Terugkoppeling herijkingswensen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

Arjen Scholten, BSA Kees Broekhof, Sardes
Hogere denkvaardigheden
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
Thinkquest2 versie 2013 info: vanaf februari 2013.
Profielkeuze 4 havo 17 februari 2014.
Stand van zaken WAK 2 – Pabo Jan Haan. Kennisbases  juni interne legitimering door vakdocenten pabo’s;  juli verwerking opmerkingen interne legitimering.
Vervolgbijeenkomst 3 Feedback geven
Richtlijnen voor het indienen van begrippensets & vocabulaires Dennis Krukkert, 10 mei 2012 Mogelijk gemaakt door:
25 januari 2013 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur januari 2013 universitair onderwijscentrum groningen dag.
Informatieavond schooljaar groep geel en oranje
“De valkuil(en) van een richtlijn in de praktijk”
Samen kennis genereren: Collegeopdracht Wikipedia Prof. dr. Paul van Tongeren, Jorrit Kiel, Anco Peeters.
OPLEIDINGENAVOND Jacob van Liesveldt
Keuzebegeleiding VWO VWO 3 gaat kiezen !!!
OPLEIDINGENAVOND Jacob van Liesveldt
Informatie-avond vakkenpakketkeuze klas 3
PRESENTATIE ONTWIKKELING NIVEAU 4 OPLEIDING. Wat hebben wij tot nu toe gedaan Er zijn drie bijeenkomsten geweest met docenten Mondriaan, Haagse Hogeschool,
MODE EN DESIGN & PRESENTEREN EN STYLING
Richtlijnen voor de casustoets
Presentatie Fontys Pabo Limburg 30 november jaar 4C-ID model
VWO 3 Profielkeuze 6 januari 2015.
1 PROFIELKEUZE 4 HAVOOSCAR ROMERO 11 oktober 2011.
Hoe ziet jouw droomschool eruit?
Social work Week 2.
Van receptuur naar referentie Nieuwe kwalificatiedossiers bieden houvast en ruimte Peter Cras, procesmanager kwalificatiestructuur, mei 2006.
Teachers Teaching with Technology™ Bouwen van dynamische modellen voor de Nspire 1 Cathy Baars Jaco Scheer.
Profielkeuze 4 havo 17 februari Agenda opening conrector profielkeuze met de mentor in de klas.
Januari Kiezen voor de toekomst! Kiezen voor de toekomst! 2 e fase HAVO.
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
Op weg naar een design for all? UNIVERSEEL ONTWERP IN DE KLAS 1.
Mannen op de pabo en in het onderwijs. Wat cijfers Landelijk in primair onderwijs Veel meer vrouwelijke leerkrachten Landelijk op pabo’s Verhouding man-
Ontwerpen van 3D lesmateriaal voor biologie Ecent conferentie 20 mei 2015 Dirk Jan Boerwinkel Freudenthal Instituut voor Didactiek van Wiskunde en Natuurwetenschappen.
VOORLICHTINGSAVOND TL 3. PROGRAMMA PLENAIR EXAMENPROGRAMMA PTA VOORBEELDEN VAN PTA VRAGEN VAN OUDERS MENTOREN BEGELEIDING CONTACTEN INDIVIDUELE VRAGEN.
Portfolio anno 2016: wat moet er anders? Ben Tomlow Leonora Louter Twan van Lieshout Tom Olsthoorn.
Welkom! Workshop AIT en samenwerking opleidingen voor toekomstige professionals Gontien Wetselaar Marjan Hoogland Margaret van Ruitenbeek.
Handboeken in de praktijk Frans Smit – Gemeente Meppel.
Structuur onderwijs. Uitgangspunten algemeen Keuzes worden gemaakt binnen het kader van loopbaan oriëntatie Concept lessentabel lijkt goedgekeurd te worden.
Inhuur van derden in Dongeradeel: omvang, bekostiging, procedures, verantwoording Rekenkamercommissie Noordoost Fryslân.
Landelijke kennistoetsen in het onderwijs van de instelling Workshop tijdens Studiedag VH toetsing en externe validering Driebergen,12 december 2013 Roger.
Profielkeuze; voorlichting en begeleiding Havo onderbouw
Opleidingscommissie Hanzehogeschool Groningen
Voorlichtingsavond 2e fase en profielkeuze
Cultuureducatie, W&T en wereldoriëntatie
Terugkoppeling herijkingswensen
Landelijke pabo kennisdeelmiddag
Terugkoppeling herijkingswensen
Inleiding, stand van zaken COINS2.o
De canon van Nederland basismodule basisonderwijs
Een vergadering organiseren
Kennis delen.
Deel 4: Spreken en gesprekken
Terugkoppeling herijkingswensen
Kennisbasis Bewegingsonderwijs.
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
Themagroep ICT en de lerarenopleider
Informatieavond Profielkeuze
Voorlichtingsavond profielkeuze
Terugkoppeling herijkingswensen
Vergadering Personeelsdienst
Functioneel beheer middag
Informatie- en bedankavond De Schare juni 2018
Excursiedidactiek Radboud Docenten Academie
HBO Netwerk Ruimtelijke Adaptatie
Keuzebegeleiding 3 havo/vwo Welkom op deze ouderavond!
Informatieavond 2 mavo 2019 Welkom Voorstellen Decaan Mentoren
Informatieavond Profielkeuze
Van receptuur naar referentie
School & Jobs Kesteren Netwerk voor beter voorbereidend beroepsonderwijs dat nauw aansluit bij de vraag van de plaatselijke arbeidsmarkt
Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend) leraren.
Transcript van de presentatie:

Terugkoppeling herijkingswensen

Agenda Welkom Samenstelling + taakverdeling kerngroep Herijking kennisbasis Proces: werkwijze kerngroep Product: herijkingswensen kennisbasis Profieldelen kennisbasis Afsluiting

1. Welkom

2. Samenstelling Marjan de Groot-Reuvekamp (Fontys Pabo Den Bosch) Ronald Stroo (Pabo Hogeschool Leiden) Anja Sinnige (Pabo Hanzehogeschool Groningen) Almut Sommer (hogeschool Ipabo A’dam/Alkmaar) Almut is voorzitter kerngroep Marjan en Ronald gaan kennisbasis GS schrijven

3. Herijking kennisbasis geschiedenis Proces: werkwijze kerngroep April: één middag waarop de aangeleverde herijkingswensen door de kerngroep zijn geïnventariseerd, taken zijn verdeeld, discussies zijn gevoerd over mogelijke aanpassingen April/mei: raadplegen van externen, uitwisseling via de mail, aanpassen van de teksten

3. Herijking kennisbasis geschiedenis Extern geraadpleegd: Carla van Boxtel Jannet van Drie Arie Wilschut Barend van Heusden Cees van der Kooij Ton van der Schans Intern geraadpleegd: De vakdocenten van de opleidingen tijdens de peerreviews

3. Herijking Kennisbasis geschiedenis Product: herijkingswensen kennisbasis de punten uit het schema op p. 31 komen onvoldoende terug in de tekst van het kerndeel, men vraagt zich af waarom er naast de kernconcepten nog een aparte kolom concepten is bepaalde punten kunnen korter worden geformuleerd, namelijk 1.1; 2.1 en gehele punt 4 punten over historisch tijdsbesef en historisch denken en redeneren aanpassen aan de laatste stand van de wetenschap (onderzoek Marjan de Groot-Reuvekamp, Carla van Boxtel, Jannet van Drie) De nieuwe tekst van de kennisbasis printen en uitdelen aan de deelnemers, even leespauze inlassen en daarna uitwisselen

specifieke aandacht voor de didactische werkwijzen bij het vak geschiedenis (specifieke leerkrachtvaardigheden) aandacht voor educaties van het profieldeel verplaatsen naar het kerndeel Verwijzingen naar recentere publicaties

Feedback vaststellingscommissie Duidelijke uitwerking van de herijkingswensen; voorstellen lijken beperkt te blijven tot een aanpassing van maximaal 10% van het curriculum. Link met/naar cultuur- en erfgoededucatie wordt gemaakt door erfgoed expliciet te benoemen – kan uiteindelijk tekstueel stevig(er) aan worden gezet. Inhoudelijke keuzen kunnen worden gevolgd; gevraagd wordt wel om een expliciete koppeling te maken tussen historisch redeneren en het vak Nederlands. De vraag wordt gesteld naar de plaats van (kennis hebben van/over) staatsinrichting binnen de kennisbasis geschiedenis: dit als een verdere uitwerking van (democratisch) burgerschap, zoals opgenomen in de kennisbasis generiek.  

4. Mogelijke inhoud gezamenlijke inleiding zaakvakken overeenkomsten met de kennisbases aardrijkskunde en natuur & techniek educaties (als burgerschap) aandacht voor didactische werkwijzen zoals: onderzoekend en ontwerpend leren omgevingsonderwijs hogere orde-denkopdrachten multiperspectiviteit …

5. Profieldelen kennisbases De vraag ligt voor op welke wijze de profieldelen vorm en inhoud kunnen worden gegeven. Weet dat er in een preambule wordt aangegeven waar in de profieldelen ten minste aandacht aan moet worden besteed, zoals aan onderzoeksvaardigheden. Mogelijke scenario’s: Afzonderlijke profieldelen per kennisbasis/vak Vrije invulling van de profieldelen door de afzonderlijke pabo’s Invulling op basis van op te leiden specialismen voor het primair onderwijs, zoals bijvoorbeeld de rekencoördinator en de cultuurcoördinator …

6. Afsluiting