De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Spelbegeleiding jongste jeugd

Verwante presentaties


Presentatie over: "Spelbegeleiding jongste jeugd"— Transcript van de presentatie:

1 Spelbegeleiding jongste jeugd

2 Inhoud Spelbegeleider zijn bij de jongste jeugd
Het begeleiden van de wedstrijd Wedstrijdverloop Spelplezierbevorderende maatregelen Samenwerken Tips en tricks Spelregels Het veld Team samenstelling en uitrusting Start en herstart van de wedstrijd Straffen en uitvoering daarvan Zaalhockey

3 Spelbegeleider zijn bij de jongste jeugd

4 Wat is een spelbegeleider?
De Jongste Jeugd heeft geen scheidsrechter, maar een spelbegeleider Een spelbegeleider fluit voor overtredingen, maar geeft ook uitleg De spelbegeleider mag het spel onderbreken om spelregels uit te leggen en tactische en technische tips aan de teams te geven. Dit is een belangrijk onderdeel van het begeleiden van een Jongste Jeugd-wedstrijd. Elk team levert 1 spelbegeleider, dit zijn ouders van de kinderen Waarom ouders? - Goed overwicht op de kinderen - Kunnen duidelijk uitleggen waarom er gefloten wordt - Geen “thuisfluiters” Stimuleert betrokkenheid ouders bij spel en club

5 Taken spelbegeleider Zorgen dat de 3 kernwaarden gewaarborgd blijven:
Plezier Betrek alle kinderen Voorkom een te groot verschil in speelsterkte Veilig Bij gevaarlijke situaties spel direct stilleggen Voorkom zoveel mogelijk gevaarlijke situaties Leerzaam Leg uit waarom er gefloten is Geef technische en tactische aanwijzingen Handhaven van de spelregels Overige zaken, samen met teambegeleiding: DWF, veld uitzetten/opruimen Kinderen moeten met een goed gevoel het veld verlaten

6 Wat moet een spelbegeleider weten ?
Spelregels tal hockey Belangrijkste gebaren / tekens Spelplezierbevorderende maatregelen Invoeling in spelbeleving van kinderen Kenmerken jongste jeugd spelers Beleving en beweging (Samen)spel Tips spelbegeleider F-Spelers Willen bij een groepje horen Gaan volledig op in eigen individuele spel Houd bij toepassing spelregels rekening met rechtvaardigheidsgevoel Eigen belevingswereld Sterk rechtvaardigheidsgevoel Spelen alleen of naast elkaar, nog weinig met elkaar Geef enkelvoudige, concrete aanwijzingen in de taal van het kind Snel afgeleid E-spelers Veel bewegen Voorzichtig begin van samenspel Stimuleer (eenvoudig) samenspel Willen graag technieken leren Schenk aandacht aan spelregels Grote verschillen in hanigheid met stick Als je de spelregels kent en je kan inleven in de spelbeleving van de kinderen, weet je wanneer je wel en niet moet fluiten Samen met de spelplezierbevorderende maatregelen is dit voldoende om een wedstrijd te begeleiden

7 Begeleiden van het spel

8 Begeleiden van het spel
Wedstrijdverloop

9 Voor de wedstrijd Kom op tijd en ga goed voorbereid het veld op
Hockeyschoenen Comfortabele kleding in afwijkende kleur Geen paraplu, maar regenjack Geen zonnebril, maar petje Fluit, pen en papier Vaak regelt de club (regen)jassen en fluitjes voor spelbegeleiders

10 Voor de wedstrijd Op het veld
Maak kennis met beide coaches en de mede-spelbegeleider Bespreek met elkaar het niveau van de spelers en de spelplezierbevorderende maatregelen Niemand anders op het veld dan de beide teams, begeleiders en spelbegeleiders Zet samen het veld uit Tossen met de aanvoerders Tossen met stick, of... Winnaar kiest beginslag of speelrichting, andere team krijgt wat over blijft De 2de helft is de beginslag voor het andere team Shake Hands (Mooi moment om te controleren op bitje en scheenbeschermers) Tijd instellen & bijhouden 2. Als alternatief voor toss: steen-papier-schaar ;-)

