Spelbegeleiding Jongste Jeugd
Inhoud Spelbegeleider zijn bij de jongste jeugd Het begeleiden van het spel Spelplezierbevorderende maatregelen De wedstrijd Samenwerken Tips en trucks Spelregels Het veld Team samenstelling Uitrusting Start en herstart van de wedstrijd Zaalhockey
Spelbegeleider zijn bij de jongste jeugd
Uitgangspunten voor Jongste Jeugd Hockey draait bij de Jongste Jeugd om 3 kernwaarden: Plezier Veilig Leerzaam Elk team levert 1 spelbegeleider, dit zijn ouders van de kinderen Goed overwicht op de kinderen Kunnen duidelijk uitleggen waarom er gefloten wordt Geen “thuis-fluiters”
Rol spelbegeleider De Jongste Jeugd heeft geen scheidsrechter, maar een spelbegeleider Een spelbegeleider fluit voor overtredingen, maar geeft ook uitleg De spelbegeleider mag het spel onderbreken om spelregels uit te leggen en tactische en technische tips aan de teams te geven. Dit is een belangrijk onderdeel van het begeleiden van een Jongste Jeugd-wedstrijd. Zonder spelbegeleiders geen wedstrijd
Taken spelbegeleider Zorgen dat de 3 kernwaarden gewaarborgd blijven: Plezier Betrek alle kinderen Voorkom een te groot verschil in speelsterkte Veilig Bij gevaarlijke situaties spel direct stilleggen Voorkom zoveel mogelijk gevaarlijke situaties Leerzaam Leg uit waarom er gefloten is Geef technische en tactische aanwijzingen Handhaven van de spelregels Afhandeling van administratieve zaken (DWF) samen met teambegeleiding 3. Leerzaam: Bijvoorbeeld om ze te leren niet op een kluitje te hockeyen of om bij het pushen de handen uit elkaar te houden.
Wat moet een spelbegeleider weten ? Invoeling in spelbeleving van kinderen Kenmerken jongste jeugd spelers Beleving en beweging (Samen)spel Tips spelbegeleider F-Spelers Willen bij een groepje horen Gaan volledig op in eigen individuele spel Houd bij toepassing spelregels rekening met rechtvaardigheidsgevoel Eigen belevingswereld Sterk rechtvaardigheidsgevoel Spelen alleen of naast elkaar, nog weinig met elkaar Geef enkelvoudige, concrete aanwijzingen in de taal van het kind Snel afgeleid E-spelers Veel bewegen Voorzichtig begin van samenspel Stimuleer (eenvoudig) samenspel Willen graag technieken leren Schenk aandacht aan spelregels Grote verschillen in hanigheid met stick
Wat moet een spelbegeleider weten ? Spelregels 3-6-8-tal hockey Spelplezierbevorderende maatregelen Communicatie met de spelers (fluit/verbaal) Belangrijkste gebaren / tekens Positionering in het veld Als je de spelregels kent en je kan inleven in de spelbeleving van de kinderen, weet je wanneer je wel en niet moet fluiten Samen met de spelplezierbevorderende maatregelen is dit voldoende om een wedstrijd te begeleiden
Spelplezierbevorderende maatregelen Begeleiden van het spel Spelplezierbevorderende maatregelen
Spelplezierbevorderende maatregelen Als tijdens een wedstrijd blijkt dat het niveauverschil tussen de teams groot is, kunnen spelplezierbevorderende maatregelen ingezet worden. Indicatoren: Doelpunten verschil Verhouding balbezit / niet balbezit Bespreek vooraf met mede spelbegeleider en teambegeleiders welke maatregelen je gaat nemen en wanneer Bespreek het met de speler zodra ze toegepast worden Spelbegeleiders schatten tijdens de wedstrijd in wanneer de maatregelen toe te passen
