Onderwijsprojecten vanuit een erfgoed/culturele basis

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Workshop KA 2 Kansrijke partnerschappen in de Volwasseneneducatie
Advertisements

Algemene vorming in het secundair onderwijs van de toekomst
23 mei 2011 Plaats van kunst en cultuur in het secundair onderwijs Willy Sleurs Afdeling Projecten: EVC, Curriculum en Kwalificaties (APECK)
Brochure •Resultaat van een 2-jarig traject •Concept/principes/referentiekader –Nood aan concrete uitwerking in lessentabellen, studierichtingen … •Draagvlak:
KA2 voor de volwasseneneducatie. Strategische partnerschappen (KA2) • Van eenvoudige kleine samenwerking tot grootschalige projecten om innovatieve middelen.
GRUNDTVIG & KA1 14/02/2014. De hoofdlijnen van Erasmus+ DRIE kernacties (key activities): 1.Leermobiliteit voor individuen 2.Samenwerking voor innovatie.
1 Lifelong Learning Programme GRUNDTVIG Multilateral project INTEGRA Integratie kit voor Migranten – Basis taalvaardigheden om te kunnen omgaan met financiële.
1 KM2.0 Bijeenkomst De Praktijk NUON: ‘Hoe gaan we om met vergrijzing?’
Laat de buitenlandstage echt meetellen!
Certificering op Europees niveau overbruggen van de 2e digitale kloof Leo Besemer ECDL Nederland NV.
Eric Holtman Hoofd Xchange, Centrum voor Nieuwe Media.
UNESCO Marieke Brugman 23 november UNESCO ? United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization.
10 STEPS TOWARDS YOUR E-BUSINESS Grundtvig Learning Partnerships Project nr NL1-GRU
Structuur van de opleiding Inhoud profielen Faculteit Psychologie & Educatiewetenschappen ONDERWIJSKUNDE.
Beurzen voor personeel Training Erasmus+ Actielijn 1 - Individuele leermobiliteit Versie november 2013.
Achtergrond Actieplan mobiliteit 2009 Leuven – Louvain-la-Neuve: “In 2020, at least 20% of those graduating in the European Higher Education Area should.
ERASMUS+. GRUNDTVIG ERASMUS + ERASMUS+ : ‘Adult Learning’ Formeel & non-formeel & informeel leren Een Leven Lang Leren.
ZELFEVALUATIE van EUROPESE PROJECTEN
Impact van mobiliteit op individueel en maatschappelijk vlak Shifting from margin to mainstream Inge Piryns 12/11/2012.
Study visit Helsinki 17/10 – 21/10/2011 Better working Skills Through Lifelong Adult Education Chris du Pont.
Maak je diploma begrijpelijk in het buitenland!
Voorontwerp van decreet betreffende de Vlaamse Kwalificatiestructuur Geel 10 maart 2009.
BASICS Nascholing Ondersteuning van vernieuwingstrajecten in scholen en vorming van veranderingsactoren.
CinekidStudio: zelf doen geeft inzicht!. Introductie Games (serious games / cots games) Virtuele werelden Playful digital tools Onderzoek naar het gebruik.
“Let’s talk about you & me”
Europeana Food & Drink Overlegplatform Europeana Vlaanderen Leuven, 5 mei 2014 Greet Draye Centrum Agrarische Geschiedenis.
Het opleidingsprofiel:
Erfgoededucatie in het secundair onderwijs Een HEREDUC studiedag Brussel, 5 oktober 2006.
Pressure Line voert nationale en internationale projecten uit op het gebied van ontwerp, communicatie, promotie en educatie.
