Fijn stof onderzoeken Onderzoek naar de invloed van verkeer op de luchtkwaliteit in de Stad Gent Stofmetingen in de omgeving van het station Gent-Sint-Pieters.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Nicole Janssen (RIVM) Gerard Hoek (IRAS)
Advertisements

Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu Werksessie Veehouderijen| 27 maart Doel Werksessie 2. Aanleiding (terugblik) 3. Bepalen luchtkwaliteit.
Fijn stof. Nieuwe feiten en realiteiten.
CAR Vlaanderen en MTV-web
Aanpak en Resultaten Verkeers- en vervoersstudie AMC
Anticiperen op klimaatveranderingen KLIMAATADAPTATIE.
1 Tilburg klaart de lucht Luchtkwaliteitsplan gemeente Tilburg
Fietsen in Tilburg Fietsberaad 16 maart 2006 Fietsen en Luchtkwaliteit Liesbeth Trip.
Actieplan verbetering Luchtkwaliteit Deventer Berend Hoekstra Senior adviseur luchtverontreiniging 24 mei 2006.
OV en Ruimte Effecten van beter OV,ruimtelijk beleid en flankerend beleid. Is het geheel meer dan de som der delen? Hans Hilbers, PBL.
1 Liesbeth Trip Casper Rupert Fietsberaad 16 maart 2006 Tilburg klaart de lucht Luchtkwaliteitsplan gemeente Tilburg
een initiatief van Stad Gent, OCMW Gent & VDAB Oost-Vlaanderen
Bedrijfsvervoerplannen (BVP)
Natuurlijke vervuiling
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 EURO VI - norm voor zware voertuigen Voorstel van verordening van de raad en het parlement.
CO 2 is, in tegenstelling tot andere emissies zoals NO X, fijn stof, en CO), geen ongewenst neveneffect van de verbranding. CO 2 is geen vervuilend gas.
Visienota professionalisering Toeristisch Onthaal Waar staan we & waar gaan we naartoe? Koen Craenen, projectcoördinator toeristisch onthaal.
Gezonde lucht in de ruimtelijke praktijk: De Amsterdamse Richtlijn gevoelige bestemmingen luchtkwaliteit Saskia van der Zee (GGD) en Harry van Bergen.
AANPAK KNELPUNTEN NO2 EN PM10 IN ZUID-HOLLAND Beate Arends Provincie Zuid-Holland Bureau Beleidsanalyse, Lucht en Energie.
DCMR Buro Lucht / Marcel Koeleman
Departement Werk en Sociale Economie Vlaamse Vertegenwoordiging bij de EU Permanente Vertegenwoordiging van België Conferentie “Jong in de stad”- Mechelen,
Het Rekenkamerrapport en de Luchtkwaliteit Raadsinformatieavond, 6 sept Jan Korff de Gidts Kracht van Utrecht-initiatief.
Vervoermanagement en de Wet milieubeheer
MIRA-infodag studies luchtkwaliteit 5 april 2011
Situering studies luchtkwaliteit MIRA -infodag studies luchtkwaliteit 5 april 2011.
Luchtkwaliteit in Vlaanderen Open milieuraad Mechelen 23 april 2009 Erik Grietens.
Als buurtbewoners willen we een aangename en warme wijk waar gezinnen rustig en aangenaam wonen, leven, werken, waar mensen met plezier voorbij komen,
11) Die toonde dat Gent Sint-Pieters, als drukst bezochte station in heel Vlaanderen in feite moeilijk bereikbaar is met de wagen. FOTO STAPEL STUDIES.
Verkeersveiligheidsanalyse van Gingelom.  Doel  Werkwijze  Straten met bestaande ingrepen  Straten zonder ingrepen  Algemene opmerkingen  Conclusie/Aanbevelingen.