11 Tijdens de wedstrijd Toepassen van de spelregels
Fluit consequent en eerlijk Het spel moet zoveel mogelijk blijven doorgaan. Fluit alleen bij gevaar, opzet of overtredingen die het spel beïnvloeden. Laat de bal snel nemen, maar let wel op afstand houden Hoe beter / ouder de spelers, hoe strenger er gefloten kan worden. Ook voordeel wordt beter begrepen en is dus makkelijker te geven. Toepassen van spelplezierbevorderende maatregelen (Indien nodig) Score bijhouden Het “zakelijke gedeelte”, scheidsrechter. 2. Self pass!

12 Tijdens de wedstrijd Begeleiden van het spel: Uitleggen van de regels
Communiceer waarom je fluit en laat weten als er doorgespeeld moet worden (voordeel) en waarom je laat doorspelen Vraag af en toe aan de kinderen of ze weten waarom je fluit Geef, indien nodig, technische en tactische aanwijzingen Trek kluitjes uit elkaar Leg uit dat er een 2de goal is (3-tallen) Passlijnen aanwijzen Goede grip op de stick Pushen met heel het lichaam en niet alleen de armen Het “zachte” gedeelte, begeleiden. 2. Neem niet de taak van de coach over

13 Na de wedstrijd Evalueer met de teambegeleiders en mede spelbegeleider de wedstrijd Bespreek hoe iedereen het vond gaan Hoe was de samenwerking Waren de genomen maatregelen terecht/afdoende Licht indien gewenst beslissingen toe Vul samen het DWF in Als het nodig is, ruim samen het veld op Bedank iedereen voor hun inzet Nabespreking is voer voor evaluatie van de eigen prestatie

14 Spelplezierbevorderende maatregelen
Begeleiden van het spel Spelplezierbevorderende maatregelen

15 Spelplezierbevorderende maatregelen
Als tijdens een wedstrijd blijkt dat het niveauverschil tussen de teams groot is, kunnen spelplezierbevorderende maatregelen ingezet worden. Bespreek vooraf met mede spelbegeleider en teambegeleiders welke maatregelen je gaat nemen en wanneer Bespreek het met de speler zodra ze toegepast worden Indicatoren: Doelpunten verschil Verhouding balbezit / niet balbezit Spelbegeleiders schatten tijdens de wedstrijd in wanneer de maatregelen toe te passen

16 Spelplezierbevorderende maatregelen
Opties voor de sterkere partij: De spelbegeleider gaat strenger fluiten voor de sterkere partij Hierdoor wordt de sterkere partij meer uitgedaagd De sterkere partij verandert de opstelling Bijvoorbeeld: scorende spelers gaan achterin spelen Iedere speler van de sterkere partij mag, zodra hij/zij in balbezit komt, de bal maximaal 3x raken. Alternatief: Niet lopen met de bal Hierdoor worden het samenspel, split vision (= opkijken tijdens/na het aannemen van de bal) en vrijlopen van de sterkere partij gestimuleerd Alleen op het middenveld

17 Spelplezierbevorderende maatregelen
Opties voor de zwakkere partij De spelbegeleider geeft meer (technische en/of tactische) aanwijzingen aan de zwakkere partij Hierdoor wordt de zwakkere partij geholpen en sterker gemaakt De zwakkere partij mag een extra veldspeler inzetten (alleen bij heel groot verschil) Door het hebben van één extra aanspeelpunt in balbezit en één extra verdediger in niet-balbezit, wordt voorkomen dat de zwakkere partij niet aan spelen toekomt Een combinatie van de opties voor sterkere en zwakkere partij zal het beste werken De maatregelen mogen er niet voor zorgen dat de zwakkere partij gaat winnen