Spelplezierbevorderende maatregelen Opties voor de sterkere partij: De spelbegeleider gaat strenger fluiten voor de sterkere partij Hierdoor wordt de sterkere partij meer uitgedaagd De sterkere partij verandert de opstelling Bijvoorbeeld: scorende spelers gaan achterin spelen Iedere speler van de sterkere partij mag, zodra hij/zij in balbezit komt, de bal maximaal 3x raken. Hierdoor worden het samenspel, split vision (d.w.z. opkijken tijdens/na het aannemen van de bal) en vrijlopen van de sterkere partij gestimuleerd Andere optie is: niet lopen met de bal Niet lopen/3x raken alleen op het middenveld
Spelplezierbevorderende maatregelen Opties voor de zwakkere partij De spelbegeleider geeft meer (technische en/of tactische) aanwijzingen aan de zwakkere partij Hierdoor wordt de zwakkere partij geholpen en sterker gemaakt De zwakkere partij mag een extra veldspeler inzetten Door het hebben van één extra aanspeelpunt in BB en één extra verdediger in NBB, wordt voorkomen dat de zwakkere partij niet aan spelen toekomt Een combinatie van de opties voor sterkere en zwakkere partij zal het beste werken Pas op met extra veldspeler. Dit tast rechtvaardigheidsgevoel aan. BB=balbezit, NBB=niet balbezit
Spelplezierbevorderende maatregelen Vervallen maatregelen: Doel verkleinen 3x overspelen Verboden vierkant’ in het veld Deze maatregelen mogen niet meer gebruikt worden 3x overspelen verstoort de natuurlijke drang om te willen scoren. Deze wil je niet tegehouden omdat het spelplezier daardoor afneemt. (daarom ook “niet lopen” alleen op middenveld)
Begeleiden van het spel de wedstrijd
Voor de wedstrijd Kom goed voorbereid het veld op Hockeyschoenen Comfortabele kleding in afwijkende kleur Geen paraplu, maar regenjack Geen zonnebril, maar petje Fluit, pen en papier Vaak regelt de club (regen)jassen voor spelbegeleiders Kom ruim op tijd (ivm voorbespreking)
Voor de wedstrijd Op het veld Maak kennis met beide coaches en mede-spelbegeleider Bespreek met elkaar het niveau van de spelers en de spelplezierbevorderende maatregelen Niemand anders op het veld dan de beide teams, begeleiders en spelbegeleiders Zet samen het veld uit Tossen met de aanvoerders Tossen met stick, winnaar kies beginslag of speelrichting. Andere team krijgt wat over blijft De 2de helft is de beginslag voor het andere team Shake Hands Tijd instellen / bijhouden Veld uitzetten tijdens warming up van de kinderen Tijdens Shake-Hands check bitjes/scheenbeschermers
Tijdens de wedstrijd Toepassen van de spelregels Fluit consequent en eerlijk Het spel moet zoveel mogelijk blijven doorgaan. Fluit alleen bij gevaar, opzet of overtredingen die het spel beïnvloeden. Laat de bal snel nemen, maar let wel op afstand houden Communiceer waarom je fluit en laat weten als er doorgespeeld moet worden (voordeel) Vraag af en toe aan de kinderen of ze weten waarom je fluit Hoe beter / ouder de spelers, hoe strenger er gefloten kan worden
