Ervaringen met Teaching through Problem Solving (en Lesson Study)

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
(procent)rekenen in de vakken
Advertisements

Management & Organisatie
Lectoraat Lesgeven in de Multiculturele School
Het inzetten van social media voor het vak Duits in de tweedeklassen havo/vwo op het Candea College. M.T Roggenthien.
Ed van den Berg VU en HvA 21 november 2013
U-Talent Academie OP SCHOOL EN DE UNIVERSITEIT
Praktijkworkshop: Groen Proeven in de praktijk. Programma • Introductie • Waarom Groen Proeven? • Beleid mbt Groen Proeven • Waar staan we nu? • Ervaringen.
Sjef van Gisbergen St. Gregorius College Freudenthal Instituut Utrecht
Sites.google.com/site/rekenbewustvakonderwijs Tabellen, grafieken en formules VMBO 6 juni 2013 Monica Wijers, FreudenthaI Instituut.
Kwadratische verbanden
Module Probleemoplossen
vwo A Samenvatting Hoofdstuk 14
Jaar 1 les 5 Het creatieve proces
Verdien jij meer zakgeld? Havo/Vwo-onderbouw VMBO-bovenbouw
Nadere presentatie van de Centrale Onderzoeksagenda t.b.v. Zomerschouw te Emmen op 6 juni 2013 door Ineke Delies.
Excel Oplossingen MAATWERK voor alle diensten en organisaties die betaalbare oplossingen zoeken voor hun administratieve afhandeling.
Kwadratische vergelijkingen
Symposium Differentiatie
De omtrek van een cirkel
2. Eduscrum als activerende didactiek
havo B Samenvatting Hoofdstuk 1
Voorbereidende les Hier volgen dia’s met afbeeldingen die u aan de leerlingen kunt laten zien. In de notities van PowerPoint (onder de dia in de schrijfmodus)
Vergelijkingen oplossen
2rootje ‘Dat is uit de kunst’
Wiskunde A of wiskunde B?.
U-Talent Academie OP SCHOOL EN DE UNIVERSITEIT
Samenwerking die vleugels geeft Ellen Reehorst eduScrumnederland.nl
Visie & Strategie.
ENW Design team: ‘Blended leren in de lerarenopleiding’ Project titel: ‘Shaken, not stirred: Hertekenen van het klassikale instructiemodel naar een blended.
ONDERWIJS AAN (POTENTIEEL) BEST PRESTERENDE LEERLINGEN
UVW LinkedIn Presentatie
Voorlichtingsavond 5HAVO / 6VWO Examentrainingen Studiekring 25 en 26 april 2016 Veluws College Walterbosch 12 januari 2016
Teachers Teaching with Technology™ Bouwen van dynamische modellen voor de Nspire 1 Cathy Baars Jaco Scheer.
Verschillende grafieken en formules
‘The only man who is educated is the man who has learned how to learn; the man who has learned how to adapt and change; the man who has realized that no.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
1. Greijdanus College 3. Korte omschrijving van de interventie Eduscrum is activerende didactiek die een positieve invloed heeft op de leeropbrengsten.
Werkdruk en de mr Annemieke Schoemaker Trainer/adviseur.
U-Talent Academie OP SCHOOL EN DE UNIVERSITEIT
Informatie examenjaar 2016/2017
Wiskunde G3 Samenvatting H2: Parabolen
Pré-NLT-module 3D-printen
Twee fasen-vwo Open Huis januari 2017.
Virusuitbraak modelleren
HET EINDEXAMENJAAR Schoter Scholengemeenschap
Hoofdstuk 3 Lineaire formules en vergelijkingen
Wat is het verband tussen pH en concentraties?
De scriptie Sommige studenten schrijven het in 2 tot 3 maanden, anderen doen er een jaar of meer over… Factoren: Motivatie Plan van aanpak Begeleiding.
Opdracht voor Module 4 effectief en efficient lesgeven
Vragen, wat voor vragen?.
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Grafiek van lineaire formule
havo A Samenvatting Hoofdstuk 10
Wiskunde A of wiskunde B?.
U-Talent Academy Uitdagend bèta onderwijs in 5 en 6 vwo op school én op de universiteit.
Rekenen Verbanden les 1: gegevens verwerken Verbanden les 2: gegeven in tabellen.
Mediaplanning – bijeenkomst 6
ICT gebruik op het Blariacumcollege
Welke rol speelt de EU bij de vrijmaking van de internationale handel?
Product van TU Delft, SEC
havo B Samenvatting Hoofdstuk 1
Het tweede LOS-gesprek
Gedragsproblemen en stoornissen
Rekenen Verbanden les 1: gegevens verwerken Verbanden les 2: gegeven in tabellen.
Spellenboek buitenschoolse opvang
Ontwerp een buitenles Les 1 Les 4.
Hoofdstuk 3 Water Wat gaan we doen vandaag? Opening
Voorkennis Wiskunde Les 9 Hoofdstuk 4: §4.1 t/m §4.4.
Product van TU Delft, SEC
De deelname aan het hoger onderwijs is in Nederland hoog
Transcript van de presentatie:

