Regenten en vorsten 2.5 Wetenschap en techniek

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Tijd van regenten en vorsten
Advertisements

Gouden Eeuw Kunst en wetenschap Door de Renaissance, een kunststroming uit de 16e eeuw, was er opnieuw interesse voor de kunst en kennis uit de Oudheid.
De quiz bestaat uit 13 vragen.
De tijd van de wereldoorlogen
Paragraaf 2.3 Geloven en weten..
Wetenschappelijke revolutie; De verlichting
Paragraaf 6.4 Vorige les: Absolute monarchie
Ontdekkingsreizen en hun gevolgen - Slachtoffers
Over verwondering in de Natuur
Wetenschappelijke revolutie
Westerse wortels in de Grieks-Romeinse wereld.
Neem het onderstaande schema over en vul het in aan de hand van 6.3
De tijd van regenten en vorsten
September 2013 – 5 vwo – van der Capellen
17de eeuw: Wetenschappelijke revolutie
De geschiedenis van de geneeskunde
3 manieren Onderzoeken hoe iets werkt Experimenten Anthonie van Leeuwenhoek.
Goed voorbereid naar de Pabo!
Renaissance Geïnspireerd door de Oudheid Invloed op: - Kunst
Goed voorbereid naar de Pabo!
Wetenschappelijke revolutie
Wat moet je weten aan het eind van de les?
De 3 revoluties.
Renaissance en Opstand
Tijd van de ontdekkers en hervormers ( ) -H-Het ontstaan van de Renaissance -D-De ontdekking van Amerika en andere ontdekkingsreizen -D-De hervorming.
Wetenschappelijke Revolutie, Verlichting en Franse Revolutie
H6 Regenten en vorsten§6.4 De wetenschappelijke Revolutie Wat moet je weten aan het einde van de les? -Wanneer er voor de eerste keer aan wetenschappelijk.
Context 4 Verlichtingsideeën en de democratische revoluties
Wetenschap-pelijke methode Kritisch Empirisme
Wat moet je weten aan het eind van de les? Wat de Gouden Eeuw is (met jaartallen) Waarom het een economische bloeiperiode was Waarom het een wetenschappelijke.
Hendrik Asper Hieke Huistra Tiemen Cocquyt
Ook bloei in de republiek op gebied van:
Regenten en vorsten H7.3 DE WETENSCHAPPELIJKE REVOLUTIE.
Ook bloei in de republiek op gebied van: Wetenschap Kunst Filosofie.
Beeld van het heelal in de oudheid. Dit beeld paste ook bij het Christendom.
Topnerd Tycho Reis naar de ruimte.
Wetenschap. Hugo de Groot filmpje Was een Nederlands rechtsgeleerde en schrijver. Hij ging op zijn 11 e studeren aan de Universiteit van Leiden. Gevangen.
Hoofdstuk 5 ‘veranderend wereldbeeld’
Regenten en vorsten 3.4 Stedelijke cultuur in Nederland
Regenten en vorsten 3.2 Nederland en Europa
Tijdvak 7 De tijd van pruiken en revoluties
Wetenschap en politiek in de Griekse stadstaat
Regenten en vorsten 2.1 Machthebbers in Europa
Paragraaf 7.2 Burgerlijke cultuur en hofcultuur
Hoofdstuk 1 Jagers en Boeren.
Cursus 1.4 Tien Tijdvakken Klas 1 BK Lesweek 1
Cursus 1.4 Tien Tijdvakken Klas 1 KGT Lesweek 2
Wetenschappelijk denken Oudheid Filosofisch denken
Paragraaf 5.2 Europeanen ontdekken de wereld Vroegmoderne tijd
Regenten en vorsten 3.1 Machthebbers in Europa
Pruiken en revoluties 3.1 De pruikentijd
Pruiken en revoluties 4.1 De pruikentijd
Hoofdstuk 9 De economische sprong van Europa
Paragraaf 7.3 De wetenschappelijke revolutie
Regenten en vorsten 2.2 De Gouden Eeuw
Regenten en vorsten 2.4 Stedelijke cultuur in Nederland
Regenten en vorsten 3.6 De wereld van Pocahontas
Regenten en vorsten 3.5 Wetenschap en techniek
Tijd van pruiken en revoluties 1700 – 1800
1. Bestaan er slechte uitvindingen?
De WEtenscHappelijke revolutie
Cursus 3.3 Hoe zijn rechten en plichten geregeld? Klas 2 BK Lesweek 3
Cursus 3.2 Hoe verloren vorsten hun macht Klas 2 BK Lesweek 4
Ontdekkingen in de tijd van pruiken en revoluties
Cursus 3.3 Hoe zijn rechten en plichten geregeld? Klas 2 KGT Lesweek 3
Cursus 3.2 Hoe verloren vorsten hun macht Klas 2 KGT Lesweek 6
Ontdekkingsreizen en hun gevolgen - Slachtoffers
Thema 8: hoe vrij ben jij? Blok 1: Franse volk eist vrijheid
§6.2 Nederland en Europa In deze presentatie leer je over:
§6.4 De Nederlandse Goude Eeuw
Transcript van de presentatie:

Regenten en vorsten 2.5 Wetenschap en techniek Hoofdstuk 2 Regenten en vorsten 2.5 Wetenschap en techniek

Wat gaan we doen vandaag? Maken samenvatting § 2.5 Wetenschap en techniek Maken alle vragen in het werkboek van hoofdstuk 2 §2.1 t/m §2.5 Kan je niet zelfstandig werken dan krijg je als extra taak: Houd een presentatie over een uitvinding uit de 17e eeuw.

Vragen bij § 2.5 Wat bedoelen we met de wetenschappelijke revolutie? Noem 3 Belangrijke 17e eeuwse wetenschappers en hun belangrijkste uitvinding. Noem een praktisch gevolg van de wetenschappelijke revolutie.

Oude kennis en nieuw onderzoek Tot de 17e eeuw baseerden Europeanen hun kennis van de wereld en het heelal op de Bijbel en teksten uit de oudheid. In de 17e eeuw gingen wetenschappers zelf onderzoek doen. Ze namen proeven, deden waarnemingen en dachten logisch na.

Het kenmerkend aspect Het wetenschappelijk onderzoek leidde tot zoveel nieuwe ontdekkingen dat er sprake was van een wetenschappelijke revolutie. Newton ontdekte dat de natuur werkt volgens vaste regels die je kunt onderzoeken en begrijpen. De wetenschappelijke revolutie is een kenmerkend aspect van de tijd van regenten en vorsten.

De wetenschappelijke revolutie had praktische gevolgen. Er werden uitvindingen gedaan die gebruikt werden door legers en in de scheepvaart. Regeringen gingen de wetenschap steunen.

Belangrijke 17e eeuwse wetenschappers Enkele bekende buitenlandse uitvinders zijn: Galileo Galilei: de aarde draait om de zon Isaac Newton: de wet van de zwaartekracht Enkele bekende Nederlandse uitvinders zijn: Anthonie van Leeuwenhoek: ontdekte micro-organismen met microscoop Christiaan Huygens: eerste precies lopende klok Jan Adriaanszoon Leeghwater: verbeterde molentechniek

De Franse koning Lodewijk XIV bezoekt in 1671 de academie der wetenschappen die hij zelf oprichtte.