18 Spelplezierbevorderende maatregelen
Vervallen maatregelen: Doel verkleinen Verboden vierkant’ in het veld 3x overspelen in doelgebied Deze maatregelen mogen niet meer gebruikt worden 3x overspelen verstoort de natuurlijke drang om te willen scoren. Deze wil je niet tegehouden omdat het spelplezier daardoor afneemt. (daarom ook “niet lopen” alleen op middenveld)

19 Begeleiden van het spel
Samenwerken

20 Samenwerken (vanaf 6-tallen)
Fluiten doe je met z’n tweeën Veldverdeling is ongeveer volgens de groene lijn Loop mee als het spel aan de kant van de andere begeleider is Looplijnen Loop voor het spel uit, anticipeer waar het spel naartoe gaat. Een goede positionering zorgt ervoor dat het spel overzichtelijk is en je minder snel overtredingen mist of verkeerd ziet.

21 Samenwerken Je bent samen het 3de team op het veld
Als je niet zeker bent over een overtreding dan kan je altijd de andere spelbegeleider om bevestiging vragen (kijken) Antwoord geven met een signaal Geef pas advies aan je collega als deze daarom vraagt. Fluit nooit in elkaars doelgebied, of voor een strafcorner in de andere spelbegeleider zijn 15 m gebied (8-tallen) Bij gelijktijdig fluiten beslist de begeleider op wiens helft de overtreding is gemaakt Je bent samen het 3de team op het veld Bespreek dit voor de wedstrijd! 2. Bij een zeer onzekere collega kun je (ook tijdens de wedstrijd) afspreken dit wél te doen Goede samenwerking maakt fluiten leuker

22 Begeleiden van het spel
Tips en tricks

23 Tips & Tricks Blijf kalm Straal zelfvertouwen uit
Een ontspannen scheidsrechters heeft een kalmerend effect op spelers. Geef op een rustige wijze overtredingen aan en fluit niet gehaast. Door kalm de wedstrijd te begeleiden laat je zien dat je weet wat je doet. Straal zelfvertouwen uit De spelers en teambegeleiding accepteren beslissingen snel als je ze met overtuiging neemt. Durf fouten toe te geven Iedereen maakt fouten. Door deze toe te geven en snel te corrigeren blijft de wedstrijd eerlijk en bouw je vertrouwen op bij de spelers. Als je iets niet gezien hebt, kun je er ook niet voor fluiten

24 Tips & Tricks Gebruik de fluit als communicatiemiddel
Fluit klein voor kleine overtredingen, groot voor grove of opzettelijke overtredingen. Je hoeft niet alleen maar te fluiten Als het nodig is kan je aan een speler uitleggen wat hij/zij fout deed, dit kan op en een informele manier. Dit verkleint ook de kloof tussen de spelbegeleider en de spelers, wat het makkelijker zal maken om de wedstrijd te begeleiden. Goede fluit maakt communiceren met de fluit makkelijker (Fox 40 classic, sinterklaas?)

25 Tips & Tricks Maak vanaf het begin van de wedstrijd duidelijk waar de grenzen liggen De spelers weten zo wat ze kunnen verwachten bij een overtreding. Dit maakt het spel leuker. Het is makkelijker om iets te vieren, dan om aan te halen. Druk verbale en fysieke agressie meteen de kop in Fouten kunnen en worden door iedereen (spelers en spelbegeleiders) gemaakt, dit betekend echter niet dat agressie getolereerd wordt. Een waarschuwing zou de eerste keer genoeg moeten zijn. Spreek niet alleen spelers aan, maar ook de teambegeleiders en ouders langs de kant Zonder spelbegeleiders geen wedstrijd Grenzen aangeven is vooral belangrijk en werkt goed als spelers wat ouder zijn. Bij 3- en 6-tallen zal dit minder nodig zijn

26 Informatie filmpjes Filmpje KNHB Filmpje 3-tallen HC Den Bosch
Filmpje 3-tallen HC Den Bosch Vervang “voetbal” door “hockey”

