The American way of life

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De wereld wordt kleiner
Advertisements

Generatie Einstein Inez Groen
De tijd van de massacultuur
Massamedia, vermaak en verzet
Hoofdstuk 4: Kopen is kiezen
De jaren ‘50... Na de Tweede Wereldoorlog moest het land weer worden opgebouwd. De mensen die ongeschonden dan wel geschonden uit de oorlog gekomen waren.
De jaren ‘50... Na de Tweede Wereldoorlog moest het land weer worden opgebouwd. De mensen die ongeschonden dan wel geschonden uit de oorlog gekomen waren.
H4 Kopen is kiezen 4.1 Kopen en betalen 4.2 Consumeren en behoeften
H1 wikken en wegen Paragraaf 1+2.
Paragraaf 4. Schaalvergroting na 1945.
Jongeren willen een eigen leven
Historisch overzicht Paragraaf 5.3
NL na 1945: Sober en spaarzaam
6.3: De jaren zestig.
Nederland na 1945: Cultuur en mentaliteit
KUNST EN MASSAMEDIA POP ART.
Projectgroep: CM³-K (groep 14)
Paragraaf 5 Hollandse huisvrede.
Historisch Overzicht: Europa en de wereld
4.1 Welvaart en wantrouwen
3.2 De crisis van de jaren 1930.
De Verenigde Staten en hun federale overheid Welvaart, crisis & oorlog § 3.1.
Kapitalisme  Communisme
1-arbeiders 2-technische kennis 3-kapitaal 4-grondstoffen 5-afzetmarkten 6-vervoersmogelijkheden 7-politieke vrijheid 8-ondernemerslust.
Paragraaf 3 Rock around the clock.
Verzuiling en ontzuiling in Nederland
Doortje Laarhoven Groep 8 18 maart.
Mijn spreekbeurt gaat over ……
Economische crisis Hoofdstuk 3.
De Eerste Wereldoorlog Louis Raemaekers. Louis Raemaekers Geboren te Roermond op 6 april Schoolcarrière: diploma rijks HBS  Academie Royale.
Paragraaf 6.3 Nederland in de 21e eeuw.
Economische Crisis Hoofdstuk 1, paragraaf 3.
Een door de Romeinen gebouwde stad in het huidige Nederland.
Hoofdstuk 4 Nederland verzuild en verzorgd
Leven als een Romein Paragraaf 5.
Hoofdstuk 2: Interbellum Les 1 – par. 1A Roaring Twenties Les 1 – par. 1A Roaring Twenties.
2VMBO Mens en Maatschappij
H3 Democratie in de 20 e eeuw Hoe hebben de rechtsstaat en parlementaire democratie zich ontwikkeld tussen 1920 en 1980?
Na de Tweede Wereldoorlog moest het land weer worden opgebouwd. De mensen die ongeschonden dan wel geschonden uit de oorlog gekomen waren begonnen de.
Televisie en computer H13.2 NEDERLAND  Wederopbouw staat centraal  Hard werken en zuinig leven  Geen stakingen (harmoniemodel)  Overheidsmaatregelen.
De Verenigde Staten. §2. Voor indianen is geen plek meer. Voordat de Europeanen kwamen, waren de indianen de enige bewoners van Amerika. De indianen hadden.
Andy Warhol ( ) Popart  meer om het plaatje  herkenbare objecten  thema’s hadden te maken met reclame, stripverhalen en televisie.
De Twee wereldoorlogen Tijd voor de oorlogen Vijf grote landen uit Europa hebben veel macht over de wereld: Engeland Frankrijk Rusland Duitsland.
Een luxer leven … Afbeelding uit 1953 Reclame uit 1958 De arbeider zit weer goed in zijn broek: mensen hoefden minder zuinig te leven. In 1953 werd de.
De stad verandert Blok 3.
Ontzuiling en secularisatie
H12.4 Verzet in de Koloniën De Wereld-oorlogen.
Blok 3 Nooit meer oorlog Deelvraag:
Het interbellum Nederland in het interbellum
Paragraaf 13.6 Globalisering.
Paragraaf 13.2 Een welvarend westen.
Tijd van wereldoorlogen
KUNST EN MASSAMEDIA POP ART.
H4 Bij welke groep hoor je?
presentatie Geschiedenis van de computer en het internet
Jongeren laten zich horen
Kapitalisme  Communisme
presentatie Geschiedenis van de computer en het internet
Vmbo 2 economie Ben jij een kritische koper ?
Nederland na 1945: cultuur en mentaliteit
Sociale zekerheid en verzorgingsstaat in Nederland
Hoofdstuk 2 Nederland als industriële samenleving § 4
Hoofdstuk 8 Op weg naar één Europa
De koude oorlog.
1 vmbo-T/havo 1 bevolking, §2 en 3
Blok 3 Zorg of bemoeizucht?
Hoofdstuk 3 & 4 Thema Jongeren.
§4.1 Oorlog in Europa In deze presentatie leer je over:
§6.3 Cultuur en samenleving
Thema 10 Blok 3: Nooit meer oorlog
Transcript van de presentatie:

The American way of life Tijd van televisie en computer 1950 – nu

Na Tweede Wereldoorlog Wederopbouw in Europa: armoede en zuinigheid Welvaart in VS  voorbeeld voor Europa Amerikaanse soldaten Goed gebouwd, goed gevoed Sigaretten, chocolade, nylons Swingmuziek Economie VS: goed vanaf 1941 Oorlogsindustrie Geen werkeloosheid Werk voor vrouwen en zwarten

Na Tweede Wereldoorlog Optimisme in de VS Veel consumptiegoederen Babyboom American Dream voor meer Amerikanen Beter betaalde baan Eigen huis en auto Wonen in de suburbs

American way of life Wonen in suburbs: met de auto naar het werk Vrije tijd: vakantie, pretpark, naar zee Fastfoodrestaurants American way of Life Consumptiegoederen Supermarkten Gemaksvoedsel

Televisie Massamedium: communicatiemiddel om veel mensen te bereiken Veel Amerikanen hadden TV Soapseries Commerciële zenders Reclame Bedrijven sponsoren uitzendingen Consumptie bevorderen

Jongeren Amerikaanse welvaart  jongeren met geld Geen kostgeld Zakgeld Jongerenculturen Eigen levensstijl Afzetten tegen ouders Muziekstijl Elvis Presley

Amerikanisering Het overnemen van de Amerikaanse cultuur De VS is het grote voorbeeld Tot 1955: weinig welvaart in Europa Wel: films en Coca-Cola Vanaf 1955: meer welvaart Nu ook: tv, supermarkt en consumptiegoederen Ook: jongerenculturen