‘CNC-programmeertechnieken’

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Digital Playground Programma workshop 4 april
Advertisements

Professional in Beeld Henk Meijer Ontwikkel het jonge talent in het Westland Docenten professionaliseren en leerlingen plukken de vruchten.
Ontwikkelingen in het VO. Passend Onderwijs • Samenwerkingsverbanden in de regio • De huidige organisatie van passend onderwijs is ingewikkeld. Ook is.
SG De Triade “Bouwen op Prestaties”.
Flipping the classroom
Informatieavond ouders 2e en 3e klassen
Kader waarbinnen scholen eigen invulling kunnen geven en eigen accenten kunnen leggen. Netwerk waar uitwisselen en samenwerken centraal staan. Al 17 scholen!
Meerwaarde werken met ICT bij wiskunde
Oriëntatie Op Automotive / Mechatronica Met als doel een basis leggen voor het Multidisciplinaire denken en werken in een Automotive.
Gadgetfabriek In deze box ontwikkelen de leerlingen een nieuw soort sleutelhanger met een led. Ze maken tekeningen van de onderdelen van de sleutelhanger.
BWI praktijkopdrachten
13 december 2007POVO project Noord Limburg POVO dieptestrategie technische talentontwikkeling College Den Hulster.
De kracht van motivatie, hoogtepunten en hobbels
De weg naar het voortgezet onderwijs
Milieubeleid Steffie De DeckerEllen Geudens Celine Mertens Stijn Vandenbroucke Nele Van MuylemLien Vermeulen.
wiskunde in vernieuwd vmbo
Sleutelhanger Naar volgende dia © 2008 | Noordhoff Uitgevers bv.
De Fontys-minor Innovatief Beroepsonderwijs
Hands On: leren binnen handbereik
Kempenhorst College Ouderavond 12 januari Decaan: de heer R. van Gorp O P W E G N A A R H E T M B O.
Projectleidersplatform en Themamiddag Plan van aanpak
Sectorwerkstuk Den Bosch
In 4 jaar van vmbo 3 naar HBO
VSV Maatregel 5: Digitaal Doorstroomportfolio
Speciale maatwerkvoorzieningen voor risicogroepen Pilot Speciale maatwerkvoorzieningen voor risicogroepen Convenant voortijdige schooluitval
Wat is Mibo en wat kan ik ermee?. Wat is Mibo? Mibo is gratis educatieve software via het internet Mibo wordt U aangeboden door: APS (
Uitstromen naar het voortgezet onderwijs
Wat gaat er allemaal veranderen?
Een nieuwe start Overgang van Basisonderwijs naar Voortgezet onderwijs.
Bouwen Wonen Interieur Bas Kessels Koen Jacobs. Bewuste keuze… - Waar ligt de interesse van de leerling? - Wat zijn de kwaliteiten van de leerling? -
Voorlichting tweede klas GT
MBO PERSPECTIEF 1 Diverse afdelingen met diverse specialisaties/ technische takken MBO ers laten leren vanuit concrete ervaringen Nieuwsgierigheid van.
‘CNC-programmeertechnieken’
Programma Voorstellen: Noordhoff Uitgevers
Woensdag 29 oktober 2014 Joop van den Bergh en Bianca Biermann.
Innovatie Impuls Onderwijs Stad & Esch & Praktijkschool.
Concept examenprogramma
Wat gaat er allemaal veranderen? De persoonlijke school Een vriendelijke school Onderwijs op maat voor elke leerling Betrokken docenten en mentoren.
MAVO VMBO OP DE RGO.
Voorlichtingsavond Jenaplanschool De Kwakel 7 december 2015 Alles over het VMBO.
Welkom Voorstellingen: TEC Coördinator, TEC leerlingen leerjaar 1 Verschil tussen brugklas-TEC en reguliere brugklas? Inhoud lesprogramma TEC klas Wat.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Vernieuwing beroepsgerichte examenprogramma’s vmbo Meer ruimte voor kunst en cultuur? Hilversum:
Welkom op deze informatie avond Over groep 8 en het voortgezet onderwijs.
ECENT conferentie, Utrecht 12 mei 2011 Hoe lio’s voor te bereiden op omgaan met excellente leerlingen? Ton van der Valk, curriculumcoördinator JCU.
Open Huis 19 januari Hartelijk welkom! Avila College Even voorstellen: Gerco van ‘t Spijker Teamleider klas 1 en 2.
Bètadidactiek Beschrijving vak en NLT competenties die aan bod komen.
Landelijke Onderwijsdag 2 februari 2016 De Rijtuigenloods Amersfoort Techniek Leermiddelen VMBO PIE en BWI Op het goede spoor naar augustus 2016.
Produceren, Installeren en Energie. “PIE”
Het Technisch College Velsen De Technologie route.
Taal- en rekenbeleid in de regio Mariëlle Verhoef (projectleider taal en rekenen) Herman Krikhaar (coördinator Profijt)
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Handreiking bij het aanbieden van keuzevakken Landelijke docenten dag BWI 1 juni 2016 Jan van Hilten.
Nieuw beroepsgericht examenprogramma vmbo en Zorgpact
Intersectoraal (opleiden) in het VMBO
Intersectoraal (opleiden) in het VMBO
Doorontwikkelen BRON vo
Lectora als ontwikkeltool voor interactieve multimedia programma’s
bij de kick-off Modulariseren
Welkom op de voorlichtingsavond voor de ouders/ verzorgers van GT2
‘CNC-programmeertechnieken’
Implementatietraject Doorontwikkelen BRON vo
Paul de Graaff Marcel de Cloe
De Frissel Veenwouden Ouderavond 3 april Keuzes klas 2.
Wat is al mogelijk en wat mogen we verwachten
Werktuigbouw.
Product van TU Delft, SEC
WELKOM OP DE ALGEMENE OUDERAVOND KLAS 2 VMBO-B/K/GT
Aan de slag met de Naam/school - Datum -.
Product van TU Delft, SEC
Vakcollege Rijnmond Welkom Opening Informatie
Regionale Energie Strategie (RES)
Transcript van de presentatie:

