Ervaringen met Teaching through Problem Solving (en Lesson Study) 8-5-2018 Ervaringen met Teaching through Problem Solving (en Lesson Study) Gerrit Roorda Ervaringen uit Japan 20-27 juni 2016
Studiereis naar Japan in juni 2016 Lesson Study (yugyokenkyu) Immersion Program Gagukei University Tokyo Toelichten wat er staat op het bord, wie er op de foto staan (professoren, deelnemers (35). Graduate students, christine, kioko)
Opbouw presentatie Probleemoplossen (oude wijn) 8-5-2018 Opbouw presentatie Probleemoplossen (oude wijn) Mijn ervaringen in Japan met TTPs en LS Hoe te vertalen naar Nederland? Zelf probleem oplossen Ervaring met TTP in Nederland 4. Hoe verder?
8-5-2018 Visie van Polya Uit Polya (1945) How to solve it. Beter één probleem op vijf manieren oplossen dan vijf problemen op één manier. Polya?
Introductie van Wiskundelijn 4a VWO (Streun, A. van; Meijer, H.E.)
Mijn ervaringen in Japan 8-5-2018 Mijn ervaringen in Japan Teaching Through Problem Solving Lesson Study
8-5-2018 Ervaring met TTPs
Lesson Study Een aantal collega’s bereidt samen een les voor. 8-5-2018 Lesson Study Een aantal collega’s bereidt samen een les voor. In de voorbereiding wordt uitgebreid nagedacht over verwachte leerlingreacties. De les wordt gegeven door één docent, de anderen observeren de leerlingen. De observaties worden besproken en de keuzes in de les worden geevalueerd. (eventueel nog een tweede ronde met een’verbeterde les)
Ervaringen uit Nederland 8-5-2018 Ervaringen uit Nederland In ons PLG-project werken we met diverse Lesson Study teams. De laatste ronde stond TTPs centraal. Enkele van de ontwikkelde opdrachten verzameld.
Ervaringen uit Nederland 8-5-2018 Ervaringen uit Nederland Eerst zelf een probleem oplossen. Los opdracht 1 op. Gebruik minimaal drie verschillende manieren. Als je opdracht 1 gedaan hebt of al kent, los opdracht 3of 4 op. Gebruik twee verschillende manieren.
Ervaringen met opdracht 1 Gegeven is de tabel bij een kwadratisch verband: Bereken de y-waarde bij x=7. Bereken de y-waarde bij x=100. x 1 2 3 4 7 y -3 -4 ?
Ervaringen met opdracht 1 8-5-2018 Ervaringen met opdracht 1 Voor veel VWO 4 leerlingen te hoog gegrepen.
Ervaringen met opdracht 1 8-5-2018 Ervaringen met opdracht 1 Voor VWO 4 leerlingen te hoog gegrepen (ondanks dat leerlingen in VWO 3 de verschillende vormen van kwadratische functies hebben gehad en zelfs allerlei berekeningen met kwadratische functies met parameters hebben gemaakt.)
Ervaringen met opdracht 1 8-5-2018 Ervaringen met opdracht 1 Voor VWO 4 leerlingen te hoog gegrepen Een verassende oplossing: Xtop = -3/2 dus b = -6 In havo 5 wi B een mooie les met verschillende oplossingen. Grafieken Verschuivingen Topformule
extra opdracht Gegeven is de tabel bij een kwadratisch verband: Bereken de y-waarde bij x=10. Bereken de y-waarde bij x=100. x 1 2 3 4 5 10 y 15 -9 -12 ?
Ervaringen met opdracht 3 en 4 8-5-2018 Ervaringen met opdracht 3 en 4 Soms zeer enthousiast aan het werk. Nieuw voor de leerlingen. Strategieën vanuit de context, weinig tot geen formules. Leuk om zelf iets uit te zoeken. Soms toch liever gewone lessen.
8-5-2018 Ervaring met TTPs
Hoe verder? Problemen ontwikkelen die in lijn zijn met de leerstof. 8-5-2018 Hoe verder? Problemen ontwikkelen die in lijn zijn met de leerstof. Uittesten en verzamelen. Bundelen.
8-5-2018 Vragen?