Tijdens de wedstrijd Score bijhouden Looplijnen bij 6- en 8-tal wedstrijden Een goede positionering zorgt ervoor dat het spel overzichtelijk is en je minder snel overtredingen mist of verkeerd ziet. Loop voor het spel uit, anticipeer waar het spel naartoe gaat. Loop mee als het spel aan de kant van de andere begeleider is 8-tal veld zelfde looplijnen
Na de wedstrijd Evalueer met de teambegeleiders en mede spelbegeleider de wedstrijd Bespreek hoe iedereen het vond gaan Hoe was de samenwerking Waren de genomen maatregelen terecht/afdoende Licht indien gewenst beslissingen toe Vul samen het digitale wedstrijd formulier in Bedank iedereen voor hun inzet Als het nodig is, ruim samen het veld op Nabespreking is voer voor evaluatie van de eigen prestatie
Begeleiden van het spel samenwerken
Samenwerken Fluiten doe je met z’n tweeën (vanaf 6-tallen) Communiceer met de andere spelbegeleider. Als je niet zeker bent over een overtreding dan kan je altijd om bevestiging “vragen”. Zorg dat je elkaar altijd kan zien, dan kun je snel antwoord geven en krijgen Geef pas advies aan je collega als deze daarom vraagt. Dit voorkomt onduidelijkheid voor de spelers. Fluit nooit in elkaars doelgebied, of voor een strafcorner in de andere spelbegeleider zijn 15 m gebied (8-tallen) Bij gelijktijdig fluiten beslist de begeleider op wiens helft de overtreding is gemaakt Je bent samen het 3de team op het veld Goede samenwerking maakt fluiten leuker
Begeleiden van het spel Tips en tricks
Tips & Tricks Blijf kalm Je hoeft niet alleen maar te fluiten Een kalme scheidsrechters heeft een kalmerend effect op spelers. Geef op een rustige wijze overtredingen aan en fluit niet gehaast. Door kalm de wedstrijd te begeleiden laat je zien dat je weet wat je doet. Je hoeft niet alleen maar te fluiten Als het nodig is kan je aan een speler uitleggen wat hij/zij fout deed, dit kan op en een hele normale en informele manier. Dit verkleint ook de kloof tussen de spelbegeleider en de spelers, wat het makkelijker zal maken om de wedstrijd te begeleiden. Durf fouten toe te geven Iedereen maakt fouten. Door deze toe te geven en snel te corrigeren blijft de wedstrijd eerlijk en bouw je vertrouwen op bij de spelers.
Tips en Tricks Maak vanaf het begin van de wedstrijd duidelijk waar de grenzen liggen De spelers weten zo wat ze kunnen verwachten bij een overtreding. Dit maakt het spel leuker. Het is makkelijker om iets te vieren, dan om aan te halen. Druk verbale en fysieke agressie meteen de kop in Fouten kunnen en worden door iedereen (spelers en spelbegeleiders) gemaakt, dit betekend echter niet dat agressie getolereerd wordt. Een waarschuwing zou de eerste keer genoeg moeten zijn. Spreek niet alleen spelers aan, maar ook de teambegeleiders en ouders langs de kant Grenzen aangeven is vooral belangrijk en werkt goed als spelers wat ouder zijn. Bij 3- en 6-tallen zal dit minder nodig zijn
Tips en Tricks Gebruik de fluit als communicatiemiddel Fluit duidelijk en met overtuiging, dit straal zekerheid uit. Hierdoor zullen de speler beslissingen makkelijker accepteren. Fluit klein voor kleine overtredingen, groot voor grove of opzettelijke overtredingen. Werkt vooral bij oudere spelers. Goede fluit maakt communiceren met de fluit makkelijker (Fox 40 classic, sinterklaas?)
