Poëzie bespreking m.b.v. Laagland p. 56-65.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Leefgroepen in de kleuterschool
Advertisements

Hoe kun je informatie het beste in het geheugen opslaan?
Een vrouw te zijn.
De kringloop van de kikker
Cursus 1 het verhaal: “De nieuwe rok” “Sem en Igor in de speeltuin”
Bloemen, vruchten, zaden
TEKSTSTIJLEN EN BEELDSPRAAK.
LICHT – SPECTRUM EN KLEUREN ZIEN
Ik voel me zo alleen !.
Advent 2013.
Wat wil je worden? Je wilt iets worden in het leven Je doet je werk, je bent niet je werk Je identiteit: wie ben je? Wat voor mens wil je zijn? Hoe wil.
Dankdag 2013 “Denk je aan danken?”.
TEKSTSTIJLEN EN BEELDSPRAAK.
STIJLFIGUREN TEKSTSTIJLEN BEELDSPRAAK
Kleur Begrippen klas 1 t/m 3.
Compositie Begrippen klas 1 t/m 3.
Wanneer het maantje in het kooitje schijnt, maak los Zachiël, op het juiste moment ".
Geluiden maken en horen
Gezichtsbedrog? Klik voor vervolg..
Hoofdstuk 3 Natuurgeweld deel 1
De zon stond nog maar half boven de berg en voor de helft was ze al onder.
Hoe krijgt dit gestalte bij ons op school.
3 terugkomende trends en hoe worden deze toegepast?
Projecten bij de.
Literatuur Geschiedenis en theorie J.A. Dautzenberg
WERKWOORDSPELLING Hoe doe je dat ?.
2rootje ‘Dat is uit de kunst’
  waarom worden dingen anders gehoord dan de woorden die je uitlegt.
Advent 2014 Logo school.
De 100 jarige man die uit het raam klom en verdween
Theorie poëzie Havo 5.
Nieuw Nederlands 2vwo Hoofdstuk
In deze dienst zal Ds. M. van Veelen voorgaan. Voor de dienst zingen we Lb. 126: 1 Na de zegen Ps. 99: 1, 2 Schriftlezing: Jes 52:7-10 en 1 Joh.1:1-4 Tekst:
Hoofdstuk 2 Stijl en Beeldspraak.
( ) Beste vriend in Muziek: The Flower Of Schotland.
Briefing
Basisschool Op De Horst
Beste vriend(in) Muziek : Francis Goya “Blue Moon”
Welkom. Muziek en zangtalenten Meer dan 300 vrienden op facebook, maar hoe goed kennen die jou eigenlijk als je alleen maar de leuke dingen op facebook.
Amsterdammers onder elkaar
Het belang van voorlezen
Genesis 1:1-6:8 (1) WELKOM. Psalm 29: 1  Hemelingen, buigt u neer,  geeft de HERE kracht en eer,  geeft de HERE heerlijkheid,  looft zijn naam en.
Thema 6 Regeling en waarneming Bouw en werking van het oog
Quiz tops en tips groep 5 en 6. Tops en tips In deze les maakte je maatje een gedicht over de nacht. Dit stond in ‘Zo zit het!’: ZO ZIT HET! Hier let.
Lessenserie poëzie 3 havo/vwo.
Effecten van taal Onderzoek naar wat woorden, zinsconstructies en tekststructuren doen met de ontvanger.
GEDICHT 2.8 EINDRIJM EN SONNET. WAT GAAN WE DEZE LES LEREN? 1.Wat eindrijm is 2.Wat mannelijk, vrouwelijk en onzijdig rijm is. 3.Wat rijmschema`s zijn.
Maandelijks op je school Proviand voor onderweg. Speelt met bijbelverhalen en -figuren Speelt met verhalen vol verbeeldingskracht proviand voor onderweg.
Klas 3vwo Over lezen Blok 3
Project veertigdagentijd
Poëzie Gedichten.
Klas 3A Over lezen Blok 1
Soorten poëzie enjambement
Verslaafd aan een illusie
Man - Vrouw De relatie tussen mannen en vrouwen verloopt niet altijd even gemakkelijk.
Poëzie “Hoe breek ik een gedicht open?”.
Licht en schaduw.
Gedicht 2.9 Eindrijm.
Ontwikkelingspsychologie
Realistische en niet-realistische verhalen
Ik heb mijn boek uit… Wat nu?.
Dactylische Hexameter
Mariken van Himbergen HBO Challenge 3 april 2018.
Dactylische Hexameter
LICHT – SPECTRUM EN KLEUREN ZIEN
Poëzie 3 V5, Norbertus.
Beste vriend(in) Muziek : Francis Goya “Blue Moon”
Inleiding fysische informatica
EEN STERK GEZIN.
spreekwoorden en uitdrukkingen
Transcript van de presentatie:

Poëzie bespreking m.b.v. Laagland p. 56-65

‘Mozart’ – Martinus Nijhoff Het vroege zonlicht trilt in de cypressen, Drijft als een blonde schaduw over ‘t gras En stroomt, huiv’rend in ‘t hoge vensterglas, In ‘t blank boudoir der grijzende comtesse. Dezelfde dag moest steeds opnieuw gebeuren, – Hoor de gekooide vogel boven haar – Weer buigt haar gepoederd kapsel naar ‘t Borduurwerk van verguld en bonte kleuren. Op ‘t zelfde uur wordt iemand ingelaten Die zwijgend buigt en voor ‘t klavier zich zet, En uit het oude hart van ‘t zwak spinet Waait de verwelkte geur van een sonate. Zij volgt zijn handen langs de gele toetsen – De thema’s keren telkens weer terug – En ziet door ‘t zijraam de oprijlaan, de brug, De wandelaars, de miniature koetsen. Gedicht van Martinus Nijhoff

Verhaal - inhoud Er is een grijzende comtesse (r4) en zij zit in haar boudoir (sierlijk dameskamertje) van de vroege morgen tot wie weet hoe lang. Elke dag verloopt ongeveer hetzelfde (r5): wat handwerken, iemand speelt op een spinet, ze kijkt wat uit het raam.

Theorie Laagland - rijm Rijm: Door rijm ontstaat samenhang in een gedicht; woorden gaan door klankovereenkomsten bij elkaar horen. Rijm kan woorden ook extra nadruk geven. Er bestaan verschillende soorten rijm, zie Laagland. Rijmschema = abba/cddc/ enz Mogelijke effect omarmend rijm: vierde rijmwoord kan als verrassing komen en opvallen; elke strofe lijkt afgerond, elke strofe heeft eigen onderwerp: Morgenlicht Dagelijkse bezigheden comtesse Spinetspeler Reactie comtesse op muziek

Vervolg rijm - rijmsoorten Assonantie (klinkerrijm) Licht/trilt/in Stroomt/hoge Glas/blank Hoor/gekooide/vogel/boven Hart/zwak Handen/langs Thema’s/keren/weer Alliteratie (begin medeklinkers) Schaduw/stroomt Huiv’rend/hoge Blank/boudoir Waait/verwelkte Toetsen/thema’s/telkens Ziet/zijraam

Ritme & metrum & antimetrieën Metrum = afwisseling van sterker en zwakker beklemtoonde lettergrepen &verschillende soorten! jambe ˘ …. ˘ …. ˘ …. ˘ …. onbeklemtoond / beklemtoond Het vroe/ge zon/licht trilt / in de/ cypres/sen, Ook bij elisie (d’oprijlaan) Antimetrieën: bewust afwijken van metrum drijft r2 – huiv’rend r3 – hoor r6 – weer r7 – waait r12

Beeldspraak p.62 e.v. Als een blonde schaduw – vergelijking met als Blonde – personificatie Huiv’rend – personificatie Witgepoederd kapsel buigt – metonymia Hart – personificatie Verwelkte – metafoor Geur – synestesie Stijlfiguren Paradoxen: Blonde schaduw Licht ... als een schaduw Enumeratie: oprijlaan, brug, wandelaars, miniature koetsen

Waar, wanneer, wie? Vraag: Kan de gekooide vogel een beeld zijn voor de oudere comtesse? Gekooid als een vogel elke dag bordurend in haar boudoir? Waar: in boudoir met vogelkooi, spinet en hoog raam in kasteel van oudere gravin Wanneer: 1756-1791 → witgepoederd kapsel, spinet, koetsen, Mozart Let op: in het boudoir lijkt gevoel van tijd verdwenen Wie: comtesse en spinetspeler (Mozart zelf?)

Waaien (r12) = beweging Toetsen worden aangeraakt, beweging, waaien. De vrouw kijkt uit het raam: naar buiten, van dichtbij naar ver. Oprijlaan: afrijden; brug: oversteken; wandelaars gaan, koetsen worden kleiner.

Betekenis Deze gravin: gekooid in sleur, verlangend, weemoedig, eenzaam… Opgesloten in haar bestaan: niet enkel thema van 18e eeuw, ook van nu! Ook Nijhoff verlangt naar bijv. het kind zijn, naar andere wereld dan die barre werkelijkheid