VWO 6 Wiskunde C – les 1 Meneer Ypma.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
HET CSE NEDERLANDS. Je spreekt toch al jaren
Advertisements

Sudoku puzzels: hoe los je ze op en hoe maak je ze?
Een getal met een komma noemen we een decimaalgetal.
Wereldkaart met oudercontacten wereldwijd
Licht mengen.
Les 5: orde en klassenmanagement
De weegschaal methode Een goede methode om vergelijkingen mee op te lossen Klik linksonder op deze knop om presentatie te starten. volgende VMBO - Wiskunde.
Wiskunde Kevin van Dorssen.
Sectorwerkstuk 4 mavo Handelingsdeel examenjaar
TIBETAANSE PERSOONLIJKHEIDSTEST
Samenvatten Klas 4A de Foorakker.
Medialessen groep 8.
Het belang van plannen.
Woordjes leren.
Groep 6 Wat doe ik vandaag?. TIPS om te doen O Je zit vandaag onverwacht thuis. Je krijgt wat tips om vanmiddag te doen. Je hebt soms wel een PC nodig.
Kansverdelingen Kansverdelingen Inleiding In deze presentatie gaan we kijken naar hoe kansen zijn verdeeld. We gaan in op verschillende.
Wat verwacht je?. Lege schriften… Alles is nog mogelijk!
Het maken van een toets. Inleiding Voordat je aan de toets gaat beginnen doe je er verstandig aan om aan de volgende tips te denken: 1.Goed lezen Goed.
SVP op dezelfde plaats zitten als vorige keer s.v.p. Wat gaan wij doen? -De vorige les (ca. 5 min.) -Huiswerk bespreken (ca. 5 min.) -Meegebracht voorwerp.
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
Deze les hoofdrekenen les 1 vervolg
1. Wat gaan we vandaag doen ?
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
Hoofdstuk 2 Grammatica zinsdelen
Moleculen Mo eculen Les 5 Zoek het uit! deel 1.
IJsster maken.
Wat is je doel voor deze les?
Beste ath 4..
4 HAVO wiskunde A hoofdstuk 4 n.a.v. de proef
Les 3: Negatieve getallen Les4: Optellen en aftrekken
Sociaal Maatschappelijke Dimensie – 1.1 Jezelf zijn
Week 1, les 5.
Beste Havo 4..
Direct les 9 C-propedeuse, studiejaar , blok 1
Nee Zeggen!.
Lezen samenvatten.
NSCCT Instructie groep 4
Thema 4: Zo bereik je meer
Een instructie schrijven
Hoofdstuk 4 Schrijven en formuleren
Huiswerkopdracht Politiek
EEN PLAATJE VAN Het wat, hoe en waarom van je les als startpunt voor het onderzoeken van je eigen lespraktijk 31 jan ROSA Conferentie Hanna Westbroek.
  Tijd Inhoud UNIT 6 SPORTS Werkvorm Media / Materiaal Inleiding
NSCCT Instructie groep 5
NSCCT Instructie groep 7
Hoofdstuk 10 Handig rekenen 2. Hoofdstuk 10 Handig rekenen 2.
NSCCT Instructie groep 6
Breuken vermenigvuldigen
Les 3: Negatieve getallen Les4: Optellen en aftrekken
TALENTENQUIZ.
Startopdracht! Ga direct voor jezelf aan de slag met de volgende twee opgaven: Los op: x2 - 4x = 5 Los op: x(x + 3) + 2 = 0.
E-health domotica E-learning
Hoe snel is geluid? Aan het einde van de les moet je in staat zijn om:
Hoofdstuk Hoofdstuk 4 Elektriciteit Wat gaan we vandaag doen? Opening
Hoofdstuk 3 Water Wat gaan we doen vandaag? Opening Terugblik
Hoofdstuk 8 Water Wat gaan we doen vandaag? Opening
Hoofdstuk 8 Water Wat gaan we doen vandaag? Opening
Pak je boeken! Paragraaf 3.4!
ADL Les 1.
Scheikunde, een wetenschap
Paragraaf 2: Toerisme & verkeer
Voorkennis Wiskunde Les 1 Appendix §A.1 en A.2.
NSCCT Instructie groep 4
NSCCT Instructie groep 5
ADL Les 1.
NSCCT Instructie groep 6
Voorkennis Wiskunde Les 12 Hoofdstuk 5: §5.5 en §5.8.
NSCCT Instructie groep 7
Wat leer je allemaal op school?
Breuken vermenigvuldigen
Transcript van de presentatie:

VWO 6 Wiskunde C – les 1 Meneer Ypma

Vandaag Voorstellen Dagopening Over hoofdstuk / jaar Strategie: Wegstrepen Redeneren Ongeveer 10 minuten 15 minuten samen oplossen 15 minuten individueel oplossen Laatste stuk van de les

Over hoofdstuk / jaar Iedere les doen we ongeveer 10 opgaven. --> Rond het einde van dit jaar klaar met stof. Veel tijd voor herhalen. Iedere les: stukje uitleg 20 minuten zelfstandig werken (waarvan je 5 minuten samen met mij de sommen van de vorige keer nabespreekt). Bespreken + mogelijk nog een stukje uitleg. Meer tijd om sommen te maken (soms ook gezamenlijk) Belangrijk: Zorg dat je altijd je spullen bij je hebt (tip: a4-schrift!).

Strategie: wegstrepen

Strategie: wegstrepen Stap 1: Schrijf alle mogelijkheden op

Strategie: wegstrepen Stap 1: Schrijf alle mogelijkheden op Hoe weet ik zeker dat ik alles heb?

Strategie: wegstrepen Stap 1: Schrijf alle mogelijkheden op Stap 2: Wegstrepen! want de appel zit niet in blauw.

Strategie: wegstrepen Stap 1: Schrijf alle mogelijkheden op Stap 2: Wegstrepen! want de appel zit niet in blauw of groen.

Strategie: wegstrepen Stap 1: Schrijf alle mogelijkheden op Stap 2: Wegstrepen! want de appel zit niet in blauw of groen. De onderste optie valt weg, omdat de reep chocola niet in blauw of rood zit.

Strategie: wegstrepen Stap 1: Schrijf alle mogelijkheden op Stap 2: Wegstrepen! want de appel zit niet in blauw of groen. Stap 3: Conclusie De onderste optie valt weg, omdat de reep chocola niet in blauw of rood zit. De groene doos is leeg.

Opgave 1 (samen) Daniëlle, Hadley en Tobias staan achter elkaar en hebben elk een rood of blauw muntje vast. Niemand kan zijn eigen muntje zien. Daniëlle kan de muntjes van Hadley en Tobias zien en Hadley kan het muntje van Tobias zien. Stap 1: Welke opties zijn er? We weten nog niet de opgave, maar kunnen al wel zeggen welke opties er zijn.

Opgave 1 (samen) Daniëlle, Hadley en Tobias staan achter elkaar en hebben elk een rood of blauw muntje vast. Niemand kan zijn eigen muntje zien. Daniëlle kan de muntjes van Hadley en Tobias zien en Hadley kan het muntje van Tobias zien. Stap 1: Welke opties zijn er?

Opgave 1 (samen) Daniëlle, Hadley en Tobias staan achter elkaar en hebben elk een rood of blauw muntje vast. Niemand kan zijn eigen muntje zien. Daniëlle kan de muntjes van Hadley en Tobias zien en Hadley kan het muntje van Tobias zien. Ze weten bovendien dat er minstens één blauw muntje is. Stap 2: Wegstrepen!

Opgave 1 (samen) Daniëlle, Hadley en Tobias staan achter elkaar en hebben elk een rood of blauw muntje vast. Niemand kan zijn eigen muntje zien. Daniëlle kan de muntjes van Hadley en Tobias zien en Hadley kan het muntje van Tobias zien. Ze weten bovendien dat er minstens één blauw muntje is. Daniëlle: welk kleur muntje heb jij nu vast? BRR Stap 2: Wegstrepen!

Opgave 1 (samen) Daniëlle, Hadley en Tobias staan achter elkaar en hebben elk een rood of blauw muntje vast. Niemand kan zijn eigen muntje zien. Daniëlle kan de muntjes van Hadley en Tobias zien en Hadley kan het muntje van Tobias zien. Ze weten bovendien dat er minstens één blauw muntje is. Daniëlle: welk kleur muntje heb jij nu vast? Stap 2: Wegstrepen! Als Daniëlle nu Rood-Rood ziet, is de enige optie dat ze zelf een blauwe hoed op heeft.