Informatie filmpjes Filmpje KNHB Filmpje 3-tallen HC Den Bosch https://www.youtube.com/watch?v=VMa7bdpJtgo Filmpje 3-tallen HC Den Bosch https://www.youtube.com/watch?v=criiEApis5I
Spelregels Het Veld
Speelveld 3-tallen Per ¼ veld worden 2 veldjes gemaakt Achterlijn gelijk met doelpaal grote goal Doelgebied op 5 m van zijlijn / doelpaal Goals van 2 m breed op 4 m vanaf de hoek Voor de veiligheid grote doel van de lijn af 5 m 4 m 2 m Speelrichting
Speelveld 6-tallen Veld is ¼ van normaal veld Doelgebied op 10 m van zijlijn Goals van 3.66 m breed op het midden van de zijlijnen Goals kunnen mini-goals of pionnen zijn, liever geen normale goals Voor de veiligheid grote doel van de lijn af 10 m 3.66 m Speelrichting
Speelveld 8-tallen Veld is ½ van normaal veld Goals van 3.66 m breed op het midden van de zijlijnen Goals kunnen minigoals, pionnen of normale goals zijn 15 m gebied op 15 m van achterlijn Doelgebied: Cirkel of, tussen 15 m van goal en 15 m lijn (grijze gebied) Voor de veiligheid grote doel van de lijn af
Spelregels Teams samenstelling
Team samenstelling 3-tallen 6-tallen Per team minimaal 6 spelers, hieruit worden 2 teams van 3 spelers gemaakt Er worden tegelijk 2 wedstrijden van 3v3 gespeeld Voor de 2de helft wisselt de thuisploeg de groepjes van veldje. Wisselspelers zijn toegestaan Spelers mogen op elk moment wisselen, maar blijven bij het eigen groepje Eerst speler eruit, dan andere speler erin Geen keeper 6-tallen Per team minimaal 6 spelers, 5 veldspelers en 1 keeper Spelers mogen op elk moment wisselen
Team samenstelling 8-tallen Per team minimaal 8 spelers, 7 veldspelers en 1 keeper Wisselspelers zijn toegestaan Spelers mogen op elk moment wisselen, behalve als een strafcorner is toegekend Eerst speler eruit, dan andere speler erin
Spelregels Uitrusting
Uitrusting Alle spelers: Veldspelers: hebben een stick in hun hand (ook de keeper) dragen hockeyschoenen voor de veiligheid is het beter geen sieraden, horloges, e.d. te dragen Veldspelers: dragen hetzelfde tenue dragen scheenbeschermers en een bitje
Uitrusting Keepers dragen: de volledige keepersuitrusting. Deze bestaat uit: Klompen, legguards, bodyprotector, handschoenen en helm. Broek en tock wordt aangeraden. over de bodyprotector een shirts in een andere kleur dan dat van het eigen team en de tegenpartij Shirt over bodyprotector is vooral voor de veiligheid, zodat er geen sticks achter kunnen blijven haken
Start en herstart van de wedstrijd Spelregels Start en herstart van de wedstrijd
Start en herstart van de wedstrijd Beginslag = Vrije slag midden op het veld, teams op eigen helft Bij start van elke helft Na een doelpunt Bully Als het spel wordt stilgelegd zonder overtreding Wordt bij de jongste jeugd vanwege de veiligheid niet gebruikt
Herstart na bal buiten het veld Altijd door team wat de bal niet als laatste raakte Over de zijlijn Vrije slag op de plek waar de bal over de zijlijn ging. 3- en 6-tallen niet binnen het doelgebied Over de achterlijn, zonder dat er een doelpunt is gescoord Door de aanvallende partij Uitslaan = Vrije slag op de rand van het doelgebied (15 m gebied bij 8-tallen) recht tegenover waar de bal uit ging Door de verdedigende partij Lange corner = Vrije slag op zijlijn, ter hoogte van het doelgebied Bij 8-tallen: Opzettelijk = strafcorner
Spelregels Spelregels
Spelregels Er wordt met een normale hockeybal gespeeld Wedstrijdduur 3-tal: 2x 15 minuten 6-tal: 2x 25 minuten 8-tal: 2x 30 minuten Rust van 5 minuten Bij 3-tallen wisselt na rust de thuisploeg de groepjes van veld Bij 6- en 8-tallen wisselen de teams na rust van helft Time out kan op verzoek spelbegeleider of coach