‘CNC-programmeertechnieken’ BiB-project ‘CNC-programmeertechnieken’ Pilot Workshop 17 juni 2010

Jack van den Broek Vakcollege Dr. Knippenberg Helmond Programma 09.30 - 10.00 Algemene informatie project 10.00 - 12.00 Kennismaking basiskennis CNC (Keller SYMplus) 12.00 - 12.45 Lunch 12.45 - 14.00 CAD: ontwerpen werkstukken 14.00 - 15.00 CAM: omzetten ontwerp naar CNC-programma 15.00 - 15.15 Pauze 15.15 - 16.00 Vragenronde (verdieping afhankelijk van de behoefte deelnemers) 16.00 - 16.20 Uitleg videocommunicatie-mogelijkheden 16.20 - 16.30 Afsluiting Jack van den Broek Vakcollege Dr. Knippenberg Helmond Kees Alkemade en Paul Dirckx Fontys Pedagogisch Technische Hogeschool Eindhoven

Doelstellingen CNC programmeertechnieken Deze zijn gerelateerd aan de vmbo exameneindtermen van Metaal en Metalektro, rekeninghoudend met een doorlopende leerlijn vmbo-mbo-hbo en bedrijfsleven. De leerling kan Specificatie Basis Verrijking 1 De beginselen van CNC-metaalbewerking opnoemen en de concrete uitwerking daarvan op de machine aanwijzen. Machinebesturing - Historische ontwikkeling - Voor- en nadelen CNC-machines - Toepassing van CNC-machines - Opbouw van CNC-machines - Data overdracht en opslag X Bewegingsassen - Coördinatenstelsel, X Y Z - Gereedschap- werkstukverplaatsing - Roterende bewegingen Besturingen - Puntbesturing - Lijnbesturing - Baan- of contourbesturing (2D, 2,5D en 3D) Geometrie - Het cartesiaanse stelsel - Nulpunten (werkstuknulpunt, machine- nulpunt, referentiepunt en gereedschap-wisselpunt - Absolute en incrementele maten Programmeermethode - Handprogrammeren aan de machine - Extern handprogrammeren (ISO) - Extern computerprogrammeren (CAM)