Pressure Line is een bureau voor visuele en creatieve communicatie. Onze specialisatie is grafisch ontwerp, maar ook voor opdrachten op het gebied van.
Wat inspireert jou? Wat heb jij nodig om creatief te zijn?
ACQUIRING KEY COMPETENCES THROUGH HERITAGE EDUCATION
EPALE Elektronisch platform voor volwasseneneducatie in Europa
Jaap van Lakerveld Directeur
Europese subsidiemogelijkheden Ellen Hanselman. Leven Lang Leren Programma Wat is het? Wat zijn de mogelijkheden? Waarom deelnemen? Hoe werkt het?
Q-Placements: VET-Enterprise Cooperation Samenwerking Beroepsonderwijs-Bedrijfsleven LLP LDV Transfer of Innovation Project Nr LV1-LEO
International Business College Iets voor uw zoon/dochter?
Morgen is groen bij AOC Oost!
Gedeeld, verbeeld Eindrapport van de commissie onderwijs cultuur.
Opleiding Social Work MWD en SPH= SW Ria Jaspers
Basisvorming Internationale ontwikkelingen Werkseminarie PAV 20 november 2014.
Cultuureducatie in #Onderwijs 2032
De school in Europa - Europa in de school
KA 1 project: BE02-KA Het ontwikkelen van een e-safe e-learning leeromgeving.(platform) Groeien naar een tabletschool Gebruik van tablet.
ERASMUS+ CLIL en Internationalisering. ERASMUS+ : subsidieprogramma.
Studiedag Basisonderwijs Provincie Vlaams-Brabant 12/11/2015 Departement Onderwijs en Vorming WAT IS STEM?
Competenties en skills Verbreding van de horizon of een doodlopende weg? Jumbo Klercq, maart 2015.
Online tool for self eValuatioN of Key Competences in adulT AGE Anja Zonneveld PLATO, Universiteit Leiden Grundtvig Project VINTAGE -online tool for self.
VOLWASSENENEDUCATIE GENT, 27/10/2015 ERASMUS +. ERASMUS VET Volw vorming Volw vorming Hoger Ond School Ond JeugdSport KA1 Nascholing / Leermob.
VOLWASSENENEDUCATIE BRUGGE, 14/01/2016 ERASMUS +.
Inspiratiedag De Bib op School 5 mei 2015 Koen Vandendriessche Hannes Vanhaverbeke.
Amsterdam Airport Schiphol 1 Anne Helsdingen Saskia Brand-Gruwel CELSTEC, OUNL Jeroen van Merriënboer Universiteit Maastricht 26 juni 2009 Project Outreach.
PhD guidance AN INSIGHT INTO THE GUIDANCE PROVIDED TO PHD CANDIDATES by the UM Staff Career Counselling Services and the Staff Development Centre (SDC)
EPALE With the support of the Erasmus+ Programme of the European Union Wat? Voor wie? Waar? Waarom? Hoe? En jullie?
Communicatie & Educatie Variant AMSTEL Instituut.
EPALE electronic platform for adult learning in Europe
Plaatsbepaling in de gemeenschap
Jaap van Lakerveld Directeur
Localizing the SDGs – Brussels, 16/5/2017
KA2 – "The Future Teachter 3
Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling
WELKOM Verdiepingsdag Europees Parlement Ambassador Scholen
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Internationalisering en ICT Mogelijkheden en (nieuwe) initiatieven op de EUR Karen Jager.
Informatieavond Geschiedenis in de bovenbouw
Internationale samenwerking
STRATEGISCHE PARTNERSCHAPPEN
LNO²- congres Naar een gedragen verankering van
 Thematische Netwerk Bijeenkomst voor Erasmus+ coordinatoren Mary Tupan-Wenno Directeur ECHO, Expertisecentrum Diversiteitsbeleid Amersfoort, 11 April.
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