Ervaringen met Teaching through Problem Solving (en Lesson Study) 8-5-2018 Ervaringen met Teaching through Problem Solving (en Lesson Study) Gerrit Roorda Ervaringen uit Japan 20-27 juni 2016

Studiereis naar Japan in juni 2016 Lesson Study (yugyokenkyu) Immersion Program Gagukei University Tokyo Toelichten wat er staat op het bord, wie er op de foto staan (professoren, deelnemers (35). Graduate students, christine, kioko)

Opbouw presentatie Probleemoplossen (oude wijn) 8-5-2018 Opbouw presentatie Probleemoplossen (oude wijn) Mijn ervaringen in Japan met TTPs en LS Hoe te vertalen naar Nederland? Zelf probleem oplossen Ervaring met TTP in Nederland 4. Hoe verder?

8-5-2018 Visie van Polya Uit Polya (1945) How to solve it. Beter één probleem op vijf manieren oplossen dan vijf problemen op één manier. Polya?

Introductie van Wiskundelijn 4a VWO (Streun, A. van; Meijer, H.E.)

Mijn ervaringen in Japan 8-5-2018 Mijn ervaringen in Japan Teaching Through Problem Solving Lesson Study

8-5-2018 Ervaring met TTPs

Lesson Study Een aantal collega’s bereidt samen een les voor. 8-5-2018 Lesson Study Een aantal collega’s bereidt samen een les voor. In de voorbereiding wordt uitgebreid nagedacht over verwachte leerlingreacties. De les wordt gegeven door één docent, de anderen observeren de leerlingen. De observaties worden besproken en de keuzes in de les worden geevalueerd. (eventueel nog een tweede ronde met een’verbeterde les)

Ervaringen uit Nederland 8-5-2018 Ervaringen uit Nederland In ons PLG-project werken we met diverse Lesson Study teams. De laatste ronde stond TTPs centraal. Enkele van de ontwikkelde opdrachten verzameld.

Ervaringen uit Nederland 8-5-2018 Ervaringen uit Nederland Eerst zelf een probleem oplossen. Los opdracht 1 op. Gebruik minimaal drie verschillende manieren. Als je opdracht 1 gedaan hebt of al kent, los opdracht 3of 4 op. Gebruik twee verschillende manieren.

Ervaringen met opdracht 1 Gegeven is de tabel bij een kwadratisch verband: Bereken de y-waarde bij x=7. Bereken de y-waarde bij x=100. x 1 2 3 4 7 y -3 -4 ?

Ervaringen met opdracht 1 8-5-2018 Ervaringen met opdracht 1 Voor veel VWO 4 leerlingen te hoog gegrepen.

Ervaringen met opdracht 1 8-5-2018 Ervaringen met opdracht 1 Voor VWO 4 leerlingen te hoog gegrepen (ondanks dat leerlingen in VWO 3 de verschillende vormen van kwadratische functies hebben gehad en zelfs allerlei berekeningen met kwadratische functies met parameters hebben gemaakt.)

Ervaringen met opdracht 1 8-5-2018 Ervaringen met opdracht 1 Voor VWO 4 leerlingen te hoog gegrepen Een verassende oplossing: Xtop = -3/2 dus b = -6 In havo 5 wi B een mooie les met verschillende oplossingen. Grafieken Verschuivingen Topformule

extra opdracht Gegeven is de tabel bij een kwadratisch verband: Bereken de y-waarde bij x=10. Bereken de y-waarde bij x=100. x 1 2 3 4 5 10 y 15 -9 -12 ?

Ervaringen met opdracht 3 en 4 8-5-2018 Ervaringen met opdracht 3 en 4 Soms zeer enthousiast aan het werk. Nieuw voor de leerlingen. Strategieën vanuit de context, weinig tot geen formules. Leuk om zelf iets uit te zoeken. Soms toch liever gewone lessen.

8-5-2018 Ervaring met TTPs

Hoe verder? Problemen ontwikkelen die in lijn zijn met de leerstof. 8-5-2018 Hoe verder? Problemen ontwikkelen die in lijn zijn met de leerstof. Uittesten en verzamelen. Bundelen.

8-5-2018 Vragen?