Spelregels Spelen van de bal mag niet met de bolle kant van de stick mag met een push, flats, schuifslag of slag 3-tallen géén slag mag niet omhoog (boven de knie) gespeeld worden gecontroleerd liften is toegestaan, maar het mag niet gevaarlijk zijn en altijd onder de knie Binnen het doelgebied mag de keeper de bal stoppen met het hele lichaam. Bal spelen mag met de klompen en de stick Self-pass Bij een vrije slag, inslaan, uitslaan of lange corner mag de nemer meteen met de bal gaan lopen. Dit hoeft niet. 2. Slaan met handschoen oogluikend toestaan
Spelregels Een doelpunt wordt toegekend als: A anvaller raakt de... B al binnen de... C irkel (doelgebied) waarna de bal, zonder de cirkel weer uit te zijn gegaan, in het... D oel komt (volledig over de doellijn, onder de lat door). Het maakt niet uit wie de bal het laatst heeft aangeraakt, of wat er tussen C en D is gebeurd Bij een doelpoging mag de bal gedurende de hele schotbaan niet hoger komen dan: Plankhoogte: indien met 11-tal doelen of plankdoelen met de normale plankhoogte gespeeld wordt Kniehoogte: bij andere doelen (pionnen of 15 cm-planken) Pas zeker bij de jongste spelers discretie toe bij het toekennen van een “eigen doelpunt”
Spelregels Shoot De bal mag niet met het lichaam worden gespeeld
Spelregels Gevaarlijk en ruw spel Gevaarlijk zwaaien met de stick Hakken: op de stick van de tegenstander slaan Hoog spelen van de bal Duwen van de tegenstander Duwen Hakken Sticks Hoog
Spelregels Afhouden: De tegenstander van de bal afhouden door tussen hem en de bal te draaien, waardoor de tegenstander de bal niet kan spelen. Dit kan met het lichaam of de stick. Kan ook als je zelf de bal niet hebt (indirect afhouden) In een vloeiende beweging wegdraaien is toegestaan, zolang de speler in beweging blijft
Mag dit? Shoot De bal met iets anders spelen dan de stick
Mag dit? Hakken Op de stick van de tegenstander slaan
Mag dit? AFHOUDEN Het is niet toegestaan een tegenstander van de bal af te houden door tussen hem en de bal te draaien waardoor de tegenstander de bal niet kan spelen. Dit kan met het lichaam of met de stick.
Mag dit? Hoog De bal komt hoger dan de knie
Mag dit? Bolle kant De bal met de bolle kant van de stick spelen
Mag dit? Indirect afhouden De tegenstander het spelen belemmeren door tussen hem en de bal te gaan staan Signaal: beweeg armen
Gevaarlijk zwaaien met de stick Mag dit? Gevaarlijk zwaaien met de stick Na een slag komt de stick gevaarlijk hoog boven de schouder. In dit geval is er niemand in de buurt, maar fluit dit direct af om te voorkomen dat het later tot gevaar leidt.
Mag dit? Stick afhouden Met de eigen stick de stick van de tegenstander tegenhouden
Spelregels straffen
Straffen: Alle Jongste Jeugd Voordeel Als de tegenpartij geen nadeel ondervindt Vrije slag 3-tal: Voor alle overtredingen 6-tal: Voor overtreding tussen de doelgebieden of een onopzettelijke overtreding binnen het eigen doelgebied 8-tal: Voor overtreding tussen de 15m gebieden of een onopzettelijke overtreding binnen het 15 m gebied, maar buiten het doelgebied Voor opzettelijke overtedingen altijd fluiten
Straffen: 6- en 8-tallen Strafbal Voor opzettelijke overtreding binnen het eigen doelgebied, of een overtreding waarbij een doelpunt wordt voorkomen
Straffen: alleen 8-tallen Bij 8-tallen: Strafcorner Voor opzettelijke overtreding binnen het eigen 15 m gebied een overtreding binnen het eigen doelgebied waarbij geen doelpunt wordt voorkomen Opzettelijk over de achterlijn spelen van de bal
Uitvoering van de straffen Spelregels Uitvoering van de straffen
Locatie vrije slag Op middenveld: wordt genomen nabij de plek van de overtreding 3- en 6-tal: Overtreding binnnen het doelgebied: Vrije slag wordt genomen op de lijn die het doelgebied afbakend, recht tegenover de plek van de overtreding 8-tal: Verdedigende vrije slag binnnen het doelgebied: wordt genomen op de rand van het 15 m-gebied, recht tegenover de plek van de overtreding Aanvallende vrije slag binnnen het 15 m-gebied: Bonus: 8-tallen aanvallende vrije slag binnen doelgebied?
