Gameprogrammeren: Programmastructuur Arjan Egges Paul Bergervoet Wouter van Toll
Soorten programma’s Console-applicatie
Soorten programma’s Console-applicatie Windows-applicatie
Soorten programma’s Console-applicatie Windows-applicatie Web-applicatie
Soorten programma’s Console-applicatie Windows-applicatie Web-applicatie Game
Soorten programma’s Console-applicatie Windows-applicatie Web-applicatie Game App
Opbouw broncode Opdrachten om het geheugen te veranderen Opdrachten zijn gegroepeerd in methoden Methoden zijn gegroepeerd in klassen
Soorten opdrachten Toekennings-opdracht: verander het geheugen Aanroep van een andere methode: voer eerst de opdrachten in die methode uit, en ga daarna verder waar je gebleven was en dat kunnen zelf ook weer aanroepen zijn van weer andere methodes... dus de “waar was ik gebleven”-administratie is best ingewikkeld!
Voorbeeld C#-programma using System; class Hallo { static void Main ( ) { Console.WriteLine("Hallo!"); Console.ReadLine( ); } één klasse… ...met één methode… ...met twee opdrachten accolades begrenzen klasse, resp. methode
Klasse- en methode-header using System; class Hallo { static void Main ( ) { Console.WriteLine("Hallo!"); Console.ReadLine( ); } naam: bedacht door de programmeur één van de methodes moet Main heten
Opdracht: methode-aanroep using System; class Hallo { static void Main( ) { Console.WriteLine("Hallo!"); Console.ReadLine ( ); } opdrachten: aanroep van andere methoden klasse waaruit de methode komt altijd een punt naam van de methode overige details
Klasse-bibliotheken using System; library-klassen mag je gebruiken... class Hallo { static void Main( ) { Console.WriteLine("Hallo!"); Console.ReadLine( ); } als je ze maar aangeeft in welke library ze staan
Methode-header en -aanroep using System; class Hallo { static void Main( ) { Console.WriteLine("Hallo!"); Console.ReadLine( ); } methode- header methode- aanroep
Syntax en semantiek Syntax: de vorm van het programma Semantiek: wat het programma betekent
Syntax van toplevel-declaratie