Opgave 1 (samen) Daniëlle, Hadley en Tobias staan achter elkaar en hebben elk een rood of blauw muntje vast. Niemand kan zijn eigen muntje zien. Daniëlle kan de muntjes van Hadley en Tobias zien en Hadley kan het muntje van Tobias zien. Ze weten bovendien dat er minstens één blauw muntje is. Daniëlle: welk kleur muntje heb jij nu vast? Daniëlle zegt `ik weet het niet’ BRB Stap 2: Wegstrepen! Tobias, welke optie kun jij nu wegstrepen?

Opgave 1 (samen) Daniëlle, Hadley en Tobias staan achter elkaar en hebben elk een rood of blauw muntje vast. Niemand kan zijn eigen muntje zien. Daniëlle kan de muntjes van Hadley en Tobias zien en Hadley kan het muntje van Tobias zien. Ze weten bovendien dat er minstens één blauw muntje is. Daniëlle: welk kleur muntje heb jij nu vast? Daniëlle zegt `ik weet het niet’ Stap 2: Wegstrepen! Tobias, welke optie kun jij nu wegstrepen?

Opgave 1 (samen) Daniëlle, Hadley en Tobias staan achter elkaar en hebben elk een rood of blauw muntje vast. Niemand kan zijn eigen muntje zien. Daniëlle kan de muntjes van Hadley en Tobias zien en Hadley kan het muntje van Tobias zien. Ze weten bovendien dat er minstens één blauw muntje is. Daniëlle: welk kleur muntje heb jij nu vast? Daniëlle zegt `ik weet het niet’ Hadley, welk fiche heb jij nu vast? Stap 2: Wegstrepen!

Opgave 1 (samen) Daniëlle, Hadley en Tobias staan achter elkaar en hebben elk een rood of blauw muntje vast. Niemand kan zijn eigen muntje zien. Daniëlle kan de muntjes van Hadley en Tobias zien en Hadley kan het muntje van Tobias zien. Ze weten bovendien dat er minstens één blauw muntje is. Daniëlle: welk kleur muntje heb jij nu vast? Daniëlle zegt `ik weet het niet’ Hadley, welk fiche heb jij nu vast? Hadley zegt `ik weet het niet’ Stap 2: Wegstrepen!

Opgave 1 (samen) Daniëlle, Hadley en Tobias staan achter elkaar en hebben elk een rood of blauw muntje vast. Niemand kan zijn eigen muntje zien. Daniëlle kan de muntjes van Hadley en Tobias zien en Hadley kan het muntje van Tobias zien. Ze weten bovendien dat er minstens één blauw muntje is. Daniëlle: welk kleur muntje heb jij nu vast? Daniëlle zegt `ik weet het niet’ Hadley, welk fiche heb jij nu vast? Hadley zegt `ik weet het niet’ Stap 2: Wegstrepen! Tobias, welk fiche heb jij nu vast?

Maken 12.1 opgave 6 12.1 opgave 2 Voorkennis opgave 1-2 Stap 1: Schrijf alle mogelijkheden op Stap 2: Wegstrepen! want de appel zit niet in blauw of groen. Stap 3: Conclusie De onderste optie valt weg, omdat de reep chocola niet in blauw of rood zit. De groene doos is leeg.

Opgave 6 Stap 1: Alle opties opschrijven

Opgave 6 Stap 2: Wegstrepen

Opgave 6 Stap 3: Strategie bedenken

Redeneren Soms te veel opties om alles op te willen schrijven. Redeneer, zodat minder opties over!

Redeneren Soms te veel opties om alles op te willen schrijven. Redeneer, zodat minder opties over! En daarna weer wegstrepen

Nu Als tijd: opgave 7 & 8 gezamenlijk Anders huiswerk: Voorkennis 1 & 2 2.1 Opgave 4, 5 & 9 Kijk naar opgave 7 & 8 en denk hier over na. We gaan deze in de volgende les zelf spelen.