Uitvoering vrije slag Tegenstander houdt afstand 3-tal: 3 m 6- en 8-tal: 5 m Extra regels bij aanvallende vrije slag nabij het doelgebied (3-tal: 3 m, 6- en 8-tal: 5 m) Ook medespelers op afstand Bal niet direct het doelgebied in, dit mag pas nadat: de bal 3 m (3-tal) of 5 m (6- en 8-tal) heeft gerold, óf door een tegenstander is geraakt NB: Bij 8-tallen: In overleg met teambegeleiders extra regels laten gelden voor aanvallende vrije slagen en inslaan binnen 15 m-gebied (niet officieel, wel duidelijk en in lijn met lange corner en 11-tal regels) 2. Let op! rollen geldt ook als medespeler bal raakt. Alleen nadat tegenstander bal heeft geraakt hoeft de bal geen 5 (of 3) m meer te rollen
Locaties extra regels aanvallende vrije slag 8-tallen Groen zie NB vorige slide Cirkel 3-tallen 6-tallen 5 m 5 m 5 m 3 m Doelgebied
Uitvoering strafbal (6- en 8-tallen) Voorbereiding Tijd staat stil Alleen de keeper en 1 aanvaller binnen de cirkel, rest achter de doelgebied lijn Bal 6.4 m midden voor de goal Keeper staat met beide voeten op de lijn Aanvaller staat achter de bal, binnen speelafstand Signaal?
Uitvoering strafbal (6- en 8-tallen) De bal mag worden gespeeld als de scheidsrechter fluit Keeper mag voeten niet bewegen voor de bal is gespeeld Bal moet gepushed worden. Niet boven plank hoogte Bal mag maar 1 keer gespeeld worden Er mag geen schijnbeweging worden gemaakt De strafbal is voorbij als er: Gescoord wordt De aanvaller een overtreding maakt De keeper de bal stopt De bal het doel niet haalt 3: Als bal stil ligt en keeper valt op bal waarna deze de goal in rolt is het GEEN doelpunt. Bal heeft al stil gelegen.
Opstelling strafcorner (8-tallen) Verdedigers 4 spelers + keeper Overige verdedigers achter de 15 m lijn van de tegenstander Aangever vanaf achterlijn, binnen het doelgebied, minimaal 10 m vanaf de goal Aanvallers mogen zich buiten het doelgebied opstellen Zowel aanvallers als verdediger minimaal 5 m afstand van aangever Niets binnen het doelgebied op de grond Signaal? Bonusvraag: Wat klopt er niet aanhet plaatje
Uitvoering strafcorner (8-tallen) Aangeven aangever minimaal 1 voet buiten de cirkel op de grond mag ook beide voeten buiten de cirkel, aanloop mag ook met een push of slag, niet opzettelijk omhoog geen self-pass, bal maar 1 keer raken geen schijnbeweging maken Zodra de bal is gespeeld mogen de spelers in het doelgebied komen Er kan niet gescoord worden totdat de bal buiten het doelgebied is geweest Spel mag wel doorgaan, er kan alleen niet gescoord worden Een strafcorner gegeven aan het einde van een speelhelft wordt altijd uitgespeeld. Een hieruit volgende strafbal ook. Bonusvraag: Wat klopt er niet aanhet plaatje
Verschillen 3-, 6- en 8-tallen Wedstrijdformat 2x 3v3 1x 6v6 1x 8v8 Veld 2x 1/8 veld 1/4 veld 1/2 veld Doelgebied 5 m 10 m 15 m of cirkel Wedstrijdduur 2x 15 minuten 2x 25 minuten 2x 30 minuten Spelen van de bal Push, flats, schuifslag + slaan Afstand 3 m 5m Straffen Vrije slag VS + Strafbal VS, SB + Strafcorner Keeper Geen Alleen volledige keeper
Spelregels Zaalhockey
