Terugkoppeling herijkingswensen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De relatie tussen visie doelstellingen toetsing leertrajecten Een “innige band” !
Advertisements

Special Interest Group SIG EduStandaard ES Werkgroep Metadata WG MD maart 2013 Mogelijk gemaakt door:
Hogere denkvaardigheden
Kennisbasis voor de schoolvakken. NRC weekblad.
Het Onderwijs Begrippenkader (OBK) - een introductie
Tussendoelen in de praktijk van groep 1/2
Nieuwe media in het onderwijs: wat brengt de toekomst. prof. dr
Inleiding Regionale Stuurgroep
Leerplan in beeld Inhouden Doelen en Niveaus
De kwaliteit van het aardrijkskundeonderwijs op de pabo
Samen kennis genereren: Collegeopdracht Wikipedia Prof. dr. Paul van Tongeren, Jorrit Kiel, Anco Peeters.
Carrouselbijeenkomst Rekenen en taal Doorlopende leerlijnen Wilma Willems – 14 april 2010.
Klik hier om ondertitel te maken Klik hier om een titel te maken.
Met de Kennisbasis in zee!
Hoe bepaal ik de kwaliteit van cultuuronderwijs? jorien schulten & piet hagenaars.
Samenhangend onderwijs in de natuurwetenschappen en wiskunde binnen de profielen?
Module ‘Ouderbetrokkenheid’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 1 Pascal van Schajik
Het samenbrengen van taal- en leesvaardigheid en kunst- en cultuureducatie in Noord-Brabant ten behoeve van de omgang met de 21 e eeuwse vaardigheden in.
Improving Mental Health by Sharing Knowledge Themacertificaat Welbevinden en Sociale Veiligheid Marjolein Keij, Jeroen Lammers 21 oktober, 2015.
Bijeenkomst September 2015
WELKOM VAKDIACTIEK PEDAGOGIEK 1.1
Referentiekader rekenen. Uit: /
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo. Waarom vernieuwing? Adviezen uit het veld (Vmbo herkend) Ruim 10 jaar vmbo: context is veranderd Vervolgonderwijs.
Mei 2013 Welkom 19.15u: Inloop met koffie/thee 19.30u: Opening en presentatie 19.45u: Vragenronde 20.00u: Presentatie clusters 21.00u: Tips en tops 21.15u:
Welkom. Vroeger en nu Ontwikkelingen in vogelvlucht Eindtermgericht onderwijs Veelal projectmatig, onderwijs en examinering richt zich op samenhangend.
Innovatief onderwijs Basisschool Klinkers Waar leren betekenis krijgt voor kinderen Gastcollege PABO Tilburg 26 maart 2010.
Studiemiddag vakdidactiek/opleidingsdidactiek PTH Windesheim 3 december Verzorgd door ECENT/OTIB Op uitnodiging van Theo Last en Wim Sterken n Peter Smulders.
Grenzen verleggen door talentgericht werken in de klas! In opdracht van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap wordt er hard gewerkt aan de.
Referentiekader rekenen. Uit: /
Lessen in de 21 e eeuw een workshop i.h.k. van de Conferentie vakvernieuwingen ECENT 4 juni 2010 Frank Seller: Stuurgroep Nieuwe Scheikunde John Hukom:
Cursus Curriculumontwerp burgerschap mbo Marjolein Haandrikman 7 november 2012.
Ontwerpen van 3D lesmateriaal voor biologie Ecent conferentie 20 mei 2015 Dirk Jan Boerwinkel Freudenthal Instituut voor Didactiek van Wiskunde en Natuurwetenschappen.
VAD bijeenkomst 1.2. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom 2.Huishoudelijke mededelingen 3.Test kwalificatie dossier 4.Terugblik en bespreken thuisopdrachten.
Schoolplan Een verdere uitwerking van onze visie op toekomstig leren.
“Van kwaliteitsagenda PO naar kennis- en onderzoeksplatform Interactum” Interactumdag 8 april 2011.
VAKDIDACTIEK PEDAGOGIEK Bijeenkomst 2.1 Kopopleiding – Vakdidactiek Docent: Sanne van Kessel.
AOS docentonderzoek bijeenkomst 8 Dataverzameling: Eigen instrumenten, ontwerp.
ICC Module Dans op School Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / instelling.
ICC Module Drama op School Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / Instelling.
Bijeenkomst 1.2 Vakdidactiek. Inhoud bijeenkomst 1.2  Themabijeenkomsten vanmorgen  Doelen voor vandaag  Einddoelen  Uitleg leertaak 1 + opdrachten.
Plan van Aanpak Toptalenten Regionale talentnetwerken po en vo Startbijeenkomst Top Talenten Stimuleren in het Noorden.
ICC Module Muziek op School Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / instelling.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Onderwijsveranderingen in Nederland Glazen bol 2.0 ? Fred Verboon 19 mei 2016.
Parallelsessies 1: Focus op praktijk Overdracht vve - po in de praktijk Hoe wordt er aan de doorgaande leerlijn van voorschoolse educatie naar het primair.
Een doorlopende leerlijn van VVE naar PO Hoe wordt er aan de doorgaande leerlijn van voorschoolse educatie naar het primair onderwijs vormgegeven? Door:
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Computational Thinking in het curriculum Utrecht, 25 mei 2016 Allard Strijker.
Dienstverlening & Producten: een nieuw profiel op het VMBO ondernemend duurzaam innovatief.
Vorm en Ambacht in relatie tot Dienstverlening en Producten
PWS = de eindscriptie van de havo
Terugkoppeling herijkingswensen
Terugkoppeling herijkingswensen
Bijeenkomst taskforce 18 september
Altijd in ontwikkeling Altijd in verbinding
Altijd in ontwikkeling Altijd in verbinding
Terugkoppeling herijkingswensen
als basis voor een vernieuwde didactiek op de Copernicus
ICT-basisvaardigheden & woordenschat
Curriculum.nu: veranderingen in het (economie)onderwijs
Rekenen en wiskunde op Het Segment
Terugkoppeling herijkingswensen
Curriculum.nu: veranderingen in het (economie)onderwijs
Taken en verantwoordelijkheden LOB-Specialist (decaan/LOB-coördinator)
Excursiedidactiek Radboud Docenten Academie
Clusterdidactiek Gamma
Visie op het economieonderwijs
Vmbo GT op de Passie Sneak Peek 21 november 2018
Curriculum.nu: veranderingen in het (economie)onderwijs
Programma Introductie van jezelf Samen voor een nieuw curriculum
Onderwijsraad Een nieuw perspectief op het leraarschap
Transcript van de presentatie:

Terugkoppeling herijkingswensen

Agenda Welkom Samenstelling + taakverdeling kerngroep Herijking kennisbasis Proces: werkwijze kerngroep Product: herijkingswensen kennisbasis Profieldelen kennisbasis Afsluiting

1. Welkom

2. Samenstelling + taakverdeling kerngroep Jos van Dijk (Driestar-Educatief) Rinske Kabout-Drenth (Windesheim) Rianne Tolsma (Iselinge) Hans Broere (HU-Instituut Theo Thijssen) – vz.

Opdracht kerngroep mbt herrijking Checklist vaststellingscommissie Op welke wijze is de input vanuit de diverse geraadpleegde stakeholders in de herijkingswensen verwerkt (geaccepteerd dan wel afgewezen)? Op welke wijze is de samenhang met andere kennisbases geborgd? Is het geheel passend voor niveau bachelor (NLQF-6)? Blijven de inhoudelijke veranderingen voor het curriculum beperkt tot 10%? Bevat het voorstel richtlijnen voor de aanpassing van de inhoud (kennis, vaardigheid, vakdidactiek)? Kunnen de richtlijnen direct door de schrijfgroep worden vertaald in de te herschrijven kennisbasis?

Herijking kennisbasis Proces: werkwijze kerngroep Bijeenkomst 1 (april): Inventarisatie herijkingswensen / bundeling van inhoudelijke punten Taakverdeling mbt legitimering (benadering stakeholders intern/extern, relevante bronnen) Bijeenkomst 2 (mei) - Opbrengsten mbt legitimering

Herijkingswensen kennisbasis Product: herijkingswensen kennisbasis Aan de hand van de volgende vragen: (Wat wordt gehandhaafd?) Wat wordt verwijderd? Wat wordt tekstueel aangepast? Wat wordt toegevoegd?