27 Spelregels

28 Spelregels Wedstrijd en Veld

29 Wedstrijd Er wordt met een normale hockeybal gespeeld Wedstrijdduur
3-tal: 2x 15 minuten 6-tal: 2x 25 minuten 8-tal: 2x 30 minuten Rust van 5 minuten Bij 3-tallen wisselt na rust de thuisploeg de groepjes van veld Bij 6- en 8-tallen wisselen de teams na rust van helft Time-out kan op verzoek van spelbegeleider of coach

30 Speelveld 3-tallen Per ¼ veld worden 2 veldjes gemaakt
Achterlijn gelijk met doelpaal grote goal Doelgebied op 5 m van zijlijn / doelpaal Goals van 2 m breed op 4 m vanaf de hoek Voor de veiligheid grote doel van de lijn af 5 m 4 m 2 m Speelrichting

31 Speelveld 6-tallen Veld is ¼ van normaal veld
Doelgebied op 10 m van zijlijn Goals van 3.66 m breed op het midden van de zijlijnen Goals kunnen mini-goals of pionnen zijn, liever geen normale goals Voor de veiligheid grote doel van de lijn af 10 m 3.66 m Speelrichting

32 Speelveld 8-tallen Veld is ½ van normaal veld
Goals van 3.66 m breed op het midden van de zijlijnen Goals kunnen minigoals, pionnen of normale goals zijn 15 m gebied op 15 m van achterlijn Doelgebied: Cirkel of, tussen 15 m van goal en 15 m lijn (grijze gebied) Voor de veiligheid grote doel van de lijn af

33 Team samenstelling en uitrusting
Spelregels Team samenstelling en uitrusting

34 Team samenstelling 3-tallen
Per team minimaal 6 spelers, hieruit worden 2 teams van 3 spelers gemaakt Er worden tegelijk 2 wedstrijden van 3v3 gespeeld Voor de 2de helft wisselt de thuisploeg de groepjes van veldje. Wisselspelers zijn toegestaan Spelers mogen op elk moment wisselen, maar blijven bij het eigen groepje Eerst speler eruit, dan andere speler erin Geen keeper

35 Team samenstelling 6-tallen 8-tallen
Per team minimaal 6 spelers, 5 veldspelers en 1 keeper Wisselspelers zijn toegestaan Spelers mogen op elk moment wisselen Eerst speler eruit, dan andere speler erin 8-tallen Per team minimaal 8 spelers, 7 veldspelers en 1 keeper Spelers mogen op elk moment wisselen, behalve als een strafcorner is toegekend

36 Uitrusting Alle spelers: Veldspelers:
hebben een stick in hun hand (ook de keeper) dragen hockeyschoenen voor de veiligheid is het beter geen sieraden, horloges, e.d. te dragen Veldspelers: dragen hetzelfde tenue dragen scheenbeschermers en een bitje

37 Uitrusting Keepers dragen:
de volledige keepersuitrusting. Deze bestaat uit: Klompen, legguards, bodyprotector, handschoenen en helm. Broek en tock wordt aangeraden. over de bodyprotector een shirts in een andere kleur dan dat van het eigen team en de tegenpartij Shirt over bodyprotector is vooral voor de veiligheid, zodat er geen sticks achter kunnen blijven haken. Ook capuchontrui wordt om die reden afgeraden.

38 Spelregels Spelen van de bal

39 Spelen van de bal Spelen van de bal
mag niet met de bolle kant van de stick mag met een push, flats, schuifslag of slag 3-tallen géén slag mag niet omhoog (boven de knie) gespeeld worden gecontroleerd liften is toegestaan, maar het mag niet gevaarlijk zijn en altijd onder de knie Binnen het doelgebied mag de keeper de bal stoppen met het hele lichaam. Bal spelen mag met de klompen en de stick Self-pass Bij een vrije slag, inslaan of uitslaan mag de nemer meteen met de bal gaan lopen. Dit hoeft niet. Geen beperkingen bij 6- en 8-tallen: Wanneer een speler de techniek beheerst, moet deze niet gestraft worden door een slag te verbieden. Wat bovenaan staat is veiligheid. Vandaar dat het beter is om voor “sticks” en “hoog” te fluiten dan te verbieden gebruik te maken van (bijvoorbeeld) de slag als middel om de bal te verplaatsen. Fluit dus voor het ongewenste resultaat in plaats van de gebruikte techniek. 2. Slaan met handschoen oogluikend toestaan

