Paragraaf 3 MODERN IMPERIALISME

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Transport en Infrastructuur
Advertisements

Grote ontdekkingsreizen en hun gevolgen
Paragraaf 4.2 Onafhankelijkheid.
1.2 De wereld wordt kleiner
De eerste mensen Paragraaf 1 Hoofdstuk 2.
Grote ontdekkingsreizen en hun gevolgen
8.6 Het moderne imperialisme
India als opkomend land
AANTEKENINGEN Basisboek Paragraaf 4
Paragraaf 1.4 Bouwen en graven..
De VS worden een wereldmacht
Hoofdstuk 3 De grieken.
Imperialisme 12.
Tijdvak 10: De tijd van televisie en computer
de tijd van burgers en stoommachines
de tijd van burgers en stoommachines
Dekolonisatie.
Modern imperialisme.
Nationalisme in de kolonies
Modern imperialisme.
Paragraaf 7 Steeds meer controle.
Spanningen tussen de grootmachten
Hoofdstuk 1 Par. 10 en 11.
Hoofdstuk 1 Koude Oorlog en dekolonisatie in Indochina
Samenhang en verscheidenheid
Van slow world tot fast world
DE TIJD VAN TELEVISIE EN COMPUTER 1950-nu
8.6 HET MODERNE IMPERIALISME
Kenmerk 40 Twee Wereldoorlogen Les 1 – Oorzaken WO I
Noord-Zuid, West-Rest of Centrum-Periferie
Aardrijkskunde voor de 2e fase VWO 5 en VWO 6. Samenvatting
Aardrijkskunde voor de 2e fase VWO 5 en VWO 6. Samenvatting
Hoofdstuk V: Rome Les 3 - par 2 – Romeinse samenleving
Paragraaf 1: Kolonies inpikken.
Kolonisatie en Dekolonisatie
Veranderend wereldbeeld, 1300 – 1600
Tijd van burgers en stoommachines,
De koloniale relatie tussen Nederland(ers) en Nederlands-Indië
Kenmerkende aspecten Vormen van verzet tegen het West-Europese imperialisme (par. 9.8) De dekolonisatie die een eind maakt aan de westerse hegemonie in.
Tijd van televisie en computer, 1950 – 2010
Europeanen in Amerika, Afrika en Azië
Middeleeuws wereldbeeld
Tijdvak 8: de negentiende eeuw - de industriële revolutie die in de westerse wereld de basis legde voor een industriële samenleving - discussies over de.
H6 Imperialisme §6.3 De verovering van Azië Wat moet je weten aan het eind van de les? Wat de invloed van de VOC was op Indonesië Wat er veranderde voor.
Tijdvak 8: de negentiende eeuw
H6 Imperialisme §6.4 De verovering van Afrika Wat moet je weten aan het eind van de les? Hoe de contacten tussen Europa en Afrika voor 1884 waren Waarom.
Democratie maakt plaats voor fascisme
Slavernij in Europese kolonies
Context 2: Duitsland Les 1 –
De sociale kwestie = het sociale probleem (dat ontstaat door de IR)
H9.3 Het Modern Imperialisme
H5.2 Europeanen ontdekken de wereld
H6 Imperialisme §6.5 Gevolgen van het imperialisme Wat moet je weten aan het eind van de les? Wat de politieke gevolgen voor Europa waren Wat de economische.
Koloniale verleden.
H12.4 Verzet in de Koloniën De Wereld-oorlogen.
De Europese eenwording
Paragraaf 13.6 Globalisering.
Ontdekking en verovering 2.5 Slavernij in Europese kolonies
Tijdvak 9 ‘De tijd van de wereldoorlogen’
Paragraaf 13.4 Noord en Zuid.
De verbreiding van de islam
Paragraaf 2 ‘Nationalisme’
Imperialisme H6 geschiedenis Memo.
Hoofdstuk 9 De economische sprong van Europa
Europa in 1914.
Blok 2 Koffie en suiker Deelvraag:
Sociaal-culturele dimensie:
Einde van de wereldrijken
Ontmoetingen in verre streken
§5.3 De ontdekkingsreizen
Transcript van de presentatie:

Paragraaf 3 MODERN IMPERIALISME Hoofdstuk 9 Paragraaf 3 MODERN IMPERIALISME

Kenmerkend aspect De moderne vorm van imperialisme die verband hield met de industrialisatie Je moet goed weten wat de begrippen: imperialisme en industrialisatie betekenen en dat er tussen beide begrippen een verband is.

Imperialisme Imperialisme = gebieden veroveren / koloniseren (de Romeinen deden het bijv. ook) Modern imperialisme = gebieden veroveren in de moderne tijd (19e eeuw).

Motieven imperialisme: Economische motieven: grondstoffen (voor industrialisatie) + creëren van een afzetmarkt. Politieke motieven: macht verspreiden. Door nationalistische gevoelens hadden landen het idee dat ze recht hadden op kolonies. Culturele / sociale motieven: Europese cultuur (o.a. geloof) verspreiden / opvoeden van Afrikanen en Aziaten (Europees superioriteitsgevoel)

De Europeanen en de rest van de wereld: 16e / 17e eeuw: veroveren van handelsposten aan Aziatische en Afrikaanse kusten (bijv. VOC) Midden 19e eeuw: koloniseren van gebieden waar bestaande handelsposten waren. Voorbeeld: Nederlanden waren al aanwezig in Indonesië met handelsposten  Nederland wordt in de 19e eeuw overal de baas in Indonesië. Indonesië = Nederlands-Indië. 20e eeuw: consolideren van de koloniale gebieden. Na 1945: dekolonisatie van de kolonies in Azië en Afrika.

Eindexamenvraag Een bewering: Het modern imperialisme houdt verband met: 1 industrialisatie in het moederland en 2 nationalisme in het moederland. Ondersteun beide delen van de bewering.

Antwoord eindexamenvraag Kern van een juist antwoord is: • Het verband tussen industrialisatie en modern imperialisme is, dat uit de kolonie grondstoffen gehaald konden worden / de kolonie kon dienen als (beschermde) afzetmarkt voor de industrie van het moederland 2 • Het verband tussen nationalisme en modern imperialisme is, dat veel Europese landen door hun koloniën wilden laten zien hoe sterk/grootze waren / koloniën in bezit namen voor hun prestige 2