Doelstellingen CNC programmeertechnieken 2 In ISO-code eenvoudige CNC-draaiprogramma’s maken. (Contourbeschrijving) Programmeren - Geometrische informatie - Technologische informatie - Programmaopbouw - G90 / G91 - Codes M, F, S en T - G00 / G01 - G02 / G03 X 3 Een eenvoudig CNC-programma op de machine ingeven en simuleren. - Handprogrammeren aan de machine 4 Een eenvoudig CNC-programma op een extern programmeerstation ingeven en simuleren. - Extern handprogrammeren (ISO) 5 Met behulp van CAM-software een CNC-programma genereren. - Geometrie uit CAD-software genereren in CAM-software 6 Met behulp van CAM-software simuleren van het CNC-programma (testen en wijzigen van het programma). - Testen/simuleren - Wijzigen/optimaliseren - Opslaan 7 Met behulp van CNC-draaimachine eenvoudig product produceren. - Draaimachine voorbereiden - CNC-programma inlezen - Testrun doen - Produceren - Het verspaningsproces bewaken - CNC-programma afsluiten/opslaan 8 Met behulp van CNC-freesmachine eenvoudig product produceren. - Freesmachine voorbereiden

Beschikbare uren Voor zowel de basisberoepsgerichte leerweg als de kaderberoepsgerichte leerweg Metaal en Metalektro wordt uitgegaan van: Basis CNC : over leerjaar 3 en 4  32 uur Verrijkingsdeel CNC : over leerjaar 4  16 uur Stageperiode leerjaar 3 en 4 Het programma kan voor een groot deel ook aangeboden worden binnen de gemengde- en theoretische leerweg Metaal en Metalektro

Type producten in het project Educatieve software Deze wordt ingezet bij het aanleren van de basiskennis en basisvaardigheden met betrekking tot CNC programmeren. CAM software Met de CAM software wordt een in een CAD omgeving getekende geometrie of solid ingelezen, waarna er een CNC programma van wordt gegenereerd. Hardware en simulatie software De hardware en simulatie software wordt gebruikt voor de simulatie van echte machinebesturingen. CAD software Deze is reeds op de scholen aanwezig en valt in principe buiten het project.

Overzicht leveranciers Keller WIA SL Haas Siemens CNC-consult Bemet DeltaCam Style Education De Ridder Heidenhain CadMes Ithema CAD2M

Gevolg: Educatieve software CNC-trainer SL Style SymPLUS CAM software CamWorks EdgeCam Hypermill SolidCam

HMS Modulen (praktijkopdrachten) Benaming Ondersteunend lesmateriaal M1. CNC-basiskennis o.a. SymPLUS, SL, CNC-trainer en Style M2. CNC-basis Draaien M3. CNC-basis Frezen M4. CAD/CAM Draaien asje-penhouder-moer M5. CAD/CAM Frezen BKE-onderplaat en voetplaat voetplaatpenhouder

Beginsituatie CNC-traject is eindsituatie Basiskennis CNC Uitgangspositie CNC-project Beginsituatie CNC-traject is eindsituatie Basiskennis CNC CNC-programmeren Basiskennis CAD/CAM Conventioneel: Draaien Frezen 1.Verkenning: Virtuele werkplaats 1. Verkenning: Besturing draaien Besturing frezen CAD/CAM: - draai-opdrachten Basis Metaal Basis 2 of 3D CAD 2. Basiskennis machines draaimachine freesmachine 2. DIN-ISO - frees-opdrachten

Werkstukken Draaien

Werkstukken Frezen

Werkstukken Draaien en frezen

Ondersteunend lesmateriaal SolidCam: Tutorial draaien (asje) Tutorial frezen (basisplaat) HyperMill: Tutorial frezen (voetplaat penhouder)

Videocommunicatie Productie op afstand bekijken Internet

Ontwikkelingen en implementatie Het doorontwikkelen van de benodigde lesstof voor de educatieve software en de CAM-pakketten. Het ontwikkelen van vijf praktijkopdrachten CNC volgens het HMS model / format, bestaande uit diepgang 2, 3, en 4. Het verder professionaliseren van alle betrokken docenten en praktijkopleiders. - Het uitvoeren van pilots in het derde en vierde leerjaar op de vmbo-scholen en bij de bedrijven.

Ontwikkelingen en implementatie Het maken van een implementatieplan en een scholingsaanbod om een verder uitrol van de projectproducten richting het overige scholingsveld en bedrijven mogelijk te maken. - Informatiebijeenkomsten voor deelnemende scholen en bedrijven organiseren.

www.cncprogrammeertechnieken.nl email: p.dirckx@fontys.nl