Waarom meten we niet hetzelfde bij herhaling van de meting?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Systematische literatuurstudie in elektronische databanken met behulp van elektronische attenderingen Jan Bollansée Altus-seminarie Groep T, Campus Vesalius.
Advertisements

Natuurkunde H4: M.Prickaerts
Het NAP versie 2 Normaal Amsterdams Peil
Aflezen van analoge en digitale meetinstrumenten
Van de mug en de olifant? SKML Gebruikersdag Sectie Algemene Chemie 22 mei 2008 Marjolein Doesburg-van Kleffens Klinisch chemicus Laboratorium Maasziekenhuis.
NASK – WAARNEMEN VS METEN EN MEETONNAUWKEURIGHEID
Het weer.
K3 Vectoren Na de les weet je: Wat een vector is
Betrouwbaarheidsanalyse van stofbalansen Hella PomariusWaterschap Rivierenland Beleidsafdeling Water Team Wateradvies Carlijn BakDeltares 2 februari 2010.
Kwaliteitscontroles Waarom? Gaat altijd al goed
Tabellen Metingen schrijf je meestal op in een tabel
Welkom in klas 4V Docent: R. Majewski
Digitale overzetting van beweging The mosFET strikes back.
NASK – WAARNEMEN VS METEN EN MEETONNAUWKEURIGHEID
Flow controle Keuzes maken. Het if-statement Soms moet code alleen in bepaalde situaties uit gevoerd worden Hiervoor heeft C de if-else constructie: if(voorwaarde1){
Hoofdstuk 1 Basisvaardigheden.
Meetonzekerheden In de natuurkunde moet je vaak een grootheid meten
Meetnauwkeurigheid opgave 1
Rekenen met procenten.
Performance management Retailmanagement hoofdstuk 7, paragraaf beoordeeld worden.
Wat geloof jij? Hoe kijk jij?
Kwadratische vergelijkingen
Varianties bij replicatie (herhaald testen)
Betrouwbaarheid.
Validiteit.
Handleiding Interactieve versie mbv DSB Onderwerp 5 – Stedelingen.
Nauwkeurigheid bij Practica
Visie & Strategie.
Instructie Programmeren Task 3 5JJ70. Task 3.1: MIPS Rating Volg de beschrijving in de opdracht om het aantal assembly instructies in de loop uit te vinden.
Toveren met kommagetallen
In de weer voor het klimaat
Oberservatie van bruggers
Theresialyceum. OriëntatieTheorievormingOntwerpplanExperimentVerwerkingRapportagePresentatie Onderzoekscyclus Experiment.
hoe kun je krachten grafisch ontbinden?
Grammatica zinsdelen H1 t/m H6
Hoe uitdagend te ontwerpen met het CLU model voor duurzaam ontwerpen.
VALIDATIE VAN EEN PHADIA 250-SYSTEEM VOOR DE BEPALING VAN TRYPTASE Naam: Christiaens Céline Afstudeerrichting: Medische Laboratoriumtechnologie Stageplaats:
Wiskunde voor Engineering HU / Boswell Bèta 11 augustus.
Recht op leerlingenvervoer:
“Statistiek, is dat moeilijk?”
Herhalen schaal Schaal is een verhouding.
Foutieve samentrekking
Wat is algebra? Rekenen is het werken met getallen. Er zijn vier hoofdbewerkingen: optellen, aftrekken, vermenigvuldigen en delen. Verder ken je de bewerkingen.
Alleen toevallige variaties
Herhalen schaal Schaal is een verhouding.
Gegevens verzamelen Statistiek gaat over het verzamelen en verwerken van data (gegevens ) Data zijn vaak gespreid: -mensen hebben verschillende lengtes.
Wat doe je met twee onnauwkeurigheden?
Wat zegt een steekproef?
Werken met verslavingsproblematiek. Les 1
Wat is het grootste getal
De waarde van Zorgkaart Nederland
Controlekaarten Industrie
Les 5 Vermenigvuldigen en delen
Alleen toevallige variaties
Afronden Hoe moet je statistisch afronden? nr gehalte (mg /100g) 1
LOB 14. Hoe leer jij het beste?
De luchtballon discussiespel.
NASK – WAARNEMEN VS METEN EN MEETONNAUWKEURIGHEID
Kan je zelf een geschikte schaalverdeling maken
3 vmbo-KGT Samenvatting Hoofdstuk 10
Info 2 Vereenvoudigen van breuken M A R T X I © André Snijers W K U N
Binaire getallen 1. binair → decimaal 2. decimaal → binair.
Voorkennis Wiskunde Les 4 Hoofdstuk 1: §1.1 t/m 1.3.
Hoofdstuk 5- les 2 Toonhoogte.
Voorkennis Wiskunde Les 7 Hoofdstuk 2/3: §2.5, 3.1 en 3.2.
Deskundigheidsbevordering
in gasvormige emissies
Gehele getallen vermenigvuldigen en delen
Soms handig om priemgetallen te gebruiken.
Transcript van de presentatie:

Waarom meten we niet hetzelfde bij herhaling van de meting? Invloeden op 2 manieren toevallige meetfouten (eigenlijk meetonzekerheid) bepalen de precisie van een meting of uitslag 2. systematische meetfouten bepalen de juistheid van een meting of uitslag

Waarom meten we niet hetzelfde bij herhaling van de meting? Toevallige meetfouten voorbeelden …………………… Systematische meetfouten voorbeelden ……………………

Meetonzekerheid getal Hoe goed lees je af? Afleesonnauwkeurigheid Hoe goed is het instrument? Instrumentonnauwkeurigheid

Afleesonnauwkeurigheid 25,5 25,4 T = 25,7 25,6 25,8 Lees af Maak een schatting van de afleesonnauwkeurigheid 0,3 afleesonnauwkeurigheid = 0,2 0.4 0,5 Toevallig of systematisch?

Instrumentonnauwkeurigheid Staat op het instrument Staat in de manual ½ schaaldeel (analoog) 1 schaaldeel Instrumentonnauwkeurigheid = 1 ºC Toevallig of systematisch?

Meerdere onnauwkeurigheden T = 25,7 ºC afleesonnauwkeurigheid = 0,4 ºC Instrumentonnauwkeurigheid = 1 ºC Hoe vertalen we dit naar T = 25,7 ± ……ºC? Wordt vervolgd

Les voor de analist: altijd kalm blijven