorm van het programma Semantiek: wat het programma betekent

Syntax van toplevel-declaratie