40 Start en herstart, bal buiten het veld
Spelregels Start en herstart, bal buiten het veld

41 Start en herstart van de wedstrijd
Beginslag = Vrije slag midden op het veld, teams op eigen helft Bij start van elke helft Na een doelpunt Bully Als het spel wordt stilgelegd zonder overtreding Uitvoering Nabij plek waar de bal was toen de tijd werd stilgezet. Minimaal 15 m van achterlijn, 5 m van cirkelrand 1 speler van elk team, tegenover elkaar, eigen doel aan rechterzijde, sticks op de grond. Overige spelers op 5 m afstand Scheidsrechter fluit om de tijd te starten 1 Tik boven de bal, daarna is deze vrij om te spelen Wordt bij de jongste jeugd vanwege de veiligheid niet gebruikt

42 Herstart na bal buiten het veld
Altijd door team wat de bal niet als laatste raakte Over de zijlijn Vrije slag op de plek waar de bal over de zijlijn ging. 3- en 6-tallen niet binnen het doelgebied Over de achterlijn, zonder dat er een doelpunt is gescoord Door de aanvallende partij Uitslaan = Vrije slag op de rand van het doelgebied (15 m gebied bij 8-tallen) recht tegenover waar de bal uit ging Door de verdedigende partij Vrije slag op de zijlijn, op de hoogte van het doelgebied Bij 8-tallen: Opzettelijk = strafcorner

43 Doelpunt Een doelpunt wordt toegekend als:
A anvaller raakt de... B al binnen de... C irkel (doelgebied) waarna de bal, zonder de cirkel weer uit te zijn gegaan, in het... D oel komt Er hoeft geen schot op goal te zijn Het maakt niet uit wie de bal het laatst heeft aangeraakt Bij een doelpoging mag de bal gedurende de hele schotbaan niet hoger komen dan: Plankhoogte: indien met 11-tal doelen of plankdoelen met de normale plankhoogte gespeeld wordt Kniehoogte: bij andere doelen (pionnen of 15 cm-planken) Het “ABCD-tje” Pas zeker bij de jongste spelers discretie toe bij het toekennen van een “eigen doelpunt”

44 Spelregels Spelregels

45 Spelregels Shoot De bal mag niet met het lichaam worden gespeeld
Hand die de stick vasthoudt is toegestaan

46 Spelregels Gevaarlijk en ruw spel Gevaarlijk zwaaien met de stick
Hakken: op de stick van de tegenstander slaan Hoog spelen van de bal Duwen van de tegenstander Duwen Hakken Sticks Hoog

47 Spelregels Afhouden: De tegenstander van de bal afhouden door tussen hem en de bal te draaien, waardoor de tegenstander de bal niet kan spelen. Dit kan met het lichaam of de stick. Kan ook als je zelf de bal niet hebt (indirect afhouden)

48 Mag dit? Shoot De bal met iets anders spelen dan de stick

49 Mag dit? Hakken Op de stick van de tegenstander slaan
Maak hakkende beweging met arm

50 Mag dit? Hoog De bal komt hoger dan de knie
Signaal voor gevaarlijk spel

51 Mag dit? Bolle kant De bal met de bolle kant van de stick spelen
Wrijf over de buitenkant van je hand

52 Mag dit? AFHOUDEN Het is niet toegestaan een tegenstander van de bal af te houden door tussen hem en de bal te draaien waardoor de tegenstander de bal niet kan spelen. Dit kan met het lichaam of met de stick. Armen stil

53 Gevaarlijk zwaaien met de stick
Mag dit? Gevaarlijk zwaaien met de stick Na een slag komt de stick gevaarlijk hoog boven de schouder. In dit geval is er niemand in de buurt, maar fluit dit direct af om te voorkomen dat het later tot gevaar leidt.

