Regenten en vorsten 2.5 Wetenschap en techniek Hoofdstuk 2 Regenten en vorsten 2.5 Wetenschap en techniek
Wat gaan we doen vandaag? Maken samenvatting § 2.5 Wetenschap en techniek Maken alle vragen in het werkboek van hoofdstuk 2 §2.1 t/m §2.5 Kan je niet zelfstandig werken dan krijg je als extra taak: Houd een presentatie over een uitvinding uit de 17e eeuw.
Vragen bij § 2.5 Wat bedoelen we met de wetenschappelijke revolutie? Noem 3 Belangrijke 17e eeuwse wetenschappers en hun belangrijkste uitvinding. Noem een praktisch gevolg van de wetenschappelijke revolutie.
Oude kennis en nieuw onderzoek Tot de 17e eeuw baseerden Europeanen hun kennis van de wereld en het heelal op de Bijbel en teksten uit de oudheid. In de 17e eeuw gingen wetenschappers zelf onderzoek doen. Ze namen proeven, deden waarnemingen en dachten logisch na.
Het kenmerkend aspect Het wetenschappelijk onderzoek leidde tot zoveel nieuwe ontdekkingen dat er sprake was van een wetenschappelijke revolutie. Newton ontdekte dat de natuur werkt volgens vaste regels die je kunt onderzoeken en begrijpen. De wetenschappelijke revolutie is een kenmerkend aspect van de tijd van regenten en vorsten.
De wetenschappelijke revolutie had praktische gevolgen. Er werden uitvindingen gedaan die gebruikt werden door legers en in de scheepvaart. Regeringen gingen de wetenschap steunen.
Belangrijke 17e eeuwse wetenschappers Enkele bekende buitenlandse uitvinders zijn: Galileo Galilei: de aarde draait om de zon Isaac Newton: de wet van de zwaartekracht Enkele bekende Nederlandse uitvinders zijn: Anthonie van Leeuwenhoek: ontdekte micro-organismen met microscoop Christiaan Huygens: eerste precies lopende klok Jan Adriaanszoon Leeghwater: verbeterde molentechniek
De Franse koning Lodewijk XIV bezoekt in 1671 de academie der wetenschappen die hij zelf oprichtte.