Milieu: nu en in de toekomst Milieubalans 2006 Milieuverkenning 6 Beoordeling maatregelenpakket Toekomstagenda Milieu.
Omgevingsdienst Zuid-Holland Zuid Milieuonderzoek Schelluinen Onderzoek naar de luchtkwaliteit en de geluidbelasting in Schelluinen 24 juni 2014.
STAAT VAN DE LUCHTKWALITEIT IN BRUSSEL Olivier Brasseur 22 juni 2015 Departement « Laboratorium Luchtkwaliteit »
Weren groot (vracht)verkeer Heerjansdam. Samen nagedacht over maatregelen Dorpsraad Heerjansdam Gemeente Zwijndrecht KVOB Politie.
Monitoring van bodemvocht- en grondwaterkwantiteit door de Vlaamse Milieumaatschappij Niet alleen eten, maar ook drinken.
Provinciaal infomoment Standpunt van de doelgroepen 1.
Automatic Number Plate Recognition (ANPR-camera’s)
Infovergadering Heraanleg Kasteellaan 21 januari
Projectbureau Herbestemming Kerken Begeleidingsaanbod voor steden en gemeenten voor haalbaarheidsonderzoeken rond de toekomst van parochiekerken Samenwerkingsverband.
Bestrijdingsmiddelen in WPM gebied Gabriel.zwart DB 27 augustus, AB cie Waterbeheer 11 september.
Mobiliteitsvisie Oss Podiumbijeenkomst 4 februari 2010 Ellen Neelen.
Reële milieugerelateerde gezondheidskosten in Vlaanderen Studie uitgevoerd door Arcadis en Metroeconomica In opdracht van de Afdeling Lucht, Hinder, Risicobeheer,
Verkeerscirculatie Berkel Beknopte evaluatie van het beleid.
Stadswerven-Zuid Geplande inrichting: P parkeergarage B Bioscoop Stedelijk plein P P Parkeervoorziening ‘maaiveld’
Werkgroep MOF-MOD 28 mei 2013 Hugo Hoogwijs, afdelingshoofd MOD DAR-iV Bijlage 5: PROJECT INTEGRATIE MANAGEMENTONDERSTEUNENDE DIENSTEN MOD DAR-iV - MOD.
Startbijeenkomst Stimuleringsprogramma Gezond in de Stad Marianne Donker directeur Publieke Gezondheid ministerie VWS Den Haag, 19 juni 2014 Alles is.
Uitvoering Actiepunten Parkeerbeleidsplan Maandag 6 Mei 2013.
Op uw gezondheid! Maarten HoornHans Damen projectleider Platform31senior jurist Rho adviseurs.
11 Prof. dr. ir. Filip Meysman Vrije Universiteit Brussel Ringland Academie.
Manifest Gezonde Leefomgeving
Presentatie Luchtkwaliteit
De thematische strategie luchtverontreiniging van de Europese Commissie Steven Lauwereins LNE – Afdeling Lucht, Hinder, Risicobeheer, Milieu & Gezondheid.
GROTE LIJN HUURPLANNEN DEKKER
Infosessie lokaal woonbeleid Sociaal Woonaanbod
GROTE LIJN HUURPLANNEN DEKKER
Inhoud van een ontheffingsaanvraag
Infovergadering Nieuwstraat en Sint-Truiderstraat
ICKO-Guest UN: UVplcX PW: fjUfQk #overdemuur.
Aanpak fijn stof bij veehouderijen
RIVM onderzoek naar PFOA omwonenden Chemours
Project Handvatten Omgevingsplan
Thuiszorg: ruil de auto in voor de e-bike Inspiratiesessie mobiliteit en logistiek in de zorg 12 april 2018.
Provinciaal RUP ‘stedelijke wijk Burchtdam’: is dat wel democratisch?
Historiek resultaten van de LABS ringtesten
Resultaten enquête werkgroep
ALV Dorpsraad Princenhage Luchtkwaliteit 10 april 2018
Waterschapszorg.
Historiek resultaten van de LABS ringtesten
Resultaten enquête werkgroep
CAP MEETING – milieu update
PM10- en PM2.5-metingen in emissies
Transcript van de presentatie:

Fijn stof onderzoeken Onderzoek naar de invloed van verkeer op de luchtkwaliteit in de Stad Gent Stofmetingen in de omgeving van het station Gent-Sint-Pieters

Onderzoek naar de invloed van verkeer op de luchtkwaliteit in de Stad Gent Waarom dit onderzoek? Duiding van het onderzoek Aanpak van het onderzoek Resultaten van het onderzoek Vervolg van het onderzoek Bemerkingen

Waarom dit onderzoek? Eind 2005 beslist, omdat: De nieuwe normen (die vanaf 2005 in voege waren) niet gehaald konden worden Het stadsbestuur de intentie had om een lokaal fijn stof-actieplan te ontwikkelen (aanvullend op het Vlaamse actieplan) Het stadsbestuur wenste te weten hoe groot het probleem “lokaal” was

Duiding van het onderzoek Luchtkwaliteit in stedelijke omgeving: Bijdrage van bronnen van buiten stad (regionale achtergrond) Bijdrage van bronnen in de stad (stedelijke achtergrond) Lokale bijdrage op straatniveau (lokale verkeersbijdrage)

Duiding van het onderzoek Doel: zicht krijgen op lokale verkeersbijdrage potentiële maatregelen

Aanpak van het onderzoek Type locatie Geselecteerde meetlocaties Achtergrond (1) Prinsenhof (7) E. Braunplein Ring (2) Neuseplein (8) Dampoort (9) Sint- Lievenspoort (10) Heuvelpoort Invalsweg (11) Kortrijksesteenweg (12) Brusselsesteenweg (13) Bevrijdingslaan Streetcanyon (3) Nederkouter (17) Sleepstraat (18) Lange Violettestraat   P-route (4) Laurentplein (parkeergeleidings-route) (14) K. Karelstraat (15) Sluizeken Drukke straat (5) Lousbergkaai aan waterkant Buslocatie (6) Sint-Pietersstation (19) W. Wilsonplein Andere (16) Vrijdagmarkt (20) Baudelo Sreening: Screening: uitvoeren van metingen en modelleringen in een voorbereidende fase (voorjaar 2006) Screening + mobiliteitsgegevens + suggesties Stad Gent → hoofdmeetcampagne Metingen: Metingen op verschillende type locaties, deels simultaan Zowel PM als NOx metingen Modelleringen: Op basis van verkeersmodel Modellering huidige (2003) en toekomst scenario (2015) Aanname: alle verkeerstechnische maatregelen effectief gerealiseerd Erg sterke algemene toename van de verkeersvolumes Milderende maatregelen (Pegasusplan, fietsplan) niet opgenomen

Resultaten van het onderzoek Metingen (voorjaar 2006) Lokale verkeersbijdrage = gemeten concentratie op straatniveau – stedelijke achtergrondconcentratie ~ bedraagt 3.8 tot 8 µg/m³ Veel bussen: NO2 concentratie verhoogd In streetcanyons: emissies lokale verkeersbronnen blijven hangen → hogere concentraties Zwaar vervoer: PM10 en NO2 concentraties verhoogd Lokale verkeersbijdrage belangrijker voor NOx dan voor PM10

Resultaten van het onderzoek Modelleringen (2007) Door zeer sterke (verwachte) stijging van het wegverkeer verwachte verbetering van luchtkwaliteit teniet Deels voor NO2 Helemaal voor PM10 NO2: geen normoverschrijding PM: wel normoverschrijding, weliswaar grotendeels het gevolg van achtergrondvervuiling Geen specifieke knelpunten, integendeel → lokale beleidsmaatregelen opgenomen in Mobiliteitsplan werken! Algemeen probleem te wijten aan algemene stijging van wegverkeer

Resultaten van het onderzoek Praktische aanbevelingen Actualisatie verkeersmodel Controle op emissies voertuigen Inzet van elektrische voertuigen Vernieuwing/aanpassing busvloot de Lijn Vrachtwagens uit stad weren Duurzaam vlootbeheer eigen wagenpark Beperken gemotoriseerd verkeer op kwetsbare plaatsen (streetcanyons) Invoeren van wegenvignet Opvolgen van luchtkwaliteit

Vervolg van het onderzoek Opmaak luchtkwaliteitsplan Startvergadering: 26 februari 2008 Plaatsbezoek: 15 april 2008 Werkatelier: 27 mei 2008 Resultaten beoordeling luchtkwaliteit toegelicht Voorstelling maatregelen Aftoetsen haalbaarheid maatregelen in Gent

Bemerking 1 Om onrealistisch hoge verwachtingen met betrekking tot het luchtkwaliteitsplan te vermijden willen we volledigheidshalve benadrukken dat de speelruimte van een lokaal beleid met betrekking tot verkeer bijzonder klein is: doordat meer dan 70 % van het in Vlaanderen aanwezige fijn stof afkomstig is uit het buitenland en de lokale verkeersbijdrage zich in Gent beperkt van 3.8 tot 8 µg/m³, kan een lokaal beleid slechts een vermindering van de lokale verkeersbijdrage bereiken in de grootte-orde van 1 µg/m³.

Bemerking 2 Het document houdt rekening met alle geplande grote infrastructuurwerken op en rond Gent, en houdt geen specifiek verband met de werken rond Gent-Sint-Pieters

Bemerking 3 Dit is pioniersonderzoek!

Stofmetingen in de omgeving van het station Gent-Sint-Pieters Eind 2006 beslist, omdat: Het stadsbestuur nulmetingen wenst te hebben, zodanig dat de stad na de herontwikkeling van Gent-Sint-Pieters via metingen, modelleringen en aannames, de impact op de lokale luchtkwaliteit kunnen bepalen Het stadsbestuur zicht wenst te hebben op de lokale verkeersbijdrage aan fijn stof in dit gebied Metingen op 3 locaties (K. Fabiolalaan, Rijsenbergstraat, Voskenslaan) gedurende 2 maanden (april – mei 2007) PM10: niet geschikt om lokale verkeersbijdrage te bepalen (stedelijke achtergrondconcentratie verhoogd tov de concentraties op straatniveau)