54 En mag dit…? DUWEN Het is niet toegestaan een tegenstander te duwen.
De bal afpakken mag alleen als dit kan zonder contact (lichaam en/of stick) Armen naar voren duwen

55 Mag dit? Indirect afhouden
De tegenstander het spelen belemmeren door tussen hem en de bal te gaan staan Beweeg armen afwisseld voor en achter elkaar

56 Mag dit? Stick afhouden Met de eigen stick de stick van de tegenstander tegenhouden Beweeg arm over andere heen Vaak moeilijk te zien

57 Straffen en Uitvoering
Spelregels Straffen en Uitvoering

58 Bepalen van de juiste straf
Het toepassen van de spelregels bestaat uit 2 stappen: Is er iets gebeurd wat tegen de regels in gaat? (Is op voorgaande slides behandeld) Welke straf moet worden toegepast? (Op komende slides) Mogelijke straffen: Voordeel Vrije slag Strafbal (6- en 8-tallen) Strafcorner (8-tallen)

59 Voordeel Niet elke overtreding hoeft worden bestraft
Voordeel regel is eigenlijk “geen nadeel” regel Zolang de tegenpartij geen nadeel ondervindt hoeft een overtreding niet bestraft te worden. Voordeel afwachten is goed, tot max. 2–3 seconden Er mag geen voordeel komen uit een eigen overtreding, ook niet nadat eerst de tegenpartij een overtreding heeft gemaakt. Ga in dat geval terug naar de eerste overtreding. Nadat voordeel is gegeven kan niet meer worden teruggegaan (geen dubbel voordeel) Balbezit is niet altijd voordeel Soms is een snelle vrije slag beter dan voordeel (tegenstander mag niet aanvallen, oudere kinderen snappen dit) Arm boven schouder, wijs in speelrichting van partij die voordeel krijgt

60 Straffen: Vrije slag Vrije slag, wordt gegeven voor:
3-tal: Alle overtredingen 6-tal: Overtreding tussen de doelgebieden Overtreding van een aanvaller binnen het doelgebied van de tegenstander Onopzettelijke overtreding binnen het eigen doelgebied 8-tal: Overtreding tussen de 15 m gebieden Overtreding van een aanvaller binnen het 15 m-gebied van de tegenstander Onopzettelijke overtreding binnen het eigen 15 m-gebied, maar buiten het doelgebied

61 Locatie vrije slag – 3- en 6-tallen
Op middenveld: wordt genomen nabij de plek van de overtreding Overtreding binnen het doelgebied: wordt genomen op de lijn die het doelgebied afbakent, recht tegenover de plek van de overtreding Bonus: Waar wordt aanvallende vrije slag binnen het doelgebied genomen? Niet!  Strafcorner

62 Locatie vrije slag – 8-tallen
Op middenveld: wordt genomen nabij de plek van de overtreding Binnen het 15 m-gebied Verdedigende vrije slag (ook binnen doelgebied) wordt genomen op de rand van het 15 m-gebied, recht tegenover de plek van de overtreding Aanvallende vrije slag (alleen buiten doelgebied) Cirkel Doelgebied

63 Uitvoering vrije slag Tegenstander houdt afstand
3-tal: 3 m 6- en 8-tal: 5 m Vrije slag mag genomen worden met een self-pass Extra regels aanvallende vrije slag nabij het doelgebied Nabij = 3-tal: 3 m en 8-tal: 5 m Ook medespelers op afstand Bal niet direct het doelgebied in spelen. Dit mag pas nadat: de bal 3 m (3-tal) of 5 m (6- en 8-tal) heeft gerold, óf door een tegenstander is geraakt Extra regels ook doelgebied inslaan en lange corner. Let op! rollen geldt ook als medespeler bal raakt. Alleen nadat tegenstander bal heeft geraakt hoeft de bal geen 5 (of 3) m meer te rollen