Onderwijsprojecten vanuit een erfgoed/culturele basis Guy Tilkin , Alden Biesen, BE

It takes a village … Ook de “European agenda for culture in a globalised world” wil “het potentieel van cultuur gebruiken als een concrete input voor Levenslang leren ...” Initieel onderwijs + Continu systeem van bijkomende vorming Formeel – non-formeel - informeel leren

8 sleutelcompetenties Communicatie in de moedertaal Communicatie in vreemde talen Wiskundige competentie en basiscompetenties op het gebied van exacte wetenschappen en technologie Digitale competentie Leercompetentie Sociale en burgerschapscompetentie Ontwikkeling van initiatief en ondernemerszin Cultureel bewustzijn en culturele expressie

8ste sleutelcompetentie Cultureel bewustzijn en culturele expressie erkennen het belang van de creatieve expressie van ideeën, ervaringen en emoties in diverse vormen, zoals muziek, podiumkunsten, literatuur en beeldende kunsten. Dit vereist een kennis van het eigen culturele erfgoed maar ook een bewustzijn van de culturele verscheidenheid. Je kan kunst en cultuur zowel smaken als maken.

Erfgoed/cultuur als middel Erfgoed/cultuur is niet alleen een onderwerp in ‘geschiedenis’ of in de vakken kunst en cultuur. Erfgoededucatie is educatie over, voor en door erfgoed. Ontwikkelen van nieuwe competenties door culturele en artistieke activiteiten ... Cultuur als catalisator voor creativiteit in levenslang leren

AQUEDUCT Algemeen doel: Het verbeteren van het verwerven van de LLL transversale sleutelcompetenties op school via erfgoededucatie. Operationeel doel: Het verhogen van de capaciteit van leerkrachten om competentiegericht onderwijs te geven in een erfgoedcontext. Doelgroepen: Docenten, studenten en cursisten van de initiële lerarenopleiding en de nascholing voor leerkrachten basis en lager secundair. Educatieve medewerkers in de erfgoedsector

AQUEDUCT activiteiten & producten Visie op erfgoededucatie en sleutelcompetentieverwerving. Een Europese verzameling goede praktijkvoorbeelden volgens de Aqueduct benadering. Een internationaal training seminar voor de deelnemers die een pilootproject willen starten. Een set publicaties: handboek, leidraad, modules voor de lerarenopleiding. Internationale conferentie en nationale studiedagen. Internationale cursus

AQUEDUCT partners Landcommanderij Alden Biesen (BE) Katholieke Hogeschool Leuven (BE) PLATO, Univ. Leiden (NL) Fundaţia Transilvania Trust (RO) Universitatea Babeş-Bolyai (RO) Istituto Beni Artistici Culturali e Naturali Regione Emilia-Romagna (IT) Małopolski Instytut Kultury (PL) Centre de Culture Européenne St. Jean d’Angély (FR) Pädagogische Hochschule Steiermark (AT)

Heritage Interpretation for Adult Learning

Doel InHerit aims to improve the learning in inspiring heritage contexts through professional staff development for realizing the full potential of Heritage Interpretation for non-formal and informal learning.

Resultaten Competentieprofiel Analyse van training noden Goede praktijk vb van HI training HI curriculum, cursusmateriaal & piloot cursussen Valideren van leerresultaten Handboek, boek & brochure

InHerit Partners Landcommanderij Alden Biesen (BE) Interpret Europe (DE) Faculty of Humanities and Social Sciences, Univ. of Zagreb (HR) Istituto Pangea Onlus (IT) Malopolski Institut Kulturi (PL) PLATO Univ. Leiden (NL) Association for Heritage Interpretation (GB) English Heritage (GB) Swedish Center for Nature Interpretation (SE)

The InHerit competence matrix Areas of competence EQF level Research Planning Personal delivery Media delivery Evaluation Promotion Manage-ment Training 3 G 4 P & M 5 6 P &M 7 8

Vertelkunst en toepassingen Un homme, c’est toujours un conteur d’histoires, il vit entouré de ses histoires et des histoires d’autrui, il voit tout ce qui lui arrive à travers elles; et il cherche à vivre sa vie comme s’il la racontait. (J.P. Sartre)

Toepassingen van vertelkunst (Podium)kunst Onderwijs en training Inclusie – interculturele dialoog Toerisme / erfgoed Publiciteit en promotie Helend vertellen & therapie

Sheherazade sociale competenties en communicatie Geletterdheid, oraliteit, verbale vaardigheden Verbeelding, creativiteit Cultureel bewustzijn en identiteit, Een venster naar de cultuur van een individu. Horen en gehoord worden Sociale vaardigheden Empathie en emotionele geletterdheid

Tales Narratief denken Storytelling als een instrument voor betekenisgeving Storytelling als een instrument voor geheugen Storytelling als identiteit: we zijn onze verhalen

Vertellen in het onderwijs …? Verhalen vertellen Inhoud ‘verhalen’ (storying content) Door leerkrachten en leerlingen Mondelingen en digitale vertelkunst Archimedes, Newton & Jeroen Meus Lerarenopleiding

Badges BADGES for quality learning approaches and validation of non-formal learning in cultural/heritage contexts

Erasmus + KA1: professionele ontwikkeling & mobiliteit KA2: strategische partnerschappen EPOS: www.epos-vlaanderen.be