Herijkingswensen kennisbasis – algemene punten Inleidende tekst  neem ‘Visie op curriculumontwikkeling AK’ (KNAG, 2017) mee! (AK als brugvak) Aardrijkskunde kan op veel vlakken invulling geven aan W&T (vaardigheden, denkwijzen) o.a. Graft, M. van, Klein Tank, M. & Beker, T. (2016) - Wetenschap & technologie in het basis- en speciaal onderwijs Richtinggevend leerplankader bij het leergebied Oriëntatie op jezelf en de wereld. Enschede: SLO

Herijkingswensen kennisbasis – algemene punten Formuleringen meer hogere orde – leren (toepassing) Status contexten / thema’s – invulling hiervan – welke bronnen zijn leidend? Advies: gebruik doorlopende leerlijn PO-VO (SLO, 2013) zorg in kennisbasis ook dat student laat zien dat hij zijn onderwijs inhoudelijk kan verantwoorden/onderbouwen (Bent, 2016, p. 178 / Schnabel, 2016, p. 43)

Herijkingswensen kennisbasis – algemene punten Schema ‘Geografisch besef’: - is abstract (behoefte aan concretisering/toelichting) - is het doel ‘Geografisch besef’ of ‘Goed AK-onderwijs kunnen verzorgen’ – oftewel Ped. Content Knowledge voor AK (Blankman, 2016) - Geografische benadering en ‘big ideas’ integreren!

Herrijkingswensen Talige opmerkingen (zoals bij 1.1 en 2.1) 2. Structuur van het vak 2.1  Geografische benadering hier meer als uitgangspunt 2.2  meer vanuit vakinhoudelijke verdieping en richting toepassing 2.4  Ipv benoemen begrippen als inzetten, toepassen of ontwerpen gebruiken

Herrijkingswensen 3. Het vak en de leerlingen 3.1 plús: ontwikkeling van leerling als (wereld)burger (KNAG, 2017 / Bent, 2016, Onderwijs 2032) 3.2 De student kan preconcepten van kinderen in relatie tot het vak aardrijkskunde signaleren en hierop inspelen om misconcepten in zijn les te voorkomen. 3.3 vragen van kinderen, hun belevingswereld, maar ook actuele gebeurtenissen kunnen gebruiken als uitgangspunt om het geografisch besef van de leerlingen te vergroten. (Catling, S., Martin. F. 2011 & SLO-leerplankader W&T, 2016)

Herrijkingswensen 4. Samenhang met andere vakken 4.1 Kunstzinnige oriëntatie onder 4.2 scharen 4.2 De student kan zijn aardrijkskundeonderwijs voor zowel het jonge als het oude kind op een betekenisvolle manier verbinden met andere vakken en ontwikkelingsgebieden in de basisschool, waaronder taal en rekenen.

Herrijkingswensen 4. Samenhang met andere vakken 4.3 De student kan in zijn aardrijkskundeonderwijs generieke kennis en vaardigheden (waaronder onderzoeks- en ontwerpvaardigheden en 21e eeuwse vaardigheden) en didactische hulpmiddelen (waaronder ICT) inzetten om vakoverstijgend te kunnen werken aan actuele en maatschappelijke vraagstukken. Kopje dekt niet goed de lading

4. Profieldelen kennisbases De vraag ligt voor op welke wijze de profieldelen vorm en inhoud kunnen worden gegeven. Weet dat er in een preambule wordt aangegeven waar in de profieldelen ten minste aandacht aan moet worden besteed, zoals aan onderzoeksvaardigheden. Mogelijke scenario’s: Afzonderlijke profieldelen per kennisbasis/vak Vrije invulling van de profieldelen door de afzonderlijke pabo’s Invulling op basis van op te leiden specialismen voor het primair onderwijs, zoals bijvoorbeeld de rekencoördinator en de cultuurcoördinator …

5. Afsluiting