64 Uitvoering vrije slag – 3- en 6-tallen
Extra regels aanvallende vrije slag nabij het doelgebied 3-tallen 6-tallen 5 m 3 m

65 Uitvoering vrije slag – 8-tallen
Extra regels aanvallende vrije slag nabij het doelgebied Spelregels van 8-tallen zijn inconsistent, zowel binnen de 8-tal regels als met de regels van en 11-tallen. Inconsistenties: Inslaan binnen doelgebied Vrije slag binnen 15 m, maar buiten 5 m zone Lange corner wel gelijk In overleg met teambegeleiders de extra regels laten gelden voor alle aanvallende vrije slagen en inslaan binnen 15 m gebied Cirkel 5 m 5 m Doelgebied

66 Straffen: 6- en 8-tallen Strafbal, wordt gegeven voor:
opzettelijke overtreding binnen het eigen doelgebied overtreding waarbij een doelpunt wordt voorkomen Het is bij de jongste jeugd niet erg om een strafbal te geven. De kinderen leren ervan. Vaak haalt de bal de goal niet eens, het is dus niet zo’n zware straf als bij 11-tal hockey.

67 Voorbereiding strafbal (6- en 8-tallen)
Tijd staat stil Alleen de keeper en 1 aanvaller binnen het doelgebied, rest achter de doelgebied lijn Bal 6.4 m midden voor de goal Keeper staat met beide voeten op de lijn Aanvaller staat achter de bal, binnen speelafstand

68 Uitvoering strafbal (6- en 8-tallen)
De bal mag worden gespeeld als de scheidsrechter fluit Keeper mag, nadat is gefloten, de voeten niet bewegen voor de bal is gespeeld Bal moet gepushed worden. Niet boven plank hoogte Bal mag maar 1 keer gespeeld worden Er mag geen schijnbeweging worden gemaakt De strafbal is voorbij als er: gescoord wordt de aanvaller een overtreding maakt de keeper de bal stopt de bal stil ligt in het veld, of naast de goal over de achterlijn gaat Als er niet is gescoord wordt het spel herstart met een vrije slag op de rand van het doelgebied, recht tegenover de goal. 2: Als bal stil ligt en keeper valt op bal waarna deze de goal in rolt is het GEEN doelpunt. Bal heeft al stil gelegen.

69 Straffen: alleen 8-tallen
Strafcorner, wordt gegeven voor: opzettelijke overtreding binnen het eigen 15 m- gebied, maar buiten het doelgebied overtreding binnen het eigen doelgebied waarbij geen doelpunt wordt voorkomen opzettelijk over de achterlijn spelen van de bal

70 Opstelling strafcorner (8-tallen)
Bal: Op de achterlijn binnen het doelgebied, minimaal 10 m vanaf de goal Verdedigers: 4 spelers + keeper achter de achterlijn Overige verdedigers achter de 15 m lijn van de tegenstander Aanvallers: Mogen zich buiten het doelgebied opstellen Zowel aanvallers als verdediger: Minimaal 5 m afstand van de bal Niets binnen het doelgebied op de grond

71 Uitvoering strafcorner (8-tallen)
Aangeven: Aangever minimaal 1 voet buiten de cirkel op de grond mag ook beide voeten buiten de cirkel, aanloop mag ook Met een push of slag, niet opzettelijk omhoog Geen self-pass, bal maar 1 keer raken Geen schijnbeweging maken Zodra de bal is gespeeld mogen de spelers in het doelgebied komen Er kan niet gescoord worden totdat de bal buiten het doelgebied is geweest Spel mag wel doorgaan, er kan alleen niet gescoord worden Een strafcorner gegeven aan het einde van een speelhelft wordt altijd uitgespeeld. Een hieruit volgende strafbal ook.

