Terugkoppeling herijkingswensen
Agenda Welkom Samenstelling + taakverdeling kerngroep Herijking kennisbasis Proces: werkwijze kerngroep Product: herijkingswensen kennisbasis Profieldelen kennisbasis Afsluiting
1. Welkom
2. Samenstelling Marjan de Groot-Reuvekamp (Fontys Pabo Den Bosch) Ronald Stroo (Pabo Hogeschool Leiden) Anja Sinnige (Pabo Hanzehogeschool Groningen) Almut Sommer (hogeschool Ipabo A’dam/Alkmaar) Almut is voorzitter kerngroep Marjan en Ronald gaan kennisbasis GS schrijven
3. Herijking kennisbasis geschiedenis Proces: werkwijze kerngroep April: één middag waarop de aangeleverde herijkingswensen door de kerngroep zijn geïnventariseerd, taken zijn verdeeld, discussies zijn gevoerd over mogelijke aanpassingen April/mei: raadplegen van externen, uitwisseling via de mail, aanpassen van de teksten
3. Herijking kennisbasis geschiedenis Extern geraadpleegd: Carla van Boxtel Jannet van Drie Arie Wilschut Barend van Heusden Cees van der Kooij Ton van der Schans Intern geraadpleegd: De vakdocenten van de opleidingen tijdens de peerreviews
3. Herijking Kennisbasis geschiedenis Product: herijkingswensen kennisbasis de punten uit het schema op p. 31 komen onvoldoende terug in de tekst van het kerndeel, men vraagt zich af waarom er naast de kernconcepten nog een aparte kolom concepten is bepaalde punten kunnen korter worden geformuleerd, namelijk 1.1; 2.1 en gehele punt 4 punten over historisch tijdsbesef en historisch denken en redeneren aanpassen aan de laatste stand van de wetenschap (onderzoek Marjan de Groot-Reuvekamp, Carla van Boxtel, Jannet van Drie) De nieuwe tekst van de kennisbasis printen en uitdelen aan de deelnemers, even leespauze inlassen en daarna uitwisselen
specifieke aandacht voor de didactische werkwijzen bij het vak geschiedenis (specifieke leerkrachtvaardigheden) aandacht voor educaties van het profieldeel verplaatsen naar het kerndeel Verwijzingen naar recentere publicaties
Feedback vaststellingscommissie Duidelijke uitwerking van de herijkingswensen; voorstellen lijken beperkt te blijven tot een aanpassing van maximaal 10% van het curriculum. Link met/naar cultuur- en erfgoededucatie wordt gemaakt door erfgoed expliciet te benoemen – kan uiteindelijk tekstueel stevig(er) aan worden gezet. Inhoudelijke keuzen kunnen worden gevolgd; gevraagd wordt wel om een expliciete koppeling te maken tussen historisch redeneren en het vak Nederlands. De vraag wordt gesteld naar de plaats van (kennis hebben van/over) staatsinrichting binnen de kennisbasis geschiedenis: dit als een verdere uitwerking van (democratisch) burgerschap, zoals opgenomen in de kennisbasis generiek.
4. Mogelijke inhoud gezamenlijke inleiding zaakvakken overeenkomsten met de kennisbases aardrijkskunde en natuur & techniek educaties (als burgerschap) aandacht voor didactische werkwijzen zoals: onderzoekend en ontwerpend leren omgevingsonderwijs hogere orde-denkopdrachten multiperspectiviteit …
5. Profieldelen kennisbases De vraag ligt voor op welke wijze de profieldelen vorm en inhoud kunnen worden gegeven. Weet dat er in een preambule wordt aangegeven waar in de profieldelen ten minste aandacht aan moet worden besteed, zoals aan onderzoeksvaardigheden. Mogelijke scenario’s: Afzonderlijke profieldelen per kennisbasis/vak Vrije invulling van de profieldelen door de afzonderlijke pabo’s Invulling op basis van op te leiden specialismen voor het primair onderwijs, zoals bijvoorbeeld de rekencoördinator en de cultuurcoördinator …
6. Afsluiting