Team samenstelling Zaalhockey alleen voor 6-tallen en hoger Alle teams 6v6, maximaal 12 spelers per team 5 veldspelers + keeper in het veld 6 wissel spelers Wedstrijdduur 6-tallen 1x20 minuten 8-tallen 2x15 minuten
Het veld en uitrusting Het veld is voor 6-, 8- en 11-tallen gelijk Cirkel is doelgebied Balken aan de zijkant Volledig doel, geen planken Uitrusting Geen afgevende zolen Geen metalen gespen aan bijv. legguards Veldsticks zijn in principe toegestaan, maar de zaalbeheerder kan anders eisen
Spelregels Bijna alle regels zijn hetzelfde als op het veld Aangepaste regels: Afstand voor alle leeftijden 3 m Bal mag niet omhoog, behalve bij schot op goal (JJ: max. kniehoogte) Stuit bij stoppen is niet zo erg, maar niet hoger dan de balk (30 cm in vrije ruimte) en de tegenstander mag er geen last van hebben. Pass <10 cm, tegenstander geen last Alleen pushen. Slag of flats is niet toegestaan De bal mag niet liggend gespeeld worden Alleen de keeper mag dit als de bal én de keeper in de cirkel zijn Alleen hand die stick vasthoud mag op de grond Bal mag alleen met de platte kant gespeeld worden, niet met de zijkant Afhouden, shoot, gevaar etc. zijn allemaal hetzelfde Maximale achterzwaai (met stick op de grond!) = 50 cm
Spelregels Extra regels: Niet hard door het blok heen spelen Insluiten Een blok is een verdediger die klaar staat om de bal op te vangen met de stick plat Hard is relatief begrip. Zal bij JJ niet vaak voorkomen, maar leer wel dat het niet mag Insluiten Omdat de bal niet omhoog mag kan een tegenstander worden ingeloten. Dit legt het spel dood en is daarom niet toegestaan Straf = vrije slag Bal tussen twee sticks geklemd
Bal buiten het speelveld Bal over de zijbalk Vrije push maximaal 1 m vanaf de balk Als de bal binnen de cirkel over de balk gaat wordt de vrije slag genomen op 1 m vanaf de cirkel Bal over de achterlijn Lange corner bestaat niet. Als de bal over de achterlijn gaat is het uitslaan (aanvaller of onoppzettelijk door verdediger, of Strafcorner (opzettelijk door verdediger) NB: Zeer waarschijnlijk wordt de lange corner m.i.v. komend zaalseizoen (2016-2017) ingevoerd. Deze wordt dan genomen op de middenlijn.
Uitvoering van straffen Bij een vrije push op de helft van de tegenstander mag de bal pas de cirkel in gespeeld worden als deze: 3 meter heeft gerold, óf geraakt is door een tegenstander Altenatief: De bal kan via de balk de cirkel in worden gespeeld als deze minimaal 3 m heeft gerold voordat de balk wordt geraakt Bij een vrije push op de helft van de tegenstander ook medespelers afstand 8-tallen: opstelling strafcorner: keeper in de goal, verdedigers naast de goal aan andere kant van de aangever. Verdedigers die ervoor kiezen niet naast de goal te staan, staan aan de andere kant van de middenlijn NB: Zeer waarschijnlijk wordt lange corner m.i.v. komend zaalseizoen ingevoerd.
Vragen?
Verdere informatie Spelregels Informatie over spelbegeleiding http://www.knhb.nl/scheidsrechters/alles+over+de+spelregels/DU24400_Spelregels+Jongste+Jeugd+en+GLG-hockey.aspx Informatie over spelbegeleiding http://www.knhb.nl/scheidsrechters/fluiten+op+de+club/opleiding+begeleider+jongste+jeugd/cDU1895_Opleiding+begeleider+Jongste+Jeugd.aspx
Einde