72 Verschillen 3-, 6- en 8-tallen
Wedstrijdformat 2x 3v3 1x 6v6 1x 8v8 Veld 2x 1/8 veld 1/4 veld 1/2 veld Wedstrijdduur 2x 15 minuten 2x 25 minuten 2x 30 minuten Doelgebied 5 m 10 m 15 m of cirkel Goal 2x 2 m, pionnen 3.66 m, plankdoel 3.66 m, volledig doel Spelen van de bal Push, flats, schuifslag + slaan Afstand 3 m 5m Straffen Vrije slag VS + Strafbal VS, SB + Strafcorner Keeper Geen Alleen volledige keeper

73 Spelregels Zaalhockey

74 Team samenstelling Zaalhockey alleen voor 6-tallen en hoger
Alle teams 6v6, maximaal 12 spelers per team 5 veldspelers + keeper in het veld 6 wissel spelers Wedstrijdduur 6-tallen 1x20 minuten 8-tallen 2x15 minuten

75 Het veld en uitrusting Het veld is voor alle leeftijden gelijk
Cirkel is doelgebied Balken aan de zijkant Volledig doel, geen planken (mag wel) Uitrusting Geen afgevende (zwarte) zolen Geen metalen gespen aan bijv. legguards Veldsticks zijn in principe toegestaan, maar de zaalbeheerder kan anders eisen

76 Spelregels Bijna alle regels zijn hetzelfde als op het veld
Aangepaste regels: Afstand voor alle leeftijden 3 m Alleen pushen. Slag of flats is niet toegestaan Bal mag niet omhoog, behalve bij schot op goal (JJ: max. kniehoogte) Stuit bij stoppen is niet zo erg, maar niet hoger dan de balk (30 cm in vrije ruimte) en de tegenstander mag er geen last van hebben. Pass <10 cm, tegenstander geen last De bal mag niet liggend gespeeld worden Alleen de keeper mag dit als de bal én de keeper in zijn geheel in de cirkel zijn Alleen hand die stick vasthoud mag op de grond Afhouden, shoot, gevaar etc. zijn allemaal hetzelfde Maximale achterzwaai (met stick op de grond!) = 50 cm

77 Spelregels: Extra regels
Niet hard door het blok heen spelen Een blok is een verdediger die klaar staat om de bal op te vangen met de stick plat op de grond Hard is relatief begrip. Zal bij JJ niet vaak voorkomen, maar leer wel dat het niet mag

78 Spelregels: Extra regels
Insluiten Omdat de bal niet omhoog mag kan een tegenstander worden ingesloten. Dit legt het spel dood en is daarom niet toegestaan Bal tussen twee sticks geklemd ook niet toegestaan Straf = vrije slag

79 Bal buiten het speelveld
Bal over de zijbalk Vrije push maximaal 1 m vanaf de balk Als de bal binnen de cirkel over de balk gaat wordt de vrije slag genomen op 1 m vanaf de cirkel Bal over de achterlijn Door een aanvaller: Uitslaan, op max. 9 m vanaf de achterlijn, recht tegenover waar de bal over de achterlijn ging. Onopzettelijk door een verdediger: Lange corner, op de middenlijn, recht tegenover waar de bal over de achterlijn ging. Opzettelijk door verdediger: Strafcorner.

80 Uitvoering van straffen
Bij een vrije push op de helft van de tegenstander mag de bal pas de cirkel in gespeeld worden als deze: 3 meter heeft gerold, óf geraakt is door een tegenstander Alternatief: De bal kan via de balk de cirkel in worden gespeeld als deze minimaal 3 m heeft gerold voordat de balk wordt geraakt Bij een vrije push op de helft van de tegenstander ook medespelers afstand 8-tallen: opstelling strafcorner: Keeper in de goal, verdedigers naast de goal aan de andere kant dan de aangever. Verdedigers die ervoor kiezen niet naast de goal te staan, staan aan de andere kant van de middenlijn

81 Vragen?

82 Verdere informatie Spelregels Informatie over spelbegeleiding
Informatie over spelbegeleiding Waarom niet doorgroeien…. de-loopbaan-van-een-scheidsrechter

83 Bedankt voor de aandacht
Veel plezier


Download ppt "Spelbegeleiding jongste jeugd"

Verwante presentaties


Ads door Google